Apparatuur stapelen

Gestart door Rowdy, mei 24, 2020, 10:41:57

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Zag in de showcase een mooie Rotel Michi apparatuur op elkaar gestapeld. Wat zijn de voor- en nadelen van het stapelen van apparatuur?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Lucky.L

Voordeel is dat het minder ruimte in beslag neemt en het nadeel is dat het misschien te warm wordt
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

the limp man

Het voordeel is dat ze minder plek innemen. Het nadeel is dat het slecht is voor de geluidskwaliteit.

Je kan het zelf ook proberen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Fr@nk

Citaat van: the limp man op mei 24, 2020, 10:44:23
Het voordeel is dat ze minder plek innemen. Het nadeel is dat het slecht is voor de geluidskwaliteit.

Je kan het zelf ook proberen.

Verklaar je nader....
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Eversolo DMP-A6 -  Qobuz - AQ - QED.
RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE-1000 V2 Stealth  - Sennheiser HD600 Avantgarde - HD650 - HD660s - HD800s -Beyerdynamic T1 3rd gen. - DT1770 Pro - DT1990 Pro -  Amiron Home - Amiron Copper Wireless.

the limp man

Citaat van: aktevox op mei 24, 2020, 11:19:54
Verklaar je nader....
In mijn set maakt het veel uit of je de mono blokken stapelt of niet. Het zelfde geldt als ik mijn preamp op de losse voeding zet. Ik vind het dan een stuk minder ruimtelijk.

jahtari

Citaat van: the limp man op mei 24, 2020, 11:39:01
In mijn set maakt het veel uit of je de mono blokken stapelt of niet. Het zelfde geldt als ik mijn preamp op de losse voeding zet. Ik vind het dan een stuk minder ruimtelijk.

"veel" "stuk minder" - is er echt een hoorbaar verschil? Ik geloof er niks van.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

the limp man

Dat mag jij helemaal zelf weten. Je kan het toch uitproberen in je eigen set?  Dan kun je zelf ervaren of je verschillen hoort of niet.

Rowdy

Citaat van: Lucky.L op mei 24, 2020, 10:43:28
Voordeel is dat het minder ruimte in beslag neemt en het nadeel is dat het misschien te warm wordt
Hoeveel warmte van het onderste apparaat is nog verdraagzaam, handwarm?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Lucky.L

Citaat van: Rowdy op mei 24, 2020, 11:51:14
Dat lijkt mij wel , je zou geen klasse A bak onder je voorversterker moeten zetten.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Nokia streaming box - 8010,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A.

Fr@nk

Citaat van: Rowdy op mei 24, 2020, 11:51:14

De P5 heeft 2 ingebouwde koeltunnels met dito geluidsloze fan's, verder is erop het display een temperatuur aanduiding. Ik kreeg hem nog niet boven de 41°.  ;)

Dat er een verschil in geluid is kan ik moeilijk aannemen. Hoe zit het bij de geïntegreerde versterkers zoals bv de McIntosh-en, Accuphase's en consorten ? Alles zit "naakt" onder 1 kap. En toch zijn dit eveneens top bakken.

Nog voordeel van het stacken is dat men met zeer korte kabels kan werken.
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (2M Black/AT VM750SH) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Eversolo DMP-A6 -  Qobuz - AQ - QED.
RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE-1000 V2 Stealth  - Sennheiser HD600 Avantgarde - HD650 - HD660s - HD800s -Beyerdynamic T1 3rd gen. - DT1770 Pro - DT1990 Pro -  Amiron Home - Amiron Copper Wireless.

Kingpin

Als het ene apparaat op het andere 'instoort' moet je je afvragen of het apparaat wel deugdelijk is gebouwd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jahtari

Citaat van: the limp man op mei 24, 2020, 11:49:53
Dat mag jij helemaal zelf weten. Je kan het toch uitproberen in je eigen set?  Dan kun je zelf ervaren of je verschillen hoort of niet.

Als er al een verschil zou zijn, dan is dat minimaal.

Ik krijg een beetje de kriebels van alle grote verschillen die mensen menen te horen bij allerlei tweaks.

:laugh:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Richi

Citaat van: jahtari op mei 24, 2020, 12:50:52
Ik krijg een beetje de kriebels van alle grote verschillen die mensen menen te horen bij allerlei tweaks.

Dat kan natuurlijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Zoals gezegd, probeer je apparatuur maar eens in verschillende meubels en wel of niet gestapeld. Je hoort vrij snel verschillen (die je natuurlijk kan wegredeneren door te zeggen dat je het je waarschijnlijk verbeeld).  ;)
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Fr@nk

Citaat van: Richi op mei 24, 2020, 15:12:55
Dat kan natuurlijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Zoals gezegd, probeer je apparatuur maar eens in verschillende meubels en wel of niet gestapeld. Je hoort vrij snel verschillen (die je natuurlijk kan wegredeneren door te zeggen dat je het je waarschijnlijk verbeeld).  ;)

Ik probeer het nog eens :Hoe zit het bij de geïntegreerde versterkers zoals bv de McIntosh-en, Accuphase's en consorten ? Alles zit "naakt" onder 1 kap.

chansig

Citaat van: Richi op mei 24, 2020, 15:12:55

En het horen van verschillen welke je weg kan redeneren ? Je kan ze er dus ook bijredeneren.  :D

Aan een ieder de keus wat hij prettig vindt.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Raphie

Ze zetten de monoblokken verder uit elkaar voor 'breder stereobeeld"  :D
JBL PRX Power!

Fr@nk

Citaat van: Raphie op mei 24, 2020, 15:29:25
Ze zetten de monoblokken verder uit elkaar voor 'breder stereobeeld"  :D

;D ;D ;D ;D

Ohm Ivo

Logisch! Met speakers werkt dat ook, dus waarom niet met monoblokken?  ;D

Groet van Evert

PatrickP

Er is een bovengrens. Toen ik een speaker bij de buren neerzette was het stereobeeld juist niet breder... :sigh:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Richi

Citaat van: aktevox op mei 24, 2020, 15:17:28
Ik probeer het nog eens :Hoe zit het bij de geïntegreerde versterkers zoals bv de McIntosh-en, Accuphase's en consorten ? Alles zit "naakt" onder 1 kap.
Zet zo'n versterker eens op een goed ontworpen audio meubel (Atacama of zo) en dan op een houten kastje (zoals ik zelf heb staan). En luister eens of je verschil hoort. Zo niet, mooi voor jou! En als je het wel hoort, dan weet je wat je te doen staat.  :angel:
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Fr@nk

Citaat van: Richi op mei 24, 2020, 15:54:50
Zet zo'n versterker eens op een goed ontworpen audio meubel (Atacama of zo) en dan op een houten kastje (zoals ik zelf heb staan). En luister eens of je verschil hoort. Zo niet, mooi voor jou! En als je het wel hoort, dan weet je wat je te doen staat.  :angel:

Zal een uit de kluiten gewassen houten kastje mogen wezen om de S5 te dragen. 
Horen zal ik zeker als het kastje het begeeft.  :D :D :D

minplus

Ik heb een voor-eind-combi van McIntosh op elkaar staan met momenteel tijdelijk een platenspeler erop. Trekken ze zich niets van aan qua warmte en geluid. :)
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rob_Dingen

Citaat van: Kingpin op mei 24, 2020, 12:28:20
Als het ene apparaat op het andere 'instoort' moet je je afvragen of het apparaat wel deugdelijk is gebouwd.
Hoeft niet perse slecht gebouwd zijn.
Citaat van: aktevox op mei 24, 2020, 15:17:28
Dat kan omdat die een voeding hebben.

Het magnetisch veld van een kern die straalt wat naar boven en onder en kan door gevoelige electronica opgepikt worden.
Als je dan een aluminium kast hebt kan er dat gewoon door.
Je hebt zeer duur mu metaal nodig om dat enigszins af te kunnen schermen.
Heb dat een keer meegemaakt met een phono preamp.
Of het veel scheelt geloof ik niet maar dat het kan geloof ik weer wel.

chansig

En ik heb altijd begrepen dat wanneer een voeding goed gebouwd is, dat hij dan van bovenstaande geen hoorbaar "last" gaat hebben. En het last zit hem dan in het hoorbaar zijn van deze invloeden.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Rob_Dingen

Iedere trafo heeft een magnetisch strooiveld.
Bijvoorbeeld in een Buizen versterker zit een voedingstrafo en een uitgangstrafo.
Als je die verkeerd in of op een kast monteert straalt de voedingstrafo gewoon in op de uitgangstrafo waarbij je op de speaker 50Hz brom hebt.
Dus dit heeft niets met de voeding zelf te maken maar met magnetische straling.

Rob