Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kingpin

Als het allemaal geen reet uitmaakt waarom heeft Amir dan een lijst met beste DAC's  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Citaat van: vergeerr72 op december 26, 2021, 11:18:21
Kunnen sommige mensen als een  tijdverspilling zien alleen zaken nameten die toch buiten het hoorbare gebied zitten en bij voorbaat de conclusie onhoorbaar hebben. Er dan nog filmpjes van maken, een complete community mee opbouwen van volgers opbouwen die al die filmpjes gaan kijken terwijl de conclusie al bekend is. Ik noem het maar een hobby.
In de meeting toont Amir alleen aan dat er verschil is in de ruisvloer en dat er een aantal piekjes zijn in hoogfrequent. Daarmee toont hij aan dat de voeding wel wat doet. Als je iets meet moet je dat wel goed doen en dus ook de hele uitslag laten zien.
Een site als ASR laat metingen zien die de fabrikanten achterwegen laten. Omdat we graag willen vergelijken: een auto fabrikant meld dat de auto zuinig is. Is dat gemeten op een rollerbank of op de weg? En wat blijft er van die meting over als je die op de weg doet?  Ik hou van sites als ASR. Vond ook het programma van de KRO leuk keuringsdienst van Waren. Maar ieder zijn hobby.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

Citaat van: Kingpin op december 26, 2021, 12:11:56
Als het allemaal geen reet uitmaakt waarom heeft Amir dan een lijst met beste DAC's  ::)
Moet hij een nieuw hobby gaan zoeken[emoji38]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

mmuetst

Citaat van: Kingpin op december 26, 2021, 12:11:56
Als het allemaal geen reet uitmaakt waarom heeft Amir dan een lijst met beste DAC's  ::)
Omdat hij ze meet, en laat zien dat deze fabrikanten begrijpen hoe je de DAC chip juist moet gebruiken. De DAC scoren niet op basis van prijs maar op presentatie. Hij heeft het nooit over zaken die suggestief zijn zoals soundstage, lucht tussen de noten (en de rest van de bla bla die we vaak zien bij reviews). Er wordt nergens beweert dat de duurste DAC beter klinkt dan eentje uit de middenmoot. Wat hij aangeeft is dat als een DAC wat mag kosten, deze op zijn minst ook goed moet meten. Want waar betaal je anders voor?
Over horen gesproken, wij mensen hebben een beperkte band waar onze oren gevoeligheid zijn en dat is meetbaar. Maar we horen graag wat onze ogen zien.
Dat geld ook voor proeven en voelen. Heb je wel eens een slang geaaid? Je ogen gaven aan dat dit heel anders zou zijn dan dat je daadwerkelijk uiteindelijk voelde.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

 Amir moet eerst maar eens bewijzen dat ik het niet kan horen  :D

mmuetst

Ben ik het dan met jullie allemaal oneens, nee hoor. ASR is bijvoorbeeld vaak negatief als het om buizen producten gaat. Waarom, nu die meten meestal niet zo geweldig. Maar voor mij klinken sommige wel geweldig. Nu zit daar ook slecht ontworpen, te dure producten tussen. Als iets met buizen uitgevoerd wordt wil het niet direct zeggen dat het fantastisch moet klinken. Mijn eigen voorversterker bijvoorbeeld is zo'n voorbeeld van slecht ontworpen versterker. Er zat geen gridstoppers naar de eerste buis in de SRPP schakeling. Dus na een tijdje draaien ging het ding oscilleren. Wel grappig dat sommige mensen in mijn cave die toon niet hoorden (heb zelf nooit gemeten op welke frequentie dat eigenlijk was).
Ook was de gloeispanning te hoog. Heb het uiteindelijk met wat hulp van andere forum leden het probleem opgelost.
Waarom ik buizen prettig vind klinken? Zal ook wel een verklaring voor zijn, prettige vervorming? Daarmee beweer ik niet dat alle buizenversterkers beter klinken dan transistor.

Dat fabrikanten niet alles laten zien is jammer. Naast ASR vind ik de metingen van Stereophile vaak ook helder.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: Rob_Dingen op december 26, 2021, 12:29:17
Amir moet eerst maar eens bewijzen dat ik het niet kan horen  :D
Het grappige is dat hij dat ook bewijst, want hij is zich bewust van zijn menselijke tekortkomingen. Hij geeft soms glashard toe dat hij wel verschil hoort.
Hij voert niet na elke meting een volledige gecontroleerd ABX test uit.
Dat zelfde ervaar ik zelf ook. Ik heb wel eens een luisteravond waarbij ik naar dezelfde apparatuur luister en muziek. Maar de ene keer klinkt het me beter dan de andere. Dus ook gemoedstoestand kan je ervaring beïnvloeden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Zeg debunker, je gaat toch niet stiekem proberen het hier net zo gezellig te maken als dat het op het blauwe forum is.........

Vind de toon helaas te vaak in de minder prettige hoek zitten, alsof het om moeten gaat.

Als je het zo gezellig vind om te debunkeren, doe dat dan lekker op blauw, mijns inziens

Het leven van een debunker......
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

Citaat van: MichelDW op december 26, 2021, 11:03:30
Idd.
'Buiten het hoorbare gebied' is me ook zo'n dooddoener die wel heel vaak terug komt.
Beetje van ... er zijn geen verschillen... je kan wel verschillen meten, maar ze vallen buiten het waarneembare ... ergo: er zijn geen verschillen waarneembaar.

Vele kleine verschillen maken 1 groot zeg ik dan. :D

Dooddoener ? Werkelijk ?

Oke dan houdt alle realiteit op.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Kingpin op december 26, 2021, 12:11:56
Als het allemaal geen reet uitmaakt waarom heeft Amir dan een lijst met beste DAC's  ::)

Ik doe een wilde gok: Omdat de een beter meet dan de ander ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Citaat van: sschot op december 26, 2021, 13:14:07
Zeg debunker, je gaat toch niet stiekem proberen het hier net zo gezellig te maken als dat het op het blauwe forum is.........

Vind de toon helaas te vaak in de minder prettige hoek zitten, alsof het om moeten gaat.

Als je het zo gezellig vind om te debunkeren, doe dat dan lekker op blauw, mijns inziens

Het leven van een debunker......
Nee, laten we dat niet doen. Toevallig ken ik Erikjan persoonlijk van het blauwe forum. Be-Tweeter nooit ontmoet, wel eens elco's bij hem besteld voor mijn versterker. Zeer aardige kerels. Erikjan was zeker onder de indruk van mijn Magnepans (en dat via mijn buizen voorversterker). Het eerste wat hij aangaf is dat hij niks met buizen had. Werd een gezellige luisteravond  ;D
Ik zal mijn toon aanpassen als deze minder prettig is, want het moet inderdaad wel gezellig blijven
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Toppie, nog een vraag, waarom gebruik je het Engelse debunker, en niet gewoon het Nederlandse woord? Oprechte interesse
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Kwabbernoot

Debunker lijkt mij ook de term voor iemand die actief debunkt. Maar wat doet Mmuest dan? Heel hard roepen: "dat kan niet"?

Raar...

Kingpin

Citaat van: mmuetst op december 26, 2021, 10:14:27
Dus als jij met een meting kan aantonen waarom een lineaire voeding kan bijdragen aan een zuivere weergave (vergelijkbaar dus wat Amir doet) dan komen we ergens.
En nu niet flauw met de redenering komen dat niet alles meetbaar is.
Ik kan alleen aantonen wat mijn voedingen doen, met meetresultaten gemeten aan het uiteinde van de dc kabel, omdat ik vind dat dit als onderdeel bij de gehele keten hoort, in tegenstelling tot veel voedingsfabrikanten die dat niet doen.
Of het voordeel geeft of niet laat ik even in het midden, dan wordt het een wellis/nietes spelletje.
Met de technische kennis die ik heb rijm ik ook bepaalde dingen niet in audioland, beprijp me niet verkeerd, ik ben echt geen 'believer'.
Feit is wel dat ik nooit alleen afga op bevindingen van anderen zonder ook daadwerkelijk het proefondervindelijk zelf te hebben vastgesteld.
En soms spreekt dat inderdaad tegen wat betreft de theorie voorzover ik die bezit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Citaat van: sschot op december 26, 2021, 14:01:47
Toppie, nog een vraag, waarom gebruik je het Engelse debunker, en niet gewoon het Nederlandse woord? Oprechte interesse
Vond ding dat aan een boom hangt niet zo leuk klinken  ;D Ik ken het Nederlands geen enkel woord wat synoniem is aan bebunker. Volgens Google ontmaskeraar...maar dekt dat de lading?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

De best passende vertaling is ontmaskeraar. En vanuit deze Nederlandse vertaling ben ik oprecht benieuwd naar hoeveel energie er al is gestoken in het gesprek met de leveranciers/ontwikkelaars, welke publicaties zijn gedaan, hoeveel emails verstuurd, hoeveel aangetekende brieven en evt. hoeveel rechtzaken?

Vind een hobbyist ontmaskeren, die gewoon van zijn hobby geniet zelf nou niet de meest fijne bezigheid, en deze hobbyist doet ook een ander geen kwaad, trochelt hem geen geld uit dies zak, en ga zo maar door. Volgens mij zorgt het er alleen maar voor dat een hobbyist soms zelf plezier verliest in zijn hobby, omdat het niet boeit wat er wel of niet achter zit.

Oftewel wat is het doel van de ontmaskeraar?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

bramsat

Dag mmeutst,....de test van de topping P A5 komt er zeer goed uit...en is beluisterd door Amir...toch?

De grootste verschillen in sound zijn wel speakers...dat wil zeggen de speaker die bij mij top klinkt kan bij jouw een flop zijn.

Dan de klangmatige verschillen in versterkers....classAB...classD....ik hoor dat hier thuis en ben helemaal om wat classD betreft

Dac's maken wel degelijk een verschil....niet drastisch...maar voor mij wel doorslagevend...bezit ja de E30 en de E50.

De topping P A5 is onderweg en de Topping E50 ga ik TRS (xlr) verbinden,en omdat ik te gierig ben om 50 euro te betalen voor

de topping TRS kabeltjes zoek ik een alternatief....bekijk de onderstaande even mmuetst....past die?...let op de mono en

stereouitvoering...b.v.d.

https://www.hifistudio79.nl/product/topping-tct1-trs-male-to-male-balanced-cable/

https://nl.aliexpress.com/item/32739973134.html?spm=a2g0o.detail.1000060.2.4cb4396c7dcIJl&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=cc704246-2e18-4687-8867-2936de0ad8b3&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:cc704246-2e18-4687-8867-2936de0ad8b3,tpp_buckets:668%232846%238111%231996&pdp_ext_f=%7B%22sceneId%22:%223339%22,%22sku_id%22:%2263881026865%22%7D
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

mmuetst

Citaat van: Kwabbernoot op december 26, 2021, 14:22:31
Debunker lijkt mij ook de term voor iemand die actief debunkt. Maar wat doet Mmuest dan? Heel hard roepen: "dat kan niet"?

Raar...
Daar heb je een punt, ik heb helaas niet zelf de meetappatuur om bewijs aan te kunnen leveren. Heb wel wat meetappatuur zoals een scoop, digitale multimeter en een meetsysteem om luidsprekers me te meten. Zo'n audio precision is niet goedkoop.
Ik roep trouwens niet "dat kan niet" maar meer bewijs het maar met een meting.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Citaat van: mmuetst op december 26, 2021, 14:26:27
Vond ding dat aan een boom hangt niet zo leuk klinken  ;D Ik ken het Nederlands geen enkel woord wat synoniem is aan bebunker. Volgens Google ontmaskeraar...maar dekt dat de lading?

Ik persoonlijk denk van niet, het gaat in mijn optiek heel veel verder.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rob_Dingen

Citaat van: Kingpin op december 26, 2021, 14:25:06
Met de technische kennis die ik heb rijm ik ook bepaalde dingen niet in audioland, beprijp me niet verkeerd, ik ben echt geen 'believer'.
Feit is wel dat ik nooit alleen afga op bevindingen van anderen zonder ook daadwerkelijk het proefondervindelijk zelf te hebben vastgesteld.
En soms spreekt dat inderdaad tegen wat betreft de theorie voorzover ik die bezit.
^^
Dit is nu precies waar het om gaat.
Zelf testen en dan een mening hebben.
Niet zomaar wat roepen omdat je denkt dat je theoretisch kennis hebt en het niet kan of omdat een ander roept dat het niet kan.

Rob

mmuetst

Citaat van: Kingpin op december 26, 2021, 14:25:06
Ik kan alleen aantonen wat mijn voedingen doen, met meetresultaten gemeten aan het uiteinde van de dc kabel, omdat ik vind dat dit als onderdeel bij de gehele keten hoort, in tegenstelling tot veel voedingsfabrikanten die dat niet doen.
Of het voordeel geeft of niet laat ik even in het midden, dan wordt het een wellis/nietes spelletje.
Met de technische kennis die ik heb rijm ik ook bepaalde dingen niet in audioland, beprijp me niet verkeerd, ik ben echt geen 'believer'.
Feit is wel dat ik nooit alleen afga op bevindingen van anderen zonder ook daadwerkelijk het proefondervindelijk zelf te hebben vastgesteld.
En soms spreekt dat inderdaad tegen wat betreft de theorie voorzover ik die bezit.
Kan je helemaal volgen. Je geeft aan dat de spanning uit jou eigen voeding schoner meet dan de voeding van de fabrikant. En als ik vragen mag, zonder dat dit een godsvermogen moet kosten? Die Audio Precision heeft niet iedere hobbyist op de plank staan. Vanuit techniek vind ik het daarom interessant om ook die meting te kunnen zien op het eindproduct, het audiosignaal.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vergeerr72

#96
Citaat van: mmuetst op december 26, 2021, 14:39:28
Daar heb je een punt, ik heb helaas niet zelf de meetappatuur om bewijs aan te kunnen leveren. Heb wel wat meetappatuur zoals een scoop, digitale multimeter en een meetsysteem om luidsprekers me te meten. Zo'n audio precision is niet goedkoop.
Ik roep trouwens niet "dat kan niet" maar meer bewijs het maar met een meting.
Jij bent toch de ontmaskeraar, dan moet jij toch het bewijs aanleveren[emoji848]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Ik begrijp dat er mensen zijn die alle wetmatigheden van de wereld eerst zelf gaan onderzoeken voordat ze kunnen zeggen: het klopt.

Succes.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Citaat van: sschot op december 26, 2021, 14:30:12
De best passende vertaling is ontmaskeraar. En vanuit deze Nederlandse vertaling ben ik oprecht benieuwd naar hoeveel energie er al is gestoken in het gesprek met de leveranciers/ontwikkelaars, welke publicaties zijn gedaan, hoeveel emails verstuurd, hoeveel aangetekende brieven en evt. hoeveel rechtzaken?

Vind een hobbyist ontmaskeren, die gewoon van zijn hobby geniet zelf nou niet de meest fijne bezigheid, en deze hobbyist doet ook een ander geen kwaad, trochelt hem geen geld uit dies zak, en ga zo maar door. Volgens mij zorgt het er alleen maar voor dat een hobbyist soms zelf plezier verliest in zijn hobby, omdat het niet boeit wat er wel of niet achter zit.

Oftewel wat is het doel van de ontmaskeraar?
Het gaat ook niet om de hobbyist, vind het geweldig wat mensen als Kingpin bouwen. Het gaat om fabrikanten die producten aanbieden die van alles beweren maar dat nooit aantonen. In het geval van de Sbooster is dat nog één van de minder beroerdste fabrikanten. Ze doen in ieder geval wat ze beloven, ze leveren een schonere spanning punt. Maar wordt het beeld van je TV daar ook beter van?
Die meneer Kevin Deal (die volgens boze tongen ook het merk PrimaLuna om zeep heeft geholpen) heeft het in het filmpje over transformator. Die man snapt echt niet het verschil tussen een lineaire voeding en een geschakelde voeding.
Zo heb je nog meer van die fabrikanten die netwerkapparatuur verkopen voor een beter geluid of houtenblokjes voor onder je kabels, noem het maar op. Uiteindelijk is onze hobby het luisteren naar muziek toch?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sschot

Ik denk dat de hobby vele malen breder is, en zich niet alleen beperkt tot muziek luisteren. Althans voor een X deel. Er zal ook een Y deel zijn waar het voor klopt
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5