Tabcam's set, where can I get...

Gestart door Tabcam, mei 31, 2020, 10:51:44

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tabcam

Vandaag weer even voor het filter berekenen gaan zitten. Heb het filter meer bas gegeven omdat die wat inzakte en ik naar verhouding teveel hoog had. Daarmee in VituixCAD een flinke bult gecreëerd. Had ook de luidsprekers verplaatst om de bas wat te versterken.

Daarna het filter zelf aangepast en geluisterd. Dat klinkt veel beter Het hoog is er wel maar vele minder als eergisteren. Meer in balans. Ben ik er? Vast niet maar het gaat nu echt de goede kant op. Beter dan de hoorn en dat had ik zo snel nog niet verwacht.

Had ook niet verwacht dat ik vandaag nog kon meten. Heb even snel een REW meting gedaan en bij deze de SPL plaatjes, speciaal voor Holco een gesmoothte en met 5dB aanduiding.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Ik denk dat je hem qua filtering aardig goed hebt zo, hoewel een meting per unit als aanvulling nog meer inzicht geeft.

Hetgeen je ziet bij 1/6 smoothing zijn voornamelijk ruimte reflecties, iets waar (ik iig) je tot op zekere hoogte mee moet leren leven in een niet dedicated audio ruimte.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Btw, heb je die 1/1 smoothing ook met een 5dB raster?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Citaat van: holco op juni  8, 2020, 21:42:29
Btw, heb je die 1/1 smoothing ook met een 5dB raster?
Ai, ontdek nu dat een RTA meting ook de oude data ergens veranderd. Dat had ik niet verwavht en had het toch in een ander bestand moeten opslaan :threadclosed:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Oh wauw, even n paar dagen deze draad gemist en je bent er bijna/ al blij mee

Respect!!!

Toch maar es de rme meenemen en kabels en bij jou de boel onveilig maken  :tounge:

Tabcam

was nog niet helemaal tevreden met het filter. Ik vraag me af of dat ooit gebeurd maar ... heb het nu zo dat harder spelen niet uit de bocht vliegt en het bij zachtjes (en zo speel ik vaker) met iets meer bas klinkt.

De hoorns lijken, nu ik weet dat de Beymaluidsprekerunit zo'n slecht hoog heeft, voorlopig niet terug te keren ondanks dat ik nu de goede baffles binnen heb gekregen.

Het is wel leuk om met het filter te experimenteren. Je kan enorm veel detail tevoorschijn toveren, soms lijkt de PAP 'teruggetrokken', dan weer snel of bass heavy. En dat allemaal met weerstand van een paar euro per stuk! Voorlopig geen duurdere spullen nodig om te spelen.

Ander leuk detail is dat het verschil tusen de Arcam en de Chord Hugo nu veel duidelijker is dan ooit op de Ushers of de PAP Quintet met hoorns. Niet een luidspreker voor de zet-maar-neer en kant-en-klaar liefhebbers, meer voor doorzetters die durven experimenteren.

Heb vanavond ook nog stukjes van film gekeken. Valt zo zonder Dirac helemaal niet tegen, integendeel! Wil nog wel wat stukjes van specifieke films bekijken maar gaat de goede kant op :pompom:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Wat ben je lekker bezig man! Leuk, knutselen met super goedkope onderdelen en toch flinke stappen maken.  :clapping:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

katwax

De Dirac zit in de Arcam veronderstel ik dan, dus geen dsp meer?

Het verschil tussen Arcam en Hugo, is dan de dac in de Arcam bedoel je?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Citaat van: katwax op juni 10, 2020, 14:26:02
De Dirac zit in de Arcam veronderstel ik dan, dus geen dsp meer?

Het verschil tussen Arcam en Hugo, is dan de dac in de Arcam bedoel je?
Klopt. Blij toe ook, want ergens betekent het dat de set nu dus veel duidelijker de verschillen laat horen :pompom:.

Dirac zou ik dan opnieuw moeten inmeten maar de PAP Quintet is veel minder ruimtegevoelig en ik ben nog druk bezig met experimenteren. Ga ik de instellingen wijzigen, moet ik weer 17 punten nameten :nopompom:.

Dat is het enige nadeel van ruimtecorrectie, het moet gemeten worden. Daarbij lijkt de PAP redelijk fasecorrect. Ga ik winnen, vast, maar veel minder noodzakelijk dan met de Ushers waar het gewoon een must was.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

katwax

Citaat van: TabCam op juni 10, 2020, 15:12:45
Klopt. Blij toe ook, want ergens betekent het dat de set nu dus veel duidelijker de verschillen laat horen :pompom:.

Dirac zou ik dan opnieuw moeten inmeten maar de PAP Quintet is veel minder ruimtegevoelig en ik ben nog druk bezig met experimenteren. Ga ik de instellingen wijzigen, moet ik weer 17 punten nameten :nopompom:.

Dat is het enige nadeel van ruimtecorrectie, het moet gemeten worden. Daarbij lijkt de PAP redelijk fasecorrect. Ga ik winnen, vast, maar veel minder noodzakelijk dan met de Ushers waar het gewoon een must was.
Ja lijkt mij inderdaad niet handig om DSP te gebruiken en ondertussen ook nog de set aan te passen waarmee je bezig bent.
Denk dat DSP de laatste stap zou moeten zijn om eventuele problemen aan te pakken van de ruimte die je niet op andere manier kan aanpakken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Ik denk dat je de hoorn te kort doet omdat je geen correctie netwerk er in hebt zitten.
Dus je vergelijkt appels met peren.
Een hoorn die goed afgesteld is is enorm dynamisch en heeft een enorme resolutie.

Rob

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op juni 10, 2020, 17:08:53
Ik denk dat je de hoorn te kort doet omdat je geen correctie netwerk er in hebt zitten.
Dus je vergelijkt appels met peren.
Een hoorn die goed afgesteld is is enorm dynamisch en heeft een enorme resolutie.

Rob
Als je goed leest zie je dat ik niet de hoorn maar de Beymaunits verdenk van de afval in het hoog. Ik zou graag een goede compressiedriver willen proberen, bv. een Eighteen Sound ND2080A. Echter is de Lii Audio ook nog niet verkeerd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Citaat van: TabCam op juni  9, 2020, 23:44:22
De hoorns lijken, nu ik weet dat de Beymaluidspreker unit zo'n slecht hoog heeft
Kan het niet meer volgen nu.

Rob

B-art

Wordt mij ook te technisch hoor, laten we naar  muziek luisteren
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op juni 10, 2020, 20:15:41
Kan het niet meer volgen nu.

Rob
Ik heb de Hoorns vervangen door de Lii Audio Crystal 10. De Crystal 10's integreren nu vrij goed en lopen in het hoog verder en rechter door dan de Hoorns in combinatie met de Beyma unit. Als ik de grafiek erbij pak van de unit waarvan ik vermoed dat het gaat, ziet die er op us-speaker goed uit (iets aflopend maar door tot 19 kHz) maar bij Beyma zelf lees ik ruim 10 dB afval in het hoog van 5 naar 15 kHz.

Kortom, zowel theoretisch als meetbaar lijkt de Lii Audio Crystal 10 flink beter. Heb ook nog een Eighteen Sound ND2080A op het oog, maar dan moet ik ze gratis of voor verzendkosten kunnen uitproberen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Doe je al deze veranderingen zonder buitenmetingen (of heel precieze gated metingen in huis), Tabcam?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Citaat van: doorofnight op juni 11, 2020, 08:43:27
Doe je al deze veranderingen zonder buitenmetingen (of heel precieze gated metingen in huis), Tabcam?
Helaas mog wel. Heb totmogtoe erg weinig tijd voor metingen. Wordt waarschijnlijk beter in de zomer. Dan moet een keer een buitenmeting 9en meting van losse units) dan wel paarsgewijs (zo wil ik de woofers gaan aansturen) mogelijk.

Gezien de vooruitgang ben ik niet ontevreden :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Ik lees dat je dit systeem op basis van een thuisdemo aangeschaft hebt.
Vanwaar nu al deze aanpassingen. Was je dan in eerste instantie zo slecht beslagen ten ijs gegaan?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Citaat van: scrutinizer op juni 11, 2020, 10:43:54
Ik lees dat je dit systeem op basis van een thuisdemo aangeschaft hebt.
Vanwaar nu al deze aanpassingen. Was je dan in eerste instantie zo slecht beslagen ten ijs gegaan?
In deze post over de luidsprekers staat dat uitgelegd en misschien is je de verwijzing naar het verslag over de zoektocht ontgaan?

Waar het meten betreft besef ik me terdege dat mijn huiskamer lang niet ideaal te krijgen is. En de thuisdemo was de Quintet veel overtuigender dan de Dutch&Dutch 8c tot mijn grote verdriet. Kortom, ik denk dat ik hier in deze ruimte met deze luidspreker goede resultaten kan bereiken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Citaat van: TabCam op juni 11, 2020, 11:01:47
In deze post over de luidsprekers staat dat uitgelegd en misschien is je de verwijzing naar het verslag over de zoektocht ontgaan?

Waar het meten betreft besef ik me terdege dat mijn huiskamer lang niet ideaal te krijgen is. En de thuisdemo was de Quintet veel overtuigender dan de Dutch&Dutch 8c tot mijn grote verdriet. Kortom, ik denk dat ik hier in deze ruimte met deze luidspreker goede resultaten kan bereiken.

Helderl
Wanneer je de techniek van filter ontwerp in de vingers krijgt kun je dmv correctie netwerkjes je soundscape prima in analoog domein voor elkaar krijgen.
Wat deze aanpak betreft ben ik met Rob eens hier qua beleving voorkeur voor te hebben.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Citaat van: TabCam op juni 10, 2020, 22:06:50
Als ik de grafiek erbij pak van de unit waarvan ik vermoed dat het gaat, ziet die er op us-speaker goed uit (iets aflopend maar door tot 19 kHz) maar bij Beyma zelf lees ik ruim 10 dB afval in het hoog van 5 naar 15 kHz.

Kortom, zowel theoretisch als meetbaar lijkt de Lii Audio Crystal 10 flink beter. Heb ook nog een Eighteen Sound ND2080A op het oog, maar dan moet ik ze gratis of voor verzendkosten kunnen uitproberen.

Ik heb ergens anders in dit topic al uitgelegd dat alle hoorns aflopen in het hoog.
Dat doet een hoorn nu eenmaal die versterkt alleen de onderkant en niet het hoog.
Daarvoor hoort daar een correctie filter tussen om de unit met hoorn eerst vlak te maken.

Buiten meten of met gating heeft niet zo heel veel zin als je toch gaat spelen met het filter, dan kun je net zo goed de kamer er in mee nemen.

Rob

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op juni 11, 2020, 19:31:48
Buiten meten of met gating heeft niet zo heel veel zin als je toch gaat spelen met het filter, dan kun je net zo goed de kamer er in mee nemen.

Rob


Tenzij je de LS verandert, door er een andere unit in te stoppen? Met een tweeter kan dat nog wel maar bij bijvoorbeeld een mid unit, of de overgang daartoe? Dan wil je toch eerst weten of de LS nog goed is, en dan zul je kamer moeten uitsluiten in je meting. Met zulke grote LS wordt dat met een in-huis meting heel lastig.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scrutinizer

#122
Citaat van: doorofnight op juni 12, 2020, 08:02:25

Tenzij je de LS verandert, door er een andere unit in te stoppen? Met een tweeter kan dat nog wel maar bij bijvoorbeeld een mid unit, of de overgang daartoe? Dan wil je toch eerst weten of de LS nog goed is, en dan zul je kamer moeten uitsluiten in je meting. Met zulke grote LS wordt dat met een in-huis meting heel lastig.





;D

Gezien hij gebruik  maakt van een1e order filter maakt dat  weinig verschil .
Het verschil hij kan maken is, gezien hij weinig akoestische aanpassingen kan doen,  een in room meting  waarvan het verloop dmv correctie netwerk(en) en rendementt aanpassiing word geoptimaliseerd.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Citaat van: doorofnight op juni 12, 2020, 08:02:25

Tenzij je de LS verandert, door er een andere unit in te stoppen? Met een tweeter kan dat nog wel maar bij bijvoorbeeld een mid unit, of de overgang daartoe? Dan wil je toch eerst weten of de LS nog goed is, en dan zul je kamer moeten uitsluiten in je meting. Met zulke grote LS wordt dat met een in-huis meting heel lastig.





Ik zou het met je eens zijn als het gaat om een frequentie onder de 500Hz maar de hoorn ligt waarschijnlijk rond de 1000Hz.
Vanaf zo'n 500Hz is binnen prima te meten en redelijk betrouwbaar.
Met zijn speakers buiten gaat hij niet veel winnen omdat de eerste grond reflectie er al voor zorgt dat er onder de 400Hz ook niet betrouwbaar is of hij moet zijn speakers een paar meter van de grond zetten.
Dat zie ik nog niet gebeuren.

Rob

Tabcam

Citaat van: doorofnight op juni 12, 2020, 08:02:25

Tenzij je de LS verandert, door er een andere unit in te stoppen? Met een tweeter kan dat nog wel maar bij bijvoorbeeld een mid unit, of de overgang daartoe? Dan wil je toch eerst weten of de LS nog goed is, en dan zul je kamer moeten uitsluiten in je meting. Met zulke grote LS wordt dat met een in-huis meting heel lastig.
Meten is geen probleem. Losse units meten wel de luidspreker los van de kamer meten ook. Ach, het is een uitdagend proces en iedereen heeft andere prioriteiten.

Gisteren had ik een audiokennis uit uit de buurt op bezoek en hij speelt veel harder als dat ik speel. Dan gaat de kamer meezingen én in het hoog én zelfs een beetje op basgebied. Dan krijg je ook een andere balans.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i