Subjectief testen van kabels ... gewoon luisteren dus.

Gestart door CinéHome, februari 24, 2022, 11:55:58

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Als het om tijdsverschil gaat is dat makkelijk uit te leggen. Bepaalde frequenties zullen elkaar versterken en verzwakken.

Ik blijf erbij dat in de acoustiek van de kamer zit en je eigen zit locatie of een kabel verschil laat horen. Dit verklaart ook waarom het in kamer 1 anders klinkt dan in kamer 2 als je alleen de kabel wisselt.

Qua frequenties zul je het amper horen omdat het te subtiel is. Qua openheid absoluut. Dit is al vaak zat bewezen bij masterings cursussen waar 1/10e dB word gecut of geboost en dit een mix opent.

Ik denk dat de hele mystiek aan kabels dikke hype is. Een kabel dempt en versterkt bepaalde frequenties, en misschien wat timing.

Materialen maken denk ik uiteindelijk weinig uit. Tenminste niet wat er beweerd wordt. Maak gewoon je hele set af zoals jij wil en pak vooral mirror points en diffusie achter de luisteraar aan en pak dan een x aantal midrange kabels (zat sponsoren hier die zelf bouwen) en ga gewoon tussen die kabels wisselen.

En verwacht niet dat je van je stoel valt.
Het zijn vooral in openheid subtiele verschillen. Ga een paar keer op een andere plek zitten en beslis dan welke van de setjes bij je past.

En kies bv ook een paar setjes extra in iets anders lengtes.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brt

Citaat van: chansig op juni 20, 2024, 21:10:28Ik ga er wel even op door: toen ik begon hoorde ik van alles aan verschillen. Ook verschillen tussen bv cd spelers, netkabels, interlinks etc. Van de 1 op de andere dag (na een ervaring die ik in de thuissituatie zelf gecreëerd had) was dit weg.

Gr. Hans

Hans, wil je eens toelichten wat die ervaring in de thuissituatie was?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

chansig

Citaat van: CinéHome op juni 21, 2024, 08:42:13Ik weet niet wat je precies vraagt, maar als er een verschil is tussen de manier waarop een 'live' geluid onze oren bereikt tegenover het gereproduceerd/weergegeven signaal, dan zal ons gehoor het laatste niet als 'echt' ervaren.
Volgens de studie focussen de meeste mensen op frequentiebereik en het afnemen ervan met de jaren. Maar de echte verschillen in kabels hebben -nog steeds volgens de studie- daar niets mee te maken.

Mij ging het erom dat ook tijdsverschillen ons bereiken middels frequenties.

Wat bedoel je met echte verschillen ?

Gr. Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Citaat van: brt op juni 21, 2024, 09:13:53Hans, wil je eens toelichten wat die ervaring in de thuissituatie was?

Ja hoor: leuk setje staan met leuke blauwe bekabeling. Digitaal (FTM g3), net (SPO 180), interlinks (SQ 58 G3), speakerkabels (LS100 G3).

Bizar dat ik de type nummers nog weet. 😂

Linn versterking + Ikemi cd speler.

Ik kocht een Philips cd recorder. Cd's halen bij de bieb in Utereg. En branden maar. Ik kon dus snel wisselen tussen origineel via de Ikemi en de Philips recorder (standaard kabels) met de copie.

Ik hoorde geen verschil.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Markus2

Citaat van: CinéHome op juni 21, 2024, 08:42:13Ik weet niet wat je precies vraagt, maar als er een verschil is tussen de manier waarop een 'live' geluid onze oren bereikt tegenover het gereproduceerd/weergegeven signaal, dan zal ons gehoor het laatste niet als 'echt' ervaren.
Wat word er vergeleken en hoe? Op basis van welke parameters? En waarop is de conclusie gestoeld?

CiteerVolgens de studie focussen de meeste mensen op frequentiebereik en het afnemen ervan met de jaren. Maar de echte verschillen in kabels hebben -nog steeds volgens de studie- daar niets mee te maken.
Uh, oke? Je zegt hier eigenlijk niets (in mijn optiek dan toch. No offense)

:)

Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

Markus2

Citaat van: Sopper op juni 21, 2024, 08:06:06Lezen en interpreteren is net zo subjectief als horen

Dat ligt eraan wat je leest. Bij fictie zeer zeker wel en dat is ook de bedoeling. Bij een wetenschappelijk paper niet; Deze zal dusdanig onderbouwd zijn dat er zeer weinig tot geen ruimte voor de eigen interpretatie is.

Wat niet maakt dat het natuurlijk niet bevraagd kan of mag worden, maar dat vormt dan ook de basis van wetenschap.
Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

Struis

Het blijft interessant, deze topic. Ik heb mijn QED XLR kabels en Audioquest Air XLR's naar verschillende plekken, kamers en sets meegenomen. Het verschil was overal waar de set fatsoenlijk was zo ongeveer even groot. Dat gold niet alleen voor mij, maar de 10+ mensen die er bij betrokken waren ook. Zelfde gold voor het verschil tussen de van den Hul D-352 (populaire kabel) en de QED Silver Spiral speaker kabels. Die hebben we ook in iets van 10 verschillende sets gestopt. Verschil was overal duidelijk merkbaar.

Daarom vind ik dit ook zo interessant. Ik ga ECHT niet in twijfel trekken dat er een hoop anderen zijn die die ervaring NIET hebben. Maar hoe dat KAN? Heel interessant.

Oh, voor de zekerheid hebben we die van den Hul en QED speakerkabel test grondig gedaan. Overal zijn ze minstens een maand in gebruik geweest beiden.

Maar laat ik nog een keer duidelijk zijn: ik zou WILLEN dat ik het verschil niet ervoer. Dat zou me een hoop geld hebben gescheeld die ik ook in andere dingen had kunnen stoppen :)
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

chansig

Het op zoek gaan naar een verklaring past niet in dit topic. 😂

Gr. Hans

Struis

Shit ja, helemaal laten meeslepen 😂

Citaat van: chansig op juli 26, 2024, 13:09:36Het op zoek gaan naar een verklaring past niet in dit topic. 😂

Gr. Hans
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

ruud2

verplaatsen , je voegt hierbij alleen maar meer variabelen toe en maakt het nog lastiger.
op de ene set wel en de andere set net weer niet, waar ligt het aan ?
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.