⚡️⚡️ Power strip (gefilterd) dan wel stroomfilter ⚡️⚡️

Gestart door Xander32, april 26, 2024, 09:36:28

Vorige topic - Volgende topic

Struis

True, maar ik had het niet verwacht. En al helemaal niet dat er een werkelijk verschil zou zijn tussen single en multiwave of, nog maffer, de degauss functie. En een andere zekering in een power ding? Really?

Net als het Finite Pagode rek. Ik heb ook een Creaktiv rek, en ik heb nauwelijks een verschil ervan mee gekregen. Zet ik daarop een apparaat op een Ikea snijplank met Ludic siliconen voetjes, ja, dan wel. Maar dat Pagode rek?

Als een ITer met wetenschappelijke achtergrond vind ik het vaak maar raar. Oke, trillingen zijn een ding. Maar voor een DAC? Een CD speler? Een draaitafel, sure.. Of een eindversterker? Ik weet dat digitale apparatuur mogelijk extra kwetsbaar zijn vanwege hun kristallen oscillatoren (er zijn hier vast mensen die daar veel meer van weten), maar versterkers? Gewoon vintage? Of een netwerk switch?

En waarom hoor ik verschil tussen ethernetkabels? wav en flac files? Android en iOS devices met xyz Connect? En voor we weer los gaan, JA, meerdere keren dubbel blind. En niet alleen ik. Overigens hoor ik NIET het verschil tussen wav en flac, Android en iOS bron op bv een Naim Mu-So QB2 (die ik ook veel gebruik).

Citaat van: Peerless Monster op januari 18, 2026, 11:54:52Het verschil is dag en dacht met zo'n P10.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

Spijkie

Goed , ik heb getwijfeld om dit te posten maar zie deze post maar als helpend voor iedereen die een Plixir of Audes heeft ( ik denk Plixir ook aangezien het een soort zelfde producten zijn maar weet dit niet zeker),

Bij het lezen op Hi-Fi punt nl kwam ik de volgende alinea tegen:

Omdat mijn woning behoort tot een oudere generatie waarin randaarde nauwelijks te vinden is, is een separate aarde gelegd voor de netfilters. Eenvoudig aangesloten door de aardedraad af te werken in een netstekker en die in een vrije outlet te steken van een filter. Voor de Audes ST-900 is die niet gebruikt, immers de secundaire zijde heeft een virtuele aarde voor de apparaten. Zoals hoorbaar te maken is, gaat het verbinden van de virtuele aarde aan secundaire zijde met een echte aarde zelfs ten koste van de weergavekwaliteit.

Hier snap ik dus geen ene moer van  :colgate: . Nu ben ik altijd voorstander geweest van een goede aarde aansluiting etc en ben nog steeds erg blij met m'n Audes MAAR verlies ik de voordelen van een goede aarding hiermee ?

Iemand die hier iets over kan zeggen ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Xander32

Al begrijp ik de post evenmin; een forum is er vooral ook om ervaringen te delen en elkander verder te helpen. In dat opzicht toch prima, hopelijk krijg je een antwoord/ reactie op het ietwat wazige verhaal 🤓

Citaat van: Spijkie op februari 28, 2026, 08:20:16Goed , ik heb getwijfeld om dit te posten maar zie deze post maar als helpend voor iedereen die een Plixir of Audes heeft ( ik denk Plixir ook aangezien het een soort zelfde producten zijn maar weet dit niet zeker),

Bij het lezen op Hi-Fi punt nl kwam ik de volgende alinea tegen:

Omdat mijn woning behoort tot een oudere generatie waarin randaarde nauwelijks te vinden is, is een separate aarde gelegd voor de netfilters. Eenvoudig aangesloten door de aardedraad af te werken in een netstekker en die in een vrije outlet te steken van een filter. Voor de Audes ST-900 is die niet gebruikt, immers de secundaire zijde heeft een virtuele aarde voor de apparaten. Zoals hoorbaar te maken is, gaat het verbinden van de virtuele aarde aan secundaire zijde met een echte aarde zelfs ten koste van de weergavekwaliteit.

Hier snap ik dus geen ene moer van  :colgate: . Nu ben ik altijd voorstander geweest van een goede aarde aansluiting etc en ben nog steeds erg blij met m'n Audes MAAR verlies ik de voordelen van een goede aarding hiermee ?

Iemand die hier iets over kan zeggen ?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

mmuetst

Omdat de aarding niks te maken heeft met het afvoeren van storingen. Sterker nog, het kan voor storingen zorgen.
Maar dat is al aardig wat keren langs gekomen.
Als je brom hebt wordt dit vaak voor aard lus veroorzaakt.
Ik plaats hem maar weer voor de volledigheid:

https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf

Hier staat ook de omschrijving in over de werking van de transformator producten zoals een Plixir of Audes.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Spijkie

Ondertussen een reactie van de importeur:

voor een optimale werking van de Power Conditioner heb je geen randaarde nodig, mag natuurlijk wel maar is niet noodzakelijk.

De Audes maakt een 2e "lichtnet", dit 2e "lichtnet" is galvanisch gescheiden van het reguliere lichtnet. (Heeft dus geen directe fysieke verbinding met het lichtnet van de woning) 

De uitgangen van een Audes zijn + en - 115V, totaal 230V, hier tussenin ligt de "0" welke verbonden is met de randaarde van de outlets.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op februari 28, 2026, 09:47:10Omdat de aarding niks te maken heeft met het afvoeren van storingen. Sterker nog, het kan voor storingen zorgen.

Hier staat ook de omschrijving in over de werking van de transformator producten zoals een Plixir of Audes.

Deze heb je inderdaad een keer eerder gestuurd maar lokale kan ik een beetje Engels is dit best lastig te volgen.

Spijkie

Citaat van: mmuetst op februari 28, 2026, 09:47:10Omdat de aarding niks te maken heeft met het afvoeren van storingen. Sterker nog, het kan voor storingen zorgen.

Aldus Liander ,

Ja, een aarding (aardedraad) voert storingen, lekstromen en overtollige spanning veilig af van elektrische apparatuur naar de grond

mmuetst

Citaat van: Spijkie op februari 28, 2026, 10:31:08Aldus Liander ,

Ja, een aarding (aardedraad) voert storingen, lekstromen en overtollige spanning veilig af van elektrische apparatuur naar de grond
Dit is dus niet correct. Het kan juist een lekstroom veroorzaken, vooral als het niet gebalanceerd is (maar kan ook ontstaan met een gebalanceerde aansluitingen). En hoe zouden ze ongewenst lekstromen in een vliegtuig oplossen? Weinig aarde daar. Aarde is er puur voor onze veiligheid.
En sommige audio heeft helemaal geen aarde omdat deze dubbel geïsoleerd zijn. En bij mijn Ayon heb ik de aarde lus gekoppeld van de massa van de versterker, ook wel zwevende aarde genoemd. Hierdoor is de versterker wel veilig als deze per ongeluk onder spanning komt te staan, maar heb ik geen nadelen van de lekstroom via aarde.
En toch kunnen die prima lage ruis cijfers halen. Er is ook al een keer een voorbeeld gegeven hoe je de lekstroom tussen apparaten kunt meten en minimaliseren.

Xander32

Aarde is vooral/ enkel bedoeld tbv de veiligheid heb ik begrepen.

Mijn dedicated stroomgroep is uiteraard wel van aarde voorzien. Een fysiek verschil welke de aarde bracht, is dat voordien in m.n. de wintermaanden, ik nog wel eens een (miniem) schokje kreeg wanneer ik de versterker aanzette/ aanraakte. Met het toevoegen van aarde is dat nu geschiedenis.

Citaat van: Spijkie op februari 28, 2026, 10:31:08Aldus Liander ,

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Citaat van: mmuetst op februari 28, 2026, 10:43:55Dit is dus niet correct. Het kan juist een lekstroom veroorzaken, vooral als het niet gebalanceerd is (maar kan ook ontstaan met een gebalanceerde aansluitingen). En hoe zouden ze ongewenst lekstromen in een vliegtuig oplossen? Weinig aarde daar. Aarde is er puur voor onze veiligheid.
En sommige audio heeft helemaal geen aarde omdat deze dubbel geïsoleerd zijn. En bij mijn Ayon heb ik de aarde lus gekoppeld van de massa van de versterker, ook wel zwevende aarde genoemd. Hierdoor is de versterker wel veilig als deze per ongeluk onder spanning komt te staan, maar heb ik geen nadelen van de lekstroom via aarde.
En toch kunnen die prima lage ruis cijfers halen. Er is ook al een keer een voorbeeld gegeven hoe je de lekstroom tussen apparaten kunt meten en minimaliseren.

Ik snap wat je zegt maar vind t toch lastig als een liander zoiets noemt. Als de bliksem in een vliegtuig inslaat dan vliegt ie ook gewoon door en loopt er geen draadje naar de aarde. Maar zoals Xander32 net aangeeft dat ie een tikje kreeg bij zn versterker aanzetten en nu met aarde opgelost is lijkt mij dat te zeggen dat er minder storing in het apparaat zit.

Kurt

gepost in fout draadje

mmuetst

Citaat van: Spijkie op februari 28, 2026, 11:37:30Ik snap wat je zegt maar vind t toch lastig als een liander zoiets noemt. Als de bliksem in een vliegtuig inslaat dan vliegt ie ook gewoon door en loopt er geen draadje naar de aarde. Maar zoals Xander32 net aangeeft dat ie een tikje kreeg bij zn versterker aanzetten en nu met aarde opgelost is lijkt mij dat te zeggen dat er minder storing in het apparaat zit.
Wie zegt niet dat de storing in @Xander32 zit  :D.
Het krijgen van een schokje heeft te maken met statische lading die je ontlaat of niet. Als er voldoende potentiaalverschil is krijg je zo'n schokje. Waarom dit nu niet gebeurd omdat het Apparaat aan aarde ligt weet ik even niet, mijn vermoeden is dat het potentiaalverschil nu kleiner is, maar om nu te stellen dat er minder storing in het apparaat zit, nee die zie ik even niet.

Kurt

Tenzij er een lekstroom op de behuizing van de versterker komt te staan, en die via @Xander32 een weg naar de aarde zoekt, zonder aarding. Gezien stroom altijd de weg van de minste weerstand kiest, wordt mogelijks die lekstroom nu afgevoerd via de aarding ipv via @Xander32 .

mmuetst

Link of rechts om, het potentiaalverschil tussen @Xander32  en zijn versterker is minder geworden. Kan natuurlijk ook dat hij in de loop der tijd minder opgelaten voelt over zijn mooie Accuphase versterker dat hij nu minder lading heeft ;). Maar dat gaat hij zeker ontkennen  ;D.
Maar of dit nu ook tot minder lage ruisvloer gaat leiden?
Ach, het geen schokken krijgen is al een mooie winst.

Xander32

Het gaat over statische energie; dat fenomeen was er enkel in de wintermaanden, met op momenten een wat lage luchtvochtigheid (hete lucht verwarming), zittende in deels synthetische kleding op een bank met synthetische stoffering, al sloffend over een kleed en dan de versterker aanraken ... ⚡️

Sinds de dedicated groep er is, voorzien van aarde, behoort dat tot het verleden.

RZeemering

Bovenstaande was bij mij ook zo.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Kurt

Citaat van: Xander32 op maart  1, 2026, 06:38:21Het gaat over statische energie; dat fenomeen was er enkel in de wintermaanden, met op momenten een wat lage luchtvochtigheid (hete lucht verwarming), zittende in deels synthetische kleding op een bank met synthetische stoffering, al sloffend over een kleed en dan de versterker aanraken ... ⚡️

Sinds de dedicated groep er is, voorzien van aarde, behoort dat tot het verleden.
Had je dan geen aarde voordien?
Klopt wel. Statische elektriciteit kan heel gevaarlijk zijn om elektronica te laten sneuvelen. Als ik met electronica bezig ben (installeren, solderen, ...) ga ik altijd mezelf aarden om die reden.

Xander32

Nee, voordien zat er geen aarde. Nog steeds ontbreekt er op meerdere plekken aarde in huis, zijnde een mid jaren 80 woning. Enkel in de keuken, buiten in de tuin, onder de veranda en tbv de hifi hebben we hier aarde.

Citaat van: Kurt op maart  1, 2026, 12:50:30Had je dan geen aarde voordien?
Klopt wel. Statische elektriciteit kan heel gevaarlijk zijn om elektronica te laten sneuvelen. Als ik met electronica bezig ben (installeren, solderen, ...) ga ik altijd mezelf aarden om die reden.

Kurt

Was me ontgaan. Ja, dat verklaart natuurlijk wel het eea.