Set van Neil

Gestart door nelus ears, februari 6, 2021, 21:49:04

Vorige topic - Volgende topic

nelus ears

De rip van wet wet wet End of Part one - Their greatest hits totaal 795MB in flac.
Ik zal morgen de originele cd meenemen en uitlezen en laten weten hoeveel MB de originele cd is.
Dan zal ik ook de instellingen van DB nalopen.
In ieder geval bedankt voor de uitleg  :clapping:

Ohm Ivo

Citaat van: nelus ears op februari  8, 2021, 11:16:13
Dankjewel, ik vind de Ti10K's zeer geschikt voor popmuziek.
Bij live optredens is het alsof de band recht voor je neus staat te spelen.
Ik zit 2,7m van mijn speakers af en achter me is ongeveer 1,8m vrije ruimte tot de muur.
.......
Ik twijfel soms aan de baskwaliteiten van de XPA1's maar omdat ze zo transparant zijn geniet ik van waar ze wel goed in zijn.
.......
.

Draai je alleen popmuziek, of vind je dat je speakers zich minder lenen voor klassiek?

Klinkt als een goede opstelling van je set. Ikzelf zit op ca. 3,8m van de speakers en achter me is nog ca. 1m ruimte. Bevalt prima, ik hou wel van n beetje afstand.

Het lijkt me sterk dat eventuele zwakheden (welke twijfel heb je?) in je basweergave aan je monoblokken zouden liggen. Denk eerder toch een akoestiekdingetje of eventueel een eigenschap van je speakers. Desnoods een combinatie van beide... Misschien loont het zich om nog een beetje te schuiven met de speakers?

Groet van Evert

Citaat van: nelus ears op februari  8, 2021, 11:16:13
Ik twijfel soms aan de baskwaliteiten van de XPA1's maar omdat ze zo transparant zijn geniet ik van waar ze wel goed in zijn.

Aan welke criteria zouden baskwaliteiten moeten voldoen volgens jou? Wat is je referentie, dat je aan de kwaliteiten twijfelt?

In je eerste post staat dit: "De XPA1's waren overduidelijk beter dan de zeer goede S200 en AVR8500. Ze klinken zeer transparant met veel controle en rust en ze brengen de muziek via de JBL's tot leven zoals ik niet voor mogelijk had gehouden.
Muziek luisteren met een grote glimlach"

Wat is er de afgelopen dagen/uren veranderd dan...

blue-eyes

Imo zijn de Tiks erg goed met live muziek, natuurlijke klanken van koper, akoestisch, etc. Geen afgronddiepe bassen.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

nelus ears

Citaat van: Ohm Ivo op februari  8, 2021, 14:10:11
.

Draai je alleen popmuziek, of vind je dat je speakers zich minder lenen voor klassiek?

Klinkt als een goede opstelling van je set. Ikzelf zit op ca. 3,8m van de speakers en achter me is nog ca. 1m ruimte. Bevalt prima, ik hou wel van n beetje afstand.

Het lijkt me sterk dat eventuele zwakheden (welke twijfel heb je?) in je basweergave aan je monoblokken zouden liggen. Denk eerder toch een akoestiekdingetje of eventueel een eigenschap van je speakers. Desnoods een combinatie van beide... Misschien loont het zich om nog een beetje te schuiven met de speakers?

Groet van Evert

Ik denk dat de Ti10K's heel geschikt zijn voor klassiek maar in een direct vergelijk klinken de RF7 II's naar mijn mening op dezelfde versterkers (8500 en S200) opener en dat vind ik mooier met die muzieksoort. Ik heb de XPA1's nog niet aan de RF7 II's gehangen.
De JBL's klinken met klassieke muziek afgeslotener als ik het zo mag noemen.
Zodra ik omschakel op Pop, Hip Hop of Hardcore dan gaat mijn voorkeur wel uit naar de JBL's die met dat soort muziek open genoeg klinken en  met de XPA1's die erg transparant klinken is het afgesloten geluid bij klassiek nog iets verbetert.
De RF7 II's leggen in mijn beleving meer nadruk op de hoge tonen bij pop, hip hop en hardcore.
Ik wissel in periodes graag van soort muziek maar de oudere popmuziek (70's-90's) is toch wel de rode draad en vooral opnames van live muziek vind ik heel erg mooi.
Verder hou ik van happy hardcore uit de 90's en met periodes draai ik een Raggae of Hip Hop album.
Nu begin ik open te staan voor oude blues en jazz nummers maar ben nog niet zo ver dat ik favorieten heb.
Van Klassiek draai ik vooral opnames van Deutsche Grammophon.

Dankjewel voor de tip want schuiven met de speakers en kijken wat dat doet had ik nog niet aan gedacht.

nelus ears

Citaat van: Jazzman op februari  8, 2021, 14:23:32
Aan welke criteria zouden baskwaliteiten moeten voldoen volgens jou? Wat is je referentie, dat je aan de kwaliteiten twijfelt?

In je eerste post staat dit: "De XPA1's waren overduidelijk beter dan de zeer goede S200 en AVR8500. Ze klinken zeer transparant met veel controle en rust en ze brengen de muziek via de JBL's tot leven zoals ik niet voor mogelijk had gehouden.
Muziek luisteren met een grote glimlach"

Wat is er de afgelopen dagen/uren veranderd dan...

Hoi Jazzman,
Er is niets veranderd (gelukkig), ik ben op dit moment happy.
De tip van Ohm Ivo over Akoestiek en plaatsing heeft me denk ik de goede kant op gestuurd en de herinneringen en puzzelstukken beginnen op hun plaats te vallen.
Ik was in het begin ontevreden met het geluid van de XPA1's op de JBL's.
Ik verwarde transparantie met schelheid en had het gevoel dat ik met de XPA1's een paard van Troje in huis had gehaald en daarvoor mijn geliefde S200 had verkocht.
Achteraf gezien denk ik dat ik net op tijd wakker ben geschrokken.
Toen ik de monoblokken in een opwelling kocht had ik mijn huidige nieuwbouwwoning vol verhuisdozen staan en moest er nog heel veel gebeuren.

Ik was tot voor kort niet happy met de XPA1's en het ging zelfs zo ver dat ik de XPA1's te koop had gezet omdat ik niet met oren open en ogen dicht had geluisterd.
Ik twijfelde vanaf het begin aan de baskwaliteiten van de XPA1's in vergelijking tot de NAD Silverline S100+S200.
Het is achteraf waarschijnlijk kortzichtigheid geweest dat ik deze conclusies had getrokken.
Voordat ik de S100/200 verkocht had ik ze namelijk wel samen met de XPA1's in huis en heb ik ook geswitcht en vergeleken maar niet uitgebreid in een direct vergelijk het basgeluid getest.
De sublieme baskwaliteiten van de JBL's i.c.m. de S100/S200 zijn gebaseerd op herinneringen uit mijn vorige woning met andere akoestiek en ruimte.
In die woning met die set klonk de bas bij hoge volumes echt uitgedroogd, knokkelhard en enorm plastisch.
Op dit moment met de XPA1's en JBL's is dat niet het geval.

Ik had de AVR8500 nog wel beschikbaar en in mijn herinneringen klonk die vrijwel net zo goed als de S100+S200 en AVR8500+S200 i.c.m. de JBL's, ook het basgeluid in de oude woning.
Ik had circa drie weken geleden besloten op de AVR8500 te gaan draaien.
Ik heb hem toen aangesloten omdat ik wist hoe goed hij in stereo was en zocht naar de bevestiging dat ik een miskoop had gedaan met de XPA1's, ze stonden toen al enkele dagen te koop op mp.
De AVR8500 legde iets de nadruk op hoge tonen t.o.v. het mid zoals ik hem kende, maar nog acceptabel. Ik concentreerde me op de soundstage, de controle en plaatsing en weergave van vrouwelijke stemmen in relatie en verhouding tot de instrumenten.
Het basgeluid kreeg iets minder prioriteit omdat mijn buurman overgevoelig is voor geluiden en trillingen en hij al vaak geappt heeft of ik de bas iets lager kan draaien (Hij ervaart er echt stress door dus ik wil rekening houden met de buurman).
Toen ik ruim een uurtje op hoog volume (de 8500 tussen -20 en -10) zo snel mogelijk de luidsprekerkabels en interconnect wisselde van AVR8500 naar de XPA1's en ik dezelfde nummers afspeelde schrok ik echt. Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot kon zijn.
Toen begreep ik voor het eerst wat bedoeld werd met transparant klinkende versterkers en dat dat iets anders is dan schel geluid.
De XPA1's zijn absoluut niet schel maar volledig transparant. Ik denk dat de hoge tonen net als het mid en toch ook het laag zo goed en ongekleurd worden versterkt dat ik dat gewoon niet gewend was en daarom in eerste instantie de totale transparantie verwarde met schelheid.
Ik ervaarde vanaf dat moment tot nu dat door de transparantie in het audiogeluid in combinatie met totale rust en controle de emotie en beleving in de muziek worden versterkt.
Tot dat moment ging mijn voorkeur uit naar warm klinkende versterkers.

Blijft nog steeds open staan dat ik in mijn huidige woning de baskwaliteit zoals in het oude huis nog nooit heb mogen waarnemen, bij zowel de S100/200, de AVR8500 als de XPA1's niet.
Achteraf dankzij jullie feedback heb ik het idee dat dit niet puur en alleen aan de XPA1's te wijten is.
De JBL's hebben het wel gegeven in een ander huis maar het komt er hier in het nieuwe huis gewoon niet uit.
De ruimtelijke akoestiek en plaatsing van de luidsprekers?

Er zijn twee nummers die ik gebruik om de bas te testen.
1. Lost Boyz - album Love Peace & Nappiness - nr.10 Certain Things We Do
2. Akon - album Convicted - nr.9 Gangsta Bob.

Ohm Ivo

Heéél globaal gesteld:

-als je de speakers naar de muur toe beweegt zal de bas toenemen. Als je ze verder de kamer in zet zullen ze iets slanker gaan klinken;

-als je je luisterplek naar achteren zet zal je ook meer bas ervaren. Ga maar eens achter je huidige luisterplek staan, een beetje door de knieën zodat je hoofd op zithoogte is en luister dan eens. Waarschijnlijk meer bas dan op je luisterplek,

-de meeste standaard huiskamers hebben een dip in de ca. 60-80hz gebied, heeft te maken met de afmetingen van de kamer. Dit kan voor een soort magerte in het geluid zorgen. Als je de speakers richting muur beweegt dan wordt deze dip iets smaller en schuift een beetje op. Kan positief uitwerken... Heeft bij mij voor een flinke verbetering gezorgd iig.

Veel succes!

Groet van Evert

nelus ears

Citaat van: Blue-Eyes op februari  8, 2021, 19:01:43
Imo zijn de Tiks erg goed met live muziek, natuurlijke klanken van koper, akoestisch, etc. Geen afgronddiepe bassen.

Hoi Blue Eyes,
Zou je a.u.b. in het kort je beleving van de TiK10's met de ML331 en de Vincent 991 gen2 willen delen?
Zijn de ML331 en 991 echt zo goed?

Gr Neil

blue-eyes

Vergeet de Vincent's, tenminste, die hebben geen toegevoegde waarde, dan wel fors minder de ML :)

Imo was de combi TIK, ML, TAG met MIT muziek. Enorme controle, maar de ietwat stroperige ML kwam weer samen met de soms iets schelle (tweeter!) T-ik speakers. Imo de juiste combi.
Zowel de TAG pre als de ML EV waren toen wel top of the bill....

Mbt wat de post hierboven beschrijft. Dat geeft idd meer bass. Maar je hebt bass en bass. De Ti-k is geen bass wonder. Gaat nu eenmaal niet extreem laag. Als ik laag heb moet deze ongekunsteld zijn (heb ik met de WB ook niet, akoestiek.....).

Bedenk je ook, er is niet zoveel muziek met heel veel laag. Orgel is de bekendste grote uitzondering. Voor echt laag moet je meer naar het segment film gaan "kijken". Wat veel mensen laag vinden in de muziek zit best vaak in de 50 hz hoek....
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Citaat van: Blue-Eyes op februari  9, 2021, 18:00:44
Bedenk je ook, er is niet zoveel muziek met heel veel laag. Orgel is de bekendste grote uitzondering. Echt laag moet je meer naar film gaan. Wat veel mensen laag vinden in de muziek zit best vaak in de 50 hz hoek....

Helemaal eens.... Als je live een bas of een (hammond)orgel of een contrabas hebt gehoord dan weet je wat ik en blue-eyes bedoelen..

nelus ears

Citaat van: Blue-Eyes op februari  9, 2021, 18:00:44
Vergeet de Vincent's, tenminste, die hebben geen toegevoegde waarde, dan wel fors minder de ML :)

Imo was de combi TIK, ML, TAG met MIT muziek. Enorme controle, maar de ietwat stroperige ML kwam weer samen met de soms iets schelle (tweeter!) T-ik speakers. Imo de juiste combi.
Zowel de TAG pre als de ML EV waren toen wel top of the bill....

Mbt wat de post hierboven beschrijft. Dat geeft idd meer bass. Maar je hebt bass en bass. De Ti-k is geen bass wonder. Gaat nu eenmaal niet extreem laag. Als ik laag heb moet deze ongekunsteld zijn (heb ik met de WB ook niet, akoestiek.....).

Bedenk je ook, er is niet zoveel muziek met heel veel laag. Orgel is de bekendste grote uitzondering. Voor echt laag moet je meer naar het segment film gaan "kijken". Wat veel mensen laag vinden in de muziek zit best vaak in de 50 hz hoek....

Dankjewel voor deze waardevolle info. Dit is voor mij echt belangrijke info.
Die plaatjes op dit forum van toen uit circa 2005 met die huiskamer vol TiK10's en die prachtige ML331's ben ik nooit vergeten.
Ook van andere liefhebbers destijds niet maar ik had natuurlijk zelf iets meer met die Ti10K's.
Ik herinner me nog dat je op een gegeven moment twee TiK-subwoofers had staan, die waren misschien niet de absolute top voor subs maar oh wat was dat toch mooi om te zien en echt gigantische bakken in de TiK stijl.
Complimenten voor je keuzes ook met die WB's dat zijn wederom uitzonderlijk mooie speakers.

blue-eyes

thx!

Bedenk 1 ding, het allerbelangrijkste..... MIJN waarheid, MIJN oren ;)

Kortom, indicatief voor anderen :)

p.s. Het waren er zelfs 3 Tik subs (ok, 1 voor de handel :P ).

Hannibal_

Citaat van: Blue-Eyes op februari  9, 2021, 21:08:47
thx!

Bedenk 1 ding, het allerbelangrijkste..... MIJN waarheid, MIJN oren ;)

Kortom, indicatief voor anderen :)

p.s. Het waren er zelfs 3 Tik subs (ok, 1 voor de handel :P ).

WoW! Cool!

Staan je platen nu achter die wand? Mooi
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

blue-eyes

Idd, 2008 oid.
Maar we dwalen teveel af van Nelus zijn eigen thread, maar aan de andere kant, je kan nooit genoeg TiK laten zien :D

nelus ears

Wijziging laag dressoir i.p.v. open rack waar de eindversterkers in passen en door de breedte van het meubel staan de luidsprekers iets verder uit elkaar.
Het geheel is rustiger voor het oog geworden.
Ik ben er heel blij mee.