Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 22, 2020, 20:27:57
Nee niet met REW maar een fysiek filter.
Maar die kan gewoon parallel op de luidspreker of versterker aansluitingen aan gesloten worden dus geen moeilijke ingrepen.
Ik verwacht dat je dan precies hebt wat je wil.

Rob

Wat voor kosten hebben we het hier over, Rob en hoe zou dat eruit zien, visueel?
Ik voel niet zo veel voor een kastje aan mijn speakers. Bovendien ben ik natuurlijk niet voor niets voor de klank van deze speakers gevallen, én voor de klank van deze beide SET buizenversterkers. Er is dan ook geen probleem, ik waardeer beide zeer, maar probeerde vooral het klankverschil toe te lichten in mijn omschrijving. Met een andere buizenbezetting kan ik de sound ook al weer wat tweaken bijvoorbeeld.

Ik heb een matched paar GE 6829 besteld op Ebay. NOS uit 1963, maar ze meten nog erg goed.
Komen uit de USA, krijg ik over een tijdje binnen. Die geven bijv wat meer laag (ook echt aan de onderkant). Ik vind het leuk om daar mee te spelen en het geluid te beinvloeden. Je weet wel, op zoek naar het perfecte geluid  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op oktober 23, 2020, 10:43:06
Misschien (weer) een domme vraag, maar is tegenkoppeling hetzelfde als feedback?

De S9 heeft 14db, de LM219ia heeft een switch waarbij je kan kiezen tussen minimale en maximale negatieve feedback (hoeveel beide standen inhouden kan ik niet vinden). Ik vind met minimale feedback het mooiste klinken.

Enne, los van de mate van tegenkoppeling, beide versterkers hebben sowieso een eigen klankkarakter toch?

Tot slot: misschien een domme vraag maar waarom zou ik dit niet middels een digitaal filter kunnen corrigeren? Stel ik correct tot zo'n 400 a 500 hz... Dan pak ik het midlaag ook mee...

Ja, tegenkoppeling is het zelfde als feedback.

Ja, beide versterkers hebben een eigen karakter, ook andere buisbezetting, schakeling enz, dus dat zal altijd een verschil teweeg brengen.

Nee, dit kun je niet in REW doen, waarschijnlijk zou je die boost die je juist in het laag rond de 200Hz nodig hebt niet kunnen leveren omdat het vermogen van beide versterkers daar niet voldoende voor is.

Wat Rob wil doen is het voor de versterkers makkelijk maken om hun vermogen zo lineair mogelijk te leveren, terwijl ze nu doordat een trafo nu eenmaal de uitgang naar de ingang vertaalt dit niet kunnen doen. Daardoor ontstaat er rond de 200 Hz een stevige dip.

Met buizen goochelen is leuk, maar het moet de puntjes op de I zetten, en niet het geheel moeten bepalen, en dit soort zaken los je daar niet mee op.

Mocht Rob er anders over denken dan zal hij zich hier wel melden.


Met vriendelijke groet,

Kermy

vanzomereng

Citaat van: brt op oktober 23, 2020, 10:58:49
Met een andere buizenbezetting kan ik de sound ook al weer wat tweaken bijvoorbeeld.
Maar ook dan is het een speld in een hooiberg zoeken?
Wellicht bij Ed de Jong Systems  1 van grootste buizenguru's in Nederland, ff informeren/mailtje sturen met je huidige situatie en wensen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Contour

Impedantie correctie zijn 3 kleine componentjes parallel op de ingang van je speaker, kan ook ingebouwd worden dan zie je er niks van.

Gr. Walter

brt

Oke, interessant dit.
Ben benieuwd naar wat het zou kosten.

Overigens heb ik power zat hoor @kermy. Ik kom niet eens aan een fractie van het vermogen als ik muziek draai, bij de LM219 vaak niet eens boven de halve watt, lees ik af op de meter.

Maar stel dat zo'n filter niet zo duur is om te maken, dan is het natuurlijk wel leuk om dit te verkennen!

Alleen snap ik niet waarom Focal deze speakers met deze impedantie dan zo ontworpen heeft. Het is toch geen misselijk setje...  Of komt dat dus puur door de  buizen erop? Toen ik met de Purifi speelde had ik ws. veel meer (mid-)laag maar miste toen juist weer dat warme/aanwezige midden van een SET buizenamp...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 23, 2020, 11:29:49
Maar ook dan is het een speld in een hooiberg zoeken?
Wellicht bij Ed de Jong Systems  1 van grootste buizenguru's in Nederland, ff informeren/mailtje sturen met je huidige situatie en wensen.

Voor mij is dat de hobby. Ik vind het leuk om dingen zelf te ontdekken of getipt te krijgen (o.a. middels forums)m en ze dan thuis te proberen.
Er is veel kennis online aanwezig, maar uiteindelijk zal je het toch altijd zelf moeten proberen in je thuissituatie. Ik ken overigens al wat mensen die veel van buizen weten, dus de hooiberg is wat minder groot in mijn geval ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op oktober 23, 2020, 11:40:17
Oke, interessant dit.
Ben benieuwd naar wat het zou kosten.

Overigens heb ik power zat hoor @kermy. Ik kom niet eens aan een fractie van het vermogen als ik muziek draai, bij de LM219 vaak niet eens boven de halve watt, lees ik af op de meter.

Maar stel dat zo'n filter niet zo duur is om te maken, dan is het natuurlijk wel leuk om dit te verkennen!

Alleen snap ik niet waarom Focal deze speakers met deze impedantie dan zo ontworpen heeft. Het is toch geen misselijk setje...  Of komt dat dus puur door de  buizen erop? Toen ik met de Purifi speelde had ik ws. veel meer (mid-)laag maar miste toen juist weer dat warme/aanwezige midden van een SET buizenamp...

Dat gaat in de tientjes lopen, maakt ook nog een verschil of je het in de speaker wil laten bouwen, of er buiten in een esthetisch verantwoord kastje.

He, er zijn in audioland wel meer gekke zaken te vinden, en die impedantie begint pas een rol te spelen als je met een uitgangstrafo, lees buizenversterker (ex OTL) speelt.

En, nee, je hebt niet genoeg vermogen, 10dB is 10 maal, 20 dB is 100 maal en 30 dB is 1000 maal, om het maar eens even in perspectief te plaatsen. Dat is meteen de reden dat er bijna nooit word geboost, maar wel word geknepen, en als er al geboost word, dan minimaal.

Daarom zijn EQ programma's zoals Dirac ook zo leuk, als mensen daar geheel zonder kennis mee aan de slag gaan, resultaat, een clippende versterker.

Ik zou zeggen, geef Rob een kans om te bewijzen wat het kan brengen, en trek de conclusie welke versterker je gaat houden in ieder geval op basis van alle gegevens.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Ik was volledig onbekend met dit verhaal, super interessant, wéér wat geleerd!

Als het tientjeswerk is vind ik het op zich wel interessant om dit te verkennen.

Rob, we hadden al eens contact, we wonen niet bepaald bij elkaar om de hoek. Hoe zou ik zelf de impedantie kunnen meten?
Of is langskomen met de speaker(s) sowieso een beter idee?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#308
Citaat van: Rob_Dingen op oktober 22, 2020, 14:07:47
Hoi BRT,

Als je naar de grafiek kijkt zie je in het midden behoorlijk hogere impedantie.
Afhankelijk van het type schakeling wel of geen tegenkoppeling zal de output van de versterker de impedantie volgen.
Dat betekend dat hij harder gaat spelen waneer de impedantie hoger word.
Dus het is begrijpelijk dat een versterker zeker een buis kil kan klinken omdat de impedantie bij 200Hz een stuk lager ligt dan de rest.
En daar zit een stuk van de warmte en onderkant stemmen.
Je zou voor de impedantie een correctie kunnen maken waardoor de impedantie vlak word en daar geen last meer van hebt waardoor de speaker warmer zal gaan klinken en beter het verschil tussen de 2 versterkers kan beoordelen.
Kan dat voor je regelen maar dan moet je met een speaker langs komen of impedantie kunnen meten.

Als ik deze grafiek zo zie verklaart dat waarschijnlijk ook waarom ik bij de LM219ia rond de 4000 a 5000 hz (de bekkens en -s klanken zoals ik die noemde) het bij sommige albums too much vind? De Lm219ia heeft nog een stuk minder tegenkoppeling dan de Unison S9 en in de grafiek is rond dat gebied best wel een bultje te zien...

Edit: grafiek toegevoegd
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Wil je serieus met zo'n set digitale filters gebruiken?
Ik denk dat de klank van beide versterkers veel dichter bij elkaar komen met een impedantie correctie netwerkje.
Weet niet meer of het in dit topic was maar een versterker heeft alleen lokale tegenkoppeling.
Feedback is inderdaad hetzelfde als tegenkoppeling.

Rob

vanzomereng

#310
Citaat van: Rob_Dingen op oktober 24, 2020, 12:30:11
Ik denk dat de klank van beide versterkers veel dichter bij elkaar komen met een impedantie correctie netwerkje.

Hallo Rob_Dingen,  kan je wellicht stellen, dat als theoretisch gesproken alle luidsprekers een zelfde impedantiecurve hebben,
dat dan niet alle versterkers qua klanksignatuur veel dichter bij elkaar liggen of wellicht 100% identiek  aan elkaar zijn. ???

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

kermy

Citaat van: VANZOMERENG op oktober 24, 2020, 14:06:21
Hallo Rob_Dingen,  kan je wellicht stellen, dat als theoretisch gesproken alle luidsprekers een zelfde impedantiecurve hebben,
dat dan niet alle versterkers qua klanksignatuur veel dichter bij elkaar liggen of wellicht 100% identiek  aan elkaar zijn. ???



Dit speelt eigenlijk alleen bij buizenversterkers. De uitgangsimpedantie van een transistorversterker is vaak dermate laag, en dat over een groot frequentiebereik dat het daar geen rol speelt. Tevens zijn de meeste transistorversterkers voorzien van tegenkoppeling, die meestal veel hoger is dan wanneer deze bij een buizenversterker word toegepast.

Bij een buizenversterker met ugt vertaalt deze wat er aan de uitgang (secundair) gebeurt direct naar de primaire kant, en dus naar wat de buis ziet. Dit in combinatie met de hogere uitgangsimpedantie van een buizenversterker maakt dat een door Rob voorgestelde ingreep het effect kan hebben.

Proberen is het devies.

Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Citaat van: Rob_Dingen op oktober 24, 2020, 12:30:11
Wil je serieus met zo'n set digitale filters gebruiken?
Ik denk dat de klank van beide versterkers veel dichter bij elkaar komen met een impedantie correctie netwerkje.
Weet niet meer of het in dit topic was maar een versterker heeft alleen lokale tegenkoppeling.
Feedback is inderdaad hetzelfde als tegenkoppeling.

Rob

Ik zou graag de mogelijkheden van een impedantie correctie netwerk willen verkennen, heb je een PM gestuurd.

Ik zie dat er online allerlei calculators zijn om de correctie te bereken. Kun je daarmee de correctie speciaal voor de buizenversterker maken?
Deze bijv https://lautsprechershop.de/tools/t_impedanzkorrektur_en.htm
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Je hebt met de Purifi de eigenschap van je luidsprekers kunnen beluisteren zonder noemenswaardige invloed van deze imp karakterestiek.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Maar dan wel zonder de buizen klank, /aangenaam klinkende extra vervorming?), dus niet precies hetzelfde.

scrutinizer

#315
Citaat van: Contour op oktober 24, 2020, 22:00:40
Maar dan wel zonder de buizen klank, /aangenaam klinkende extra vervorming?), dus niet precies hetzelfde.
Nee.  Maar wel zonder mogelijke dip in het lagere midgebied en oploop van 400hz > 5000hz in het verdere frequentieverloop.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Citaat van: scrutinizer op oktober 25, 2020, 10:45:42
Nee.  Maar wel zonder mogelijke dip in het lagere midgebied en oploop van 400hz > 5000hz in het frequentieverloop.

Inderdaad, dus het is interessant om dat te verkennen. Het zou zo maar heel goed kunnen uitpakken.
Het karakter van de speaker bevalt me zeer, ook met de Purifi was dit zo. Met buizen vind ik het helemaal prachtig. Dus benieuwd wat dit gaat opleveren!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Gisteren ben ik bij Rob Dingen geweest en hij heeft voor mij een netwerk correctie filter gemaakt.
Ik had één Focal Sopra 1 meegenomen die Rob heeft doorgemeten en daar heeft hij een filter voor gemaakt.

Ook heb ik Rob zijn set kunnen beluisteren en dat klonk simpelweg erg goed.
Het geluid is behoorlijk anders dan bij mij thuis, en daar moet ik altijd even aan wennen, maar na een paar nummers kon ik me steeds verder in de sound onderdompelen. Rob heeft een heerlijk en rustige sound met enorm veel resolutie weten samen te stellen, waarbij met name de enorme diepte in het geluid mij opviel, maar ook uberhaupt de ruimte die in een opname zit erg mooi wordt weergegeven. Toen ik 's avonds thuis kwam moest ik van díe sound juist weer even afkicken!

Rob is al vanaf zijn 15e bezig met audio apparatuur te bouwen en heeft dus decennia lang kennis opgedaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Rob ook zelf buizenversterkers bouwde! Daar hebben we ook nog even naar geluisterd (ook om te kijken hoe het filter op mijn Sopra z'n werk deed) en ook dat klonk top.

Al met al stapte ik eind van de middag weer in de auto met speaker en filter en eenmaal thuis de speaker weer op de stand gezet en even aangesloten, met het filter erop. Ik heb maar even kunnen luisteren want ik was behoorlijk gaar van de autorit (2 x 2 uur in de auto gezeten) en ik had Rob de oren van z'n kop gevraagd over diverse aspecten van audio. Maar ik heb wel éven kunnen luisteren en je merkt dat het filter z'n werk doet, er is idd wat warmte aan de onderkant bij gekomen, waardoor de klank meer in balans is. Ik moet nog uitgebreider gaan luisteren, en dan zal ik met een update komen.

Het filter kostte idd maar een paar tientjes aan onderdelen en ik vind het geweldig dat Rob zijn tijd, kennis en kunde belangeloos beschikbaar stelt om forumgenoten te helpen. Dus nogmaals dank, Rob!


Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Graag gedaan en nu hopen dat het het gewenste resultaat levert.

Rob

vergeerr72

#319
Citaat van: brt op november  1, 2020, 17:21:53
Gisteren ben ik bij Rob Dingen geweest en hij heeft voor mij een netwerk correctie filter gemaakt.
Ik had één Focal Sopra 1 meegenomen die Rob heeft doorgemeten en daar heeft hij een filter voor gemaakt.

Ook heb ik Rob zijn set kunnen beluisteren en dat klonk simpelweg erg goed.
Het geluid is behoorlijk anders dan bij mij thuis, en daar moet ik altijd even aan wennen, maar na een paar nummers kon ik me steeds verder in de sound onderdompelen. Rob heeft een heerlijk en rustige sound met enorm veel resolutie weten samen te stellen, waarbij met name de enorme diepte in het geluid mij opviel, maar ook uberhaupt de ruimte die in een opname zit erg mooi wordt weergegeven. Toen ik 's avonds thuis kwam moest ik van díe sound juist weer even afkicken!

Rob is al vanaf zijn 15e bezig met audio apparatuur te bouwen en heeft dus decennia lang kennis opgedaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Rob ook zelf buizenversterkers bouwde! Daar hebben we ook nog even naar geluisterd (ook om te kijken hoe het filter op mijn Sopra z'n werk deed) en ook dat klonk top.

Al met al stapte ik eind van de middag weer in de auto met speaker en filter en eenmaal thuis de speaker weer op de stand gezet en even aangesloten, met het filter erop. Ik heb maar even kunnen luisteren want ik was behoorlijk gaar van de autorit (2 x 2 uur in de auto gezeten) en ik had Rob de oren van z'n kop gevraagd over diverse aspecten van audio. Maar ik heb wel éven kunnen luisteren en je merkt dat het filter z'n werk doet, er is idd wat warmte aan de onderkant bij gekomen, waardoor de klank meer in balans is. Ik moet nog uitgebreider gaan luisteren, en dan zal ik met een update komen.

Het filter kostte idd maar een paar tientjes aan onderdelen en ik vind het geweldig dat Rob zijn tijd, kennis en kunde belangeloos beschikbaar stelt om forumgenoten te helpen. Dus nogmaals dank, Rob!
Ik heb Rob zijn set drie keer gehoord en het blijft indrukwekkend goed.

Ben benieuwd wat de filter gaat opleveren.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Aan beide speakers heb ik nu een zogenaamd netwerk correctie filter hangen. Dit schroef je gewoon tussen de speakerklemmen (kan ook aan de versterkerkant), waardoor de speakers origineel blijven; wel zo fijn bij een eventuele verkoop ooit.

Na een paar uur luisteren kan ik zeggen dat het filter een goede verbetering geeft in mijn geluid. Het is meer in balans. Gitaren en piano, maar ook stemmen klinken nu iets echter. Het klinkt wat voller en warmer, zonder aan resolutie in te leveren. De voorspelde 'meer body in de stemmen' is er inderdaad en daardoor klinkt het allemaal nog wat rustiger en natuurlijker.
Doordat er nu meer body aan de onderkant van de stemmen en veel akoestische instrumenten zit, vallen -s klanken ook iets minder op (omdat er meer gewicht tegenover staat, zeg maar).
Stemmen staan in sommige tracks wel weer een stukje naar achteren dan eerst, nu meer in de mix; zonder te verzuipen overigens. Maar dat komt dus doordat het middengebied nu wat zachter klinkt, er is minder accent op, maar het is al met al wel meer in balans zo. Het verschilt uiteraard ook per opname wat beter uitpakt en het is natuurlijk ook weer even wennen, maar al met al klopt het wel meer zo.

Mooie bijkomstigheid is dat het laag (de frequenties onder het mid-laag) nu ook voller klinken, wat het geheel wat meer ballen geeft. Wel lekker eigenlijk  :headbanging: Er wordt niks weggedrukt qua informatie, het kan het prima hebben :inlove:

Dus deze blijft er voorlopig aan hangen. Top filtertje Rob!  :clapping:

PS: Kreeg net bericht van Focal dat zij niet de gegevens voor een netwerk correctie filter willen delen. Beetje flauw van ze, zeker omdat ik heb begrepen dat diverse luidsprekermerken een filter optioneel erbij leveren voor buizenbakbezitters. Inmiddels ben ik dus al voorzien doordat Rob dit heeft gedaan, maar ja, wat heb je te verbergen denk ik dan. Ben wel iets meer klantvriendelijkheid van ze gewend.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Ik zei toch dat je het een kans moest geven. Mooi dat het zo heeft uitgepakt.

Inderdaad, wel lullig van Focal om zo met de klanten om te springen, je moet maar denken, dat is waar grote bedrijven klein in zijn.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Citaat van: kermy op november  2, 2020, 11:16:30
Ik zei toch dat je het een kans moest geven. Mooi dat het zo heeft uitgepakt.

Inderdaad, wel lullig van Focal om zo met de klanten om te springen, je moet maar denken, dat is waar grote bedrijven klein in zijn.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Zeker Kermy!
Dat is voor mij een van de mooie dingen van het forum, dat anderen kunnen meedenken en adviseren. En het pakt absoluut goed uit. Blij mee.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Leuk dat Rob het even vlak heeft gemaakt, maar dit is dus eigen aan buizen in een eindversterker en verklaart ook direct waarom het strakker klonk met de Purifi in het laag. Dit is wel een goedkopere oplossing dan een voorversterker met buizen + Eigentakt poweramp :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

kermy

Citaat van: katwax op november  3, 2020, 10:49:22
Leuk dat Rob het even vlak heeft gemaakt, maar dit is dus eigen aan buizen in een eindversterker en verklaart ook direct waarom het strakker klonk met de Purifi in het laag. Dit is wel een goedkopere oplossing dan een voorversterker met buizen + Eigentakt poweramp :)

Het probleem zat bij topic starter net onder het stemmengebied, en door dat probleem ontbrak het daar aan wat warmte. Nu de impedantie daar gecorrigeerd is kan de buizenbak laten horen wat hij moet laten horen.

Een klasse D, of eigenlijk iedere torrenbak gaat mits goed ontworpen altijd strakker klinken in het laag dan een buizenbak.

Nu kan er tenminste met alle zaken goed een beslissing genomen worden welke versterker blijft en welke er verkocht gaat worden.


Met vriendelijke groet,

Kermy