Aanschaf scherm - twijfel over grootte

Started by Logix, January 25, 2024, 17:01:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Daar staat vast snel weer een mooi beestje, wees maar niet bang :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Logix

#26
Quote from: reza on January 26, 2024, 22:59:45Daar staat vast snel weer een mooi beestje, wees maar niet bang :D

Hahaha, ik ben benieuwd. Ik hoop dat je me dan kan overtuigen, want ik denk dat het bij mij uiteindelijk een kwestie van 'beleven' is  ;)

reza

Geen grap: als je een scoop screen hebt ervaren ga je nooit meer terug naar 16.9.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

williams

Quote.    @williams nog even over je vorige post, ik ga hoogst waarschijnlijk voor de JVC NP-5. Dus dezelfde PJ als jij hebt, dus jouw beredenering dat ik dan voor 16:9 gaat dan niet op, omdat ik gewoon tussen de aspect ratio's kan schakelen. ;)


Oh dat wist ik niet maar dan ben je erg goed voorzien en heb je alle opties open kwa aspect ratio's 😊 En bij zo'n mooie projector hoort dan ook wel een mooi scherm zou ik zeggen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Logix

Ik heb nog eens zitten puzzelen, een 2.66m breed 16:9 masking scherm kan ook. Dan heb ik toch een cinescope scherm en 16:9 content kan ik iets kleiner masken als deze echt te groot overkomt. Enige minpunt is dat ik mijn subwoofer niet neer voor neer kan zetten. Het is een Velodyne DD15 en die past dan net niet meer aan de zijkant en al helemaal niet meer onder het scherm. Kan ik nog kanten uit met de sub in een ruimte van 4m X 4.5m ruimte?

denoontje

#30
Quote from: J.A.F._Doorhof on January 26, 2024, 17:49:20Je kan de 16:9 ook groter maken.
Je hebt de ruimte boven en onder.
ik zou ook voor 16-9 gaan met masking. Je breedte lijkt beperkende factor. Ik ben blij met mijn keuze (spaluto)

denoontje

Quote from: Logix on January 27, 2024, 09:49:27Ik heb nog eens zitten puzzelen, een 2.66m breed 16:9 masking scherm kan ook. Dan heb ik toch een cinescope scherm en 16:9 content kan ik iets kleiner masken als deze echt te groot overkomt. Enige minpunt is dat ik mijn subwoofer niet neer voor neer kan zetten. Het is een Velodyne DD15 en die past dan net niet meer aan de zijkant en al helemaal niet meer onder het scherm. Kan ik nog kanten uit met de sub in een ruimte van 4m X 4.5m ruimte?
mijn sub staat naast de bank...meettechnisch in mijn ht ook beste keuze

Sjaak_Banaan

Sub verplaatsen omdat het anders niet past... dat zou ik toch echt eerst proberen, zou jammer zijn als het daarna ruk klinkt. :P

Zou het met een tussenmaat scherm wel passen?
Dan hoef je maar 1 kant te maskeren en dab ben je iets flexibeler.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Logix

#33
Quote from: Sjaak_Banaan on January 27, 2024, 12:14:35Sub verplaatsen omdat het anders niet past... dat zou ik toch echt eerst proberen, zou jammer zijn als het daarna ruk klinkt. :P

Zou het met een tussenmaat scherm wel passen?
Dan hoef je maar 1 kant te maskeren en dab ben je iets flexibeler.

De ruimte is nog 'under construction' dus ik heb uberhaupt nog geen idee waar de sub het beste klinkt. Hij kan evt bij een 2.66m breed formaat nog wel rechtsvoor staan, alleen zal hij dan vóór de zuilspeaker komen te staan. Dus het kan in feite nog wel, maar niet echt meer in de hoek. Bij een tussenmaat blijft het hetzelfde. Alleen bij een 2.4m scherm zal de sub in de hoek passen, maar zou het sonde vinden als voor de sub het hele scherm kleiner moet. Het blijft een lastige keuze...

J.A.F._Doorhof

Sub hoeft absoluut niet op 1 plek te staan, er zijn er meerdere waar een sub goed kan klinken.
Sub laag is RELATIEF omnidirectioneel dus is niet meteen herkenbaar als "daar staat de sub".
Zelf zou ik hem niet naast me zetten of achter me, maar aan de voorkant ben je redelijk flexibel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

Hmmmm 🤔
Een sub klinkt echt niet op elke plek net zo goed...
Soms bepaald de sub wel voor jou waar hij moet staan ook al zou je zelf graag een andere plaats willen
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

J.A.F._Doorhof

Volgens sommige maakt het niet uit.
Onder een bepaalde grens is een geluid niet meer te lokaliseren maar aanwezig.

We hebben vroeger wel eens een tijdje met 2 subs naast ons gewerkt maar ik kon ze toch wel horen.

Nu staat hij voor in maar of hij tussen de fronts instaat of naast de fronts zal afhankelijk zijn van de ruimte waar hij beter klinkt. Dan kan best juist aan een zijmuur zijn. Net hoe de nodes en antinodes vallen in die ruimte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pameijer

Je hoort bij een sub niet waar het geluid vandaan komt, maar de plaatsing is wel heel belangrijk ivm invloeden van de kamer (nodes).
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

denoontje

Dus eerst meten met rew oid waar sub beste kan staan  ;)

boekhour

Voor mij altijd 16:9. 50% wide aspect film rest 16:9 materiaal. Er zijn meer redenen om voor 16:9 te gaan. Bij lenscorrectie op 2.35:1 bij bijv. Kodi wordt de applicatie-bediening, ook tijdens de film zelf, op de muur geprojecteerd. Ook vind ik het er raar uitzien als de letterboxen vlakken op de muur worden geplaatst bij lens correctie. Dan heb je naast de projectiescherm-rand nog een rand erbij.

Deze vent weet waar ie het over heeft:

https://www.youtube.com/watch?v=FVapJUuZu90

En zoals uit bovenstaande video blijkt zijn de letterboxes bij een goed ALR high contrast scherm in een verduisterde nauwelijks (niet meer?) nog zichtbaar. 

 
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

buckler

Vandaar dat de meeste van ons Adamantium om het scherm heen op de muur heeft zitten.
Of je neemt een DCR (A-lens) lens... dan heb je geen zwarte balken en geen licht erboven en eronder en hij plaatst alle pixels uit die zwarte balken in je zichtbaar beeld  :colgate:

Maar dat verhaal dat je de zwarte balken nooit ziet zo goed zijn de projectoren en de doeken tegenwoordig vind ik gelul.
Dan moet je toch wel erg blind zijn ,of je kop flink in het zand steken, als je die niet ziet.

Maargoed daar hebben ze de 'masking screens' voor op de markt gebracht.
Dat is een mooie oplossing als je een 16/9 scherm wilt.
Zeker een 4 way masking screen.
Kost wel wat  :wow:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Sjaak_Banaan

Beetje offtopic, maar zijn er ook goede budget-varianten van zo'n anamorphic lenzen?
Die krengen lijken enorm duur.

Zou best interessant zijn omdat wij bijna alles 21:9 kijken.
Waarom maken de projectorfabrikanten eigenlijk geen 21:9 projector-varianten?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

buckler

#42
Quote from: Sjaak_Banaan on February 25, 2024, 12:04:35Beetje offtopic, maar zijn er ook goede budget-varianten van zo'n anamorphic lenzen?
Die krengen lijken enorm duur.

Zou best interessant zijn omdat wij bijna alles 21:9 kijken.
Waarom maken de projectorfabrikanten eigenlijk geen 21:9 projector-varianten?

Pff.. daar heb ik echt geen verstand van Sjaak. Ik weet dat er andere voorzet lenzen zijn maar welke 'goedkope' versie ook nog goed is zou ik echt niet weten.
Ik kan je wel zeggen dat ze (DCR) geweldig werken. Het kost een eeuwigheid om hem perfect te plaatsen en er echt alles uit te halen en dat schilt echt heel veel qua beeldkwaliteit. Ik ben soms wel maanden bezig met het fine tunen en ineens heb ik de sweet spot zeg maar. Dan kom ik er daarna nooit meer aan.
Dus simpel gezegd even testen is eigenlijk niet te doen en een eerlijke uitkomst te geven.
Maargoed dat is bij de DCR lens zo en hoe dat bij andere lenzen is zal ik echt niet weten.
Sterker nog, ik heb nog nooit een andere lens gezien en dus ook geen goedkopere maar die zullen er vast wel zijn DENK IK

By the way er is wel een 21/9 projector... de Barco Bragi CS , en daar heb ik aangedacht voor ik de JVC nam en er werd mij verteld dat die wat minder goed was. Heb hem zelf nooit in het echt gezien dus of die statement terecht is????

Ps, ik heb in het verleden vaker mijn lens ervan voor gehad en bv omdat hij bij mij wat ver mijn looppad inhangt maar daar kwam ik steeds snel van terug want eenmaal een DCR lens gewend dan is er eigenlijk geen weg meer terug, zeker bij HDR
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

williams

Quote.      Beetje offtopic, maar zijn er ook goede budget-varianten van zo'n anamorphic lenzen?
Die krengen lijken enorm duur.

De laatste generatie lens van Prismasonic is ook een erg mooi exemplaar die aanzienlijk goedkoper is als de DCR lens.
Oudere modellen anamorphische lenzen wordt wat lastiger (buiten de ISCO  III ) daar het maar de vraag is of deze lenzen het oplossend vermogen hebben om 4K tot zijn recht te laten komen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.