aankoopadvies draaitafel, budget ca. 4000

Gestart door relis, november 2, 2021, 22:48:53

Vorige topic - Volgende topic

roeleken

Ja, snap ook niet goed waarom je persé 4K als budget hebt. Er is zoveel te ontdekken voor minder.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Geertidow

Citaat van: roeleken op maart  3, 2022, 08:31:58
Ja, snap ook niet goed waarom je persé 4K als budget hebt. Er is zoveel te ontdekken voor minder.

Ik sluit me bij deze opmerking aan, maar het is jouw geld en jouw keuze.
Foruminzichten waar je niet om vraagt mag je links laten liggen natuurlijk  ;).
Wiim Pro
MiniDSP Flex Balanced (Dirac live)
KEF R3 meta
2 x SVS 2000 pro subwoofer

relis

Tja, ik snap de gedachtegang, maar zoals ook eerder aangegeven. Mijn eerste luistersessie was puur om eens te kijken wat er is. Daar heb ik geluisterd naar een Clearaudio Concept (€2200) en een LP12 Majik (€4100). De LP12 speelde zoveel lekkerder, rustiger en gedetailleerder. Dan kan het natuurlijk dat de clearaudio gewoon geen goede tafel is, maar dat denk ik toch niet.
Als de draaitafel niet op hetzelfde niveau speelt als de rest van mijn set, dan weet ik al dat ik deze veel minder zal gebruiken en dat vind ik ook jammer.
Dus vandaar de richting in budget. Het is nu ook zeker niet zo dat ik alles direct uitsluit als het goedkoper is dan 4k...

GuidoK

Citaat van: relis op maart  3, 2022, 09:37:17
Daar heb ik geluisterd naar een Clearaudio Concept (€2200) en een LP12 Majik (€4100).
Maar dat was toch ook met een ander element?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat veel meer effect op de weergave heeft dan de tafel.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Kwabbernoot

Citaat van: roeleken op maart  3, 2022, 08:31:58
Waarom heb jij een versterker van nieuw ruim 5000 euro? Daaronder is ook zoveel te ontdekken. Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo gefixeerd zijn op het geld dat iemand anders wil uitgeven.

Groeten...

graafie

Citaat van: GuidoK op maart  3, 2022, 09:48:37

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat veel meer effect op de weergave heeft dan de tafel.

Helemaal waar, het meeste verschil zit in een element. Had er een goedkoop elementje onder de LP12 Majik gehangen en een top element onder de Clearaudio dan had hij gekozen voor de Clearaudio, de goedkopere draaitafel dus. Mijn advies zou zijn koop een degelijke draaitafel en hang daar een top element aan, Dan ben je voor 2500 a 3000 Euro klaar. En vergeet ook niet dat het thuis heel anders gaat klinken dan in een luisterruimte van een audiowinkel.....ander apparatuur zonder obstakels zoals een kast, salontafel, bankstel, enz.....
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

roeleken

Citaat van: Kwabbernoot op maart  3, 2022, 10:15:19
Waarom heb jij een versterker van nieuw ruim 5000 euro? Daaronder is ook zoveel te ontdekken. Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo gefixeerd zijn op het geld dat iemand anders wil uitgeven.

Groeten...
Ik heb 'm tweedehands aangeschaft en hiervoor al verschillende versterkers gehad. De forumstarter begint nieuw met een draaitafel, dus vandaar dat ik de gedachte  om 4 k uit te geven op zich niet persé heel logisch vind.
Verder had ik voor mijn huidige Pioneer PLX1000 een VPI Classic. Ook een heel duur ding, maar miste beleving. Die heb ik nu wel voor 1000 euro met een Denon DL103R element.

Ik bedoel maar, je weet het eigenlijk ook vaak pas na een tijdje en ieder mag geld uitgeven zoveel als hij wilt van mij, maar het is niet altijd de manier waarop je bij je einddoel komt.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

scrutinizer

Citaat van: relis op maart  2, 2022, 13:44:50
Nou ja, misschien als jullie zouden zeggen: "ooooh als dat alles is, dat maakt niks uit!"  :P

Maar goed, inderdaad voor mij wat te twijfelachtig. De verkoper vond mijn twijfel ook niet zo leuk geloof ik dus hij wil hem niet meer aan mij verkopen  :baaa:

Dus de zoektocht gaat gewoon verder en i focus me maar weer op nieuwe tafels, of het moet direct via Jan Verlegh of andere een winkel zijn. Dan heb je toch iets meer garantie.
De naalddrukregeling van Linn Ittok of Ekos werkt met een horlogeveer dus prebias en continu contact met het plaatoppervlak. Je kunt de vtf met contragewicht en weegschaal instellen maar verandert de functie zoals door Linn bedoeld 
Als het element doorhangt, zoals Jan aangeeft, kan het zijn dat het ophanging/dempingsysteem van de cart overbelast is geweest of beschadigd is. Dus benodigt of een reparatie of correctie dmv van spandraad. 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

relis

Citaat van: GuidoK op maart  3, 2022, 09:48:37

Die keer wel inderdaad. In een latere test heb ik een Gold Note Pianosa en een Kuzma Stabi S12 beluisterd. Beide met een Gold Note Donatello en een Gold Note phono stage.
En daar merkte ik toch een duidelijk verschil tussen de tafels. Veel meer dan een nuance. De Kuzma speelde veel ingetogener en het geluid bleef meer op de speakers hangen, terwijl het bij de Pianosa echt een groot geluidsbeeld was.

relis

Zo weer even tijd voor een update. Enkele weken geleden bij forumgenoot Marcush wezen luisteren. Hij heeft namelijk een Nottingham én een LP12 staan, dus dat is natuurlijk een mooie vergelijking. OK, de nottingham is een Dais en dus een wat hoger niveau dan degene waar ik naar kijk, maar voor de grote lijn was het een zeer mooi vergelijk. Dus Marcush, heel erg bedankt voor je tijd (en de appeltaart  ;D)

Allebei de tafels klonken erg goed. (Zeker de Dais met de Thales arm  :inlove:) Maar wat ik vooral merkte was dat de LP12 wat meer laidback klonk dan de Nottingham. De Nottingham was wat directer, wat meer "in your face" wat zeker bij mijn stevigere muziek (Opeth) erg welkom is.

Ik denk dus dat mijn keus voor de tafel wel gemaakt is. Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Nottingham Ace Spacedeck met de Ace Space arm.
De vraag wordt dan: welk element? In mijn luistertest bij Wim van Kraanen had ik wel gemerkt dat ik de details van de Lyra Delos erg lekker vond, maar de bas wat miste. Bij de Cartridge Man Music Maker III (MM) had ik wel de bas, maar miste ik duidelijk de details. Bovendien vond ik de Delos wat te duur met 1600 Euro. Ik weet dat Wim lang met Benz Micro heeft gedemo't, dus daarom dacht ik zelf aan de Benz Micro Ace SL.
Op aanraden van Wim heb ik ook even gebeld met Peter van Andel (Van Andel Hifi & Video) gebeld. Peter had ook als met Wim gebeld en zij dachten dat de Audio Technica OC9XSL wel eens aan mijn wensen zou kunnen voldoen.

Heeft iemand ervaring met deze elementen en hoe vergelijken deze met mekaar? Andere tips die ik zeker mee zou moeten nemen?

mmuetst

Geen ervaring met de elementen, maar wel met plezier zitten lezen naar je weg naar een nieuwe draaitafel.
Succes met de zoektocht en leuk dat forum leden je een extra ervaring hebben kunnen meegeven!
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Mediator

Citaat van: relis op maart 19, 2022, 22:14:06
Zo weer even tijd voor een update. Enkele weken geleden bij forumgenoot Marcush wezen luisteren. Hij heeft namelijk een Nottingham én een LP12 staan, dus dat is natuurlijk een mooie vergelijking. OK, de nottingham is een Dais en dus een wat hoger niveau dan degene waar ik naar kijk, maar voor de grote lijn was het een zeer mooi vergelijk. Dus Marcush, heel erg bedankt voor je tijd (en de appeltaart  ;D)

Allebei de tafels klonken erg goed. (Zeker de Dais met de Thales arm  :inlove:) Maar wat ik vooral merkte was dat de LP12 wat meer laidback klonk dan de Nottingham. De Nottingham was wat directer, wat meer "in your face" wat zeker bij mijn stevigere muziek (Opeth) erg welkom is.

Ik denk dus dat mijn keus voor de tafel wel gemaakt is. Ik heb nu mijn oog laten vallen op de Nottingham Ace Spacedeck met de Ace Space arm.
De vraag wordt dan: welk element? In mijn luistertest bij Wim van Kraanen had ik wel gemerkt dat ik de details van de Lyra Delus erg lekker vond, maar de bas wat miste. Bij de Cartridge Man Music Maker III (MM) had ik wel de bas, maar miste ik duidelijk de details. Bovendien vond ik de Delus wat te duur met 1600 Euro. Ik weet dat Wim lang met Benz Micro heeft gedemo't, dus daarom dacht ik zelf aan de Benz Micro Ace SL.
Op aanraden van Wim heb ik ook even gebeld met Peter van Andel (Van Andel Hifi & Video) gebeld. Peter had ook als met Wim gebeld en zij dachten dat de Audio Technica OC9XSL wel eens aan mijn wensen zou kunnen voldoen.

Heeft iemand ervaring met deze elementen en hoe vergelijken deze met mekaar? Andere tips die ik zeker mee zou moeten nemen?

Tja zou makkelijk zijn als we op papier kunnen zeggen wat voor jou de beste keus is. Alles hangt voor een element samen met de omgeving waarin dat element speelt en persoonlijke voorkeur. Je hebt trouwens een typo met Lyra Delus. Wim speelde vroeger met een Benz Glider, een stapje hoger dan de Ace. Maar als Wim tegen jou over de AT spreekt dan kun je daar alvast vanuit gaan. Zorg vooral voor een goede phonostage.
Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà ❤️

Mediator

Citaat van: Mediator op november  3, 2021, 08:01:15
Naast genoemde merken: Rega, Analogue Audio. Twee uitersten in toegepaste techniek maar allebei mooi. Denk ook aan een goede phono pre.

Ik herhaal mezelf weer eens voor de honderdste keer geloof ik op dit forum  :eh:

chansig

Je hebt het idee dat wat je op een audio-forum zegt er toe doet ?  :D

Liev hoor.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mediator

Citaat van: chansig op maart 20, 2022, 14:13:59
Je hebt het idee dat wat je op een audio-forum zegt er toe doet ?  :D

Liev hoor.

Gr. Hans

Nee hoor dat heb ik niet. Er is toch niemand die luistert  :D

Geertidow

Citaat van: Mediator op maart 20, 2022, 14:37:47
Nee hoor dat heb ik niet. Er is toch niemand die luistert  :D
Ik denk met veel herhalen wel meer kans

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Wiim Pro
MiniDSP Flex Balanced (Dirac live)
KEF R3 meta
2 x SVS 2000 pro subwoofer

relis

Haha, ja dat van die phonostage snap ik. Maar ik heb geen idee hoe ik de interne phono van de Linn Selekt moet inschatten. Ik lees online alleen dat die "prima" is. Dus vandaar dat ik het eerst zo ga proberen en daarna verder kijk.

Welke typo had ik bij de Lyra? Ik weet dat Wim met de Glider zijn demo's deed, maar die is ook al zo'n 1300, dus dat is niet zo gek veel goedkoper dan de Lyra. Dus vandaar dat ik even het model eronder op het oog had...

Vinyl_Fuchs

Er staat nog een leuke hyperspace op MP, maar wel uit 2011. Mooie DT's die van Nottingham Analoque. Vooral de hyperspace ,Dias en EnVogue Black Diamond. Alhoewel de spacedeck ook geen straf is. ;)   
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Phase Tech P-3g, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

PatrickP

Op welk budget zit je onderhand? En hoeveel is er al van uitgegeven?

Je moet niet teveel uitsparen op een element. Ik ga toch nog maar een keer de Hana SL en ML noemen. Volgens vele sites de beste keus in hun prijsklassen. Ik speel zelf met de SL (naast een Benz Micro Wood, Grado Reference Sonata en Ortofon 2M black) en het is mijn favoriete element als ik alles bij elkaar in ogenschouw neem. Ja, de Benz is nog beter, maar daar zit ruim 1000 Euro prijsverschil tussen. Zou zomaar kunnen dat ik als een van mijn twee toppers wegvalt ik de ML koop.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Sonus Faber, Moon, VPI, Creek, PS Audio, AudioQuest, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Mediator

Citaat van: relis op maart 20, 2022, 19:45:50
Haha, ja dat van die phonostage snap ik. Maar ik heb geen idee hoe ik de interne phono van de Linn Selekt moet inschatten. Ik lees online alleen dat die "prima" is. Dus vandaar dat ik het eerst zo ga proberen en daarna verder kijk.

Welke typo had ik bij de Lyra? Ik weet dat Wim met de Glider zijn demo's deed, maar die is ook al zo'n 1300, dus dat is niet zo gek veel goedkoper dan de Lyra. Dus vandaar dat ik even het model eronder op het oog had...

Delus vs Delos.

relis

ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOO even geleden alweer.

In mijn laatste post had ik een idee wat het zou moeten gaan worden, maar het was nog zaak om het geheel te beluisteren. Aangezien Nottingham wat minder goed te vinden is dan bijvoorbeeld Rega was dat nog wel een uitdaging, om maar niet te spreken van levertijd van alle delen. Uiteindelijk bij Peter van Andel geluisterd naar de Ace Spacedeck met Ace Space arm en Audio Technica OC9XSL. En dat klonk toch wel heel erg lekker! :inlove:
Daar ter plekke de knoop doorgehakt. Een weekje later kwam Peter langs om de boel te installeren. Helaas heeft de stofkap nog wat vertraging, dus die wordt nog nageleverd.

Nu eerst maar eens zo draaien en dan eens kijken of er met een phonostage  wat te winnen valt  ;)
Waarin kun je merken dat de phonostage de beperkende factor is? Of merk je dat pas als je een betere installeert? Waarop kies je zoiets uit?

Markus2

Mooi! Heel veel plezier ermee! :pompom:
Denk je tekortkomingen van de phonotrap te ervaren?

Mediator

Een betere phonotrap merk je meestal in een stukje gemak waarmee het speelt, vloeiendheid, de ruimte wordt groter en je hoort meer nuance/finesse.

relis

Op dit moment ben ik geheel tevreden met hoe het speelt, maar ik heb in mijn thuissetting ook geen andere referenties. Ik heb nu niet het idee dat ik iets mis, maar misschien denk ik daar heel anders over op het moment dat ik een andere phonotrap in mijn set zou horen.
Misschien is het wel een beetje FOMO (Fear of Missing Out)  ;D

Op dat gebied is natuurlijk heel veel te krijgen, dus hoe vlieg je dat aan? Moet je dit matchen op het element, de versterker, of heeft iedere phonotrap weer zijn eigen geluid?

Voorlopig blijf ik gewoon zo spelen hoor, maar het blijft toch een hobby. :tongue2:

PatrickP

Leuk "tafeltje" hoor...  :inlove:

Heb je geen zaak waar je een goede phono pro kan lenen/thuis proberen?
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Sonus Faber, Moon, VPI, Creek, PS Audio, AudioQuest, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/