De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Het gaat niet om de absolute fase maar de afzonderlijke fase van de sub en speaker.
Feit is dat tussen de 100Hz en 200Hz de 2 van elkaar aftrekt dus elkaar tegen werken.
Bij een perfecte filter instelling en eventueel delay telt het alleen maar bij elkaar op.
Ik kan er zo niet op ingaan wat je moet doen.
Weet niet hoe je filtert of delay instelling gebruikt en je de mains ook filtert en hoe de opstelling is.

Rob

sschot

Citaat van: Rob_Dingen op mei 23, 2025, 20:08:54Het gaat niet om de absolute fase maar de afzonderlijke fase van de sub en speaker.
Feit is dat tussen de 100Hz en 200Hz de 2 van elkaar aftrekt dus elkaar tegen werken.
Bij een perfecte filter instelling en eventueel delay telt het alleen maar bij elkaar op.
Ik kan er zo niet op ingaan wat je moet doen.
Weet niet hoe je filtert of delay instelling gebruikt en je de mains ook filtert en hoe de opstelling is.

Rob

Ik kan geen delay instellen.
Heb alleen de mogelijkheid om de XO op de NAD in te stellen, zodat het signaal naar LS en Subs gaat.
Verder heeft de Sub een mogelijkheid om de phase op 0 of 180 in te stellen.
Meer opties zijn er voor mij qua instellen niet, zover ik weet in ieder geval.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Rob_Dingen

Het probleem is dat als je bijv een 12dB filter kiest voor de mains en je telt daar de eigen afval bij op dat je een heel andere helling krijgt als 12dB.
Zet je de sub dan ook op 12dB klopt er dus niks van en krijg je fase problemen.
Staan de subs dicht bij de speaker?
En welke filter hellingen kun je kiezen?

Rob

sschot

Citaat van: Rob_Dingen op mei 23, 2025, 20:28:09Het probleem is dat als je bijv een 12dB filter kiest voor de mains en je telt daar de eigen afval bij op dat je een heel andere helling krijgt als 12dB.
Zet je de sub dan ook op 12dB klopt er dus niks van en krijg je fase problemen.
Staan de subs dicht bij de speaker?
En welke filter hellingen kun je kiezen?

Rob

Zover ik weet kan ik qua helling niets instellen. Ik kan in de NAD alleen aangeven waar de XO ligt, maar hoe hij hier verder mee omgaat, is in ieder geval bij mij onbekend en verder niet beinvloedbaar.

De linker sub staat net achter de linker LS. De rechter sub staat rechts in de hoek, even ver naar achter als de linker sub. Hart conus sub tot hart conus LS zal circa 50cm afstand zijn.

Als ik Dirac hierop loslaat, is de kans groot dat deze dit fase verschil wel gaat aanpakken, schat ik zelf in.
Dat wordt dus de volgende stap om hier weer eens opnieuw mee aan de slag te gaan, alhoewel ik het in het einde vaak toch wat vind tegenvallen, zeker op de lange termijn.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

brt

Als je meer diepte wil zou ik een groter aquarium nemen  :tounge2:
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Tabcam

Ik zou dan kijken wat Dirac er van kan maken. Als die de subs los kan aansturen zou dat wel eens heel goed kunnen uitpakken omdat die de fase dan los van het totaal kan aanpakken. Timing is dn hopelijk ook goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

sschot

Citaat van: brt op mei 23, 2025, 22:12:07Als je meer diepte wil zou ik een groter aquarium nemen  :tounge2:

Tsja, ik zou zo een bak van 70 diep willen, maar die gaat bij de muziekale "diepte" niet helpen. En 70 hoog mag ook, alhoewel de bodem erg lastig met de hand bereikbaar wordt. En eigenlijk zou ik hem ook nog breder willen, maar dan blijft er geen plek voor een LS over. Allemaal dilemma's en gulden middenwegen

sschot

Citaat van: Tabcam op mei 23, 2025, 23:20:49Ik zou dan kijken wat Dirac er van kan maken. Als die de subs los kan aansturen zou dat wel eens heel goed kunnen uitpakken omdat die de fase dan los van het totaal kan aanpakken. Timing is dn hopelijk ook goed.

Subs worden elk los aangestuurd en kunnen met Dirac ook "beinvloed" worden