Brom in Revel Ultima SUB 30 Subwoofer

Gestart door Markus, december 12, 2021, 17:29:21

Vorige topic - Volgende topic

Markus

Beste forumleden,

Ik draai met twee Revel Ultima SUB 30's (active subwoofers) in mijn HT. Sinds een paar dagen heb ik een bromtoon uit een van de subs. Niks veranderd aan de bekabeling, spontaan van een op andere moment ontstaan. Wat ik tot nu toe - zonder resultaat  :nopompom: - geprobeerd heb:

• Signaalkabel gewisseld met andere sub (die zonder brom)
  • Alle signaal kabels eruit
  • 12V trigger eraf gehaald
  • Andere power cable
  • Ander stopcontact
De bromtoon blijft. Hij wordt ook luider en zachter als ik het volume van de sub aanpas. Dit lijkt me geen aardlus probleem, maar waarschijnlijk "gewoon" een probleem met de voeding? Ik ben alleen niet handig genoeg met om dat zelf op te kunnen lossen.

=> Iemand die op basis van bovenstaand verhaal een idee heeft waar het probleem kan zitten?
Een volgende stap is te bepalen of een reparatie mogelijk en economisch verantwoord is.
=> Hebben jullie tips/ervaring met iemand dit dit soort reparaties uit zou kunnen voeren?
Voor reserve onderdelen of bestaande support van de fabrikant zijn ze al te oud. Maar ze spelen nog geweldig (tot nu toe dan ;)) en zijn eigenlijk zonde om weg te doen.

Ik lees al jaren vol interesse mee in met name de sectie "Prive Home Theaters". En daar geldt zeker: Foto's! Foto's!  :pompom:
Dus voor dit probleem totaal niet relevant - maar uit ervaring weet ik dat het wel gewoon leuk is om naar sets van anderen te kijken - bij dezen een fotootje van mijn setup.
Ja kan duidelijk zien dat de linker sub staat te brommen  :hehe:

jossie

Markus,

De sub is defect gezien je gedane experimenten. De kans is vrij groot gezien de leeftijd dat nr 2 in een zelfde toestand is. Volgens mij heeft de woofer en de PR een rubberen rolrand (?), dan is revisie van (beide) modules zinnig mits je tevreden bent over de prestaties. Kijkend naar de specs zal dat wel zo zijn [emoji6].

Ik kan/wil je (zakelijk) helpen, afstand zou een obstakel kunnen zijn, de module is voldoende voor reparatie maar de trafo zit mogelijk los in de kast en moet wel mee.

Beter de defecte sub niet meer aanzetten.

Bij interesse, pm me maar, ik zit in Delft.
Omni !

Markus

Raymond187

Mooie setup van Revel zeg  :wub: :wub: :wub:

Heb je meer fotos van je ruimte en speakers+versterking etc?

jossie

Effe snel oplappen, op marktplaats en dan een weekje weg!

Zien er keurig uit, heb je een foto gemaakt van de instellingen achterop Markus? Vrij veel knopjes...
Omni !

Markus

Citaat van: jossie op december 17, 2021, 21:22:45
Effe snel oplappen, op marktplaats en dan een weekje weg!

Zien er keurig uit, heb je een foto gemaakt van de instellingen achterop Markus? Vrij veel knopjes...

Uiteraard, je mag alles veranderen, geen probleem.

Markus

Citaat van: Raymond187 op december 17, 2021, 19:43:21
Mooie setup van Revel zeg  :wub: :wub: :wub:

Heb je meer fotos van je ruimte en speakers+versterking etc?

Thanks Raymond187. Ik heb nog wel een overzichtsfoto.Nooit echt de tijd genomen een eigen thread te starten in de private home theater sectie. Ik vind het zelf vooral leuk de bouw van een HT te volgen. Dan heb je ook een verhaal te posten. Mijn HT is ver klaar (zegt hij nu  :P). Mijn speakers zijn uit de Revel Peforma lijn, behalve de twee ultima sub 30's dan. Mijn versterker is een Anthem MRX 710. Dat is de eerstvolgende component die aan een upgrade toe is. Maar hij wil maar niet kapot  ;).

joostb

Markus

Raymond187

Citaat van: Markus op december 18, 2021, 15:42:08
Thanks Raymond187. Ik heb nog wel een overzichtsfoto.Nooit echt de tijd genomen een eigen thread te starten in de private home theater sectie. Ik vind het zelf vooral leuk de bouw van een HT te volgen. Dan heb je ook een verhaal te posten. Mijn HT is ver klaar (zegt hij nu  :P). Mijn speakers zijn uit de Revel Peforma lijn, behalve de twee ultima sub 30's dan. Mijn versterker is een Anthem MRX 710. Dat is de eerstvolgende component die aan een upgrade toe is. Maar hij wil maar niet kapot  ;).

ERG mooi hoor.

Zeker een eiegen topic waard ;)

En die 710 gaat nog lang niet stuk, ik heb de 700 en speelt nog steeds prima  :thumbs-up:

jossie

We hebben een complete sub met probleem en een losse module zonder probleem onder de aanname dat de 'goede' woofer en trafo wel geen problemen zullen hebben.

Module gedemonteerd en optisch met de defecte vergeleken. Op de goede zie ik een kleine bolle condensator op print twee van boven. Op de defecte eigenlijk niets. Mijn eerste gedachte, Markus heeft per ongeluk de modules omgewisseld en met een snelle ingreep zijn we klaar  ;)

Niet dus  :nopompom:

Laten we even de module doornemen: vijf printen boven elkaar, onderste voedingsbuffer en laagspanning voeding versterker, daarboven de print met de 1000 W rms versterker (jawel!). Daarboven de print met de ingangen, vervolgens crossover en eq printen.

De versterker lijkt verdacht veel op een Sunfire model, mogelijk zijn ze bij Bob wezen shoppen voor de technologie of het idee gewoon gejat. Het is een AB versterker met modulerende voeding spanningen vlak boven de uitgang. Daarmee wordt het rendement van de versterker vergelijkbaar met dat van een klasse D model en ook de warmte dissipatie is vergelijkbaar laag (geen koelblok aanwezig). Fraai ontwerp (op de markt vanaf 2003 geloof ik).
Omni !

jossie

Dan voor het inzicht maar even de bovenste printen nalopen met de ESR meter ter vergelijk.

Eerst de goed geachte versterker. Daarop toch twee condensatoren buiten specs (rood gemarkeerd), niet dramatisch maar laten zitten is ook zo wat.

Dan de brokkenmaker...  :-X

Tja, say no more... dat wordt schroeven en solderen  :D  Met een snelle check lijken de andere printen en in ieder geval de power print minder aangedaan maar dat moet nog goed bekeken worden.

Dus maar 's even met Markus overlegd en ja inderdaad, een is later aangeschaft dus het kan best dat de vorige eigenaar de sub altijd aan heeft laten staan. Anders is er geen verklaring voor zo'n groot verschil. De meest Caps op board twee zijn ook echt om zeep. Ik hoop dat de powerprint geen vergelijkbare schade heeft want dan zou die ook nog defect kunnen zijn gegaan en met 1000 Watt boardjes gaat dat niet altijd zachtzinnig.

Wordt vervolgd  :pompom:
Omni !

TornadoGo

Mooie subs! En mooi zo'n reparatie-verslag. :clapping:
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Markus

Zeker leuk om te volgen zo. Sommige dingen moet je gewoon uitbesteden  :smile:

Markus

Citaat van: Raymond187 op december 19, 2021, 13:06:44
...
En die 710 gaat nog lang niet stuk, ik heb de 700 en speelt nog steeds prima  :thumbs-up:

Ik weet het, prima apparaten. Maar schakelt geen 4K video en ik ben ook wel benieuwd wat een Dirac Live Bass Control Multi Subwoofer (op een Arcam) doet voor mijn setup... Toekomst plannen. Eerst de subs maar eens repareren en opfrissen.

Markus

Mensen, ze spelen weer! Brom weg, en alles netjes gereviseerd. We kunnen er voorlopig weer tegen  :headbanging:
Jossie, dank voor de goede service!

Erg fijn zo'n forum met kennis en goede hulp.

jossie

Het was ff doorklussen om Mark's vakantieweek wat fundament te geven.

Best een indrukwekkend woofertje binnenin  :D

De kabels zitten tegen de zijkant geschroefd met een clip, die had nogal wat speling, ook maar even vastgezet. Het gat waar je doorheen kijkt behoort aan de PR. Deze zat na 18 jaar natuurlijk muurvast, met een metaaltap M8 draad getapt in een van de gaten, lange M8 bout erin, plankje met tang erbij en loswippen maar!

Omni !

Raymond187

Heb je weer klasse werk geleverd Jossie  :thumbs-up:

Geniet ervan Markus, zo'n mooie setup en ruimte verdient een eigen topic  :pompom: