ATC Topic

Gestart door the limp man, juni 22, 2022, 21:47:39

Vorige topic - Volgende topic

Contour

Hadden ze die Kii 7 weer zo dicht op de achterwand gezet? Dat is een 'recipe for disaster' for een plat beeld.. Maar zo'n plaatsing geeft wel extra veel laag.

AudioLaan

Wat leuk! Een ATC topic. Eens zien of we het stof er vanaf kunnen blazen. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Mao

Had een paar jaar geleden in deze rubriek een overzicht gegeven over de achtergrond van ATC.
Ik speel al langer met de gedachte mijn JBL 4350 luidsprekers te wisselen voor een set ATC luidsprekers. Denk de scm 100. Aktief is een vanzelfsprekendheid voor mij. Echter wil wel mijn eigen versterkeuze behouden.

De reden van wissel is dat ik na 15/20 jaar wel wat anders wil. Ben al geruime tijd bezig geweest (2jaar) met de het proberen om een demo te krijgen van zeg maar de topline van JBL. Helaas is dat nooit gelukt. Ook op de beurzen afgelopen 2 jaar een dikke helaas. Ik weet dat met Augustus de nieuwe serie komt maar eerst ff afwachten.

Heb er geen haast mee maar voor Kerst 2025 toch wat anders in huis.

Heb natuurlijk veel bekende andere luidsprekers gehoord in de prijsklasse, maar helaas niet mijn keuze. ATC is zeker voor wat ze presteren een zeer goede prijskwaliteit verhouding.

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

AudioLaan

Mooie plannen Mao! Je wil de actieve maar zelf de versterkerkeuze bepalen? Gaat dan om de voorversterker?

Ik heb de SCM 50 A pro nu een tijdje staan. Moet zeggen dat het verlangen naar iets anders in welke zin dan ook sindsdien verdwenen is. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207

blue-eyes

Citaat van: Mao op juli 12, 2025, 16:28:26Had een paar jaar geleden in deze rubriek een overzicht gegeven over de achtergrond van ATC.
Ik speel al langer met de gedachte mijn JBL 4350 luidsprekers te wisselen voor een set ATC luidsprekers. Denk de scm 100. Aktief is een vanzelfsprekendheid voor mij. Echter wil wel mijn eigen versterkeuze behouden.

De reden van wissel is dat ik na 15/20 jaar wel wat anders wil. Ben al geruime tijd bezig geweest (2jaar) met de het proberen om een demo te krijgen van zeg maar de topline van JBL. Helaas is dat nooit gelukt. Ook op de beurzen afgelopen 2 jaar een dikke helaas. Ik weet dat met Augustus de nieuwe serie komt maar eerst ff afwachten.

Heb er geen haast mee maar voor Kerst 2025 toch wat anders in huis.

Heb natuurlijk veel bekende andere luidsprekers gehoord in de prijsklasse, maar helaas niet mijn keuze. ATC is zeker voor wat ze presteren een zeer goede prijskwaliteit verhouding.

Je doelt dan op de JBL Summit Makalu, Pumori en Ama ?

Heb ooit zelf de K2-9900 (of de 9800?) gehoord.... kwijlen. Ik neem aan dat die jij benoemt de verbeterde versies zijn?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

ElpeeTwaalf

Zelf zou ik enkel naar de DD67000 gaan, na de 4350..of een TAD R1.
De K2 hebben magnesium drivers, de DD zijn volledig beryllium.

De 3 nieuwe Summits zitten onder de K2/Everest modellen en duiden imho op het feit dat JBL in afgang zit - cheapo in een hoge bling jasje maar de K2/DD67000 zijn inmiddels al zo oud (20-25 jaar oud basisontwerp?) dat ze überhaupt al met iets nieuws moesten komen. De D2 driver is een leuk stukje techniek maar qua materiaalgebruik zijn ze niet bijzonder.
In de toekomst zullen ze waarschijnlijk enkel nog bluetooth meuk, wat midrange hifi produceren en hopelijk nog de vintage reissues zoals de L100.
Echt high end zit er, na het Greg Timbers tijdperk, niet meer in.

Mao

Citaat van: Laan op juli 12, 2025, 19:10:35Mooie plannen Mao! Je wil de actieve maar zelf de versterkerkeuze bepalen? Gaat dan om de voorversterker?

Ik heb de SCM 50 A pro nu een tijdje staan. Moet zeggen dat het verlangen naar iets anders in welke zin dan ook sindsdien verdwenen is. :)

Nee het gaat om de eindversterkers, dus dat zal nog wel een dingetje worden. Het gaat om Bi ampen. Zal de passieve filters moeten verbouwen. Kortom nog veel te onderzoeken.
De reden van andere versterkers is de andere klankbeleving buizen voor mid/hoog.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Mao

Citaat van: ElpeeTwaalf op juli 12, 2025, 22:59:04Zelf zou ik enkel naar de DD67000 gaan, na de 4350..of een TAD R1.
De K2 hebben magnesium drivers, de DD zijn volledig beryllium.

De 3 nieuwe Summits zitten onder de K2/Everest modellen en duiden imho op het feit dat JBL in afgang zit - cheapo in een hoge bling jasje maar de K2/DD67000 zijn inmiddels al zo oud (20-25 jaar oud basisontwerp?) dat ze überhaupt al met iets nieuws moesten komen. De D2 driver is een leuk stukje techniek maar qua materiaalgebruik zijn ze niet bijzonder.
In de toekomst zullen ze waarschijnlijk enkel nog bluetooth meuk, wat midrange hifi produceren en hopelijk nog de vintage reissues zoals de L100.
Echt high end zit er, na het Greg Timbers tijdperk, niet meer in.

Heb ooit eens in klein gezelschap demo gehad van de DD6700 vlak na de introductie. Toen wist ik het zeker dat ik 2x15" in het laag wou hebben. Gezien mijn arbeidsverleden had ik al snel een set JBL 4350 gevonden, was wat meer binnen budget dan de DD6700.

2 jaar geleden getracht serieus naar de K2 serie/ en of S serie te beluisteren te krijgen als opvolging van mijn 4350.
Maar dan moeten ze wel wat te bieden hebben. Helaas binnen Nederland niet gelukt ondanks mooie verkoop verhalen van wat dealers.

Ook op beurzen in Nederland was JBL niet vertegenwoordigd in dit segment.
Er zit een enorm tijdsverschil in tussen de 4350 en de huidige stand der JBL technology. Betere matrialen enz.
Zal inderdaad nog moeten blijken in hoeverre de nieuw aangekondigde Serie beter is dan mijn huidige set.

Ben er bang voor de JBL 4350 is op een 1 of andere manier in al zijn eenvoud een geweldige luidspreker.

De andere liefde is ATC, heb de een van de eerste ATC geproduceerde studio monitoren naar Nederland gehaald.

Contour

Die nieuwe serie heeft dacht ik maximum een 12 inch woofer, dat kan ondanks nieuwere technologie natuurlijk nooit op tegen 2x 15 inch in een full size rear loaded hoorn...

Mao

Citaat van: Contour op juli 13, 2025, 11:36:48Die nieuwe serie heeft dacht ik maximum een 12 inch woofer, dat kan ondanks nieuwere technologie natuurlijk nooit op tegen 2x 15 inch in een full size rear loaded hoorn...

De 4350 is geen rearloaded hoorn dat is de 4530!!! 4350 is een Studio Monitor de 4530 een P.A. kast voor 1x15" en de 4520 2x 15", deze kasten werden de glijbanen genoemd. De bekendste uit serie zijn de 4560 voor 1x15" dit is de nk ik wel de meest verkochte P.A. kast zeker in Nederland in de jaren 70 en 80. Denk toch zeker wel dat ik in die periode honderden van verkocht heb.

Contour

Aha, duidelijk, was in de war daarmee.

Hier in Delft had een studenten vereniging een setje met per kant een 4560, daar onder een Martin bin 115, grote 2 inch JBL midhoorns en bullets, kwam altijd aardig goed geluid af en veel akoestisch vermogen, speelde echt goed in de openlucht.

Groetjes Walter

Mao

Citaat van: Contour op juli 13, 2025, 12:18:26Aha, duidelijk, was in de war daarmee.

Hier in Delft had een studenten vereniging een setje met per kant een 4560, daar onder een Martin bin 115, grote 2 inch JBL midhoorns en bullets, kwam altijd aardig goed geluid af en veel akoestisch vermogen, speelde echt goed in de openlucht.

Groetjes Walter

Ja dat was zo een beetje de standaard set eerst werden er 2 stuks 4560 per kant gebruikt maar de 4560 ging niet erg laag, vandaar dat die later met de komst van Marin B115 gecombineerd werden. Gezien de set en de aanwijzing studenten Delft in die tijd kan het niet anders dat de set uit de koker komt/kwam van Ampco, Nederlands audioverhuur bedrijf zeer grote speler binnen Europa. Ampco is ooit een begonnen uit de band Alquin jawel de studenten band uit Delft! Hun P.A. gold als zeer goed en uitgebreid na het uit een vallen destijds van Alquin ging hun manager Eric de Bruin hun P.A. verhuren, tegenwoordig doet Ampco ik denk wel zo een beetje alle grote festivals Pink pop lowlands enz.

AudioLaan

Jammer dat JBL nu onder Samsung valt met alle gevolgen van dien.

Hoe leuk is het dan dat ATC nog steeds een soort familie bedrijf is. Alles in eigen beheer.

https://www.youtube.com/watch?v=qcWNVaUmvDc

+31 6 20 371 207

Kwabbernoot

Wat is het probleem dan dat JBL nu onder Samsung valt?

Groeten...

AudioLaan

Of het een probleem is, geen idee. Jammer is dat de iconische merknaam nu gebruikt wordt om extra waarde te geven aan goedkope bluetooth rommel.

+31 6 20 371 207

Kwabbernoot

JBL maakte al bluetooth rommel voordat Samsung de Harman groep overnam.

AudioLaan

Kan je nagaan hoe lang het al jammer is. Jammer Bluetooth Luidsprekers.

Daarom wordt een merk als ATC steeds meer bijzonder. :)

+31 6 20 371 207

Kwabbernoot

Dus eerst is het jammer omdat ze nu onder Samsung vallen en daarna omdat ze bluetooth speakers maken? Wat een geneuzel. Focal maakt ook bluetooth spul.
Dat ze ook rommel maken wil toch niet zeggen dat alles rommel is?

Groeten...

AudioLaan

Hoelang blijf je mierenneuken over of iets jammer is?

+31 6 20 371 207

Kwabbernoot

Echt?  :nopompom:
Dus als iemand het niet met jou eens is, ga jij zielig zitten doen?

AudioLaan

De nieuwe productie faciliteit van ATC. Er is goede hoop dat de levertijden af zullen nemen. :) https://vimeo.com/1080497325

+31 6 20 371 207

Fr@nk

Citaat van: Laan op juli 13, 2025, 22:24:03Jammer dat JBL nu onder Samsung valt met alle gevolgen van dien.

Hoe leuk is het dan dat ATC nog steeds een soort familie bedrijf is. Alles in eigen beheer.

https://www.youtube.com/watch?v=qcWNVaUmvDc

Dat was Beyerdynamic ook, worden helaas overgenomen door de Chinese manufacturer Cosonic....
https://www.heise.de/en/news/For-around-122-million-euros-Chinese-company-buys-Beyerdynamic-10441392.html
Stereo:  Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Eversolo DMP-A6 -  Qobuz - AQ - QED.

Head-Fi 🎧 :  RME ADI-2 FS DAC -  xDuoo 26S - HiFiman HE-1000 V2 Stealth - Sennheiser HD58X Jubilee - HD600 MKII - HD650 MKII - HD660s - HD800s - Grell Audo OAE1 - Beyerdynamic DT1770Pro - DT1990Pro - Amiron Home - Amiron Copper Wireless - T1.3rd gen. - Denon AH-D7200 - Focal Hadenys - Clear MG.

Mao

Dat Samsung nu de eigenaar is van JBL heeft te maken met hun luidsprekers voor de mega auto industrie. Daar gaan behoorlijke aantallen in om. Dat JBL ook met als die bluetooth verkoopt heeft ook de maken met aantallen. Met dat verdiende geld dat kunnen ze weer in markten steken waar geen aantallen in te verkopen zijn. Vergeet vooral niet dat de oorsprong en hun onuitwisbare merknaam uit de pro audio komt. JBL heeft naast Harman en Samsung ook nog wel wat andere eigenaren gehad.

AudioLaan

Ach, zolang een overname ruimte geeft voor innovatie kan het ook een kans zijn. Soms/vaak gaat het anders. Tijd zal het leren. Bij bijvoorbeeld Dynaudio lijkt het prima te gaan na de overname door Goertech uit China.

Maar het blijft een ATC topic en ik ben blij dat zij nog autonoom zijn. :)

+31 6 20 371 207

Mao

JBL is ook autonoom het valt nog steeds onder het Harman concern. Samsung heeft   Harman overgenomen dus ook Mark Lev en wat te denken van Roon.