Welke roon server?

Gestart door Laan, juni 26, 2022, 12:45:57

Vorige topic - Volgende topic

Laan

Ik gebruik nu een macbook als roonserver, maar heel handig vind ik dat niet. Dus ben ik aan het kijken naar een apparaat dat meer als zodanig bedacht is. Het eerst valt dan de roon nuclues op en daarna bijvoorbeeld een silent angel rhein z1 of de innuos-sen. Opslag capaciteit hoeft van mij niet echt, wel bedieningsgemak en het moet natuurlijk wel een beetje audiofiel verantwoord zijn he? Suggesties?

RvD

Ik heb een Innuos Zen Mini MK2 gehad naast Roon gebruik ik ook Spotify (connect) en na 1 nummer spelen ging dit nooit vloeiend naar het volgende nummer in de playlist. Nu heb ik ongeveer een jaar de Silent Angel Z1 V2 en die bevalt me uitstekend heel handig te configureren met hun VitOs app op je mobiel/tablet. De Silent Angel is ook echt muisstil want is volledig passief interne opslag is prijzig maar daar gebruik ik een NAS voor of een externe hd eraan koppelen is eventueel ook mogelijk.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x)
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - Keces P8 CM - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) DC Kabels (2x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Laan

Citaat van: RvD op juni 26, 2022, 13:23:04
Ik heb een Innuos Zen Mini MK2 gehad naast Roon gebruik ik ook Spotify (connect) en na 1 nummer spelen ging dit nooit vloeiend naar het volgende nummer in de playlist. Nu heb ik ongeveer een jaar de Silent Angel Z1 V2 en die bevalt me uitstekend heel handig te configureren met hun VitOs app op je mobiel/tablet. De Silent Angel is ook echt muisstil want is volledig passief interne opslag is prijzig maar daar gebruik ik een NAS voor of een externe hd eraan koppelen is eventueel ook mogelijk.

Klinkt de SA anders dan de Innuos, of zit het verschil vooral in de bediening?

Maximus_Aurelius

Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Laan

Citaat van: Maximus_Aurelius op juni 26, 2022, 14:29:29
Zelfbouw.

Zolang een ander dat doet en ik niet zelf..

Alles wat ik tegenkom is behalve core ook endpoint en vaak server. Dat is best een idee, maar de sotm hoeft niet weg.

gerard123

Ik heb een tijdje een Intel Nuc met ROCK als besturingssysteem gebruikt. Werkte perfect.

holco

Hier sinds kort een NUC 10i5 met Roon Rock erop, bevalt erg goed  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Sjettepet

Hier een NUC5i5 omgezet naar een fanless case van Akasa, 4Gb RAM, 4Tb SSD data, 24Gb SSD OS, met Roon OS (Rock). Werkt uitstekend via WiFi als server én endpoint. Kan zonder DSP in elk geval twee ruimtes tegelijk van verschillende muziek voorzien, heb ik vastgesteld.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Stef

Ik draai gewoon Roon Server op mijn Synology NAS die in de kelder staat. Nooit issues.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

RvD

Citaat van: Laan op juni 26, 2022, 13:34:50
Klinkt de SA anders dan de Innuos, of zit het verschil vooral in de bediening?

Ik kon er geen verschil in geluid ontdekken bij beide opties had ik wel een lineaire voeding in gebruik wat wel duidelijk een toevoeging is tegenover de standaard computer adapter. Mijn Silent Angel heb ik wel gebruikt gekocht wat ook een heel stuk scheelde af en toe komen ze wel eens voorbij.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x)
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - Keces P8 CM - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) DC Kabels (2x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Nlmike

Citaat van: Laan op juni 26, 2022, 12:45:57
Ik gebruik nu een macbook als roonserver, maar heel handig vind ik dat niet. Dus ben ik aan het kijken naar een apparaat dat meer als zodanig bedacht is. Het eerst valt dan de roon nuclues op en daarna bijvoorbeeld een silent angel rhein z1 of de innuos-sen. Opslag capaciteit hoeft van mij niet echt, wel bedieningsgemak en het moet natuurlijk wel een beetje audiofiel verantwoord zijn he? Suggesties?

Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom je uberhaubt roon nodig hebt. Van wat ik lees is het een beetje een onnodige tussenstap, die een hoop kost. En de meeste streamers kunnen al alle bronnen aan. Is dit niet iets wat eigenlijk al overbodig is?

Niet bedoeld als zeik vraag, maar ik kan momenteel alles afspelen wat ik wil met mijn apparatuur. (Qobuz, NAS files, chromecast etc)

Ik zag een roon server voor iets als 1800 euro en dan nog een licentie er bovenop....

mis ik iets?
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Faxe

Mijn Roon server draait op een mac mini die ik ook voor andere dingen gebruik (Netflix, Youtube, Viaplay etc). Een aparte dure Roonserver is dus helemaal niet nodig. Roon is vooral software die mooi werkt. Je zou het een keer kunnen proberen via de trial optie.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

holco

Ik heb hem bij deze Pool vandaan, via email uiteindelijk uitgekomen op een NUC 10i5 / 16gb ram / 256gb ssd (zit qua specs tegen de Roon Nuclues + aan), helemaal plug and play voor €600 op de deurmat.

https://www.audio-markt.de/en/market/roon-nucleus-intel-nuc-brand-new-8901669221

Citaat van: Laan op juni 26, 2022, 16:06:22

Alles wat ik tegenkom is behalve core ook endpoint en vaak server. Dat is best een idee, maar de sotm hoeft niet weg.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

paaj

Citaat van: Laan op juni 26, 2022, 16:06:22

Je moet wel enige affiniteit hebben met computers (USB formatteren, een NUC in elkaar zetten: RAM en SSD inschroeven? en verder de handleiding volgen), maar daarna draait Roon ROCK hier al drie of vier jaar probleemloos. Nu ook een fanless Acasa case NUC en dat werkt perfect. Afgedankte laptop/pc wat dan ook kan natuurlijk ook gewoon en dan hoef je het alleen te installeren.

idee van Roon is dat je de server vooral extern laat draaien, uit het zicht en buiten gehoorafstand waar ventilator geluid niet uit maakt, en dan op kritische punten de endpoints neerzet. Juist omdat alle processing in de server gebeurt kunnen die hun optimale kwaliteit halen. De kwaliteit van de server (mits voldoende om überhaupt te draaien) maakt dan niet meer uit.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

Jean Sibelius

Citaat van: Stef op juni 26, 2022, 19:21:14
Ik draai gewoon Roon Server op mijn Synology NAS die in de kelder staat. Nooit issues.

Ik heb Roon Server op een DS918+ draaien. Werkt prima en zonder problemen. Dit is tevens de opslag dus het kost je 'alleen' een licentie voor Roon.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Laan

Dank voor jullie zinnige tips! Ik heb ooit roon genomen om de tijd die nodig was om de sotm aan te slingeren te reduceren van 20 naar 3 minuten. Ik Ben gewoon niet zo handig met dergelijke aangelegenheden. Moet zeggen dat ik neig naar Innuos met een eigen app. Kan dan tevens roon de deur uit doen.

Stef

Citaat van: Jean Sibelius op juni 28, 2022, 21:17:34
Ik heb Roon Server op een DS918+ draaien. Werkt prima en zonder problemen. Dit is tevens de opslag dus het kost je 'alleen' een licentie voor Roon.

Zelfde NAS met tevens ook de DX erbij hier ;)
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Faxe

Ik heb een DS 920+. Heb hier de Roonserver wel eens op geinstalleerd maar vond dat qua performance toch behoorlijk minder dan mijn Mac Mini met SSD uit 2014. Hebben jullie in de DS918 harde schijven of staat de Roon bibliotheek op een SSD?

Heb wel eens gelezen dat je de bibliotheek ook kunt installeren op een SSD die je via USB verbind met je NAS.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

Stef

Citaat van: Laan op juni 28, 2022, 21:29:38
Dank voor jullie zinnige tips! Ik heb ooit roon genomen om de tijd die nodig was om de sotm aan te slingeren te reduceren van 20 naar 3 minuten. Ik Ben gewoon niet zo handig met dergelijke aangelegenheden. Moet zeggen dat ik neig naar Innuos met een eigen app. Kan dan tevens roon de deur uit doen.

Misschien is mijn Auralic Aries G1 die te koop staat een optie (hifi.nl).  DS Lightning app is eenvoudig en metn mooie interface.

Stef

Citaat van: Faxe op juni 28, 2022, 22:38:38
Ik heb een DS 920+. Heb hier de Roonserver wel eens op geinstalleerd maar vond dat qua performance toch behoorlijk minder dan mijn Mac Mini met SSD uit 2014. Hebben jullie in de DS918 harde schijven of staat de Roon bibliotheek op een SSD?

Heb wel eens gelezen dat je de bibliotheek ook kunt installeren op een SSD die je via USB verbind met je NAS.

Staat op harde schijf (Roon library +- 3000 albums) en geen delays.  Hangt wel een portable SSD aan louter voor backup Roon dbase.

Spijkie

Citaat van: Laan op juni 28, 2022, 21:29:38

Je hebt ook een Elac discovery met een Roon lite server erop. Ben je in 1 keer klaar.

Gr Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Faxe

Noodgedwongen draai ik de Roonserver nu ook even op mijn DS920+ synology nas. Als ik naar de broncontrole kijk is vooral het geheugen constant voor 85-90% in gebruik.

Vraag aan Stef en Jean heeft jullie 918+ 4 gb ram of meer? Die van mij heeft 4 gb.

Stef

Citaat van: Faxe op juli  1, 2022, 14:25:28
Noodgedwongen draai ik de Roonserver nu ook even op mijn DS920+ synology nas. Als ik naar de broncontrole kijk is vooral het geheugen constant voor 85-90% in gebruik.

Vraag aan Stef en Jean heeft jullie 918+ 4 gb ram of meer? Die van mij heeft 4 gb.

Ik heb er van day 1 4GB extra bijgestoken.

Laan

Knoop doorgehakt. Innuos Zenith mk3 besteld, uiteraard bij Marcel alias H&C hifi  :colgate: