Multifunctioneel Home Theater: 85-inch TV of Projector?

Gestart door Down_Under, april 18, 2023, 15:13:31

Vorige topic - Volgende topic

Down_Under

Nadat mijn home theater hobby een aantal jaar op een laag pitje heeft gestaan is er met een nieuw huis weer ruimte gekomen om een oude hobby op te pakken. Na lang meelezen is het tijd voor een topic op dit forum voor advies over of het een grote TV of een projector moet worden. Ik merk dat ik in een cirkelredenatie beland ben en kan wel wat hulp gebruiken om hier uit te komen :)

De ruimte wil ik niet alleen voor films gebruiken, maar ook om met het licht (evt. gedimd) aan een film/serie/voetbal/formule 1 te kijken. Zeker als er vrienden over de vloer zijn dan vind ik het wel zo gezellig om elkaar ook te kunnen zien. Ook zal het geregeld voorkomen dat er snel 1 aflevering van een serie of tv-programma gekeken wordt. Dan vind ik het zelf ook prettig om niet altijd in een donkere ruimte te zitten.

De kamer is 4.5m diep, 3.3m breed en 2 meter hoog. We komen ruwweg 4 meter van het scherm te zitten. De kijkafstand kan ik verkleinen tot 3.5m voor meer impact van het beeld. Er is een klein raam dat eenvoudig te verduisteren is.

Nu kom ik er niet uit of ik voor een projector of voor een grote TV moet gaan. Het budget voor het beeld is maximaal 2000 euro. Ik heb al audioapparatuur die voldoet.

Mijn gut feeling wil voor een projector gaan. We hebben de mogelijkheid om er een aparte ruimte voor in te richten, hoe tof is dat! Aan de andere kant zegt mijn verstand dat het een grote TV(Led/Qled, 85 inch, 100hz, hdmi 2.1) veel verstandiger is. Dan kan je het licht nog aan laten en je zet hem makkelijker even aan en uit als je even snel wat wil kijken. Een 85inch tv heeft minder impact dan een projector, maar is nog steeds indrukwekkend.

Waar het onderaan de streep vooral volgens mij op uitkomt is of een projector leuk en praktisch genoeg is voor kijken met licht (gedimd) aan en/of even snel (30minuten) iets kijken. Als je bovenstaande leest, wat zou jij adviseren?
  • Maakt er iemand bijvoorbeeld gebruik van een projector met licht (gedimd) aan en voor snel een aflevering van een serie van 30 minuten? Of is een projector hier zoals ik denk inderdaad niet echt geschikt voor?
  • Kan ik voor 1500/2000 euro een beetje kwaliteit verwachten van een projector/scherm combinatie? In het donker, maar ook als het licht in de kamer aan is. Met name vergeleken met Led/Qled 85inch tv (100hz)?
  • En is zo'n projector ook een beetje stil? Ik ben best gevoelig voor geluid, kijk best veel rustige series/films en ben bang dat, zeker bij rustige dialogen, ik mij ga storen aan het gesuis.

Wat zou jij doen?

donaldk

jahtari

TV. Geen lawaai, groot genoeg en gaat veel langer mee.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

N1v3K

minplus

TV.
Vriend is na een tijd projector overgestapt naar een grote TV en helemaal gelukkig.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rick-DTS

Ik heb ook voor deze keuze gestaan.
Lang over nagedacht, veel uitgezocht.

Ik ben uiteindelijk voor een Sony 83" OLED TV gegaan.
Geen seconde spijt van en zou het zo weer doen.
De nieuwe 85" NeoQLED van Samsung schijnen ook erg mooi te zijn.

Marcel.B

Ik heb de Samsung QE85QN95B en ben daar zeer tevreden mee en heb een aantal jaar geleden ook een beamer gehad maar een TV geeft rust want met die beamer was er altijd wel iets, lamp die steeds minder word en daardoor het beeld steeds minder word, herrie van de fan, kleurenwiel die ik moest vervangen.

De Samsung gebruik ik ook voor mijn HTPC en met het smart gedeelte kijk ik Netflix en dergelijke direct via de TV, alles werkt soepel en snel.

Dus ik zeg TV.
TCL 85C81B, Zidoo UHD8000, Mac mini M4, Arcam AVR 21, Kef R11 ,Kef R3, Kef R2c, 2X SVS SB16 Ultra,. HTPC  ,RTX 4070 , VU+ Duo se 4K, PS5

ppeter

Volgens uw wensen, situatie en budget... is mijn advies een Big Screen TV! 😎
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * B&W 606 S3 - B&W HTM6 S3 - B&W 607 S3 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * ATV 4K 2022 * iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro * Apple Watch Ultra *

Down_Under

Zo, tijd voor een update: inmiddels heb ik een Samsung 85Q70B in huis, maar het scherm zit vol witte vlekken (clouding?). Dit lijkt een gebruikelijk nadeel van Edge Lit te zijn, maar het is hier misschien wel erg extreem.

Nu wist ik wel dat het niet het allerbeste beeld zou zijn (zwart is grijs en niet zwart), maar de vlekken zijn gewoon heel storend en lelijk en die vlekken had ik weer niet verwacht :dry: In de winkel valt dit niet op in ieder geval, laat staan dat ze van alle tv's de 85inch variant hebben staan. Gelukkig kan de TV nog terug.

Met de wetenschap van nu gaat het budget wat omhoog, maar het liefste niet te veel. Richting de 2500-3000 lijkt noodzakelijk voor een 85inch Local Dimming (Q)Led televisie zodat we van de (meeste?) vlekken af zijn. Een alternatief lijkt een LG 77inch OLED, dan heb je de meeste nadelen niet...maar we vinden 77inch eigenlijk afbreuk doen aan de "bioscoopervaring".

Hebben jullie nog tips/ervaring wat televisie betreft als we van de witte vlekken af willen zijn? Voldoen dan alle 85inch televisies die niet Edge Lit zijn of denk ik hier te makkelijk over?

Trabuca

Je zult echt een stap omhoog moeten maken naar full array local dimming (fald). Dan zit je wel al op het topsegment van LCD en dan haal je nog niet de kwaliteit van OLED.

Ik heb een Sony 85X95H, topmodel van 3 jaar terug. De clouding is acceptabel laag, ik zie het alleen bij egale testbeelden, erg goed. Maar het aantal dimming zones laten te wensen over als je in de avond in een donkere kamer kijkt. Vooral ondertiteling gooit roet in het eten en zorgt dat de hele onderkant te veel verlicht wordt. Ik kijk zonder ondertiteling of ik stel ze in op transparant, dan is het te doen. Latere modellen zijn hierin weer wat beter geworden met meer zones en betere algoritmes, maar het haalt het niet bij OLED.

De 3 jaar terug was een 77" oled me nog te duur en vond ik een formaat groter leuker. Nu scheelt het minder in prijs en zou ik best genoegen kunnen nemen met een maat kleiner in de woonkamer.
Zidoo Z9X 8K | Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

FrankBe

Citaat van: Down_Under op juni  9, 2023, 09:45:00Hebben jullie nog tips/ervaring wat televisie betreft als we van de witte vlekken af willen zijn? Voldoen dan alle 85inch televisies die niet Edge Lit zijn of denk ik hier te makkelijk over?

HDR/Automatisch/dynamische contrast in de beeld instellingen zoveel mogelijk uitzetten? Dat doe ik met onze tijdelijke LG 55" Nanocell. En dan nog word je ziek van de blooming.

€3000+ is inderdaad het strikte minimum voor 4K 85". Zelf ben ik ook in de markt voor een 85" TV (najaar 2023) maar wil toch ook even bekijken wat beschikbaar is voor welk budget.

H&C Hifi

kijk eens naar de TCL 98inch... laatst bij de mediamarkt 3300 Euro..

beeld gewoon echt goed !

pameijer

Citaat van: HcHifi.nl op juni  9, 2023, 17:38:03kijk eens naar de TCL 98inch... laatst bij de mediamarkt 3300 Euro..

beeld gewoon echt goed !
Ik wilde net hetzelfde schrijven. Goeie tip!
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

donaldk

Zelfs Vincent Theoh was erover te spreken adviesprijs 3999,- nu al gelijk 700 korting... Nu ook in NL een 98" onder 5K zonder uit te hoeven wijken naar een signage dislay.

FrankBe

Die TCL 98" is toch wel redelijk gigantisch: https://www.youtube.com/watch?v=KhRFomDQcmc

Down_Under

Citaat van: FrankBe op juni  9, 2023, 16:29:11HDR/Automatisch/dynamische contrast in de beeld instellingen zoveel mogelijk uitzetten? Dat doe ik met onze tijdelijke LG 55" Nanocell. En dan nog word je ziek van de blooming.

€3000+ is inderdaad het strikte minimum voor 4K 85". Zelf ben ik ook in de markt voor een 85" TV (najaar 2023) maar wil toch ook even bekijken wat beschikbaar is voor welk budget.
Alle instellingen waren zo basic mogelijk, echt geen doen helaas :(

Citaat van: Marcel hifi op juni  9, 2023, 17:38:03kijk eens naar de TCL 98inch... laatst bij de mediamarkt 3300 Euro..

beeld gewoon echt goed !

98inch! :ohmy: Thanks voor de tip idd! Maar die gaat helaas niet passen, ik heb de afmetingen er eens bijgepakt, 85inch ging nog nét!

Inmiddels zie ik dat de LG C2 83inch onder de €3500 duikt. Die wordt dan ook wel interessant! Even goed inlezen, zeker omdat ik e.e.a. lees over dat de 83inch andere (minder goede) panelen dan de 77inch variant gebruikt.

ppeter

Ik kan je garanderen dat de LG 83C2 een heel mooie tv is, met prachtig beeld en vooral geen blooming! Voor die prijs een no-brainer!
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * B&W 606 S3 - B&W HTM6 S3 - B&W 607 S3 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * ATV 4K 2022 * iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro * Apple Watch Ultra *

Trabuca

Ondanks dat hij voor TS te groot is meld ik hier toch even dat de TCL 98C735 nu €3333 is bij MediaMarkt.
Zidoo Z9X 8K | Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

ppeter

Samsung's 83-inch WOLED TV met een LG paneel verschijnt misschien eerder dan verwacht (September)?

Dit zou wel eens een mooi alternatief kunnen zijn voor de LG B3/C3 en interessant qua prijs.

Richard70…

Gaat dat verschil dan zo groot zijn qua prijs tov van de LG ?
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

ppeter

Citaat van: Richard70... op juni 19, 2023, 21:09:02Gaat dat verschil dan zo groot zijn qua prijs tov van de LG ?
Dat gaan we pas weten bij de lancering van deze tv?

donaldk

Citaat van: ppeter op juni 19, 2023, 20:55:43Samsung's 83-inch WOLED TV met een LG paneel verschijnt misschien eerder dan verwacht (September)?

Dit zou wel eens een mooi alternatief kunnen zijn voor de LG B3/C3 en interessant qua prijs.

De WOLED TVs waren toch inferieur dus moest je voor de QDLED TVs een premie betalen, dus Samsung kom mar door met die aftrek voor deze slechtere TVs;-).

Down_Under

Citaat van: ppeter op juni 18, 2023, 17:59:36Ik kan je garanderen dat de LG 83C2 een heel mooie tv is, met prachtig beeld en vooral geen blooming! Voor die prijs een no-brainer!

Hij is besteld (3399, niet gek volgens mij!), ik ben heel benieuwd!  8) 

FrankBe

Citaat van: Down_Under op juni 26, 2023, 18:03:38Hij is besteld (3399, niet gek volgens mij!), ik ben heel benieuwd!  8) 

Alvast veel plezier ermee. Ik ben ook benieuwd naar je bevindingen ;)

ppeter

Citaat van: Down_Under op juni 26, 2023, 18:03:38Hij is besteld (3399, niet gek volgens mij!), ik ben heel benieuwd!  8) 
Koopje en alvast veel kijkplezier!  ;)