Sopper’s Lejonklou-o-fiel

Gestart door Sopper, maart 17, 2023, 20:32:55

Vorige topic - Volgende topic

Kurt

Citaat van: DofN op juni 15, 2024, 19:27:01Pas wel op voor groepsdruk. Als een begint te roepen dat iets heel anders klinkt gaan anderen er makkelijk in mee. Zo werkt dat nu eenmaal met groepen.
Als het allemaal zo overduidelijk is, kan ook dat geen probleem zijn toch?

Dura

Citaat van: Kurt op juni 15, 2024, 19:47:56Als het allemaal zo overduidelijk is, kan ook dat geen probleem zijn toch?
Ik herinner me uit mijn studie een experiment; mensen kregen één TL-balk tegelijk te zien, van verschillende lengtes, zeg maar S, M, L. 
De verschillen waren dusdanig dat, na een paar minuten oefenen, en dan eentje tonen en dan vragen wat het was, de antwoorden 95% of zoiets correct waren.
Mensen konden dus heel makkelijk aangeven welke maat ze gezien hadden..
Zet ze daarna in een kamer met meerdere mensen, waarbij de rest het eerst mocht raden en mollen waren en dus collectief het foute antwoord gaven, en diezelfde proefpersoon die eerst vrijwel foutloos kon onderscheiden tussen de drie lengtes geeft heel vaak (vergeten hoe vaak, het is alweer meer dan 40 jaar geleden) hetzelfde antwoord als zijn of haar voorgangers ipv het juiste antwoord.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

brt

Citaat van: DofN op juni 15, 2024, 19:27:01Pas wel op voor groepsdruk. Als een begint te roepen dat iets heel anders klinkt gaan anderen er makkelijk in mee. Zo werkt dat nu eenmaal met groepen.

Gewoon iedereen ieder voor zich zijn bevindingen laten noteren en verplichten die voor zich te houden, dus ook niet met houding of uitdrukking uiten. Idd, beinvloeiding is anders idd zeker aan de orde.

Mensen zijn groepsdieren en willen graag bevestigd worden door de kudde dat ze de juiste keuze hebben gemaakt.  Dat verklaart natuurlijk die uitslag van dat experiment @Dura , maar dat was natuurlijjk ook je punt :)
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Struis

OKe, veel kabels. Voor mij, nu ben ik met deze Showcase heel benieuwd geworden naar Lejonklou. Harbeth ken ik wel, na Super HL5's, nu M30.1's en P3ESR 40th Anniversary's... Maar dan met Accuphase als combo.

Heel onwetend even van mijn kant: maar wat is zijn (Lejonklou) zijn filosofie? Ook met aansluiten, kabels e.d.?

Ook nog: ik snap niet waarom kabel sceptisch zou horen bij wetenschappelijk zijn, maar goed. Daar heb ik al iets teveel discussies hier over gehad ;)

Wel grappig overigens dat Lejonklou blijkbaar hetzelfde zegt als Menno van der Veen. Vele uren luisteren en testen lieten zien hoe dingen in elkaar zaten. Al kan ik het natuurkundig (hij is natuurkundige) niet verklaren...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Kurt

Ik heb Frederik recentelijk ontmoet op een event op uitnodiging. Tja, die mens heeft een verhaal, maar zo hebben we er allen wel een denk ik dan.

Sopper

Citaat van: Dura op mei 21, 2024, 12:27:41Dat lijkt mij een hele interessante vergelijking!
Citaat van: Dura op mei 21, 2024, 20:34:04Ik ben heel nieuwsgierig, hopelijk deel je je indrukken van de verschillen hier.

Zilver gaf echt wel een "wow" effect, maar kreeg steeds na een aantal nummers de neiging het volume zachter te zetten. Dat is een slecht teken...
2 weken geprobeerd en nu weer terug naar SFC
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Sopper

Citaat van: brt op juni 15, 2024, 22:41:45Gewoon iedereen ieder voor zich zijn bevindingen laten noteren en verplichten die voor zich te houden, dus ook niet met houding of uitdrukking uiten.
Kijk, dat is een goede suggestie. Zo gaan we het doen (nu nog tijd/ruimte vinden in de agenda's, haha)
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F

Mitch--

Citaat van: Kurt op juni 16, 2024, 16:29:19Ik heb Frederik recentelijk ontmoet op een event op uitnodiging. Tja, die mens heeft een verhaal, maar zo hebben we er allen wel een denk ik dan.

Gelukkig
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Trivium Audio Cables

Richi

Citaat van: Dura op juni 15, 2024, 21:43:13Ik herinner me uit mijn studie een experiment; mensen kregen één TL-balk tegelijk te zien, van verschillende lengtes, zeg maar S, M, L. 
De verschillen waren dusdanig dat, na een paar minuten oefenen, en dan eentje tonen en dan vragen wat het was, de antwoorden 95% of zoiets correct waren.
Mensen konden dus heel makkelijk aangeven welke maat ze gezien hadden..
Zet ze daarna in een kamer met meerdere mensen, waarbij de rest het eerst mocht raden en mollen waren en dus collectief het foute antwoord gaven, en diezelfde proefpersoon die eerst vrijwel foutloos kon onderscheiden tussen de drie lengtes geeft heel vaak (vergeten hoe vaak, het is alweer meer dan 40 jaar geleden) hetzelfde antwoord als zijn of haar voorgangers ipv het juiste antwoord.

Dat klinkt als The Asch Experiment: https://youtu.be/iRh5qy09nNw?si=tTQaY78XBazmmLLj

Heel bijzonder wat groepsdruk doet met een mens.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Sopper

Het is alweer een tijdje geleden, hoogste tijd voor een update

Waarschijnlijk moet ik de titel aanpassen, want ik ben Lejonklou-o-fiel af, gedeeltelijk.
De KÄLLA is verkocht en de Tundra mono eindversterkers staan te koop.
De Sagatun mono houd ik voorlopig; zal lastig worden om daar iets beters voor te vinden, zeker na de 1.8 upgrade

Wow... hoor ik sommige denken; eens stap die sommigen niet aan zagen komen.

Sinds Lejonklou heb ik nooit de behoefte of het gevoel gehad om weer eens om me heen te kijken.
Perfectly happy, zeg maar...

Maar goed, sinds dat ik kabels maak, heb ik wat andere inzichten/ervaringen meegemaakt die er voor hebben gezorgd dat ik toch weer eens ben gaan experimenteren met andere hardware.
De aanleiding is eigenlijk door de audio set van mijn beste (audio) maatje... Jan.

Jan is al heel lang uiterst tevreden met zijn audio setje:
LFD geïntegreerde versterker (met volumeknop en geen afstandsbediening  :hehe: )
NAIM nd5xs2 streamer/dac
Linn Ninka speakers

Zijn set kon mij persoonlijk nooit echt bekoren, maar goed, iedereen z'n eigen smaak
Jan gebruikte een diy coax interlink, NAIM nac A5 speakerkabel en Supra Lorad stroomkabels.
Hij was nooit een kabel-man; na verschillende kabels te hebben getest (tot 1k) kwam hij tot de conclusie dat het nuance is en het geld niet waard.

Enfin, jullie kennen het Siltech kloon verhaal... toen werd alles ander, ook voor Jan.
Na deze ervaring en als welwillende kabeltester voor mijn kabels, maakte zijn set sprongen die wij niet hadden kunnen vermoeden/voorspellen.
Met de laatste versies van mijn interlink en stroomkabels (de nac A5 is gebleven), speelt zijn set als nooit tevoren. Het is echt ongelooflijk wat er nu uit zijn set komt; we zitten regelmatig met kippenvel naar allerlei verschillende muzieknummers te luisteren.
Enorme soundstage, precieze plaatsing van instrumenten, stemmen en geluiden, en (het allerbelangrijkste) beleving bij het muziekstuk.

Dit had ik ook thuis met mijn set, maar mijn bekabeling deed veel meer bij Jan (en ook anderen) dan bij mij. Dat zette me aan het denken en ik kwam tot de volgende conclusie:
1. Met Lejonklou het maximale heb bereikt, ongeacht bekabeling
2. Er niet meer uit de Lejonklou te halen valt door wijzigen bekabeling
3. Lejonklou minder gevoelig is voor kabels
4. Etc. Etc.

Bij wijze van experiment heb ik toen een dac gekocht uit China.
Ik vroeg een Chinese audio store wat volgens hen de meest analoog/muzikale dac is.
Ze kwamen met een eigenbouw dac op basis van PCM63P dac chip. Dual mono en volledig gebalanceerd opgebouwd.
Deze heb ik gekocht om te testen en dit was gelijk "bingo"... en ik streamde gewoon via mij LG oled tv  O0  (dus kun je wel nagaan wat een "betere" streamer doet op deze dac)

Sinds deze ervaring, wankelt mijn overtuiging dat Lejonklou het meest muzikaal is wat ik tot nu toe heb ervaren/gehoord.
Ik ben nu aan het experimenteren met (voornamelijk) Chinese apparatuur en was behoorlijk verbaasd dat ik een Dartzeel NHB108 replica beter vind klinken dan de Lejonklou eindversterkers.

De zoektocht is pas net begonnen, maar het is ongelooflijk wat een vlucht de Chinese hifi heeft doorgemaakt. Het is niet alleen veel goedkoper dan westerse en "gesettelde" merken, maar ze halen nu (door vindingrijkheid of gewoon proberen, doorzetten en hard werken) de reguliere mainstream in een rap tempo in... en zelfs voorbij...

Lang verhaal kort
Sopper is weer aan het wisselen van apparatuur als nooit tevoren
Het is een leuke ontdekkingsreis met hardware uit het verre oosten  :D

DofN

Ook wel weer verfrissend. Veel plezier met deze "omgekeerde" zoektocht.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Spijkie

Leuke zoektocht , nieuw begin ? Het lijkt alsof je focus op Chinese apparatuur ligt , vanwaar als ik vragen mag?
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

mmuetst

Welk bedrijf maakt die DAC? Ik heb in het verleden vaak naar Doge Audio gekeken (ook uit China) Die maakt leuk spul in combinatie met buizen (zoals de Doge DAC 7) maar is nu volledig van de aardbodem verdwenen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Sopper

Citaat van: Spijkie op maart 23, 2025, 20:55:06Leuke zoektocht , nieuw begin ? Het lijkt alsof je focus op Chinese apparatuur ligt , vanwaar als ik vragen mag?

Komt eigenlijk door de Siltech kloon die ik heb gehad en daarna verschillende AQ klonen...
Westerse merken vragen de hoofdprijs, met "ranzige" winstmarges en geheel gebaseerd op marketing en het laten geloven dat hun prijzen het waard zijn.
Nu ik zelf kabels maak, weet ik wel beter...

Op hardware gebied gaat China nu de fase in die Japan in de jaren 70/80 heeft meegemaakt; (veel) beter voor minder. Het westen moest niks weten van Sony, Pioneer, Yamaha, etc. Uiteindelijk maakten de Japanse merken cost-no-object super high end audio en kostte het tientallen jaren voor de westerlingen in om dit in te zien en te ervaren.
Van "namaken" en kopiëren maken ze nu hun kopieën beter dan het origineel.
Internet en YouTube staan er vol mee...
Het is een zoektocht, maar uiteindelijk vind je apparatuur voor een fractie van de prijs van Westerse merken die niet onderdoen of zelfs beter zijn. Ze leren in een ongelooflijk rap tempo (zal met hun cultuur te maken hebben, versus de "luie" en "gemakzuchtige" westerse cultuur?)

Sopper

Citaat van: mmuetst op maart 23, 2025, 21:10:34Welk bedrijf maakt die DAC? Ik heb in het verleden vaak naar Doge Audio gekeken (ook uit China) Die maakt leuk spul in combinatie met buizen (zoals de Doge DAC 7) maar is nu volledig van de aardbodem verdwenen.

Merkloos... 

mmuetst

Citaat van: Sopper op maart 23, 2025, 21:22:58Merkloos... 

Ran Dian Audio? Niks over te vinden. Maar Ali geeft als merk "DENAFRIPS" maar daar klopt geen sodemieter van. Dat zou mij een beetje tegen houden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Sopper

Citaat van: mmuetst op maart 23, 2025, 21:38:56Ran Dian Audio? Niks over te vinden. Maar Ali geeft als merk "DENAFRIPS" maar daar klopt geen sodemieter van. Dat zou mij een beetje tegen houden.

Ran Dian Audio is gewoon een fabriekje
Die opdruk staat op verschillende foto's van audio apparatuur op Aliexpress en Alibaba

Het is zeker geen Denafrips   :D

En "tegen houden" is dus precies waar je even doorheen moet  :tounge:

2 x 80 watt puur klasse A true balanced en dual mono eindversterker is onderweg
Deze zou de Dartzeel replica (mijn type) moeten doen verbleken (er zijn tientallen varianten replica's van Dartzeel)

Contour

Wow, dit zag ik niet aankomen, je had toch wel top spul n huis gehaald, bizar dat relatief goedkoop chinees spul dan toch eraan voorbij gaat. Zo zie je maar weer, duur is niet altijd beter.

Xander32

Veel plezier met je zoektocht, dat je 't mag gaan vinden 🎶 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

AudioEnZo

Leuke omschakeling. Draai al jaren met Chinees spul, nu nog maar deels dan  ;D

Spijkie

Citaat van: Sopper op maart 23, 2025, 21:15:29Komt eigenlijk door de Siltech kloon die ik heb gehad en daarna verschillende AQ klonen...
Westerse merken vragen de hoofdprijs, met "ranzige" winstmarges en geheel gebaseerd op marketing en het laten geloven dat hun prijzen het waard zijn.
Nu ik zelf kabels maak, weet ik wel beter...

Op hardware gebied gaat China nu de fase in die Japan in de jaren 70/80 heeft meegemaakt; (veel) beter voor minder. Het westen moest niks weten van Sony, Pioneer, Yamaha, etc. Uiteindelijk maakten de Japanse merken cost-no-object super high end audio en kostte het tientallen jaren voor de westerlingen in om dit in te zien en te ervaren.
Van "namaken" en kopiëren maken ze nu hun kopieën beter dan het origineel.
Internet en YouTube staan er vol mee...
Het is een zoektocht, maar uiteindelijk vind je apparatuur voor een fractie van de prijs van Westerse merken die niet onderdoen of zelfs beter zijn. Ze leren in een ongelooflijk rap tempo (zal met hun cultuur te maken hebben, versus de "luie" en "gemakzuchtige" westerse cultuur?)

Tja wel jammer van de woordkeuze, ik snap de boodschap maar kennelijk is het prima om alle R&D wat tijd en geld kost en dus terug verdient moet worden in de marge te mogen kopiëren en goedkoop na te maken? Wie is er dan lui ? Iets leren om na te maken is wat anders dan zelf uitvinden.

En volgens mij heeft de Sony ES lijn hier in het westen toch een hoog aanzien weten te behalen.

Neemt niet weg dat ze daar ook prima spul maken en zal in verhouding tot hunmarkt ook duur zijn.

Maar dat is een andere discussie. Ik ga het met verbazing volgen, verbazing omdat je toch aardig overtuigd was van lejonkou  :colgate:
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Rudi64

Dit is nogal een ommezwaai die ik niet had zien aankomen, blijkbaar is er steeds opnieuw wat beters te vinden... :omg:
Ik heb ook een paar keer een ander netsnoer geprobeerd op de Boazu maar telkens teruggekomen naar de standaard meegeleverd, telkens het gevoel gehad dat het geheel meer klopte.. zelfde impressie ook bij Linn aparatuur.
Ik ga wel in de toekomst uitkijken om een upgrade te maken met een betere dac omdat ik daar het gevoel heb nog winst te kunnen maken, ik heb ondertussen je PCM63P dac gevonden op Ali, daar er 6 verschillende uitvoeringen zijn mag ik vragen welke je hebt gekozen? Heeft deze een CE-keurmerk ?

Wat me dan ook angst inboezemt om electronische aparatuur te bestellen bij Ali, ik heb ooit een mini pc besteld bij Ali en is bij de douane tegengehouden omdat dit niet comform en geen CE-keurmerk had..ik kreeg de keuze om daar vrijwillig afstand van te doen of vervolgd te worden.

Veel succes en ik lees graag je verdere ervaringen.. :clapping:

Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Frerot Dac-Pow1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable.
.

Rudi64

dubbele post
Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Frerot Dac-Pow1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable.
.

Sopper

Citaat van: Rudi64 op maart 24, 2025, 16:23:37Dit is nogal een ommezwaai die ik niet had zien aankomen, blijkbaar is er steeds opnieuw wat beters te vinden... :omg:
Ik heb ook een paar keer een ander netsnoer geprobeerd op de Boazu maar telkens teruggekomen naar de standaard meegeleverd, telkens het gevoel gehad dat het geheel meer klopte.. zelfde impressie ook bij Linn aparatuur.
Ik ga wel in de toekomst uitkijken om een upgrade te maken met een betere dac omdat ik daar het gevoel heb nog winst te kunnen maken, ik heb ondertussen je PCM63P dac gevonden op Ali, daar er 6 verschillende uitvoeringen zijn mag ik vragen welke je hebt gekozen? Heeft deze een CE-keurmerk ?

Wat me dan ook angst inboezemt om electronische aparatuur te bestellen bij Ali, ik heb ooit een mini pc besteld bij Ali en is bij de douane tegengehouden omdat dit niet comform en geen CE-keurmerk had..ik kreeg de keuze om daar vrijwillig afstand van te doen of vervolgd te worden.

Veel succes en ik lees graag je verdere ervaringen.. :clapping:

Dan heb je de juiste stroomkabel nog niet gevonden (no pun intended  ;))
Ik ken 3 Lejonklou owners die TAC power cords gebruiken (waaronder een Boazu2 bezitter)

Ik heb van de dac versie 5 met df1704 digital filter, op aanraden van de store eigenaar.
Er zijn inderdaad een aantal versies in omloop en soms zie je door de bomen het bos niet meer... er is wat durf voor nodig.
Sommige stores zijn erg behulpzaam en weten waar ze over praten. Helaas geldt het andere uiteinde ook: stores die er geen ene reet van snappen en gewoon willen verkopen.

Alle apparaten die ik koop/heb gekocht hebben een CE sticker, maar dat zegt natuurlijk niks  :D

Gelukkig snap ik zelf nog wel iets van apparatuur en ik kijk (en soms meten) altijd eerst naar de binnenkant voordat ik iets aansluit.

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless