Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (8%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
15 (60%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
1 (4%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
7 (28%)

Totaal aantal stemmen: 25

chansig

#125
Dus de emotie van iemand die bv elektronische muziek maakt ervaar/hoor je niet ?

Ervan uitgaande dat deze mens ook ziel/zaligheid/emotie in zijn werk stopt. Is er dan nog wat anders aan de hand ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CinéHome

#126
Citaat van: chansig op mei 13, 2024, 18:23:48Dus de emotie van iemand die bv elektronische muziek maakt ervaar/hoor je niet ?

Ervan uitgaande dat deze mens ook ziel/zaligheid/emotie in zijn werk stopt. Is er dan nog wat anders aan de hand ?

Gr. Hans
Of je het niet kan horen weet ik niet. Maar met (vaak) voorgeprogrammeerde synths en loops zonder het element van een stem, zal het vast veel moeilijker zijn om een emotie te 'registreren'.

Ik heb het meer over de emotie bij een live optreden. En daar hoef je niet live bij te zijn, de opname maakt dat je er op een later moment naar kan luisteren.
Een 'intieme' versie van een nummer dat je enkel van het studioalbum kent, kan zo veel meer communiceren dan het 'origineel'.

Of neem Both Sides Now van Joni Mitchell. Dat zong ze op haar 26 toch met een andere 'lading' dan op haar 57... en die emotie zou je toch mogen voelen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

chansig

#127
De optredens van Fred Again zijn een feest om te zien. Gewoon de "cd" is al prima, maar zo'n live registratie is helemaal top.

Zou er graag een keer bij willen zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Emotie is wat een artiest laat horen.
Dit kan in de stem zitten of in een gitaar solo etc. Speel alleen de noten of beleef de noten

Dat laatste hoor ik
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#129
Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 13, 2024, 19:22:48Emotie is wat een artiest laat horen.
Dit kan in de stem zitten of in een gitaar solo etc. Speel alleen de noten of beleef de noten

Dat laatste hoor ik

Dus ook bij elektronische muziek hoor je de emotie ook ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

 ;D

Iets zegt me dat we er niet gaan uit geraken.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Hoeft wat mij betreft ook niet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

minplus

Ik schoot in de lach toen ik dit topic weer opende en zag dat ik minstens 3 pagina's moest gaan doorlezen...
Sla ik maar over, het is wat met al die emoties.

Overigens was Freddy geen nicht. Wel een neef van sommigen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

gerard1

Citaat van: minplus op mei 13, 2024, 21:17:02Ik schoot in de lach toen ik dit topic weer opende en zag dat ik minstens 3 pagina's moest gaan doorlezen...
Sla ik maar over, het is wat met al die emoties.

Overigens was Freddy geen nicht. Wel een neef van sommigen.

In amsterdamse straattaal wel ;)
https://www.mokums.nl/cursus_amsterdams.html

mmuetst

#134
En als de muziek niet door een mens maar door AI is gemaakt maar ik raak er toch door ontroerd omdat het mij aanspreekt, heeft AI dan ook emotie? En heeft die muziek dan emotie?
Ik speel trouwens geen instrument maar zing graag onder de douche (en daar spat de emotie zeker van af  :D ).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Een stuk ai muziek kan zeker emotie oproepen. Waarom niet ? Emotie zit in heel veel dingen waaronder opbouw en layering. Heb alleen nog geen ai gehoord die het ook met gevoel / emotie brengt. Ben er bang van als dat ooit wel komt.

Maar dat is op dit moment nog steeds niet wat je hoort bij een opname van een echt mens die iets met gevoel en emotie brengt.

Waarom ik met edm geen emotie in de muziek voel is denk ik dubbel. Natuurlijk heb je regelmatig opzwepende delen maar dat is opgeroepen emotie door compositie en toonsoort keuze en dat is redelijk makkelijk te doen.

Ik zie dat toch anders als emotie door de uitvoering.  Ik heb met edm nog nooit een echte push of pocket groove gehoord (kan het mis hebben ben geen edm fan) maar kan wel snappen waarom iemand bv rezz kan waarderen. Maar buiten composities hoor ik daar inderdaad geen emotie in. Wat weer niet wil zeggen dat het opzwepend werkt.

Zie het als echt vlees of heel goed vegatarisch. Het is het net niet qua uitvoering.

Denk aan Ennio Morricone en de harmonica. Die gaat je door merg en been. maar die zelfde melodie kun je ook door een computer op een keyboard laten spelen en het doet je niets qua emotie. Maar het blijft een mooie melodie natuurlijk die best alsnog emotie kan oproepen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

#136
Elke vrijdag worstel ik mij door alle nieuwe jazz albums die uitgekomen zijn op Tidal. En soms zit er een album tussen die mijn emoties raken. Toch hebben die andere muziekanten hun emotie gebruikt om die andere albums te maken, maar raken niet mijn emotie. Dan zit de emotie toch niet in de muziek. En begrijp me goed, ik mag graag het hele plaatje zien en ga daarom regelmatig naar live muziek, bijvoorbeeld in 't oude Pothuys is Utrecht om ook de muzikant te zien. Soms is het niet mijn smaak, heb ik geen emotie met de muziek. Wel zie ik de passie van de muzikanten en kan ik op die manier genieten van het concert. Op het moment dat alles klopt dan is de emotie maximaal. Dat is als de muzikant geniet en ik ook.
Helaas is het wel zo dat in zo'n kroeg je nogal last hebt van Dutch disease (of wel mensen die naar live muziek gaan om er doorheen te gaan ouwehoeren) dat roept bij mij vaak negatieve emoties op. En vaak ook bij de muzikanten.
Blijkbaar hebben we in Nederland niet het respect op je waffel te houden als iemand muziek maakt.

PS geen idee wat EDM is?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 13, 2024, 21:51:25Een stuk ai muziek kan zeker emotie oproepen. Waarom niet ? Emotie zit in heel veel dingen waaronder opbouw en layering. Heb alleen nog geen ai gehoord die het ook met gevoel / emotie brengt. Ben er bang van als dat ooit wel komt.

Maar dat is op dit moment nog steeds niet wat je hoort bij een opname van een echt mens die iets met gevoel en emotie brengt.

Waarom ik met edm geen emotie in de muziek voel is denk ik dubbel. Natuurlijk heb je regelmatig opzwepende delen maar dat is opgeroepen emotie door compositie en toonsoort keuze en dat is redelijk makkelijk te doen.

Ik zie dat toch anders als emotie door de uitvoering.  Ik heb met edm nog nooit een echte push of pocket groove gehoord (kan het mis hebben ben geen edm fan) maar kan wel snappen waarom iemand bv rezz kan waarderen. Maar buiten composities hoor ik daar inderdaad geen emotie in. Wat weer niet wil zeggen dat het opzwepend werkt.

Zie het als echt vlees of heel goed vegatarisch. Het is het net niet qua uitvoering.

Denk aan Ennio Morricone en de harmonica. Die gaat je door merg en been. maar die zelfde melodie kun je ook door een computer op een keyboard laten spelen en het doet je niets qua emotie. Maar het blijft een mooie melodie natuurlijk die best alsnog emotie kan oproepen.



Geen idee of er mensen zijn die wel de emotie horen.

Even voor het gemak van de discussie: als er mensen zijn die de emotie, bij dit type muziek, wel horen wat betekent dit dan ?

Je zal namelijk vast ook niet de enige zijn die het niet hoort.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Je voelt dus geen emotie in de opname bij die opname van de mond harmonica ?

Of bij een nummer als teo torriante van Queen ?

Zou niet weten hoe het anders uit te leggen als het verschil tussen gewoon de noten spelen of er gevoel en emotie in te leggen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#139
Jawel hoor. Bij Queen voel ik wel meer dan bij Enio.

Maar daar ging het eigenlijk niet over. Ging over dat jij bij EMD dus geen emotie in de muziek hoort.

En ik vraag me dus af hoe dat zou kunnen. Omdat ook die muzikanten met ziel/zaligheid/emotie hun muziek maken. Maar die hoor je dan niet.

Want jouw verklaring wijst op een beperking aan de makers kant. De een speelt alleen de noten en de ander legt er gevoel in.

Daarmee zeg je iets over de makers, omdat jij iets niet hoort.

Dat is wat ik eruit opmaak.

Hoor jij trouwens bij ieder nummer van Queen, Wibi of Enio de emotie in het nummer ?

Gr. Hans

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 13, 2024, 23:34:16Je voelt dus geen emotie in de opname bij die opname van de mond harmonica ?

Of bij een nummer als teo torriante van Queen ?

Zou niet weten hoe het anders uit te leggen als het verschil tussen gewoon de noten spelen of er gevoel en emotie in te leggen.



Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RZeemering

@Frank
Ik lees vooral jouw persoonlijke voorkeur voor muziek waarbij je emotie hebt.
Je weet dat het gemaakt is door iemand die er zijn/haar ziel en zaligheid in heeft gelegd. Las ik niet dat de muziek een meer emotionele lading krijg toen je wist dat George Michael het moeilijk had tijdens het zingen op Live Aid?
Even de kabeldiscussie analogie erbij halen: als je zeker weet te denken dat de muziek is ingespeeld door een mens maar het blijkt toch uit een computer te komen (in vergelijking met je haalt stiekem de dure kabels uit een set en vervangt ze door dropveters) hoor je dan nog steeds de emotie?

Nogmaals de vraag aan jou: wat is volgens jou emotie?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

J.A.F._Doorhof

Heb dat al een paar keer uitgelegd.
Maar nog een keer omdat het leuk is. :D

Emotie in muziek kan op veel manieren.
Je kan een bepaalde toonsoort kiezen.
majeur - vrolijk
Mineur - droevig
Maar ook bv Phrygian voor een meer exotische klank
En bv dorian voor Rock met een majeur feel.

Daarnaast kun je een akkoorden progressie gebruiken met extra toevoegingen, bv een maj7 klinkt heel anders als een #9.

Dan kun je in je muziek nog werken met opbouw, denk aan lagen die erbij komen, volume en tempo wat veranderd, en je kan als ultiem middel nog een chordal shift toevoegen, waarbij je omhoog of juist naar beneden gaat, denk aan Bad Guy van Billie Eilish, maar chordal shifts zie je bijna overal, en geen meestal omhoog voor een crescendo. (opperste opwinding :D)

Dit kan allemaal met Ai, of met programmeren, en is eigenlijk helemaal niet moeilijk, een EDM nummer ram ik hier waarschijnlijk in een half uurtje eruit. Of het perfect is is de vraag maar het kan.

Waar ik emotie hoor is ergens heel anders.
Het timbre van een stem, een kleine overslag. Een gitaarpartij die een perfecte vibrato pakt of uithaal, een run die eindigt in een enorme pull. Denk aan mensen als Brian May, maar legio andere gitaristen die relatief simpele toonladders op een manier spelen die je gewoon raken.

Als je zelf gaat spelen (en daarom de scheiding tussen muzikant en niet muzikant) krijg je vaak bij gitaar te maken met zgn tabs, dit zijn versimpelde noten die voor gitaristen ervoor zorgen dat als je wat verder bent je supersnel redelijk complexe stukken kan visualiseren op de hals en ook relatief snel kan spelen. Ik kan noten lezen en snap de samenhang maar kan het niet spelen op tempo, sterker het ziet er ronduit zielig uit als ik het probeer, maar tabs heb ik geen enkel probleem mee.

Maar goed, back on topic.
Als je met tabs werkt heb je LETTERLIJK alle noten die de artiest speelt, maar je komt er razendsnel achter dat als je die noten gewoon speelt er .... wel helemaal niets in zit. Pas als je je eigen gevoel en inbreng erin zet dan begin je het te voelen in zowel de opname als het spelen.

Maw het is wat de artiest, uitvoerder erin stopt.
En dit kan met electronica maar vaak is dit behoorlijk gecomprimeerd en vooral met EDM alleen erg netjes, four on the floor en in sync. Ik hoor zelden polyrythems bij EDM bv.(tegen ritmes) dus het is allemaal heel "strak en machine achtig" voor mij dan.

Als ik luister naar een Eddie van Halen, Steve Vai, Brian May, Plini, Aaron Marshal, Yngwie Malmsteen etc. dan hoor je direct welke gitarist speelt. Lady Gaga "you and I" ik hoorde meteen in de auto... dat is Brian. En dat bleek ook te kloppen.

Maar dat is niet het antwoord.
Bij verschillende beurzen en interviews zijn er verhalen dat Eddie op Steve's set speelt en je denkt dat Eddie speelt, Steve speelt op Yngwie's set (en was doof) maar klonk als Steve.

met andere woorden een uitvoerder zal zijn eigen indentiteit in de uitvoering leggen.
Maar dan nog kunnen ze gewoon dezelfde noten spelen, alleen is het net anders.
Dat is voor mij nog steeds niet de emotie, maar wel een deel.

De emotie is voor mij echt als iemand volledig tot het naadje gaat.
Denk aan de eerder genoemde Show must go on van Queen, daar hoor je gewoon in Freddie's stem "dit is fout" en toen was nog helemaal niet bekend dat hij aids had, je kon het op je klompen aanvoelen, maar het werd door de band zelf 100% ontkend, en Queen was niet de band om dingen te ontkennen. Maar dat nummer.... de tranen schoten de fans direct in de ogen. Dat is pure rauwe emotie in Mercuries stem.

Denk aan oude blues de echte deep blues zoals John Lee Hooker.
De emotie in de stem.
Denk aan Motown, waar je boel letterlijk de pan uit swingt en de stemmen en instrumenten volledig tot leven komen ondanks enorm beperkte technische opnames of opslag media. Tot de dag van vandaag proberen pro studios die stijl en feel te benaderen.

Dus emotie voor mij persoonlijk zit in heel veel dingen.
Maar waar ik op doelde is echt in de performance.
En als dat goed zit dan maakt de set of kabels totaal niet meer uit OM die emotie te horen.

In het kabel topic word regelmatig gesproken over een emotieloze kabel, of een set waar de emotie vanaf springt of een extra toepassing waardoor de emotie.... blah blah blah.

Je mag rustig zeggen dat een kabel meer ruimte geeft of filtert (ga ik allemaal in mee) maar emotie zit in de muziek of het zit er niet in. En als er andere EDM is waar dit wel te horen is sta ik daar 100% voor open, zoals gezegd op advies van een cursist naar REZZ gaan luisteren en die is inderdaad behoorlijk geniaal in de keuzes van opbouw, breaks and swells en voor EDM vind ik dat erg goed te pruimen maar echte emotie van de artiest hoor ik er niet in. Geef een goede producer haar samples en een voorbeeld en hij kan het muziek stuk perfect na maken.

Geef een goede producer en een topband de muziek en apparatuur van Queen, Metallica etc. en ze kunnen het wel namaken maar het is niet de feel van de originele band.

Dus voor mij is emotie in ieder geval iets wat met instrumenten is gemaakt die minimaal after touch of druk gevoelig zijn waardoor de uitvoerder zijn eigen inbreng kan geven, geen enkele performance zal exact gelijk zijn qua timbre, en feel.

Het menselijke element wat gevangen word als het ware.
En er zijn legio bands die geen emotie leggen in hun muziek, er zijn meer rock/metal bands die ik luister die totaal geen emotie in de muziek hebben maar wel super technisch zijn, opzwepend en me een gevoel geven van energie, maar dat is geen echte emotie van de uitvoerder.

Vandaar dat het topic interessant is, wat is emotie en is een kabel of set daar belangrijk voor.
En zolang emotie in de muziek zit, ingebracht door de uitvoerder vind ik persoonlijk dat je dit op elke set hoort en een kabel dus absoluut geen emotie kan brengen of weghalen. Dat zit in de opname of het zit er niet in.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

#142
Dan speelt er mogelijk iets anders:

Elektronische muziek kan geen emotie van de maker met zich meedragen ?

Dit is dan gedacht vanuit de stelling dat de emotie van de maker in de muziek zit.

Zijn er andere muzieksoorten waarbij je de emotie van de maker niet hoort ?

Pop was er 1 en EMD dus. Nederlandstalig, smartlappen, feestnummers, panfluit etc ?

Gr. Hans







Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RZeemering

Dank voor je uitgebreid antwoord.
Ik denk steeds beter te snappen wat je bedoeld met emotie in de muziek. En af en toe denk ik: Zou er dan echt emotie in muziek zitten? (en zou het er uit te filteren zijn? Kan het van het ene muziekstuk overgeheveld worden naar het andere....?) Dan denk ik er weer anders over na en kom ik weer tot de conclusie dat er in de muziek zelf geen emotie zit, alleen de emotie die jij (en ik) er uit haalt.
Misschien moeten we toe naar een andere definitie van emotie in de muziek?

Er zijn namelijk een aantal mensen hier die net als ik jouw vraag letterlijk hebben genomen.
Zit er in de muziek ingebakken emotie.
Mijn definitie van emotie is dat wat er plaatsvind in de hersenen van een mens. Een gedachtestroom die fysieke processen in gang kan zetten.
Daarmee heeft een piano zelf geen emotie. Want die heeft geen hersenen. In die lijn heeft een muziekstuk dus ook geen emotie. Want het zijn (tegenwoordig althans meestal) eentjes en nulletjes en die hebben geen hersenen en kunnen daarmee zelf geen emotie bevatten.

Ik volg jou volledig in dat muzikanten zelf emoties hebben en dit iedere keer als ze iets inspelen dit iets anders laat horen en dat jouw (en mijn) hersenen andere processen en daarmee ook andere fysieke  processen in gang kunnen zetten. Maar ik vind daarmee nog steeds dat er in de muziek zelf geen emotie zit. Het klinkt alleen net anders (omdat de muzikant het net anders heeft ingespeeld) waardoor wij als mens er weer (emotioneel) op kunnen reageren. Ons menselijk brein is erg gevoelig voor repetitie (dat kost onze hersenen minder energie en vinden we fijn) Tegelijkertijd zijn we ook gevoelig als er iets veranderd in die repetitie (hetzelfde stuk die je al jaren hoort klinkt net even anders) Daar gaan we op aan en we vullen dat op een bepaalde manier in= emotie. Bevat de muziek zelf dan die emotie? Wat mij betreft niet.

Je haalt eerst EDM (Electronic Dance Music, voor wie het niet weet) aan en vervolgens ook dat je bij sommige Rock/Metal bands geen emotie hoort.
Je kan mij echter niet wijs maken dat deze mensen met echte drukgevoelige instrumenten geen emotie hadden bij het inspelen. Al was het alleen maar angst om de perfecte basloopje erop te krijgen. Ook die nummers gaan over verdriet, angst, liefde, milieu en noem het maar op. Dus die muzikanten knallen er echt wel emotie in.
Dat jouw hersenen er op die manier met die bands geen emotie bij voelt kunnen die bands ook niks aan doen. Als ze platen verkopen weet je zeker dat ergens iemand er een traantje om moet laten, boos wordt of zelfmoord om pleegt of om het positief af te sluiten terug moet denken aan het eerste uitje met zijn/ haar vriend(in). Dat jij er geen emotie van krijgt wil niet zeggen dat anderen dat ook niet hebben. Je zegt echter wel dat die muziek geen emotie bevat. Daarmee meet je met twee maten volgens mij? En kan ik niet aan de indruk ontkomen dat vooral jouw emotie telt bij wat je hoort. Wat mij dan weer sterkt in het feit dat er dus geen emotie in de muziek zelf zit maar alleen in de aanhoorder.

Daarom mijn vraag: praten we over hetzelfde? Hebben we het over dezelfde emotie?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

J.A.F._Doorhof

Moeilijk uit te leggen.

laat ik het anders proberen.
Iemand als REZZ zal de nummers maken met haar inbreng, haar emoties etc. dit betekend dat de compositie wel degelijk haar emoties bevat, maar..... geef exact diezelfde samples en VSTs aan iemand anders en die kan het nummer exact namelijk inclusief alle nuances.

Doe dat met een nummer wat echt ingezongen is, geen autotune, en acoustische of aanraakgevoelige instrumenten en er komt een extra laag bij die niet te emuleren is, sterker vaak zelfs niet door de artiest zelf, vandaar dat er vaak meerdere takes nodig zijn.

Bekend verhaal is "for the love of God" wat het laatste nummer was van Passion and Warfare en Vai een flink aantal dagen niet gespeeld had, doodmoe was en aan het eind van 10 dagen vasten, geloof het of niet maar dat verhaal kwam pas veel later naar buiten (er was toen geen internet dus je moest alles hebben van Amerikaanse magazines die sowieso al een maand achter liepen hier, kwam op bestelling bij de boekwinkel). Maar als je dat nummer voor de eerste keer hoorde wist je meteen... dit is heel anders die track is zo diep en anders, en pas later hoor je het verhaal en valt de puzzel in elkaar. Dat is voor mij de unieke emotie die in die track zit, hij speelt hem live absoluut mooi maar.... het is niet zoals de opname, de pijn knalt daar gewoon vanaf.

Muziek IS emotie, dat zal niemand ontkennen.
En een EDM track op een betere set zal je meer meeslepen en meer opzwepen. Een goed ingespeeld of ingezonden nummer klinkt zelfs op een slechte set nog steeds vol emotie.

Daar zit voor mij het verschil tussen "emotie door compositie en kleurkeuze" en "emotie in de artiest zelf die hij/zij vast legt". En dat laatste maakt voor mij de muziek vandaar dat ik weinig heb met EDM denk ik.

Verder hoor ik absoluut emotie in pop muziek.
Billie Eilish is voor mij een frisse wind in de pop muziek bv, verder heb ik weinig met pop muziek, ik luister het wel maar het doet me weinig.

Een zangeres met een kleine ensemble live opgenomen zonder auto tune... daar zit dan vaak wel weer emotie in. Denk aan bv Amy Winehouse (wat ook absoluut niet echt mijn ding is) waar ook veel emotie in de muziek zit.

Voor mij is het feit dat de emotie in de muziek zit, of het voor jou nu kunstmatig is (EDM) of volledig acoustisch is dat maakt niet uit die emotie zit erin. En kan niet met een kabel eruit gehaald worden of versterkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@RZeemering
Aangezien emotie iets persoonlijks is is het moeilijk te weten of je over hetzelfde spreekt.
Wat ik met moderne producties jammer vind is dat alle dynamiek eruit gehaald lijkt te zijn, een basloopje is volledig gequantinzed en plat gecomprimeerd, stemmen worden door auto tune gehaald etc. dat haalt voor mij persoonlijk het menselijke element eruit.

Ook zijn er legio bands die wel ingewikkelde progressive rock of metal spelen maar toch geen emotie in de muziek hebben voor mij persoonlijk, dat is inderdaad wel een discussie punt, want een ander zal daar wel emotie in voelen, en die heeft ook helemaal gelijk natuurlijk, zoals gezegd het is persoonlijk.

Ik denk dat voor mij het punt is of ik iets geloof wat er gezongen of gespeeld word.
Je wil niet weten hoeveel slechte blues bands er zijn die zingen over ellende terwijl ze daarna in een lambo stappen :D aan de andere kant kijk naar mensen als Joe Bonnamassa en daar hoor je voor mij soms echt de emotie vanaf spatten. Kijk dan naar zijn persoonlijkheid en de verbinding met zijn instrumenten en het verhaal is weer rond.

zoals gezegd het topic is gebaseerd op de opmerking dat een kabel emotie kan toevoegen of wegnemen en mijn opmerking is dat emotie of in de muziek zit of niet.

Zelfde met bv opmerkingen dat een instrument geen karakter kan hebben.
Denk alleen aan Brian May's : Red Special, Steve Vai : flo en Evo, John Mayer : the Black one etc.
Muzikanten hebben bepaalde banden met hun instrumenten en kennen ze eigenschappen en karakters toe, en juist die artiesten vind ik PERSOONLIJK ook weer degene waar je de emotie erg goed hoort in de muziek.

Overall een interessant topic wat van mij best off topic mag gaan als daar behoefte aan is. het is geen ja/nee strijd of iemand die gelijk moet krijgen, emotie is niet te vangen en voor iedereen anders.

Ik heb alleen enorm veel moeite met mythische eigenschappen aan apparatuur toekennen waar het totale onzin is. Hoewel ik daar vroeger ook wel ingetrapt ben, en pas vaak veel later na een 2e test tot een totaal andere conclusie kwam. Dat is je persoonlijke gemoedsstand van die dag, week of maand :D

De muziek zelf echter blijft voor mij op alle sets dezelfde emotie houden.
Wat niet zegt dat Plini op een goede set gewoon VEEL ruimtelijker klinkt als op een Mono speaker :D

Maar the show must go on heeft voor mij dezelfde emotie op een Mono speaker.
Of je emotie voelt in muziek of niet is geen vraag, dat doet iedereen.
Of het echter door kabels komt of wat de artiest erin gestopt heeft dat is voor mij persoonlijk duidelijk wat er opgenomen is, kunstmatig (wil daar best in mee gaan) of acoustisch.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sschot

Ik denk dat de uitvoering wordt vast gelegd. Iedere artiest voert op zijn/haar manier op zijn/haar moment met zijn/haar emotie iets uit. Deze emotie zit alleen in zijn hoofd, ergens anders kan emotie niet zijn. De uitvoeringen verschillen hierdoor wel van elkaar.

Aan de luisterende kant, is dit exact gelijk.

Er zijn heel wat semi wetenschappelijke studies en stukken over emotie te vinden. De opbouw, herhaling, ritme wijzigingen hebben allemaal "onderbouwd" emotionele reacties tot gevolg. Hier werd in de 16de eeuw volgens mij al gebruik van gemaakt bij het "maken" van muziek.

Emotie vind plaats in de mens en in het hoofd, emotie kan nergens anders in zitten. Dat je verschil kan horen door iets wat met emotie is uitgevoerd, dat is een feit. Dat betekent dat de uitvoering anders is, en deze verschillen in uitvoering kunnen wij objectief waarnemen. Wat de emotie (het subjectieve deel) met ons doet, dat is voor ieder persoonlijk.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

#147
Nog even over het karakter. Paar dgn verder dus daar zelf ook wat bij stilgestaan en dan niet binnen deze discussie. Ik was te heftig in mijn reageren. Want tuurlijk heeft de ene gitaar een ander karakter dan andere.

Niet in de menselijke zin van karakter. Maar klankkleur, misschien is dat voor mij een duidelijkere bewoording.

Dus mijn felheid in de reactie was niet nodig en ietwat met een kokerblik geschreven. Dus Frank, excuus daarvoor.

Voor de rest de posts van verschillende mensen aandachtig gelezen.

Ik blijf erbij dat de emotie niet in de muziek zit. Wel dat de muzikant er meer emotie bij kan hebben. Maar ook dat is iets wat ik bedenk. Want voor hetzelfde geld ervaart de muzikant iets compleet anders aan emotie dan dat ik voel.

De posts van RZeemering sluiten aan bij hoe ik er naar kijk. De posts van Frank ook. Veel van zijn voorbeelden onderschrijven wat ik zeg, denk en vindt.

Dus ik begrijp alleen de conclusie van Frank dus niet. Maar ik heb geen zin (meer) om die posts te fileren op tegenstrijdigheden om de stelling: in muziek zit emotie te ontkrachten.

Om heel eerlijk te zijn, denk ik ook dat we hetzelfde vinden en bedoelen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

@chansig.
Geen probleem emotionele discussies voor mensen met karakter komt altijd goed ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543