Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Ach, wanneer je er de ruimte voor hebt. Ik zou best met een E-800(S) kunnen leven 🙂

Citaat van: tompj op april 12, 2025, 15:45:29By the way, kijk dan wat die E800 een lomp ding is om te zien..
IMG_1153.jpeg
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

De stap naar het bovenliggende model, de E-4000 vind ik echter wel fors, €4000,- meer dien je daarvoor af te tikken.

Citaat van: Maximus_Aurelius op april 12, 2025, 16:53:52Wanneer de prijs indicatie klopt betreft de E-3000 dan vind ik het nog wel meevallen met fors duurder.
Het zijn twee modellen die vervangen wordt en valt qua prijs precies tussen de huidige.
E-3000 €6000
E-280 €5300
E-380 €6900
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

minplus

Citaat van: tompj op april 12, 2025, 15:45:29By the way, kijk dan wat die E800 een lomp ding is om te zien..
IMG_1153.jpeg

Lomp, aardig en subtiel op een rijtje.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

roeleken

Nou nou jongens. We zijn hier wel omringd door Accuphase liefhebbers  ;D
Accuphase E350, Dac40 module, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream met Sbooster, Atlas Hyper ls

tompj

Ik vond nog oude foto's van een eerdere set die ik had met een Accuphase E-250.

Die luidsprekers waren trouwens ook geweldig.

IMG_1156.jpegIMG_1157.jpeg 
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Accuphase E-650 met AD-50
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

FS249

Welke speakers zijn dat? Tweeter staat wel verticaal in de baffle? Ze lijken mij wat hoog te staan.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

tompj

Citaat van: FS249 op april 13, 2025, 10:32:36Welke speakers zijn dat? Tweeter staat wel verticaal in de baffle? Ze lijken mij wat hoog te staan.
Dat was exact de bedoeling bij deze Sonus fabers. Zo waren ze getuned. Sonus faber Electa Amator II. Bizar mooi afgewerkt. Ongekend mooi geluid.

Als ik ooit nog eens over een mooi setje struikel, zou ik ze zomaar erbij kunnen nemen.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

Voor de liefhebbers, nog een foto van voor- en achterkant.

Xander32

Ik heb (ook) een zwak voor SF, zag deze de afgelopen week voorbij komen op MP;

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2252533555-sonus-faber-amator-electa-iii-electa-amator-3-incl-stands

... al vind ik een versie met zwart marmer nog fraaier 🥰, rustiger ogen (die is nieuw tegen meerprijs te verkrijgen).

Al vaak heb ik getwijfeld om een set SF ls te scoren, maar ik heb geen plek voor twee paar ls en de Kensingtons zijn mij te dierbaar om daar afscheid van te nemen. Eenmaal verkocht is de kans zeer klein om later voor een redelijk bedrag nog weer deze SE versies te kunnen kopen. De opvolgers (GR) worden door velen als te agressief in het (mid-)hoog betiteld, zij die kunnen vergelijken met de SE versie hebben de voorkeur voor die variant.

Citaat van: tompj op april 13, 2025, 10:49:09Voor de liefhebbers, nog een foto van voor- en achterkant.

tompj

Citaat van: Xander32 op april 13, 2025, 11:44:34Ik heb (ook) een zwak voor SF, zag deze de afgelopen week voorbij komen op MP;

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2252533555-sonus-faber-amator-electa-iii-electa-amator-3-incl-stands

... al vind ik een versie met zwart marmer nog fraaier 🥰, rustiger ogen (die is nieuw tegen meerprijs te verkrijgen).

Al vaak heb ik getwijfeld om een set SF ls te scoren, maar ik heb geen plek voor twee paar ls en de Kensingtons zijn mij te dierbaar om daar afscheid van te nemen. Eenmaal verkocht is de kans zeer klein om later voor een redelijk bedrag nog weer deze SE versies te kunnen kopen. De opvolgers (GR) worden door velen als te agressief in het (mid-)hoog betiteld, zij die kunnen vergelijken met de SE versie hebben de voorkeur voor die variant.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je je huidige luidsprekers niet zomaar kwijt wilt. Ik weet overigens ook niet hoe die Amator III zich verhoudt tot de oude II. Maar die laatste was nagenoeg perfect. Die zou ik willen. Ik zou ze overigens naast mijn huidige speakers nemen. Die wil ik ook niet meer kwijt.

Xander32

... en SF ls combineert men ook vaak met McIntosh versterking, klaarblijkelijk een goede match 🎶

brt

Citaat van: tompj op april 13, 2025, 10:49:09Voor de liefhebbers, nog een foto van voor- en achterkant.

Ik vind die speakers best mooi om te zien. Maar die gespalkte stand eronder kan ik niet bij.

Evenals de voet van de stand van de SF speaker op mp. Dan heb je zo veel gevoel voor design, als fabrikant, en dan kies je voor zo'n stand of voet. Terwijl ik SF heel hoog heb zitten qua design. Vooral hun vloerstaanders vind ik veelal magnifiek ogen.

Zal uiteraard ook weer smaakgebonden zijn allemaal ☺️
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Laan

Citaat van: Xander32 op april 13, 2025, 12:07:35... en SF ls combineert men ook vaak met McIntosh versterking, klaarblijkelijk een goede match 🎶

Daarover zijn ze het bij Bose wel met je eens denk ik.

FS249

Passieve woofer aan de acherzijde i.p.v. een reflexpoort, denk ik?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

tompj

Citaat van: FS249 op april 13, 2025, 15:04:37Passieve woofer aan de acherzijde i.p.v. een reflexpoort, denk ik?
Klopt

ElpeeTwaalf

Sterker nog, het kan een tuned radiator zijn, oftewel een complete unit + weerstanden netwerk voor variabele demping. Bij de SF Extrema was het nl. wel zo, de B139 was geen passieve radiator maar een complete unit.

Schermafbeelding 2025-04-13 150822.png

minplus

Citaat van: Laan op april 13, 2025, 13:14:52Daarover zijn ze het bij Bose wel met je eens denk ik.

Is er iets wat met Bose combineert behalve Bose?
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

FS249

Rowdy

'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Spijkie

Citaat van: brt op april 13, 2025, 12:08:28Ik vind die speakers best mooi om te zien. Maar die gespalkte stand eronder kan ik niet bij.

Evenals de voet van de stand van de SF speaker op mp. Dan heb je zo veel gevoel voor design, als fabrikant, en dan kies je voor zo'n stand of voet. Terwijl ik SF heel hoog heb zitten qua design. Vooral hun vloerstaanders vind ik veelal magnifiek ogen.

Zal uiteraard ook weer smaakgebonden zijn allemaal ☺️

Ik vind deze stand ook niks. Heb de Guarneri beluisterd en die vind ik heel goed klinken maar de stands die eronder bij hoorden kosten een €3.500 , ook al is het Sonus Faber dan nog vind ik dat extreem veel geld . Ik weet niet hoe het met deze speaker zit.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Xander32

bulldog

Citaat van: Xander32 op april 13, 2025, 12:07:35... en SF ls combineert men ook vaak met McIntosh versterking, klaarblijkelijk een goede match 🎶

Das voor 90% gestuurd door wat er voorhanden is bij de invoerder. Ze zitten beiden al een tijdje onder de 'fine arts' vlag...je zal een invoerder niet snel naar een merk buiten de eigen portefeuille zien grijpen.

Vroeger zag je b&w ook enkel gedemo'ed met Rotel, later ook met Classé. Op den duur beginnen veel mensen te denken dat het zo hoort. Nu ja, het klinkt meestal ook wel goed, maar zijn vaak nog wel wat (goeie) huwelijken mogelijk.
Ik ben zeker dat we binnenkort wel eens SF gaat zien op Rotel(michi), nu deze laatste ook bij fine arts zitten.
Sonus is trouwens ook totaal niet meer wat het was hoor. Ten tijde van Franco Serblin maakten ze houten sculpturen die een fantastisch geluid maakten. In 2006 verkocht ie de boel(voor héél veel geld) en daarna werden het meer de 'boutique' modellen, die natuurlijk nog wel mooi klinken. Maar qua uiterlijk werd het meer eenheidsworst, met een groot 'blingbling' gehalte. Perfect voor het 'nieuwe' McIntosh/SF publiek.

Serblin is trouwens, tot z'n dood in 2013, luidsprekers blijven ontwerpen en produceren onder zijn eigen naam.

Mijn 'love to have' SF blijft de extrema, toen héél duur en nu nog steeds hééél duur.

NAD C658 ~ ASR emitter II exclusive ~ Zidoo X20 ~ Tannoy Turnberry GR OW  ~ Zappiti One SE 4K HDR ~ Arendal 1723 subwoofer 3 ~ mhzs cd88 ~ oppo BD ~  Koeling: Aircom S8 ~ Sharkwire stroomkabels(alles) ~ Audioquest rocket 44 ~  ̷L̷A̷B̷1̷2̷ ̷g̷o̷r̷d̷i̷a̷n̷

tompj

Helemaal eens. Die combinaties waarvan velen zijn gaan geloven dat ze symbiotisch zijn, komen simpelweg voort uit het gegeven dat ze uit dezelfde stal komen, dus samen in het pakket van de fabrikant, importeur en de winkels zitten. En dan zie je dergelijke combinaties natuurlijk heel vaak. Zo hoort Naim tegenwoordig ineens bij Focal en noem maar op.

Sonus fabers van weleer vind ik zelf ook echt anders dan die van tegenwoordig. Met name modellen uit de Franco Serblin tijd hebben me altijd het meest kunnen bekoren. En die gaan ook, om maar terug on topic te gaan, vaak erg goed samen met Accuphase. Althans, dat is mijn smaak.

Maximus_Aurelius

Over samengaan in een portefeuille heb ik vorig jaar in Warschau MBL radialstrahlers gehoord op Accuphase en niet op MBL
Nou ik ben zeer gecharmeerd van MBL qua sound maar de LS en Accuphase vond ik echt heel fraai en mooi klinken.
Mooier dan met MBL apparatuur.
De importeur heeft beide merken in de portefeuille en hij durfde het aan.

Merk ik sowieso bij de Polen op dat hun gewaagde combinaties durven te showen die ze hier en over de grens niet durven ;).
Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

tompj

Ik blijf een beetje nadenken over eventuele verdere exploraties binnen het Accuphase gamma. De E-270 combineert zo lekker.

Klasse A Accuphase? Ik heb eerder een E-550 gehad, die ik uiteindelijk toch niet dynamisch genoeg vond op mijn toenmalige speakers (Harbeth M30.2). Is een E-650 dan niet weer een stapje terug in dynamiek t.o.v. een klasse A/B? Ongetwijfeld een 'rijker' middengebied, maar ik wil ook wel voldoende pit boven- en onderin.

Een E-480 of E-4000 proberen? Hoewel ik niet veel vermogen nodig heb en sommigen de muzikaliteit van de juist kleinere Accuphases roemen.

Een E-3000? Net uit, dus ervaringen zijn er nog niet. Hoe zou die het doen t.o.v. een E-270? En is die stap/het verschil de moeite waard? Heeft wel twee slots achterin, waardoor ik ook eens zou kunnen opwaarderen (?) qua DAC. Ik gebruik nu de DAC van de streamer en de enkele slot van de E-270 is voor de phonokaart.

Gedachtes...gedachtes..

Iemand een mening/ervaringen?
IMG_1164.webp