Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

ElpeeTwaalf

Misschien toch een luxere uitstraling tov. Kenwood, een teken van veranderende tijden?
Ik weet zo niet 1-2-3 een ander merk dat ook champagnekleurige spul maakte in de jaren 70/80. Yamaha had later pas de titaniumkleurige modellen, Denon, Sansui en Luxman in champagne kwamen veel later.

+
Aha, Marantz lijkt nog eerder champagnekleurige modellen te hebben gehad, zoals de Model 9 buizenmono;s.

brt

Citaat van: ElpeeTwaalf op mei  1, 2026, 23:43:29Misschien toch een luxere uitstraling tov. Kenwood, een teken van veranderende tijden?
Ik weet zo niet 1-2-3 een ander merk dat ook champagnekleurige spul maakte in de jaren 70/80. Yamaha had later pas de titaniumkleurige modellen, Denon, Sansui en Luxman in champagne kwamen veel later.

Was Kenwood hun grote concurrent? Ik heb niet zoveel hifi-geschiedeniskennis...

Zelf vind ik zilver / grijs tijdlozer en mooier dan het (oubollige) kleurtje waar Accuphase al lang aan vasthoudt.

Ik zal daar vast niet de enige in zijn. Zou het echt heel veel geld kosten om de modellen ook in zwart of zilver beschikbaar te maken? Je bedient daarmee een potentieel grotere markt zou je zeggen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

ElpeeTwaalf

Ik vind ze persoonlijk veel mooier in goud, er is alleen 1 issue met Accuphase - over de jaren heen is het elke keer een ander tint van goud, de nieuwere zijn donkerder, mijn DP80L/DC81L neigen meer naar zilver :nopompom:

Xander32

Bij een Accuphase component behoort een goudkleurige afwerking.
Naast de solide bouw, de hoogwaardige afwerking en een VU-meter voor hun versterkers, is juist dat hun specifieke kenmerk.

Vindt je het niet mooi?  >  ga voor een ander merk, er is keuze zat  🙂

Dat van die verschillende tinten goud herken ik wel. Wanneer je een Accuphase stack wil opbouwen en je doet dat met componenten van verschillende generaties kan dat wel een ding zijn. Kleurverschil ben ik al meermaals tegengekomen. Dat hebben ze niet goed voor elkaar vind ik   :nowink:

Of dat vanaf fabriek zo is en/of dat er in de loop de jaren een verkleuring optreedt heb ik niet geheel scherp  🤔

Citaat van: ElpeeTwaalf op mei  1, 2026, 23:57:01Ik vind ze persoonlijk veel mooier in goud, er is alleen 1 issue met Accuphase - over de jaren heen is het elke keer een ander tint van goud, de nieuwere zijn donkerder, mijn DP80L/DC81L neigen meer naar zilver :nopompom:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

brt

Dat er keuze zat is staat buiten kijf. De vraag was of ze niet een enorme potentiële doelgroep missen door zich te beperken door één kleur?

Stel je houdt van de Accuphase sound maar vindt de kleur niet mooi?

Accuphase is daarentegen zeer herkenbaar, dat is ook een kracht.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

FS249

Citaat van: brt op mei  2, 2026, 09:59:19Dat er keuze zat is staat buiten kijf. De vraag was of ze niet een enorme potentiële doelgroep missen door zich te beperken door één kleur?

Denon is van champagne naar zilverkleur gegaan. Accuphase is (typisch Japans) behoudend. Ik vind het wel mooi. Mijn CD speler past er mooi bij en zelfs de oude tuner past nog goed qua kleur.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

ElpeeTwaalf

Net geland daar, dikke P7100.
https://www.hifido.co.jp/26-49423-07543-00.html?LNG=E
€3500 ex porto en ex BTW. Reken rond €4500-4750 totaal, spotkoopje voor een 7100.
a(1).jpg

Ik wacht op vakantiegeld en wanneer de P3000 verkocht is :D

+++
P7100 al weg/gereserveerd, gaat bliksemsnel daar.

Xander32

Een duidelijk eigen identiteit trekt vooral kopers, maar zal sommigen afstoten. Mijn aanname is dat de opbrengst van het ene het neveneffect van het andere ruim zal overstijgen.

Citaat van: brt op mei  2, 2026, 09:59:19Dat er keuze zat is staat buiten kijf. De vraag was of ze niet een enorme potentiële doelgroep missen door zich te beperken door één kleur?

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

ElpeeTwaalf

Tjongejongejonge, is de DP80/81L set plots gereserveerd voor een koper, die nu tijdelijk in het land is...komt de DC-801 twee dagen later aan, zou dus geen direct vergelijk kunnen doen tussen de 81L en 801 :embarassed:

Zit te kijken naar de DP-800 transport en nieuwere loopwerken van Accuphase 'voor de heb' maar word er niet blij van, optiek dat erin zit is echt niet meer van de kwaliteit van de DP-80 en aanverwanten uit de jaren 80 en 90.
Lijkt meer een uitzondering dan regel dat zo'n DP800 loopwerk het SACD laag nog kan uitlezen  :nopompom:
Ja, de laser schijnt nog te krijgen te zijn, maar afregelen voor SACD is een kunst apart.

Aan de andere kant, om een CD 1-2x per maand te draaien is het een enorme overkill.

Xander32

ElpeeTwaalf

Enigszins frappant dat ze met de DG's doorgaan, had veel liever een streamer met DSP gezien van ze. Misschien geen zin om voortdurend software te moeten updaten of hebben daar de mensen niet voor.

Overigens, ik heb voor mijn 80/81L een AB kunnen vinden, de namaak RC-18 werkt prima op de CD als DAC, incl. volumeregeling en al (!)
https://www.amazon.nl/dp/B0CRQ7HQ4P?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Afwerking moet je niet te veel van verwachten want die is om te huilen, maar het werkt.

ElpeeTwaalf

https://www.hifido.co.jp/26-49447-07748-00.html?LNG=E

P650, mooi ding maar alweer gedateerd, 2000.
Stuk goedkoper dan hier, reken 2750-2900 all in. Ook nog pas nagekeken bij Accu zelf.

ElpeeTwaalf

DC-801 aangekomen, werkt al op 230V 8)

20260506_174944220.JPG

LD001

ElpeeTwaalf

Jazeker, 15 minuten werk maar vraagt wel solderen. Ze zijn intern instelbaar - 100V, 120V of 220/230V.
Jumper van positie J1 naar positie J3 verplaatsen, 2A zekering vervangen door 1A (traag, 5x20mm) en dat is alles, je hebt een 230V exemplaar.
Ik verwacht dat de spanningskeuze PCB gelijk zal zijn voor meerdere modellen.

Ps. Zo zie je ook meteen dat het weinig zin heeft om in Accuphase dure zekeringen te stoppen, netspanning gaat toch door dat jumpertje heen.

Screenshot_20260506-184548.png

Ja het is allemaal zwaar overbemeten gebouwd maar relatief basic hoor, audiofielen zweren bij Accuphase, spul klinkt ook gewoon goed maar het is niet zo exotisch opgebouwd.
DIY'ers klooien met high speed op-amps, doen hun best om zo'n highspeed schakeling stabiel te krijgen, discrete secties, DC servo's en Accuphase? Een 40 jaar oude NE5532 in de uitgang, elco erachter en klaar en het klinkt meer dan prima.
Is bij de nieuwe modellen net zo.

Overigens, zeer tevreden ermee, speelt een stuk opener dan de 81L.
Ook weer in keurige staat, met doos en binnen een week in huis.
Volgende stap wordt waarschijnlijk andere einderversterkers, of een C28xx pre.

+++
Zit nog steeds te kijken naar die P-7100 in Japan en het viel mij op dat dit type omzetten naar 230V iets meer moeite kost. Er zit een 20A automaat op ipv. zekering, voor 230V moet je daar 10A van maken en dat kan alleen door de automaat te vervangen.
Als ik de plaatjes moet geloven, is het standaard materiaal van nog geen 6 euro per stuk:
https://nl.farnell.com/en-NL/potter-brumfield-te-connectivity/w28-xq1a-10/circuit-breaker-10a-32vdc-250vac/dp/9659099?gross_price=true&CMP=KNC-GNL-GEN-Shopping-PLA-Arduino-Push
De P-7000 en P-7100 hebben een automaat, de P-7300 alweer niet meer. :eh:

Xander32

Xander32

Wanneer je enige kennis van de markt hebt en weet hoe je de voltage kan omzetten zoals jij, lijkt het me fijn en voordelig shoppen over de grens  🙂

Citaat van: ElpeeTwaalf op mei  6, 2026, 17:52:32DC-801 aangekomen, werkt al op 230V 8)

20260506_174944220.JPG

ElpeeTwaalf

Niet alleen goedkoper maar meestal ook in betere staat dan in EU, vooral bij vintage. Winkel waar ik ze vandaan haal, laat regelmatig revisies uitvoeren bij Accuphase zelf en geven ze 1-2 jaar garantie.
Niet dat je het makkelijk kunt claimen, maar het geeft wel zekerheid.

Bij die P7100 kon je 't ook lezen:
CiteerMaintenance information: 2026.5.1 manufacturer maintenance completed (meter lamp, logo display LED replacement. Exchange and addition of resistors to improve operation stability. Safety check, pressure resistance test, operation, and characteristic check are OK. (Each readjustment and cleaning)
En bij de P650:
CiteerMaintenance information: 2026.5.5 manufacturer maintained (meter lamp/logo lamp replaced due to stress deterioration. Other deteriorated parts were replaced. Safety check, pressure resistance test, operation, and characteristic check are OK. Each readjustment. (Internal and external cleaning)

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Japanners flink roken, kijk dus vooral uit voor verkleuring.
Ik weet dat ze het bij flink doorrookt spul wel aangeven en soms zelfs als 'junk' aanbieden, maar geen idee waar de grens ligt. Ik waag mij daar niet aan, het is niet alleen de stank, maar het tast op den duur ook de afwerking aan.
Bij vintage moet je ook uitkijken voor oxidatie, heeft met hun klimaat te maken.

eddy135

Citaat van: ElpeeTwaalf op mei  7, 2026, 08:18:53Niet alleen goedkoper maar meestal ook in betere staat dan in EU, vooral bij vintage. Winkel waar ik ze vandaan haal, laat regelmatig revisies uitvoeren bij Accuphase zelf en geven ze 1-2 jaar garantie.
Niet dat je het makkelijk kunt claimen, maar het geeft wel zekerheid.

Bij die P7100 kon je 't ook lezen:En bij de P650:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat Japanners flink roken, kijk dus vooral uit voor verkleuring.
Ik weet dat ze het bij flink doorrookt spul wel aangeven en soms zelfs als 'junk' aanbieden, maar geen idee waar de grens ligt. Ik waag mij daar niet aan, het is niet alleen de stank, maar het tast op den duur ook de afwerking aan.

Dus daar komt die gouden kleur vandaan!  ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

ElpeeTwaalf

Ondertussen nog een namaak Accu RC-18 AB binnengekregen, van een andere webshop uit Tsjechië. Deze was 2x duurder dan op Amazon, maar het is dus allemaal dezelfde kwaliteit - tot aan af fabriek roestige batterijcontacten aan toe  :clapping:
Maargoed, ook deze is functioneel en kan mijn DC-801 bedienen (inputs en volume).
Bij deze dus een tip - koop gewoon de goedkoopste die je kunt vinden.

Xander32