ATC Topic

Gestart door the limp man, juni 22, 2022, 21:47:39

Vorige topic - Volgende topic

AudioLaan

Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Mao

Mooi review alleen vind ik de voordelen en nadelen overzicht wel ver gezocht.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

AudioLaan

Citaat van: Mao op juli 19, 2025, 11:46:52Mooi review alleen vind ik de voordelen en nadelen overzicht wel ver gezocht.

Och, ze kloppen wel. Zelf had ik er nog een voordeel en een nadeel bijgezet:

Voordeel: laag zonder compressie
Nadeel: gaan op papier niet heel laag, wat sommigen al bij voorbaat afschrikt.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207

Mao

Staat een mooie set 100 te koop aktief voor redelijke prijs. Op MP, trekt wel mijn aandacht.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

AudioLaan

Citaat van: Mao op juli 19, 2025, 13:47:01Staat een mooie set 100 te koop aktief voor redelijke prijs. Op MP, trekt wel mijn aandacht.

Niet gek!  :inlove:  :inlove:

+31 6 20 371 207

AudioLaan

Voor wie een frontje en sjieke fineer onbelangrijk vindt, de pro versie. Vorige week was Ulmt (importeur Helios) op de koffie. We hadden het over het prijsverschil tussen de pro en de consumentenlijn. Dat is best fors vind ik. Volgens hem verschilt het kastmateriaal ook. De pro is opgetrokken uit mdf, de consumerline uit multiplex. In sommige situaties kan dit een subtiele invloed hebben op de klank.

https://www.alpha-audio.net/nl/review/atc-scm20a-pro-actieve-studio-monitor/3/

+31 6 20 371 207

Mao

Denk een beetje kul verhaal over kostprijs van mdf en multiplex. Zoveel m2 zit er nu ook al weer niet in, daarbuiten is multiplex wel eens waar duurder maar op de totale kostprijs zal dat nog wel meevallen. Bij JBL zie je ook prijsverschillen tussen de pro versie 4312 en de consumenten versie L100. Daar zitten wel behoorlijke uiterlijke verschillen tussen.

AudioLaan

Het zijn allemaal beetjes. Geen luxe fineer maar zwarte spikkelverf, geen front of grill, geen baffle die iets uitsteekt en ook mooi is gelakt, geen statief dat standaard bij de scm50 monitor en hoger wordt meegeleverd, een lagere winstmarge. Om maar een paar dingetjes te noemen behalve mdf vs multiplex. :)

+31 6 20 371 207

Mao

Klopt maar het verschil is wel erg groot, maar weer uit ervaring dat fineren een behoorlijk tijdrovende klus is. Spetterlak is ook niet echt goedkoop heb ik de luidsprekerkasten bouw gezeten. En spuiten met spetterlak vergt ook wat bewerkingen.

Alle beetjes helpen IDD denk ook dat er een mmarge verschil in zit voor pro Audio zijn wat andere verkoop trajecten

Richi

Afgelopen dinsdag ben ik bij @Laan naar zijn ATCs gaan luisteren. Ik heb er in zijn draadje wat over geschreven: https://www.htforum.nl/index.php?msg=3819655
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

AudioLaan

Citaat van: Mao op juli 19, 2025, 13:47:01Staat een mooie set 100 te koop aktief voor redelijke prijs. Op MP, trekt wel mijn aandacht.

Heb je nog actie ondernomen? Wel opvallend dat zo'n advertentie binnen een dag ruim 20 x wordt bewaard. :)

+31 6 20 371 207

Mao

Nee op dit moment nog geen aktie ondernomen. Om je eerlijk de waarheid te verklappen was ik even niet op de hoogte van die prijsverschillen tussen pro en consumentenlijn of iedergeval had daar niet bij stil gestaan. Zover was ik nog niet. De prijs die gevraagd werd trok mijn aandacht omdat ik wel de prijzen heb en ken van de consumenten lijn. De vraagprijs is dan heel interessant, maar wordt wat minder interessant als je die vraagprijs naast de echte prijs legt van de pro versie.

Buiten dat het blijft zeer interessant immers worden die ATC 's niet vaak aangeboden. 2e hands of nieuw denk dat je weinig zult bemerken tussen die 2.
Wat dat betreft heb ik genoeg ervaring met ATC luidsprekers.
Verder wil ik nog even de Malaku van JBL beluisteren als het niet al te lang duurt.

AudioLaan

Vorig jaar werd de SCM 20 ASL uitgebracht, een nieuw model ter gelegenheid van de 50e verjaardag van ATC. Beperkte oplage in ATC blauw hoogglans. Afgewerkt met zilverkleurige speakerranden en achterpaneel. Voor een prijs van €14290 heb je dan wel iets bijzonders. Inmiddels is dezelfde speaker er ook in de consumerline, met prijzen vanaf €8555 tot ongeveer €12000. Ook is er een pro versie in de sobere zakelijke uitvoering. €6595 per paar, voor technisch een gelijke speaker. Ok, ook hier zal de kast mdf zijn ipv multiplex.

Er was een demopaar beschikbaar en dat leek me leuk in huis te hebben voor de komende luistermiddagjes. Toch uiteindelijk besloten gewoon een paar te bestellen in de pro versie. Dus ik heb nu 6 paar staan van de 7 tot en met de 50a en deze 20 vult het grote prijsgat tussen de 19 en 40a mooi op.

Voor mensen die minder gevoelig zijn voor luxe afwerking een uitkomst. Stel je voor, dat je al die mooie glanzende audiofiele speakers van de bekende merken in een ruwe uitvoering kan kopen voor twee derde van de prijs. Mede mogelijk gemaakt door de dealermarge die ook op pro is gebaseerd, dus lager dan op consumenten audio. Voor mij zou het een uitkomst zijn. :)

Vanmiddag kwamen ze binnen. Gelijk alles laten vallen en uitpakken en aansluiten. En ja, vanaf de eerste tonen speelt het weer als een echte ATC. Het is het kleinste model uit de toplijn, met de beste van de twee tweeters die ATC maakt. Ze gaan echt verder dan de al geweldige scm19 passief (€3450) die bovendien net als de scm40 de goedkopere tweeter heeft. Klankmatig zal het lastig worden om in vergelijk met de scm40a (€11448) de betere aan te wijzen. Hierom en omdat ze wat handzamer zijn en maar 24kg per stuk, zie ik het als een heel leuk model om ze in te zetten voor thuisdemo. Dan kan men zelf eens een poosje proberen of dit merk een volgende stap kan zijn. Het lastige van ATC is dat ze op papier minder overtuigen dan in het echt en ik denk dat deze scm20 asl dat kan doorbreken. :)

+31 6 20 371 207

Spijkie

Ik vind deze monitor dan juist weer wat hebben, geen idee waar t m precies in zit. Ik zou tegen Brt willen zeggen om deze zeker een kans te geven.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

AudioLaan

Alles mag, niks moet. :)

+31 6 20 371 207

Mao

Fraai en complete lijn zo te zien.
Denk dat die Pro lijn een zeer goede prijs/ kwaliteits verhouding heeft.

AudioLaan

Zin in een (hernieuwde) kennismaking met ATC?

Op zaterdagmiddag 6 september, 27 september en 11 oktober kan dat!

Mijn mancave staat dan in het teken van gezellig bijpraten met andere liefhebbers en forumleden. Muziekale omlijsting zal worden verzorgd door verschillende ATC's aangestuurd door Gato-Audio en Plixir powerconditioners.

Aanvang 12.00 uur.

Inclusief lunch, hapje&drankje en uiteraard gratis.

Lijkt je het leuk te komen, al dan niet met introducee, laat het dan hier even weten. Ik kan ongeveer 10 bezoekers per middag hebben. :)

+31 6 20 371 207

kappa9

Citaat van: Laan op juli 25, 2025, 08:40:18Zin in een (hernieuwde) kennismaking met ATC?

Mijn mancave staat dan in het teken van gezellig bijpraten met andere liefhebbers en forumleden. Muziekale omlijsting zal worden verzorgd door verschillende ATC's aangestuurd door Gato-Audio en Plixir powerconditioners.

Aanvang 12.00 uur.

Lijkt je het leuk te komen, al dan niet met introducee, laat het dan hier even weten. Ik kan ongeveer 10 bezoekers per middag hebben. :)
waar in ons land moeten we ons (evt) naartoe bewegen?
Alleen de wijste en domste mensen veranderen nooit

AudioLaan

Citaat van: kappa9 op juli 25, 2025, 08:45:55waar in ons land moeten we ons (evt) naartoe bewegen?

Lekker centraal aan de rand van Apeldoorn nabij de A1. Openbaar vervoer stopt bijna voor de deur en gratis parkeren is geen probleem.

+31 6 20 371 207

RZeemering

Citaat van: Laan op juli 25, 2025, 08:40:18Zin in een (hernieuwde) kennismaking met ATC?

Aanvang 12.00 uur.

grrrrr. Ik kan alledrie de dagen niet helaas.
Maar ik kom natuurlijk sowieso een keertje langs :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mao

Kijk daar kan ik op de fiets naar toe.

vanzomereng

Ik zou eventueel graag 27 sept. of 11 okt. interesse heb maar nog niet 100% zeker,
i.v.m. ongeplande motorvakantiestuiptrekking (3x woordwaarde  :D )
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

WillyP

Citaat van: Laan op juli 23, 2025, 18:42:55Vorig jaar werd de SCM 20 ASL uitgebracht, een nieuw model ter gelegenheid van de 50e verjaardag van ATC. Beperkte oplage in ATC blauw hoogglans. Afgewerkt met zilverkleurige speakerranden en achterpaneel. Voor een prijs van €14290 heb je dan wel iets bijzonders. Inmiddels is dezelfde speaker er ook in de consumerline, met prijzen vanaf €8555 tot ongeveer €12000...

Vanmiddag kwamen ze binnen. Gelijk alles laten vallen en uitpakken en aansluiten. En ja, vanaf de eerste tonen speelt het weer als een echte ATC. Het is het kleinste model uit de toplijn, met de beste van de twee tweeters die ATC maakt. Ze gaan echt verder dan de al geweldige scm19 passief (€3450) die bovendien net als de scm40 de goedkopere tweeter heeft. Klankmatig zal het lastig worden om in vergelijk met de scm40a (€11448) de betere aan te wijzen...

Ik ben wel benieuwd naar de klankmatige verschillen tussen beide luidsprekers. Hoe zou je die omschrijven?

WillyP

AudioLaan

Citaat van: WillyP op juli 25, 2025, 17:22:28Ik ben wel benieuwd naar de klankmatige verschillen tussen beide luidsprekers. Hoe zou je die omschrijven?

WillyP

Kom gezellig langs Willy, kan je het zelf horen! Zelf vind ik de 40 iets smoother dan de 20. Niet in termen van beter of slechter. Meer smaak of voorkeur. Een 20 asl classic tower kost ook ongeveer hetzelfde. De 20 heeft de dure tweeter, de 40 die fijne midrange dome die los al €800 per stuk kost. De 20 asl pro is beduidend lager geprijsd en omdat ik de sobere uitvoering zonder frontje prima vind zou ik al met al persoonlijk die kiezen. :)

+31 6 20 371 207

Richi

De 27e schuif ik graag aan
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear