The Blue Room

Gestart door Jefften, december 11, 2020, 23:52:00

Vorige topic - Volgende topic

buckler

Citaat van: Jefften op augustus 22, 2025, 13:45:52Hey Buckler,

Zeker geen stomme vraag hoor, juist leuk dat je het vraagt!

De Acoustic Revive RD-3 is een disc demagnetizer. Het apparaat verwijdert magnetische lading van cd's, blu-rays en dvd's. Klinkt misschien wat zweverig, maar het effect is echt hoorbaar: meer rust in het geluidsbeeld, stillere achtergrond en details die beter naar voren komen.

Ik had hem al eerder getest samen met Pascal bij mij thuis, en we waren het er snel over eens dat het verschil duidelijk hoorbaar is. Bij sommige discs is het subtiel, bij andere meteen overduidelijk. Het haalt net dat laatste beetje ruis of onrust weg, waardoor je nog meer uit je set haalt.

Dus nee, geen stomme vraag, dit soort tweaks kunnen juist heel interessant zijn als de basis van je systeem goed staat, en dat zit bij jou wel snor ;)

Aja dat is waar... nu gaat er weer een lampje branden.
Tja, schijven daar doen we niet meer aan hahaha
Geintje  :worship:
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

reza

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil niet heb kunnen horen bij Pascal.
Maar het werd er sowieso niet minder van, dat kon ik dan weer wel horen  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Citaat van: reza op augustus 22, 2025, 16:59:41Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil niet heb kunnen horen bij Pascal.
Maar het werd er sowieso niet minder van, dat kon ik dan weer wel horen  :D

Ik wel :hehe:

Mooi project hoor en flinke upgrade lijkt me. Dat wordt genieten.

Vik

Spannende tijden Jeff, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat maar ben er niet zo bang voor. Gewoon de tijd nemen, en tussendoor kun je bij Anton of bij Pascal een filmpje komen kijken.  :popcorn: 

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

PascalP

Citaat van: Jefften op augustus 22, 2025, 12:59:48Een direct vergelijk met de CM RD-3 hebben we nog niet kunnen doen, dat gaan we komende woensdag bij Pascal proberen.

Nou dat was weer een ervaring...  :headbanging:
Zal niet schrijven wat ik ervaren, gezien en gehoord heb gisteren want dan verklaren mensen mij voor gek (voor zover ze dat niet al doen  :devil: )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono - Cisco Meraki MS220-8P

Jefften

Ik wil het wel proberen, ben toch al gek  :D

Een paar maanden geleden heb ik een Acoustic Revive RD-3 aangeschaft, mede omdat Philipp (Htip) en Vik er destijds zo positief over waren. Bij de eerste vergelijking, een disc wel of niet gedemagnetiseerd, merkte ik direct een positief effect op zowel beeld- als geluidskwaliteit.

Toch bleef ik twijfelen of een modificatie nog een extra stap zou zetten. Uiteindelijk heb ik, mede door het enthousiaste hierover van Viktor en omdat Cinemike de RD-3 modificeert, besloten de knoop door te hakken en hem zonder vergelijk te laten upgraden.

De luistertest

Gisteren hebben Pascal, Anton en ik de modificatie uitgebreid getest, en de resultaten waren eerlijk gezegd verrassend.

Stap 1 – Zonder behandeling
We begonnen met de Michael Jackson – This Is It disc, nieuw uit de verpakking. Klinkt gewoon lekker, niets mis mee, en je zou op dat moment niet denken dat het beter kan.

Stap 2 – Standaard RD-3
Daarna dezelfde track afgespeeld, maar nu met de disc behandeld op de standaard RD-3. Dat leverde meteen een duidelijke verbetering op: meer openheid, meer detail en een betere ruimtelijkheid.

Stap 3 – Cinemike RD-3
Toen dezelfde track opnieuw, ditmaal met de Cinemike RD-3 behandeld. En dat verschil hoorde je na drie seconden al. De soundstage werd groter, instrumenten waren beter plaatsbaar en het luisterde gewoon heerlijk weg, dit met de bekende Cinemike-signatuur.

Verschillende discs, hetzelfde resultaat

We hebben dit vervolgens met meerdere discs getest, van de bekende Keltische dames (stereo) tot Top Gun: Maverick (Atmos). Steeds was de uitkomst hetzelfde: een duidelijk betere weergave op alle vlakken met de Cinemike-versie.

Wat me echter vooral opviel, was de 4K-disc van Hans Zimmer. Bij de Dark Knight-track klonk de disc op een gegeven moment op de standaard RD-3 wat dichtgesmeerd, terwijl de Cinemike-behandelde versie veel beter overeind bleef. Alles stond meer los van elkaar, wat voor een veel aangenamere luisterervaring zorgde.

Conclusie

Natuurlijk is dit geen modificatie van het kaliber Cinemike Lumagen (die we vorige week nog mochten horen), maar als ik kijk naar prijs/kwaliteit is dit wel echt een serieuze stap vooruit. Voor mij persoonlijk een zeer geslaagde test gehad gister en dus een upgrade waar ik veel plezier aan ga beleven.

zolang ik het natuurlijk bij schijfjes hou Buckler  :headbanging:
Projector: JVC NZ8 | Proj.Scherm: 152" Screen Excellence Enlightor NEO 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 Cinemike | Amp: Mark Levinson 533H, 535H & 2x 532h, Dynacord L3600FD Cinemike | Speakers Front: 3x JBL Synthesis 4367 Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 | Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2021 Cinemike

PascalP

Misschien leuk om aan Jeffrey zijn bevindingen toe te voegen (die Anton en ik unaniem mee eens waren), is dat we van iedere disc die we geluisterd en vergeleken hadden 2 exemplaren hadden.
Mijn disc ging op mijn ongemodificeerde RD-3, en Jeffrey zijn discs gingen op de CM RD-3.
Ook een aantal keren andersom gedaan dus eerst Jeffrey zijn disc en dan mijn disc (wat zonder twijfel bij ieder fragment een stapje terug was ;) ).

Leuke test weer mannen, boven verwachting eerlijk gezegd, maar toch ook weer wat dingen bevestigd!  :headbanging:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono - Cisco Meraki MS220-8P

buckler

Oke dan.... Dus nu zeg je eigenlijk dat ik terug moet naar schijven Jeffrey?  :nowink:
Leest wederom lekker weg mannen, goed bezig
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

bmateijsen

Dan wordt het tijd voor de Demag van Furutech  >:D

Jefften

Citaat van: buckler op augustus 28, 2025, 14:13:16Oke dan.... Dus nu zeg je eigenlijk dat ik terug moet naar schijven Jeffrey?  :nowink:
Leest wederom lekker weg mannen, goed bezig

Je kan het altijd testen, denk dat Viktor hierin wel kan voorzien.
Ben dan wel eens benieuwd naar de verschillen tussen de kaleidescape en behandelde discs  :popcorn:
Projector: JVC NZ8 | Proj.Scherm: 152" Screen Excellence Enlightor NEO 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 Cinemike | Amp: Mark Levinson 533H, 535H & 2x 532h, Dynacord L3600FD Cinemike | Speakers Front: 3x JBL Synthesis 4367 Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 | Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2021 Cinemike

Jefften

Citaat van: bmateijsen op augustus 28, 2025, 14:25:39Dan wordt het tijd voor de Demag van Furutech  >:D

Volgens mij kan je op de RD-3 ook je kabels leggen.
Heb jij deze eens getest?

denoontje

Citaat van: bmateijsen op augustus 28, 2025, 14:25:39Dan wordt het tijd voor de Demag van Furutech  >:D

Ziet er wel cool uit iig.

Jefften

Wie mijn topic heeft gevolgd, weet dat ik al langere tijd op zoek was naar een Mark Levinson 535H.
Het doel: ook mijn hoogtekanalen aansturen met dezelfde versterking als de rest van mijn set.

Tot nu toe werden de vier Atmos-kanalen aangestuurd door een JBL Synthesis SDA-8300, een 8-kanaals eindversterker.
Prima versterker, maar ik wilde graag alles in één lijn trekken qua klank en aansturing.

Een 535H wordt niet vaak aangeboden, dus toen er eentje opdook op Hifishark, en hij er ook nog eens als nieuw uitzag, was mijn interesse snel gewekt. Er zat wel een klein addertje onder het gras: hij stond in Zweden, en de verkoper wilde liever dat hij werd opgehaald.
En eerlijk gezegd snap ik dat ook wel: met een gewicht van zo'n 43 kg is de versterker bijna niet alleen te tillen, laat staan veilig te verzenden.

Na wat twijfel toch besloten ervoor te gaan. Het werd uiteindelijk een leuk vriendenweekend, met als hoogtepunt het ophalen van de 535H én een bezoek aan Malmö en Lund.

De SDA-8300 zal binnenkort beschikbaar komen voor verkoop, dus wie interesse heeft: hou het in de gaten!

Peerless Monster

Citaat van: Jefften op september  8, 2025, 16:59:11Wie mijn topic heeft gevolgd, weet dat ik al langere tijd op zoek was naar een Mark Levinson 535H.
Het doel: ook mijn hoogtekanalen aansturen met dezelfde versterking als de rest van mijn set.

Tot nu toe werden de vier Atmos-kanalen aangestuurd door een JBL Synthesis SDA-8300, een 8-kanaals eindversterker.
Prima versterker, maar ik wilde graag alles in één lijn trekken qua klank en aansturing.

Een 535H wordt niet vaak aangeboden, dus toen er eentje opdook op Hifishark, en hij er ook nog eens als nieuw uitzag, was mijn interesse snel gewekt. Er zat wel een klein addertje onder het gras: hij stond in Zweden, en de verkoper wilde liever dat hij werd opgehaald.
En eerlijk gezegd snap ik dat ook wel: met een gewicht van zo'n 43 kg is de versterker bijna niet alleen te tillen, laat staan veilig te verzenden.

Na wat twijfel toch besloten ervoor te gaan. Het werd uiteindelijk een leuk vriendenweekend, met als hoogtepunt het ophalen van de 535H én een bezoek aan Malmö en Lund.

De SDA-8300 zal binnenkort beschikbaar komen voor verkoop, dus wie interesse heeft: hou het in de gaten!

Jaren geleden voor een goeie collega van me verkocht. Dus ik heb hem ook mogen horen in mijn set.
Mooi hoor!
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

PascalP

Prachtig apparaat  :inlove:  :inlove:

blue-eyes

Gaaf! Een tijdje ook er achter aan gezeten, worden idd nauwelijks aangeboden! Goed teken, zo goed, nooit meer verkopen ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

buckler

Hé Jeffrey
Ik weet er nog eentje in Oezbekistan... vriendentripje? Lol
Mooi man, dat is tenminste effort in je hobby stoppen 👊

Vik

Gaaf! Volledig class a/b  O0

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

audiosurfer

Erg mooi!

Ik heb hier nog wel een overtollige 533h voor je als je nog meer kanalen nodig hebt  ;)
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

Jefften

Leuk om al die positieve reacties te lezen, thanks allemaal!
Soms een hele zoektocht, maar dat maakt het extra leuk als straks het plaatje eindelijk klopt.

@buckler – Haha, Oezbekistan zeg je?  :clapping:  Laat me even sparen voor de brandstof en een nieuwe rug, dan ben ik erbij!

@audiosurfer – Thanks voor je aanbod! Voor nu heb ik gelukkig genoeg versterkerkanalen, dus uitbreiden is (voorlopig) niet aan de orde. Ik heb nog wel even getwijfeld om twee 533H's te nemen, maar de 5-kanaals 535H lijkt perfect voor mijn vier Atmos-kanalen. Dus voorlopig laat ik het hierbij.

Wat ik nog niet had genoemd: met die 43 kilo extra gewicht van de 535H moest ook het rack eraan geloven. De originele wieltjes konden het simpelweg niet meer aan. Ik had al een tijdje zes industriële wielen in huis liggen, elk met een draagvermogen van 150 kg per stuk. Maar ja... je haalt niet "even snel" je hele rack leeg. Gisteravond heb ik dan toch alle apparatuur gelabeld en eruit gehaald, zodat ik binnenkort de nieuwe wielen eindelijk kan monteren. Dan staat het geheel weer stevig en soepel verrijdbaar.

Contour

De gruwel, een audiorack op wielen.. mooie spikes of juist ontkoppelaars is veel mee te winnen klankmatig, lijkt me...

Vik

De JBL SDA-8300 staat hier te koop.  8)

Jefften

Haha, ja, een audiorack op wielen is inderdaad niet het mooiste gezicht. ;)
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het in mijn situatie weinig uitmaakt. De apparatuur staat in een aparte ruimte, dus die krijgt nauwelijks iets mee van de trillingen uit de home cinema.

En die wieltjes zijn voor mij echt een must. De ruimte is vrij klein en ik moet er regelmatig bij kunnen, dat lukt gewoon niet als alles op spikes of ontkoppelaars staat.

Ik zou misschien eens gewoon goede ontkoppelaars onder de apparatuur kunnen zetten. Dat zou een mooie middenweg kunnen zijn: de wieltjes blijven, maar per apparaat pak ik dan toch lokale ontkoppeling mee.

Wellicht dat ik dat in de toekomst eens ga proberen.

Ach ja, elke ruimte en setup heeft z'n eigen compromisjes, toch?  ;D

Jefften

Citaat van: Vik op september 13, 2025, 08:38:42De JBL SDA-8300 staat hier te koop.  8)

Bedankt Vik!  ^^

Jefften

Na lang wikken en wegen is er toch nog wat nieuws besteld.
De Lumagen Artisan spookt eigenlijk al sinds de aankondiging vorig jaar door mijn hoofd.

Echter wat ik bij Anton heb gezien en gehoord met de Cinemike Lumagen was echt next level, dat heeft me uiteindelijk over de streep getrokken om zelf ook de stap te zetten naar een video processor.
Dit uiteraard in combinatie met een Cinemike Keces P8, compleet met Cinemike powercord en DC-kabel.

Ik heb nog wel getwijfeld om voor de 4xxx-serie te gaan, omdat daarvan al een Cinemike-versie bestaat. Toch gaf de toekomstbestendigheid van de Artisan voor mij de doorslag.
En eerlijk gezegd verwacht ik dat er vroeg of laat ook wel naar een Cinemike-editie gekeken gaat worden.

En mocht dat zover komen, dan zijn Viktor en Mike uiteraard weer van harte welkom om, net als bij het Trinnov-project, langs te komen.

Ook heb ik op advies van Bjorn nog wat akoestische panelen aangeschaft, die zowel aan het plafond als aan de zijwanden geplaatst gaan worden. Dat moet de ruimte echt een extra boost geven op het gebied van geluid en beleving.

Ik ben benieuwd wat dit allemaal gaat brengen, maar de voorpret is nu al groot!
Ook al protesteert de portemonnee... het hart lacht. 😄

Voor dit jaar is het qua updates nu wel genoeg geweest.

En nu maar eens rustig beginnen met bouwen