Nieuwe streamer/pre-amp tot €5.000,-

Gestart door Kwabbernoot, december 22, 2022, 13:54:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kwabbernoot

Ik zit er aan te denken, in het kader van minder apparaten (en om weer eens wat nieuws te hebben), mijn huidige streamer (Node 2), voorversterker en phono-pre te vervangen door een streamer/pre-amp.

De harde eisen zijn: Tidal mogelijkheid, XLR uitgang naar de luidsprekers, prettige bediening via Android app, analoge ingang (tulp)

De minder harde eisen zijn: analoge ingang (XLR), ingebouwde MC phonotrap, mooi uiterlijk

Wat ook wel prettig zou zijn: AES/EBU uitgang, bedienbaar (volume en ingangskeuze) via Logitech Harmony

Welke apparaten komen hiervoor in aanmerking en wie heeft welke ervaringen met de verschillende apparaten?

- Naim Uniti Atom HE edition (mooi, "betaalbaar", geen phono ingang en maar één tulp ingang)
- NAD M12 (BluOs)
- Linn Selekt DSM (prachtig maar duur)
- Atoll ST300
- Cambridge Edge NQ (te duur, hebben ze een goedkopere?)
- Simaudio 390 (te duur)
- Auralic (geen Android ondersteuning)
- Hifi Rose RS150 (mooi, AES/EBU uit, maar hoe zit het met de ondersteuning?)
- Matrix Element X2
- AVM Evolution SD 3.2 en AVM Evolution SD 5.2

Welke mis ik nog en welke moet ik echt proberen?

Groeten...

chansig

Ik zou toch echt inzetten op een apparaat met AES/EBU omdat ik heb begrepen dat dit qua aansturing het beste is icm de 8c.

Of het gehoormatig lood om oud ijzer is (XLR versus AES) weet ik niet.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Ik heb ooit een Tact RCS-2.2X gekocht voor de AES/EBU uitgang maar dat bevalt toch niet helemaal. Ik weet niet of het aan die uitgang ligt of aan al het andere digitale gefoefel van de Tact, maar ik heb ondertussen wel weer de analoge voorversterker ervoor gezet.

Groeten...

WickedGame

#3
Matrix Element X2 denk ik meteen aan, niet de aller goedkoopste optie maar doet precies wat jij wil bereiken denk ik.

https://www.matrix-digi.com/product/4/element_X2

Kwabbernoot

Dank je voor de tip. Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Ik ga mij eens inlezen.

Groeten...

PS: toegevoegd in OP.

vanzomereng

Noteer deze ook maar ff voor de feestdagen  ;)
AVM Evolution SD 3.2 of SD 5.2

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kwabbernoot

Ah, dank je. Ook toegevoegd aan de OP.

Groeten...

Spijkie

Hallo Kwabbernoot,

Ik heb me er niet zo goed over ingelezen omdat ik het zelf niet gebruik maar kijk eens bij Lumin met Leedh processing. Volgens mij werkt dit als volume regelaar.

Leuke zoektocht heb je, altijd leuk weer wat nieuws als dit ook direct een verbetering geeft.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Valkyrie

#9
Citaat van: Spijkie op december 23, 2022, 07:28:48
Hallo Kwabbernoot,

Ik heb me er niet zo goed over ingelezen omdat ik het zelf niet gebruik maar kijk eens bij Lumin met Leedh processing. Volgens mij werkt dit als volume regelaar.

Leuke zoektocht heb je, altijd leuk weer wat nieuws als dit ook direct een verbetering geeft.

Gr Spijkie

Ze hebben bij Lumin tegenwoordig ook een P1, maar dan wordt het bij een all-in-one.

https://www.luminmusic.com/lumin-p1.html

Voldoet volgens mij wel aan alle wensen Kwabbernoot?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Kwabbernoot

Yep, erg mooi spul. :thumbs-up: Maar ik zet dit topic even op pauze.

Ik wil mij eerst even verdiepen in Roon. Zoals ik het nu zie doet dat ook heel veel van wat ik wil. Alleen CD's en plaatjesdraaien gaat niet lukken. Maar de CD's kan ik uiteraard rippen. En voor de elpees kan ik dan mijn huidige voorversterker gebruiken, of de elpees aan de kant doen. Dan heb ik alleen nog de luidsprekers en ergens een Roon server. Hier ga ik de komende kerstvakantie maar eens induiken. Mocht dit niet wat worden, ga ik weer verder kijken naar een streamer/pre-amp.

Tot zover: bedankt allen voor het meedenken.

Groeten...

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


frank2

Altair g 2.1 heeft goede streaming en heeft een goede pre met 1x analoog en 1x Phone ingang.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bama

Wat mis je nu dan precies, ben daar wel benieuwd naar?
Ik kijk er zelf ook naar moet ik zeggen maar kan zelf niet uitleggen waarom.
De 8c heeft roon ingebouwd en TIDAL en mijn platenspeler heeft een ingebouwde phono en hangt rechtstreeks aan de 8c met xlr.
Server met muziek hangt gewoon aan het netwerk dus kan alles doen wat ik wil.

Maar vind die hifi rosé ook een mooi kastje alleen toch wat mindere reviews van gelezen en ook iets minder vertrouwen er in, die Naïm heb ik pas gehoord en die klonk echt goed en ziet er ook leuk uit en met een Linn zit je altijd goed en dan is een Akurate dsm  voldoende. Die had ik en heb die verkocht toen roon goed werkte en toch kijk ik nu weer. Blijft een vreemde aandoening dat hifi virus.

frank2

Altair auralic heeft een neutrale sound. De hifi rose heeft een " poppy" sound vergelijkbaar met de anthem sound. Auralic geeft meer detail weer tov hifi rose.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bama

Citaat van: frank2 op december 23, 2022, 12:16:00
Altair auralic heeft een neutrale sound. De hifi rose heeft een " poppy" sound vergelijkbaar met de anthem sound. Auralic geeft meer detail weer tov hifi rose.

De 8c kan je natuurlijk helemaal instellen dus weet niet of je dan nog steeds een poppy sound hebt Frank? Heb vroeger ook anthem gehad en vond dat echt niet verkeerd klinken maar toen lag mijn focus meer op surround eerlijk gezegd.
En de nieuwe auralic serie vind ik ook niet verkeerd klinken moet ik zeggen maar is meer een streamer dan een voorversterker volgens mij, erg beperkt qua aansluitingen.

Kwabbernoot

Citaat van: frank2 op december 23, 2022, 11:44:07
Altair g 2.1 heeft goede streaming en heeft een goede pre met 1x analoog en 1x Phone ingang.
Auralic heeft voor zover ik weet geen Android app dus dat valt sowieso af.

Citaat van: Bama op december 23, 2022, 12:11:42
Wat mis je nu dan precies, ben daar wel benieuwd naar?
<knip>
Wat betreft de klank mis ik helemaal niets, eerlijk gezegd. Wat ik zoek is een betere gebruikservaring. Ik moet nu drie apps gebruiken (D&D, Harmony en BluOs) om een beetje muziek te luisteren. Dat zou ik het liefst terug willen brengen naar één (en eventueel één om de luidsprekers aan en uit te zetten). Daarnaast wil ik minder apparaten. Met de nieuwe TV heb ik mijn oude Chromecast, Nvidia Shield, een HT amp en drie luidsprekers kunnen verwijderen en dat bevalt goed. Nu wil ik dat ook in mijn audiohoek zien te realiseren. Roon lijkt geschikt maar het is even kijken of de interface prettig werkt. Dan kan ik de pre-amp en de Node2 verwijderen waarvoor dan een klein Roon servertje terug moet komen die ik overal kan plaatsen.
Ik heb de komende week nog om dat te testen en eventueel een lifetime Roon abonnement te nemen. Met ingang van 1 januari wordt dat weer 130 euro duurder. Dus dit is wel het moment en binnen een week zou ik toch moeten kunnen weten of het bevalt.

Groeten...

Bama

#18
Ik ben blij met roon in de 8c en de start was minder maar werkt ondertussen al een tijdje perfect en gebruik voor 95% de roon app en gebruik alleen Ascend om mijn platenspeler aan te zetten maar ik koop meer platen dan dat ik ze luister moet ik eerlijk zeggen.

Ik heb wel een soundbar gekocht voor de tv ( Ambeo) en die gaat automatisch aan met de tv en dat is natuurlijk niet te vergelijken met een surroundset maar omdat ik ook nauwelijks nog films kijk voor mij ruim voldoende.

Spijkie

Citaat van: Kwabbernoot op december 23, 2022, 12:57:27
Auralic heeft voor zover ik weet geen Android app dus dat valt sowieso af.
Wat betreft de klank mis ik helemaal niets, eerlijk gezegd. Wat ik zoek is een betere gebruikservaring. Ik moet nu drie apps gebruiken (D&D, Harmony en BluOs) om een beetje muziek te luisteren. Dat zou ik het liefst terug willen brengen naar één (en eventueel één om de luidsprekers aan en uit te zetten). Daarnaast wil ik minder apparaten. Met de nieuwe TV heb ik mijn oude Chromecast, Nvidia Shield, een HT amp en drie luidsprekers kunnen verwijderen en dat bevalt goed. Nu wil ik dat ook in mijn audiohoek zien te realiseren. Roon lijkt geschikt maar het is even kijken of de interface prettig werkt. Dan kan ik de pre-amp en de Node2 verwijderen waarvoor dan een klein Roon servertje terug moet komen die ik overal kan plaatsen.
Ik heb de komende week nog om dat te testen en eventueel een lifetime Roon abonnement te nemen. Met ingang van 1 januari wordt dat weer 130 euro duurder. Dus dit is wel het moment en binnen een week zou ik toch moeten kunnen weten of het bevalt.

Groeten...

Je krijgt bij de Elac discovery een light Roon versie, als je de node omruilt met de Elac kom je denk ik een heel eind in wat je wil voor niet al te veel geld.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

H&C Hifi

#20
Ik heb nog een mooie zilveren Atoll ST300 Signature in de aanbieding !

Mocht dat iets zijn ben je de man voor 2299,00 incl verzenden  :)

Ik heb ook hifi rose in het assortiment.. leuk om te zien maar de Atoll vind ik fraaier spelen.

Kwabbernoot

De kans dat er een Atoll bij mij binnen komt acht ik redelijk nul. Toch bedankt voor het aanbod.
Maar zoals eerder gezegd, ik kijk nu eerst of Roon de oplossing voor mij zou kunnen zijn.

Groeten...

Soundsgood

Als Roon bevalt, is dit apparaatje misschien nog een out-of-the-box oplossing voor koppeling van je platenspeler op de D&D zonder noodzaak aan extra apps: https://shop.rooextend.com/

Hetzelfde kan je realiseren met een raspberry pi en RooPlay.

Of dit vergelijkbaar klinkt als via aansluiting met een echte preamp via XLR op de 8c durf ik niet te zeggen.
Dutch & Dutch 8c

roeleken

Citaat van: Kwabbernoot op december 23, 2022, 10:00:19
Yep, erg mooi spul. :thumbs-up: Maar ik zet dit topic even op pauze.

Ik wil mij eerst even verdiepen in Roon. Zoals ik het nu zie doet dat ook heel veel van wat ik wil. Alleen CD's en plaatjesdraaien gaat niet lukken. Maar de CD's kan ik uiteraard rippen. En voor de elpees kan ik dan mijn huidige voorversterker gebruiken, of de elpees aan de kant doen. Dan heb ik alleen nog de luidsprekers en ergens een Roon server. Hier ga ik de komende kerstvakantie maar eens induiken. Mocht dit niet wat worden, ga ik weer verder kijken naar een streamer/pre-
Je elpees aan de kant doen, daar krijg je alleen maar spijt van  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Bama

Citaat van: Soundsgood op december 24, 2022, 10:51:07
Als Roon bevalt, is dit apparaatje misschien nog een out-of-the-box oplossing voor koppeling van je platenspeler op de D&D zonder noodzaak aan extra apps: https://shop.rooextend.com/

Hetzelfde kan je realiseren met een raspberry pi en RooPlay.

Of dit vergelijkbaar klinkt als via aansluiting met een echte preamp via XLR op de 8c durf ik niet te zeggen.

Ik heb mijn platenspeler rechtstreeks aangesloten via xlr op de 8c dus kastje heb je niet nodig.