Surround met heel veel vragen

Gestart door evdbrink, oktober 30, 2023, 18:39:26

Vorige topic - Volgende topic

evdbrink

Ik ben al heel lang bezig met audio en ik heb een hele mooie high end setup.

Laatst heb ik een sony 4K streamer gekocht voor Netflix films. Dat bevalt me heel erg goed.

Nu zou ik ook surround geluid willen hebben.

Op de foto zie je de achterkant van mijn luisterruimte. De bank kan ik wat meer naar voren schuiven.
Toch blijft de ruimte erachter vrij beperkt.

Voor de test heb ik mijn xanadu speakers opgesteld.

Nu mijn vragen:
Kan ik bijv. een Marantz cinema 70s zo aansluiten dat het front geluid met de pre-out naar mijn versterker gaat.
De sub voor de audio is high level aangesloten, kan ik de low-level op de Marantz av aansluiten?
De achterste kanalen moeten via de speaker kanalen van de Marantz komen.

De manier hoe de achterkanalen geregeld moeten worden snap ik niet.
Hoe zou je die kunnen doen?

CinéHome

Je regelt alle kanalen in via de Marantz/surround receiver.
De meeste subwoofer plate amps staan niet toe dat je high level èn low level aansluit. Als je vast wil houden aan high level moet je de receiver zo instellen dat je geen subwoofer gebruikt. Dan stuurt hij het subwoofersignaal naar de fronts (en die geven het dan high level door aan de sub). Dan mis je wel de filtering van de frontspeakers. Dus ze krijgen het volledige signaal te verwerken.
Wanneer je huidige versterker een HT bypass functie heeft (of een 'main in') dan kan je hem als pure eindversterker gebruiken. Zoniet zal je een bepaalde vaste volume instelling moeten gebruiken waarmee je de afstelling van de surround doet via de receiver.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.