PSI AVAA C214 - Actieve basstrap

Gestart door boot77, april 3, 2024, 13:02:47

Vorige topic - Volgende topic

boot77

In het proces de luisterruimte (woonkamer) te verbeteren, kwam ik het product van PSI tegen, de AVAA C214.
Het hoog en midden gebied is met redelijke WAF middelen te behandelen. Echter het laag wordt lastig.

Wellicht zijn er hier mensen met ervaring, naast enkele gesponsorde reviews lees ik er weinig over. Initieel is het product voor studio's bedoelt maar is natuurlijk ook in een meer consumenten setting goed toepasbaar.

https://www.hifi-import.nl/producten/product/psi-audio/avaa-c214-black

katwax

Ik heb hier bij mij thuis een test gedaan met 1 AVAA C20 omdat dit voor WAF nog acceptable was, echter vond ik de impact miniem en zou voor de gewenste impact ik uitkomen op zo'n 4 stuks. Dan spreken we toch al over een grote som geld en ze vond 1 al redelijk groot, dus vrees dat 4 ook de WAF niet zou doorstaan.

Hier kan je alvast mijn bevindingen en metingen bekijken van 1 AVAA C20
PSI AVAA
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

etienne v

katwax

Citaat van: etienne v op april  3, 2024, 17:06:10Vergelijking tussen actieve en passieve basstrap https://www.jochenschulz.me/en/blog/active-vs-passive-absorbers-psi-avaa-c20-review
Dat was 1 van de reviews waardoor ik het ook wou proberen, maar bij mij gaf het toch niet hetzelfde resultaat, mogelijk omdat mijn ruimte groter is.

Exxar

Voor de prijs van zo één active trap kun je een heel pakket GIK Soffit bass traps kopen en in de hoeken aan het plafond hangen, en die kun je in verschillende kleuren laten maken. Combineer die eventueel met de Monster Bass traps die je achter de luidsprekers hangt, en je zal enorm verrast zijn hoeveel verschil die dingen maken. En als je ze neemt met Range Limiter, tasten ze het hoog niet eens aan.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Marc Heijligers

Citaat van: boot77 op april  3, 2024, 13:02:47In het proces de luisterruimte (woonkamer) te verbeteren, kwam ik het product van PSI tegen, de AVAA C214.
Het hoog en midden gebied is met redelijke WAF middelen te behandelen. Echter het laag wordt lastig.

Wellicht zijn er hier mensen met ervaring, naast enkele gesponsorde reviews lees ik er weinig over. Initieel is het product voor studio's bedoelt maar is natuurlijk ook in een meer consumenten setting goed toepasbaar.

Ik heb er hier een week lang met 2 stuks kunnen experimenten.

Allereerst, het doet wat het moet doen, en dat doet het best goed. Ik heb nogal een prominente room mode bij de ~32Hz, en met zo'n AVAA wordt die uitstekend weg gehaald (AVAA in de hoek achter de rechter speaker).

Screenshot 2024-10-14 at 13.35.18.jpg

Een tweede AVAA achter in de hoek van de luisterpositie doet zelfs een stuk meer (deze meting met beide speakers):

V.jpg

Met een redelijk kleine maat krijg je een effectieve demping over een brede frequentie range. Als je dat met passieve middelen moet doen, moet je heel wat liters aan demping van verschillende afmetingen gebruiken. Voor een luisterkamer misschien OK, maar voor een huiskamer is dat een no-go.

Het effect is ook goed hoorbaar. Het laag wordt strakker, rommelt niet na, en je kan je muziek harder zetten zonder dat het laag begint te irriteren, het geeft meer groove en rhythm (bij gebrek aan Nederlandse termen). De attack blijft goed overeind, de trap haalt alleen de decay weg, dus de punch in de muziek blijft overeind (NL ;)). Heel verschillend t.o.v. bijv. een digitaal notch filter. Het effect van 1 AVAA is groot, het effect van een 2e is ook hoorbaar, maar minder groot.

Overall vind ik het een zeer positief effect, maar toch heb ik er geen gekocht:
  • Duur: Het is behoorlijk prijzig, zo'n €3.500 per stuk
  • Niet helemaal probleem vrij: Ik heb niet veel ruimte, dus de bastrap staat dicht tegen andere objecten aan. In sommige situaties gaan de traps dan mee koppelen, en resoneren ze na bij de 160Hz. Dat is hoorbaar. Je kan de gain verminderen, dan is dat effect stukken minder, maar is ook de demping niet zo goed meer. Je moet dus de ruimte hebben
  • Niet vaak effectief: De bastrap werkt alleen als je "problematische" muziek draait. Ik heb redelijk wat bass-heavy muziek gedraaid, maar ik zou zeggen dat minder dan 1% van de tracks die ik draai de room modes voldoende aanslaan om er profijt van te hebben (ik draai veel akoestische muziek; is natuurlijk anders bij elektronische muziek, of opnames van live pop concerten). Als ik dan wat zachter ga draaien, is het ook luisterbaar.

Als zoiets zo'n €1000-€1500 zou kosten zou ik het nog overwegen, maar voor de huidige prijs vind ik het voor mijn situatie niet effectief genoeg. Ik kan me voorstellen dat er luisteraars thuis zijn voor wie het in veel meer gevallen werkt, en waar het wel een goede investering is. Als je er een overweegt is mijn advies er eentje te proberen alvorens te kopen.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

katwax

Mooi om lezen, moet is kijken of ik de REW files nog heb toen ik er 1 in huis had, maar mijn conclusie was wel gelijkaardig, met 1 kom je er zeker niet. 2 stuks ziet er al beter uit, maar ideaal is het nog niet, dus dan kom je al snel op 4 uit?

Eerlijk is eerlijk, ik vond het van alle akoestische aanpassingen ook het minste WoW effect te hebben, maar mogelijk was dat omdat het beperkt was tot 1 stuk.