TW9200 upgrade

Gestart door projector_harry, augustus 13, 2023, 09:59:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

projector_harry

Hallo,
Na vele jaren plezier van m'n Epson tw9200 (dec 2014, zo'n 2300h op 1e lamp) ben ik aan het nadenken over een upgrade. Ik ben vooral op zoek naar beter donker/zwart, dus neig naarJVC of Sony. Upgrade naar 4k en hdr mag zeker.

Nu het probleem: de nieuwe projectoren geven veeeel licht. Ik kijk in een dedicated ruimte (zwarte wanden+plafond) op een 92inch scherm. Scherm kan niet groter. Een pj met manuele iris/diafragma is misschien een oplossing. Maar welke?

Bedankt voor het meedenken.
Erwin

Vik

Wat voor scherm heb je en wat zijn je bronnen?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Richard70…

NP 5 lijkt me een mooie keuze , of evt zijn voorganger.
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Bij zowel jvc als sony maak je een mooie upgrade. Beide zijn mooi en een stap voorwaarts in zwart niveau.

Persoonlijk zou ik ook de Epson 11000/12000 meenemen.

Anders gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de sony 5000 door de betere zwart details en motion flow.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 13, 2023, 13:50:59Bij zowel jvc als sony maak je een mooie upgrade. Beide zijn mooi en een stap voorwaarts in zwart niveau.

Persoonlijk zou ik ook de Epson 11000/12000 meenemen.

Anders gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de sony 5000 door de betere zwart details en motion flow.

Zou jij de 5000 dan boven de Sony 790 plaatsen ?
En de Epson in dit rijtje ?
Ik vraag dit omdat ik de 790 heb gehad.
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

5000 is beter qua motion flow. De 790 is natuurlijk wel een klasse hoger en meer in de buurt van de 7000 welke duidelijk scherper is en meer diepte/contrast heeft.

Epson 11000/12000 is minder dan de 790 en 5000.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vik

Ik heb hier wellicht twee mooie opties:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=185088.0

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=184940.0

Ik ben wel bezig met iemand voor de N5 en die laat uiterlijk vandaag iets weten.



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

We hebben nog een demo 790 staan :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

projector_harry

Tja. Het (span) scherm. Dat is een goede vraag. Jaren geleden gekocht en ik kan niet meer terugvinden wat voor specs. Zeer glad van structuur en lichtgrijs. Kan dus alles zijn...
Bronnen: mediaspeler/bluray/fire stick 4k max voor af en toe netflix. De speler zal een upgrade nodig hebben voor 4k hdr maar dat staat voor mij los van de pj.

Wat ik vergeten was te zeggen : auto-iris gebruik ik niet (irriteer ik me aan).
Bij de np5 kan de iris handmatig ingesteld worden als ik de handleiding goed begrijp. Daarmee zou ik de hoeveelheid licht dus kunnen begrenzen. Hebben de Sonys dat ook?

Op basis van wat reviews dacht ik dat de epson lasers niet veel beter in het zwart waren dan de voorgangers. Verkeerd begrepen?

projector_harry

Toevoeging: de pj moet zwart. Een witte doos in een zwarte ruimte is geen gezicht

J.A.F._Doorhof

Vergeleken met de 9200 is het een stuk beter geworden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

projector_harry

Was de adviesprijs van de 790 niet iets van 12k? Niet helemaal wat ik uit wil geven. Denk meer richting de helft.

J.A.F._Doorhof

We hebben een demo voor rond die prijs. Rond de 1000 uur op de teller.
Is onze eigen unit dus perfect onderhouden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Citaat van: projector_harry op augustus 14, 2023, 15:40:51Was de adviesprijs van de 790 niet iets van 12k? Niet helemaal wat ik uit wil geven. Denk meer richting de helft.

Heb de 790 gehad met een envy , dat was een mooie combi, maar ook een prijzige  :D
Uiteindelijk de envy weg gedaan omdat ik veelste weinig keek.
En dan vind ik de 790 niet heel bijzonder, zeker qua HDR . Uiteindelijk voor de JVC NP5 gegaan.
Persoonlijk vind ik deze voor het geld de beste keuze.
Ook de motion is behoorlijk verbeterd tov de vorige reeks.
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

projector_harry

Citaat van: Richard70... op augustus 14, 2023, 17:39:06Heb de 790 gehad met een envy , dat was een mooie combi, maar ook een prijzige  :D
Uiteindelijk de envy weg gedaan omdat ik veelste weinig keek.
En dan vind ik de 790 niet heel bijzonder, zeker qua HDR . Uiteindelijk voor de JVC NP5 gegaan.
Persoonlijk vind ik deze voor het geld de beste keuze.
Ook de motion is behoorlijk verbeterd tov de vorige reeks.
Had je de envy voor kleurcorrectie (3dlut) of wat was het wat verbetering nodig had?

Richard70…

Citaat van: projector_harry op augustus 14, 2023, 18:17:50Had je de envy voor kleurcorrectie (3dlut) of wat was het wat verbetering nodig had?

Voornamelijk 4K HDR, natuurlijk doet de envy nog veel meer dingen goed maar dat mag ook wel voor die prijs.
Ik ken de 5000 serie en de Epson niet vandaar mijn vraag tov de 790.
Als de 5000 en de Epson de mindere zijn tov de 790 ( wat ik gezien de prijs ook wel verwachte) is de JVC NP5 in mijn ogen verreweg de beste keuze.
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

scoc

Voor budget rond de 5000€ zou ik idd ook gaan voor de JVC NP5.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan.

Als je heel veel waarde hecht aan motion flow en zwart DETAIL is de sony 5000 een betere keuze.

Als je gaat voor absoluut zwart en bereidt bent iets detail in het donkerste te verliezen dan de JVC.

Beide zijn gewoon mooie projectoren.
De 5000 is weer een stap beter dan de 790 qua HDR afhandeling. Totale beeld vind ik de 790 realistischer en is de 7000 daar weer beter.

We hebben zowel Epson als sony als jvc. En het is niet zo makkelijk even te roepen die is beter. ;) Vaak kijken we naar de ruimte, het soort films wat iemand kijkt en de voorkeur voor processing.

Aan de hand daarvan maken we een advies.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

projector_harry

Durft iemand een vergelijk te maken tussen de NP5 en DLA-X7900? Wat ga ik missen?
Native 4k zou natuurlijk iets scherper moeten zijn maar de x7900 heeft een beter contrast.

Vik

Het enige wat je mist is het contrast van de X7900 maar wil je het uiterste eruit halen dan heb je een batcave nodig.

De X7900 blijft ten aller tijden een geweldige projector dat is een feit.

De voordelen van de NP5:

Scherper

Betere processsing/beeldverwerking vanwege het nieuwe Dila board.

Handshake is sneller

Voorbereid op toekomstige software upgrades/verbeteringen.

De Frame adapt HDR Optimzer is misschien nog wel het grootste punt wat je mist in de X7900.

Als je het financieel op kunt brengen zou ik met de dag van vandaag altijd kiezen voor de NP5. Anders is de X7900 nog steeds een uitstekende projector die je de aankomende jaren nog veel plezier gaat geven absoluut.

Citaat van: projector_harry op augustus 15, 2023, 20:36:02Durft iemand een vergelijk te maken tussen de NP5 en DLA-X7900? Wat ga ik missen?
Native 4k zou natuurlijk iets scherper moeten zijn maar de x7900 heeft een beter contrast.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

home@the movies

Ik heb een heel erg mooie RS50 in de marktsectie staan, ziet er gloednieuw uit, nieuwe lamp en nieuwe lampballast gekregen.
het is uiteraard geen nieuw 4K toestel, maar voor deze prijs nog steeds een waanzinnig koopje.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=184884.0

projector_harry

Bedankt voor het attenderen Werner maar dit is toch wel een beetje te oud voor me.