Het hifi meubel zelfbouw of....

Gestart door Mao, januari 6, 2023, 10:30:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mao

Menig forum gebruiker zal daar tegen aan lopen. Te klein of past niet enz. dat is het euvel met kant en klare betaalbare hifi meubels. De meeste meubels zijn voor Media markt setjes maar een beetje high end past er niet in vaak te ondiep. Ook meubels in de wat betere Hifi toko's leveren niet echt veel op tenzij je enkele duizenden euro's er voor over hebt. Dat is ridicuul natuurlijk.

Ik heb eens wat rond gekeken en er zijn wat mooie dhz voorbeelden die met draadeinden werken nu vindt ik dat zelf niet echt mooi. Plenq wat mooi betaalbaar is gaf mij wat ideeen.
Hun maatvoering daar kon ik ook niet mee overweg. McIntosh is vrij diep zo 56 cm best wel hoog en je moet wat ventilatie ruimte nodig hebben om eventuele warmte af te kunnen afvoeren.

Het idee is om inderdaad met buizen te werken die kan je op elke gewenste lengte kopen en de leggers kan je maken zo groot of klein als je maar wil.

Nu hoor je vaak dat je je electronica zo trillingvrij moet neerzetten. Je kan een composiet legger laten maken of kopen (keukenbladen) maar dan kom je ook behoorlijk duur uit.

Nu de vraag wat dan volgt Beukenmultiplx B/BB 30mm of MDF 30mm. Gewicht per eenheid is nagenoeg hetzelfde maar ik denk dat MDF wat minder trilling tranporteerd vanwege de hoge dichtheid.

Wie heeft daar wat kijk op.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

frank2

In het verleden beuken bladen voor de keuken gekocht bij ikea. Alleen op maat zagen...
Of bamboo snijblad van ikea zijn ook goed. Of kant en klaar norstone bamboo rack
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

KayaRahnee

#2
Flexi HiFi meubel niet mooi zeg je ... tja je maakt het zo lelijk als je zelf wil hé  ... maar natuurlijk kan het ook erg mooi zijn.
Heb er zelf ook eentje gemaakt ... sandwich panelen met zand in, rond de draadeinden werk je af naar eigen keuze , bvb koperen buisjes, houten klossen of dergelijke.
Zoals de naam het zegt, flexi, je bouwt het op zoals je wil , steeds aanpasbaar.
Aan de slag zou ik zeggen, meten, eventueel plannetje teken , naar de zagerij / doe het zelf shop , planken naar keuze laten zagen (heb zelf voor berken gekozen) en klussen maar. Succes.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

BuSpu

Citaat van: Mao op januari  6, 2023, 10:30:48

Nu de vraag wat dan volgt Beukenmultiplx B/BB 30mm of MDF 30mm. Gewicht per eenheid is nagenoeg hetzelfde maar ik denk dat MDF wat minder trilling tranporteerd vanwege de hoge dichtheid.

Wie heeft daar wat kijk op.

Bedoel je niet Berken multiplex? Berken multiplex wordt vaak gebruikt juist omdat het (zo heb ik het begrepen) trillingen in een breed spectrum absorbeert. Dat is prettig om trillingen weg te halen van je apparatuur.

KayaRahnee

Voorbeeld van mijn zelfbouw flexi rack.
De opstelling is intussen gewijzigd, er zijn tig mogelijkheden.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Mao

Citaat van: BuSpu op januari  6, 2023, 12:49:46
Bedoel je niet Berken multiplex? Berken multiplex wordt vaak gebruikt juist omdat het (zo heb ik het begrepen) trillingen in een breed spectrum absorbeert. Dat is prettig om trillingen weg te halen van je apparatuur.

Ja klopt moet IDD Berken zijn.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

#7
Citaat van: KayaRahnee op januari  6, 2023, 14:07:13
Voorbeeld van mijn zelfbouw flexi rack.
De opstelling is intussen gewijzigd, er zijn tig mogelijkheden.

Klopt dit is inderdaad een beetje het idee. Maar in plaats van draadstang wil ik buis gaan gebruiken.

Want de leggers moeten 60 diep en 120 breed worden. Heb gekeken voor composiet leggers keuken bladen zijn doorgaans 60 diep en 120 breed is ook geen probleem,
Alleen kwa kosten met 5 bladen gaat dat enige duizenden Euro's kosten. Maar dan is alles wel trilling vrij. Zie ook de super High End meubels die ook in de duizenden euro's lopen.
Ander idee is om composiet vensterbank als onderlegger onder je apparaten te gebruiken die zijn 30 cm die 2 stuks is ook 60 en in ieder gewenste lengte te koop.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

KayaRahnee

Citaat van: Mao op januari  9, 2023, 12:53:35
... Maar in plaats van draadstang wil ik buis gaan gebruiken...

Dit begrijp ik niet goed, draadstangen zorgen voor een degelijke verbinding,
M.a.w. rond het draadeind doe je dan zoals jij het wil buis of dergelijke.
Stevig, en universeel in te stellen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

BuSpu

Citaat van: Mao op januari  9, 2023, 12:53:35
Klopt dit is inderdaad een beetje het idee. Maar in plaats van draadstang wil ik buis gaan gebruiken.

Want de leggers moeten 60 diep en 120 breed worden. Heb gekeken voor composiet leggers keuken bladen zijn doorgaans 60 diep en 120 breed is ook geen probleem,
Alleen kwa kosten met 5 bladen gaat dat enige duizenden Euro's kosten. Maar dan is alles wel trilling vrij. Zie ook de super High End meubels die ook in de duizenden euro's lopen.
Ander idee is om composiet vensterbank als onderlegger onder je apparaten te gebruiken die zijn 30 cm die 2 stuks is ook 60 en in ieder gewenste lengte te koop.

Als je voor een composiet blad gaat krijg je wel een superstijve ondergrond. Dat is een heel andere benadering dan multiplex. Een harde ondergrond absorbeert weinig aan trillingen, multiplex wel. Met een buizenamp zou ik daar wel goed over nadenken, die zijn extra gevoelig voor trillingen.