Plaatsing en meting

Gestart door evdbrink, december 2, 2023, 09:58:08

Vorige topic - Volgende topic

evdbrink

Ik heb mijn surround set nu ongeveer een maand en ben inmiddels druk bezig om metingen te doen met de bijgeleverde microfoon.

Ik vond de gevonden afstanden vreemd. Zo staat de linker front speaker een meter verder dan de rechter speaker, terwijl de afstand tot luisterplek precies gelijk is.

Nu heb ik de afstanden tot alle speakers opgemeten en dat ingevoerd.

Het front signaal + center beginnen erg goed te klinken. Ik heb de afstanden van front en center met een halve meter vergroot en nu komen de stemmen mooi uit de Tv.

De rear kanalen vind ik nog het lastigste. Misschien luister ik de verkeerde films.
Mijn linker kanaal staat veel zachter dan het rechter kanaal. Misschien gewoon wat verder tweaken?

Shadowfox

umik 1 en rew is your friend kwa metingen

Sjaak_Banaan

Zijn Marantz zou toch wel de juiste afstanden moeten kunnen meten, behalve de sub(s) dan, maar dat hoort zo. Misschien een systeemreset uitvoeren en opnieuw inmeten en anders.

Misschien dat de TS iets meer info kan geven over wat hij heeft staan en in wat voor ruimte etc.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

evdbrink

Het kan zijn dat ik de microfoon op de verkeerde plek heb gezet. Ik vind het plaatje niet erg duidelijk.
Zijn nr.1 t/m 3 posities op de bank?
En nr. 4 t/m 6 voor de bank?
De software zegt dat de afstanden tot eerste meting niet groter mag zijn dan 60cm.

evdbrink

Dit zijn de ingestelde waarden, maar ik heb het gevoel dat het linker rear kanaal nog steeds zachter speelt dan de rechter

Sjaak_Banaan

Positie 1 is jouw MLP (Main Listening Position), die bepaalt ook de luidsprekerafstanden.
2 en 3 zijn inderdaad tot max 60 cm naar links en rechts. 4, 5 en 6 is tot 60 cm voor jouw luisterplek, volgens mij vooral bedoeld om te kijken welke 'roommodes' er zijn zodat jouw ruimtecorrectie-software weet wat die moet aanpassen.

Jij praat over rear surrounds, maar in de afbeeldingen staan side surrounds
Zitten er misschien obstakels tussen de side surrounds en jouw oren? Misschien een hoge leuning van de bank of het hoofd van iemand die naast je zit o.i.d.? Je zou de speakers moeten kunnen zien wanneer je naar links en rechts kijkt. Eventueel iets hoger plaatsen dan oorhoogte.

Toevallig vandaag een leuke video van op YouTube:
https://youtu.be/MUbSkgLjKI4?feature=shared

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder