Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mmuetst

#400
Als mensen de uitdaging willen aangaan om eens te luisteren of ze werkelijk verschil horen tussen Kabel A en B, ik wil met alle liefde de uitdaging aan.
Dit is mijn kabel collectie:

En ik heb nog de nodige UTP kabels van cat 5 en hoger. Tevens een echte mini layer 3 switch HP 1910-8G switch (voor de nerts: https://andovercg.com/datasheets/hpe-1910-switch-series.pdf) die we kunnen vergelijken met je audiofiele switch.
Ik ben benieuwd wie zich het eerste aanmeld om deze uitdaging aan te gaan.
Gaan we echt in de praktijk verschil ontdekken en pielen met kabels. Zolang niemand zich opgeeft zie ik dit natuurlijk als een pure bevestiging dat al die kabels en andere rommel onzin is. Ben benieuwd..... :popcorn:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

Ik denk dat het argument zal zijn dat jouw getoonde kabels zo slecht zijn dat je er geen verschil tussen hoort. En de echt goede kabels moeten eerst een paar uur rusten op kabelvoetjes, dan opnieuw inspelen. Tegen de tijd dat ze er klaar voor zijn is de dag voorbij. En waarschijnlijk hebben jouw luidsprekers ook niet de kwaliteit om verschillen te horen. Over je versterking en bron nog maar gezwegen. En tenslotte, is het veel moeilijker om verschil te horen bij een ander.  Dat laatste argument vind ik nog niet zo heel gek.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mmuetst

Citaat van: DofN op februari 19, 2022, 19:44:18
Ik denk dat het argument zal zijn dat jouw getoonde kabels zo slecht zijn dat je er geen verschil tussen hoort. En de echt goede kabels moeten eerst een paar uur rusten op kabelvoetjes, dan opnieuw inspelen. Tegen de tijd dat ze er klaar voor zijn is de dag voorbij. En waarschijnlijk hebben jouw luidsprekers ook niet de kwaliteit om verschillen te horen. Over je versterking en bron nog maar gezwegen. En tenslotte, is het veel moeilijker om verschil te horen bij een ander.  Dat laatste argument vind ik nog niet zo heel gek.
Je begrijpt het verkeerd, het wordt een vergelijking van hun super kabel t.o.v. die rotzooi van mij. En op hun installatie. Dan kan dat nooit een punt van discussie zijn. Men moet wel zo sportief zijn om die Challenge aan te gaan.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

Dan begreep ik het verkeerd :) Klinkt als een goed plan!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

gerard123

Als er over die netwerkkabels zoveel storing meekomt, waarom zijn er dan niet allang streamers op de markt met een glaskaart erin?

vergeerr72

Die is er al. De opticalRendu.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Citaat van: gerard123 op februari 19, 2022, 21:45:38
Als er over die netwerkkabels zoveel storing meekomt, waarom zijn er dan niet allang streamers op de markt met een glaskaart erin?
De makers van de streamers maken zich niet druk, want er is geen storing. Dat proberen de fabrikanten van de kabels je wijs te maken. Maar mocht dan toch een fabrikant een streamer maken met een SPF module dan zullen er wel weer audiofile SPF modules op de markt komen en audiofile glaskabels die dan weer jitter tegen houden. Want ja, als een fabrikant het woord jitter noemt dan moet je dat via hun product voorkomen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

Lumin X1

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

bramsat


Die wedstrijd win jij natuurlijk.....die de moed hebben om te komen...gaan bedroefd naar huis....en als ze al een goede hi end

kabel eruitgepikt hebben als de winner....en het blijkt een shitkabel van jouw te zijn geweest...wat dan?

Dus bij jouw komt geen mens die dat aandurft.....of?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Xander32

Via een buurforum ben ik bij een M&G geweest waar de werking van een versterker door een technisch inhoudelijk deskundige uitgelegd werd, waarin werd uitgelegd en middels meetapparatuur"aangetoond" dat versterkers binnen hun werkingsgebied allen eender klinken. De uitleg was helder en overtuigend.
Desondanks bleek nadien in mijn praktijk al snel weer het tegendeel waar ...

Wat de uitkomst van een visite ook is, ik blijf toch mijn eigen oren geloven.
Wat dan rest is een nieuwe ervaring en vast en zeker een leuke kennismaking met een/meerdere forumgenoten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Citaat van: Xander32 op februari 20, 2022, 09:19:40
Via een buurforum ben ik bij een M&G geweest waar de werking van een versterker door een technisch inhoudelijk deskundige uitgelegd werd, waarin werd uitgelegd en middels meetapparatuur"aangetoond" dat versterkers binnen hun werkingsgebied allen eender klinken. De uitleg was helder en overtuigend.
Desondanks bleek nadien in mijn praktijk al snel weer het tegendeel waar ...

Wat de uitkomst van een visite ook is, ik blijf toch mijn eigen oren geloven.
Wat dan rest is een nieuwe ervaring en vast en zeker een leuke kennismaking met een/meerdere forumgenoten.

Het is maar goed dat het een hobby is en er geen levens van afhangen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Citaat van: bramsat op februari 20, 2022, 08:53:53
Die wedstrijd win jij natuurlijk.....die de moed hebben om te komen...gaan bedroefd naar huis....en als ze al een goede hi end

kabel eruitgepikt hebben als de winner....en het blijkt een shitkabel van jouw te zijn geweest...wat dan?

Dus bij jouw komt geen mens die dat aandurft.....of?
Nee Bram, het is bij die mensen thuis en niet in mijn mancave want die laat maar 40% horen. Ik moet natuurlijk wel een referentie systeem gebruiken want anders hoor je geen verschil. Nu wil het geval dat er op dit forum iemand is die een referentie systeem heeft. Wel handig dat wij als forum leden dat als standaard kunnen gebruiken om te toetsen hoe goed of slecht onze systemen zijn.
Nu is het wel jammer dat die persoon met het ultieme referentie systeem mij nog niet heeft uitgenodigd. Maar ik ben een geduldig mens.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

toetertje

Zo'n ervaring heb ik dus ook. Tot 4 keer aan toe blind
mijn eigen ls kabel eruit gepikt, en dan door 8 man
uitgelachen worden, met de mededeling dat ik met
zoveel geluk maar een kraslootje moest kopen.
Zelfde een keer met mp3 versus flac gehad.  :nopompom:

DofN

#414
Citaat van: Xander32 op februari 20, 2022, 09:19:40


Wat de uitkomst van een visite ook is, ik blijf toch mijn eigen oren geloven.


Zeker, hoe je het zelf hoort/ervaart is uiteindelijk waar het om gaat.

Maar bij geldt zeker dat mijn ogen en kennis meeluisteren, en daar bovenop: de ene dag klinkt het thuis geweldig, de andere dag raakt het me minder. Mijn stemming, de omstandigheden en het moment doen er blijkbaar ook nog toe. En of ik verkouden ben. Of ik het druk in mijn hoofd heb. Er is wel een constante door de jaren heen, maar of die je te pakken hebt precies op het moment dat je twee versterkers vergelijkt?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

Ik trek op geen enkele wijze de kundigheid van die technicus in twijfel en hetgeen hij toen liet zien en horen was overtuigend. Echter moet ik het in de praktijk met mijn eigen gehoor doen en hetgeen mijn grijze massa ervan brouwt. Meetapparatuur kan wellicht aantonen dat twee componenten identiek meten, maar niet hetgeen ik hoor en mijn interpretatie ervan.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

bramsat

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 09:29:17
Zo'n ervaring heb ik dus ook. Tot 4 keer aan toe blind
mijn eigen ls kabel eruit gepikt, en dan door 8 man
uitgelachen worden, met de mededeling dat ik met
zoveel geluk maar een kraslootje moest kopen.
Zelfde een keer met mp3 versus flac gehad.  :nopompom:

Je moet welhaast een prof zijn opdat gebied :pompom:

Zet toch is onderaan wat voor set en kabels jij bezit....en kom niet met het verhaal ik wissel wekelijks mijn set.

Ik kan dan beter inschatten wie je bent...wat je bent etc...je bezit toch zelfbouw speakers....of?
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

mmuetst

Citaat van: Xander32 op februari 20, 2022, 09:19:40
Via een buurforum ben ik bij een M&G geweest waar de werking van een versterker door een technisch inhoudelijk deskundige uitgelegd werd, waarin werd uitgelegd en middels meetapparatuur"aangetoond" dat versterkers binnen hun werkingsgebied allen eender klinken. De uitleg was helder en overtuigend.
Desondanks bleek nadien in mijn praktijk al snel weer het tegendeel waar ...

Wat de uitkomst van een visite ook is, ik blijf toch mijn eigen oren geloven.
Wat dan rest is een nieuwe ervaring en vast en zeker een leuke kennismaking met een/meerdere forumgenoten.
Ik heb dat al ergens in dit topic behandeld. Een korte samenvatting, het is juist de versterker onvriendelijke luidsprekers die in de meeste gevallen zorgen dat een versterker klinkt. Hier zal vervorming optreden. Dat wil niet zeggen dat die luidsprekers slecht klinken. Mensen zoals ik die veel met buizenversterkers werken weten maar al te goed dat je luidsprekers makkelijk aan te sturen zijn.
De pest is dat je bij luidsprekers zelden een meting krijgt hoe hij de versterker belast.
In de praktijk heeft Jacco die test uitgevoerd met de Sony en de ASR versterker (kijke even op pagina 5). Alle mensen die wel even de ASR er uit zouden halen kwamen van een koude kermis thuis. De B&W 801D luidsprekers kun je dus bestempelen als luidspreker vriendelijk.

In dit topic gaat het mij niet zozeer om versterkers maar meer om de producten waarvan de fabrikanten van alles beweren wat totaal onzin is.

Ik heb trouwens niks tegen een goede kabel hoor. Ik zag iemand die met Sommer kabel zelf kabels gaat maken. Met een paar mooie pluggen (die het duurste zijn van de hele kabel) kun je voor €30 a €40 een top kabel maken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

chansig

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 09:29:17
Zelfde een keer met mp3 versus flac gehad.  :nopompom:

Ook ooit gedaan. Zeker met een hoofdtelefoon is deze prima te doen. Zeker als je je een beetje inleest dan lees je waar je op kan/moet letten.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

#419
Citaat van: Xander32 op februari 20, 2022, 09:35:22
Ik trek op geen enkele wijze de kundigheid van die technicus in twijfel en hetgeen hij toen liet zien en horen was overtuigend. Echter moet ik het in de praktijk met mijn eigen gehoor doen en hetgeen mijn grijze massa ervan brouwt. Meetapparatuur kan wellicht aantonen dat twee componenten identiek meten, maar niet hetgeen ik hoor en mijn interpretatie ervan.
Iedereen heeft zijn eigen interpretatie en als deze niet overlappen kunnen er zelfs twee winnaars zijn. Zie je wel ik hoor het niet maar dat wist ik al door een meetverslag en zie je wel ik hoor het wel. Belangrijkste is dus hoe de winnaar zijn winst bij de andere winnaar erin wrijft. Als het al een wedstrijd is, is alleen als er minimaal één bij is die het het liefst zijn gelijk wil halen. Zolang normen en (meet)waarden samen gaan vind ik het best.

Als men verwacht dat een op een wedstrijd gaat uitlopen waarbij iemand koste wat koste zijn gelijk wil halen, dit zal men baseren op de discussies in dit forum, kan ik mij voorstellen dat men niet op uitnodigingen ingaat. Of men moet er heengaan met 'ach als dat zo belangrijk voor hem is'.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Citaat van: toetertje op februari 20, 2022, 09:29:17
Zo'n ervaring heb ik dus ook. Tot 4 keer aan toe blind
mijn eigen ls kabel eruit gepikt, en dan door 8 man
uitgelachen worden, met de mededeling dat ik met
zoveel geluk maar een kraslootje moest kopen.
Zelfde een keer met mp3 versus flac gehad.  :nopompom:
Als je dat kunt is dat zeker knap, ik sta zoals je leest klaar om de uitdaging aan te gaan. Luisteraars die goed getraind zijn kunnen ook mp3 onderscheiden van Flac. Je moet weten waar je op moet letten. Bij mp3 op een bitrate van 320 wordt dit al heel moeilijk, maar het is niet onmogelijk.
Wat was trouwens de uitslag van het kraslot ;) kon je gelijk een nieuwe set kopen  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

toetertje

Citaat van: bramsat op februari 20, 2022, 09:47:54
Je moet welhaast een prof zijn opdat gebied :pompom:

Zet toch is onderaan wat voor set en kabels jij bezit....en kom niet met het verhaal ik wissel wekelijks mijn set.

Ik kan dan beter inschatten wie je bent...wat je bent etc...je bezit toch zelfbouw speakers....of?

Bram, je bent van harte welkom om hier een keer te komen kijken en luisteren onder het genot van een
kopje koffie, er staat genoeg. En door de topics heen, kun je zelf ook een inschatting maken van wat er zoal
staat. Maar, ik laat mij om prive redenen, niet verleiden mijn hele hebben en houden hier op een openbaar
forum te plaatsen.
Ik zie je Pm graag tegemoet.  ;)

chansig

Joh, China weet zelfs hoe jij het liefst ontbijt en welk ritme je aanhoudt.  :D

Maar even serieus: Wat voor een kwaad kan een foto van je set ? Het niet plaatsen kan ook een teken zijn voor dieven: Daar moeten we zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 10:13:13
Joh, China weet zelfs hoe jij het liefst ontbijt en welk ritme je aanhoudt.  :D

Maar even serieus: Wat voor een kwaad kan een foto van je set ? Het niet plaatsen kan ook een teken zijn voor dieven: Daar moeten we zijn.

Gr. Hans
Ik heb ze al getipt [emoji1787][emoji1787]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

toetertje

Citaat van: chansig op februari 20, 2022, 10:13:13
Joh, China weet zelfs hoe jij het liefst ontbijt en welk ritme je aanhoudt.  :D

Maar even serieus: Wat voor een kwaad kan een foto van je set ? Het niet plaatsen kan ook een teken zijn voor dieven: Daar moeten we zijn.

Gr. Hans

Heb daar persoonlijk slechte ervaring mee. Heb een andere audio gerelateerde hobby gehad, en daar zijn
ze ook via een forum achter mijn gegevens gekomen, en de rest laat zich raden. En er zijn genoeg andere
foto's op het forum om van te genieten.  8)