Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: JeroenGRT op november  5, 2020, 21:47:07
Brt heb je al eens een Harbeth luidspreker beluisterd?

Wel naar gekeken Jeroen, maar nooiot beluisterd.
De impedantie is nogal laag, niet echt lekker voor mijn buizenversterkers, en het ouderwetse uiterlijk (wat sommigen tijdloos noemen) spreekt me niet aan.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: addesmo op november  5, 2020, 12:05:23
Persoonlijk vindt ik dat alle opname's beluisterbaar moeten zijn en dat niet een over "eerlijke" speaker de bottleneck moet zijn! Ook zgn. warm klinkende speakers kunnen echt alles laten horen. Dynaudio's en Rosso Fiorentino zijn daar zeker goede voorbeelden van.
Hetzelfde met moderne dac chips. Genadeloos vaak in zgn.eerlijke weergave, maar zonder er moe van te worden? Beste test voor mij is om uren lang te luisteren zonder dat ik veel aan de volume knop zit.

Ik heb de RME Adi-2 dac, een merk met roots in de studiowereld. In de recensies wordt hij geroemd om zijn extreem open klank en gedetailleerde info. Misschien zullen sommigen deze dac klinisch of kil noemen, ik denk dat ie vooral heel eerlijk is. En ook weer genadeloos voor mindere opnames inderdaad.

Tja, ik kan allemaal nieuwe dingen gaan aanschaffen, maar het feit dat het bij de goede mixen (lees: niet platgecompressed) gewoon uitstekend klinkt, geeft voor mij aan dat mijn set op zich gewoon erg goed is, maar dat de muziek niet altijd goed is voor de set :)

Ik ga nog wel tweaken: kijken wat een andere dac doet, of andere LS kabels, dat soort dingen. En dus nog een akoestische meting doen.
Misschien kan ik de Sopra's met wat tweaks nog wat temmen zonder in te leveren op detail. En anders is het wat het is óf ga ik naar andere speakers kijken. Maar zo ver is het nog lang niet!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Citaat van: brt op november  6, 2020, 10:21:27
Ik luister nu het nieuwe album van Christian Kjellvander (Nick Cave, Tindersticks, Scott Walker fans; tip!) en het klinkt werkelijk fenomenaal.
Ik krijg steeds meer de indruk dat de oorzaak echt in de muziek zit, en dat de Sopra's dat hemels of genadeloos weergeven.

DSP settings maken zou kunnen, maar ik klooi liever niet met dsp in de hoge tonen.

Mbt akoestiek: ik ga proberen volgende week een meting te maken, kijken of de frequentie van 4000 a 5000 hz misschien versterkt wordt in de kamer. Maar als ik heel zacht speel en vlak bij de speakers luister (en de kamer dus nauwelijks invloed heeft), hoor ik het ook. Dus daarom vermoed ik niet dat het in de akoestiek zit...
Toole zegt dat een goede EQ eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van elke goede set, net omdat er vaak problemen zijn met opnames.
Denk dat andere luidsprekers kopen om slechtere opnames te luisteren niet de juiste oplossing is, maar ik begrijp dat met DSP spelen ook weer bepaalde kennis vereist om het niet erger te maken.

Wat ik bedoel met de akoestiek is dat die invloed kan hebben waardoor bepaalde fouten in het album nog iets meer naar voor komen, stel je hebt een bult net rond de freq waar die S-klank zit dan gaat dit zeker opvallen al het al aangezet is in de opname zelf.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Citaat van: katwax op november  6, 2020, 10:59:14
Toole zegt dat een goede EQ eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van elke goede set, net omdat er vaak problemen zijn met opnames.
Denk dat andere luidsprekers kopen om slechtere opnames te luisteren niet de juiste oplossing is, maar ik begrijp dat met DSP spelen ook weer bepaalde kennis vereist om het niet erger te maken.

Wat ik bedoel met de akoestiek is dat die invloed kan hebben waardoor bepaalde fouten in het album nog iets meer naar voor komen, stel je hebt een bult net rond de freq waar die S-klank zit dan gaat dit zeker opvallen al het al aangezet is in de opname zelf.

Ja dat ga ik middels een meting ook zeker onderzoeken wb de akoestiek Katwax.
Ik heb al wel convolutiefilters gemaakt (en dan geimporteerd in Roon), en ook bij wijze van experiment deze naar een breder spectrum getrokken, maar daar ging het onnatuurlijk van klinken; dus daarom dat ik dsp het liefst in het laag houd.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Citaat van: scrutinizer op november  6, 2020, 00:06:57
Denk dat Ed de Jong ook capabel te noemen is, Rob.  ;)
Dat is hij zeker dat onderken ik nergens.
Het was gewoon een vraag wat Ed zou kunnen betekenen maar heb daar geen antwoord op gekregen.

Rob

JeroenGRT

Citaat van: brt op november  6, 2020, 10:25:44
Wel naar gekeken Jeroen, maar nooiot beluisterd.
De impedantie is nogal laag, niet echt lekker voor mijn buizenversterkers, en het ouderwetse uiterlijk (wat sommigen tijdloos noemen) spreekt me niet aan.

Kan me voorstellen dat het uiterlijk van harbeth niet iedereen aanspreekt. Kan wel zeggen dat de combinatie harbeth en naim ook de wat minder geproduceerde albums aangenaam laat klinken.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

kermy

Citaat van: JeroenGRT op november  6, 2020, 18:44:10
Kan me voorstellen dat het uiterlijk van harbeth niet iedereen aanspreekt. Kan wel zeggen dat de combinatie harbeth en naim ook de wat minder geproduceerde albums aangenaam laat klinken.

Design technisch is een Harbeth wel een paar stappen terug van de huidige Sopra, dat lijkt me klontjes.

En om nu een speaker te gaan zoeken die alles maar lekker laat klinken, meestal is daar ook iets anders wat je daarvoor inlevert, en dan is dan ook niet altijd een gewenst effect.

Dat idee van een aantal curves die voor de mindere opnames deze ietwat genietbaar maken, dat idee is met de minste investering in te vullen, en er zijn dan bij albums die wel goed opgenomen zijn geen trade offs.


Met vriendelijke groet,

Kermy

JeroenGRT

Ja, de harbeth is een klassiek en simpel kastje om te zien, maar ik vind hem erg mooi 😀
Als het inderdaad om een paar albums gaat dan zijn er wellicht wel wat alternatieve oplossingen te bedenken, een paar kleine filter wijzigingen kunnen al voldoende zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat je voor een paar euro het hoog wat zachter kunt laten spelen 😀 , misschien is dat voor brt al voldoende.

Ik weet nog goed dat ik op een gegeven moment vooral veel muziek zocht wat goed klonk op mijn systeem, dat was een beetje de omgekeerde wereld 🤣 . Nu klinkt alles lekker en ik heb ook niet het idee dat ik echt wat mis, eerder dacht ik nog dat Harbeth te weinig hoog gaf maar eigenlijk waren het de andere luidsprekers  die teveel hoog gaven. Enig nadeel is dat het een beetje saai is...geen veranderingen in de set.




Citaat van: kermy op november  6, 2020, 19:02:11
Design technisch is een Harbeth wel een paar stappen terug van de huidige Sopra, dat lijkt me klontjes.

En om nu een speaker te gaan zoeken die alles maar lekker laat klinken, meestal is daar ook iets anders wat je daarvoor inlevert, en dan is dan ook niet altijd een gewenst effect.

Dat idee van een aantal curves die voor de mindere opnames deze ietwat genietbaar maken, dat idee is met de minste investering in te vullen, en er zijn dan bij albums die wel goed opgenomen zijn geen trade offs.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

brt

#358
Omdat ik achter mijn streamer niet zo veel ruimte heb en ik wil voorkomen dat de USB kabel te veel klemt, wil ik een verloopstekkertje eraan zetten.
Iemand enig idee of dit de kwaliteit van het geluid beinvloedt ivm andere connector?

EDIT: heb hem toegevoegd. Ik hoor geen veranderingen in het geluid.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#359
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik de Musician Pegasis r2r dac besteld. Zal nog wel wat weekjes duren voordat ie uit China binnen is, maar dan heb ik vast wat om naar uit kijken :)

Deze dac krijgt alom lovende reviews en als ik diverse gebruikers mag geloven gaat de Pegasus voorbij de RME Adi-2 dac die ik nu heb. De Pegasus is  duurder dus dat mag ook wel, maar toch. Het is een gokje, hopelijk pakt het goed uit...

Hier is een uitgebreide review te lezen:
https://soundnews.net/sources/dacs/musician-audio-pegasus-r2r-dac-review/
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

Zo, r2r denafrips ladderdac v rond de 1000€  :clapping:
Erg benieuwd! Keer samen met de rme adi-2 testen later  :D

brt

Citaat van: jellejanssen op december  2, 2020, 12:23:37
Zo, r2r denafrips ladderdac v rond de 1000€  :clapping:
Erg benieuwd! Keer samen met de rme adi-2 testen later  :D

Yes!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Citaat van: brt op december  2, 2020, 12:06:17
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik de Musician Pegasis r2r dac besteld. Zal nog wel wat weekjes duren voordat ie uit China binnen is, maar dan heb ik vast wat om naar uit kijken :)

Deze dac krijgt alom lovende reviews en als ik diverse gebruikers mag geloven gaat de Pegasus voorbij de RME Adi-2 dac die ik nu heb. De Pegasus is duurder dus dat mag ook wel, maar toch. Het is een gokje, hopelijk pakt het goed uit...

Hier is een uitgebreide review te lezen:
https://soundnews.net/sources/dacs/musician-audio-pegasus-r2r-dac-review/
Leuke review. Nadeel bij Chinese firma's is dat je BTW kwijt bent als je hem terug wilt sturen tenzij je geen invoerrechten hoeft te betalen. Dat kom ik helaas de laatste jaren nooit meer tegen :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Citaat van: TabCam op december  2, 2020, 18:02:43
Leuke review. Nadeel bij Chinese firma's is dat je BTW kwijt bent als je hem terug wilt sturen tenzij je geen invoerrechten hoeft te betalen. Dat kom ik helaas de laatste jaren nooit meer tegen :nopompom:.

Daar heb ik me inderdaad wel op ingesteld. Btw en inklaringskosten komen er nog bovenop. Dus dan zit je opgeteld rond de 1200,- verwacht ik.
Nog steeds wordt deze dan in de recensie de beste r2r dac onder de 2k genoemd.

Het wordt mijn eerste r2r dac, ben erg benieuwd naar wat te verwachten! Je leest veel dat de digitale scherpte bij r2r zo goed als weg is. Dat zou perfect zijn, want daar erger ik me toch regelmatig aan, vooral met de vele compressie op popalbums van nu is dat erg goed hoorbaar.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

jellejanssen

Heb er wat verder ingelezen, maar is zeker interessant !!! Ben erg benieuwd !!

Helaas lees je dan ook over andere pareltjes ... maar dat is n andere prijsklasse (x10 of meer)

brt

Citaat van: jellejanssen op december  3, 2020, 11:53:34
Heb er wat verder ingelezen, maar is zeker interessant !!! Ben erg benieuwd !!

Helaas lees je dan ook over andere pareltjes ... maar dat is n andere prijsklasse (x10 of meer)

Ja het kan altijd mooier, beter en duurder. Je kunt je makkelijk gek (laten) maken in deze hobby  :angel:
Die Holo May of de Denafrips Terminator en natuurlijk uit NL de Metrum Pavane of Sonnet Morpheus ijken me ook top, maar helaas allemaal financieel niet haalbaar voorlopig.

Dit lijkt me veel waar voor je geld en het formaat is ook te overzien (wel een ding in mijn onhandige tv 'meubel').
Anders had ik de Audio GD ook interessant gevonden, of een buizen dac van Musical Paradise, maar dat zijn ontzettend logge apparaten.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dura

Even op glad ijs; Ik zie dat je Chord kabels gebruikt; die zijn toch verzilverd? Ik ken deze types niet, maar mijn ervaring in het grijze verleden is dat alle verzilverde kabels die ik gebruikt heb in het midhoog een accent leggen, en dat in combinatie met een scherpe opname was voor mij vaak ook teveel. Probeer eens gewoon zuiver koper als experiment, hoeft niet duur te zijn.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

brt

Citaat van: Dura op december  3, 2020, 12:41:21
Even op glad ijs; Ik zie dat je Chord kabels gebruikt; die zijn toch verzilverd? Ik ken deze types niet, maar mijn ervaring in het grijze verleden is dat alle verzilverde kabels die ik gebruikt heb in het midhoog een accent leggen, en dat in combinatie met een scherpe opname was voor mij vaak ook teveel. Probeer eens gewoon zuiver koper als experiment, hoeft niet duur te zijn.

Ja volgens mij wel, is zeker interessant om daar mee te experimenteren.
Welke zuiver koper kabel raad je mij aan? Ik zou dan in eerste instantie naar de luidsprekerkabels willen kijken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dura

Ik ben heel tevreden met de Atlas Hyper3.0, met teflon isolatie, dat klinkt altijd wat schoner dan pvc in mijn oren. Ook goede ervaringen met de Kimber 8TC, open en met een groot ruimtelijk geluidsbeeld. Maar je kunt ook gewoon beginnen met een simpele 2.5 mm2 koperen kabel bijvoorbeeld van van Damme, of Supra, maar dan niet de Ply, want die is vertint, gewoon de 2.5 mm2
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

vanzomereng

Citaat van: brt op december  3, 2020, 13:18:44
Ja volgens mij wel, is zeker interessant om daar mee te experimenteren.
Welke zuiver koper kabel raad je mij aan? Ik zou dan in eerste instantie naar de luidsprekerkabels willen kijken.

Ik persoonlijk ben niet zo kabelbeliever maar heb hiero al eens eerder gemeld dat LS-kabels met
vele vertinde dunne litze kabels, men hiervan beweerd dat deze de eigenschap hebben, de scherpte in het hoog te "milderen"

Je kunt dan denken aan SUPRA PLY 3.4/S 3,0 M, welk volledig afgemonteerd met stekkers voor < 240 euro te verkrijgen is.
Je kunt ook zelf op basis van losse Supra PLY 3.4 kabel, hier schroef-banana's of vorkjes aan monteren en ben je goedkoper uit.
(je kunt kiezen tussen Supra PLY 3.4 normale uitvoering of  PLY 3.4/s, deze is met afscherming).

Verder is Supra m.i.z. wel een no-nonsense merk en deze hebben meer LS-Kabel (ook alleen koper/niet vertind) tegen redelijke prijzen in hun
programma zitten. Volgens mij zitten hier enkele forumsponsoren die Supra in hun pakket hebben en wellicht jouw wat op proef kunnen toesturen.

Verder is m.b.t. kabel het toch allemaal een kwestie van "gouden-uurtjes" en try-and-error  ;) 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Citaat van: Dura op december  3, 2020, 16:13:37
Ik ben heel tevreden met de Atlas Hyper3.0, met teflon isolatie, dat klinkt altijd wat schoner dan pvc in mijn oren. Ook goede ervaringen met de Kimber 8TC, open en met een groot ruimtelijk geluidsbeeld. Maar je kunt ook gewoon beginnen met een simpele 2.5 mm2 koperen kabel bijvoorbeeld van van Damme, of Supra, maar dan niet de Ply, want die is vertint, gewoon de 2.5 mm2

Nice, ik ga eens wat dingen checken.
Momenteel wacht ik nog op de Line Magnetic, die wegens een soort brom die af en toe opduikt nu bij de reparateur staat. Door Corona is eea vertraagd.
Als ik die amp weer thuis heb wil ik een definitieve vergelijking maken en nadat ik een keuze heb gemaakt voor welke blijft, gaan finetunen met kabels en zekeringen. Goed om al een paar kandidaten te hebben!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: VANZOMERENG op december  3, 2020, 16:14:13

Verder is m.b.t. kabel het toch allemaal een kwestie van "gouden-uurtjes" en try-and-error  ;)

Zo is dat. En ik zie het ook echt als finetuning/tweaken. Niet als enorm schokkende dag- en nachtverschillen.
Dank voor de suggesties.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#372
Voor wie het leuk vindt: sinds deze week heb ik een account op Instagram waarop ik elke dag een 'ballad' plaats. Veelal in de americana/singer-songwriter/indie-folk/alt-country/indie-pop hoek.. Voor wie van vrolijke muziek houdt, net als ik (ahum  :angel:)

www.instagram.com/foreverchords

Van deze songs maak ik een playlist op Spotify (zit zelf op Tidal, maar dat hebben veel niet-audiofielen niet, dus dit is makkelijker luisteren voor de meesten)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Citaat van: brt op december 11, 2020, 10:53:19
Voor wie het leuk vindt: sinds deze week heb ik een account op Instagram waarop ik elke dag een 'ballad' plaats. Veelal in de americana/singer-songwriter/indie-folk/alt-country/indie-pop hoek.. Voor wie van vrolijke muziek houdt, net als ik (ahum  :angel:)

www.instagram.com/balladsballadsballads

Van deze songs maak ik een playlist op Spotify (zit zelf op Tidal, maar dat hebben veel niet-audiofielen niet, dus dit is makkelijker luisteren voor de meesten)
Maak ook hier een topic met Tidal verwijzingen aan of een Tidal playlist, hou wel van lijstjes met nog te ontdekken muziek :pompom:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

vergeerr72

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL