Projector mount met trim mogelijkheden

Gestart door jaco, oktober 28, 2023, 08:13:14

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaco

Citaat van: jaco op november 16, 2023, 10:29:53Scherm is 100 cm hoog, rand is 7.x cm (80" diagonaal scherm in 16:9)
Ik heb ongeveer 40 cm onder scherm, dus hij begint op 47 hoog en dan is bovenkant 147 hoog.

De sony projectoren hebben 70% lens shift.
Dus midden scherm is midden lens is geen lens shift.
Dan is 50% shift bovenkant scherm
En dan is 70% shift 20 cm boven de bovenkant van zichtbaar scherm.
Dat is dan 167 cm van de grond af. Precies op mijn hoofd hoogte, geen optie midden in de kamer.
Achterkant van de kamer kan wel, daar loop ik niet. Geen vervorming, enkel wat minder licht opbrengst.

Ik kan de projector scheef hangen/neigen maar dan krijg ik trapeze vorm beeld.
Als ik dat ga corrigeren verlies is resolutie.

Verder kan ik een hush box aan de achterkant relatief makkelijk maken en midden in de ruimte niet.

Dit is van de Sony tool.


Dus ruimte is 260 cm hoog, bovenkant scherm is 110 cm van plafond, en dan hangt projector op 90 cm van plafond. (260-90=170)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

In een normale woonkamer met jouw maat scherm zou je met een standaard beugel met korte buis en de lensshift volgens mij het scherm moeten kunnen vullen.

Op de foto hangt de projector in het midden. Er is niemand die dat doet. Meestal houden we aan dat de bovenkant van de projector (op de kop) rond de bovenkant van het scherm komt.

Dus begint het beeld op 50cm van het plafond pak je 50cm - de hoogte van de projector en je weet de lengte van de buis.

Beetje afhankelijk van extreem dichtbij of veraf zou dit voor nagenoeg alle HT projectoren moeten werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#27
Geen mis communicatie, bij mij zou er een 80-90 cm buis aan moeten met mijn relatief kleine scherm wat laag hangt. Alleen is 260-90= 170 en dat wil ik niet midden in de ruimte. Ik had dat zo gemaakt, netjes achter de bank waar mijn buro staat. Dat ging paar keer goed totdat ik vergat dat daar iets hing en boink met hoofd er tegen aan. Zit nog een deuk in mijn schedel lijkt het.

Die sony tool geeft denk ik prima aan dat hier de projector tussen de 90 cm van plafond tot aan 232 cm van plafond geplaats mag worden. Optimaal zou midden scherm zijn waarschijnlijk. Door het midden van de lens. Maar dat doet haast niemand lijkt me.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Je zou kunnen overwegen om het scherm 20cm hoger te hangen. Dan komt de projector op 190 cm. Zo hangt ie bij mij en kan ik er nog net onderdoor lopen (ik ben 188 lang). En ik heb de bank eronder gezet zodat je daar praktisch gezien niet loopt.'t zijn keuzes. Voor mij kon het doek ook niet lager want daar staat de center speaker.

williams

Heb me er niet helemaal in verdiept en ingelezen maar over het algemeen is het toch zo dat ondanks dat het beeld of de beam door het hard van de lens gaat dit nog niet wilt beteken dat dit rechtstandig gebeurd.
Het zou denk ik zo maar kunnen dat het wenselijk is om de projector iets hoger te hangen om zo door het hard van je lens te gaan en dan precies in het midden van je doek uit te komen .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jaco

#30
Ik heb de LCR achter het scherm, en als ik zit kijk ik naar midden scherm. Het geluid komt ook uit het midden van scherm.
Daar is de hoogte van 40+7 cm rand van de grond af op bepaald.

Om hem zo maar hoger te hangen zie ik niet veel in.

Als ik hem boven de bank hang heb ik wel wat meer licht opbrengst.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Citaat van: jaco op november 16, 2023, 17:35:40Om hem zo maar hoger te hangen zie ik niet veel in.
Nee dan werkt dat niet nee :)

jaco

#32
Citaat van: riwi op november 16, 2023, 16:10:02Je zou kunnen overwegen om het scherm 20cm hoger te hangen. Dan komt de projector op 190 cm. Zo hangt ie bij mij en kan ik er nog net onderdoor lopen (ik ben 188 lang). En ik heb de bank eronder gezet zodat je daar praktisch gezien niet loopt.'t zijn keuzes. Voor mij kon het doek ook niet lager want daar staat de center speaker.
11-12 cm zou al helpen ik ben net 1.8 meter :)

Wel boven de bank gemeten dat afstand van scherm minimaal is, dan is het 300 nits. En als het achter max is 266 nits
 Ik ga het wel proberen boven de bank of het past. Ik heb draadeinden van 75 cm, die komen aan een profiel wat 6 cm onder plafond hangt. Dan kan ik er wel een flamco rail vierkantje onder hangen en nog 4 cm cm daar hebben waar de projector aan kan. Dan is het 70+6+4 cm =80 cm, waar dan ook nog 11.1 cm van de projector tot midden lens bij komt. Dan zit ik op de hoogte die ik nodig heb.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

De draadeind oplossing boven de bank en een curver bak als projector vervanger eraan. Ik kan gaan zitten zonder hem te raken en loop er ook niet tegen aan. Dit is wel een optie zo. Zou er zels een losse mount met micro afstelling aan kunnen maken. Maar ja paar moeren draaien en ik heb ook 3 assen verstelling.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm