Werkingsgebied diffusors

Gestart door Christof_G, augustus 27, 2023, 11:17:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christof_G

Ik wil diffusors maken om rond mijn zitplaats te hangen en nu was ik wat aan spelen met de 1D Excel berekeningstool op http://actools.tunetown.de.

Hieruit blijkt dat, wanneer je de sleuven dichter bij elkaar plaatst je de frequentie verhoogt (bv. 18mm = tot 9.5KHz, 35mm = tot 5KHz), terwijl dit geen impact heeft op de onderste frequentie (=afhankelijk van de diepte). Maar waarom past men dit dan niet toe bij de commerciƫle diffusors? Meestal zie ik dat die maar tot +/-5KHz werken, zijn de frequenties daarboven dan niet zinvol om aan te pakken?
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

jahtari

#1
Waarom een diffuser en geen absorptie?

Mij lijkt diffusie nog moeilijker goed te krijgen en ik had altijd het idee dat diffusie vooral goed werkt in grotere ruimtes? Of dat je er wel een paar meter vanaf moet zitten?

Maar kan me natuurlijk vergissen.

Dus ben vooral nieuwsgierig.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Christof_G

#3
Ik heb al redelijk veel absorptie (systeem plafond, 11cm in de voorste wand, 2 panelen van 10cm op de achterwand en aan de eerste reflectiepunten. Maar ondertussen heb ook al gelezen op de site van Toine, dat als je de latten te kort op elkaar zet, je geen diffuser meer hebt, maar een anti flutter paneel.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

bmateijsen

Misschien even terug naar de basis? Een diffusie paneel absorbeert geen frequenties in principe. Het verstrooid de geluidsgolf, waarbij het patroon wat wordt toegepast in het paneel het werkingsgebied verzorgd.

Rob_Dingen

Weet niet meer precies hoever je er vanaf moet zitten maar het werkt niet goed in een kleine kamer.
Mijn ruimte is ongeveer 6x8m en daar werkt het prima.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op september  6, 2023, 21:49:07Weet niet meer precies hoever je er vanaf moet zitten maar het werkt niet goed in een kleine kamer.
Mijn ruimte is ongeveer 6x8m en daar werkt het prima.

Rob
Mijn vrouw vond diffusorpanelen mooi om tegen de muur achter de luisterplek te plaatsen, maar dat is mij inderdaad afgeraden omdat we niet ver genoeg van die muur zitten. Als je er te dicht bij zit is het gewoon een harde reflectie en mis je op die plek de werking ervan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543