Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

Vorige topic - Volgende topic

Unkhman, brinkie en 2 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: Pjotr27 op april 24, 2025, 13:13:23Probeer eens te gaan luisteren naar een setje Focal Diablo Utopia monitors, zien er prachtig uit. En zullen nog wel iets verder gaan als je Sopra 1

Dat lijkt me serieus een geweldige speaker, maar helaas financieel niet haalbaar voor mij.
Tenzij ze ergens flink in de aanbieding zijn :)
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Pjotr27

Citaat van: RZeemering op april 24, 2025, 13:21:53Dit snap ik niet helemaal. Op (digitaal) papier klinken deze speakers fantastisch. Een erg mooi hoog en meer en goed in het laag. Waarom dan niet iets met korting proberen?

Deze korting laat in ieder geval zien wat de marge is op dergelijke producten. Dat lijkt mij juist wél een reden om ze met korting te kopen ;)

Ik ben het met je eens dat je niet alles moet gaan kopen omdat het korting heeft. Maar als je in een digitale zoektocht iets vind wat je erg aanspreekt en vervolgens tegen een korting aan loopt. Niks mis mee.

Voor mij was deze luistersessie (tenzij Børresen aangeeft ze defect zijn) een leuke manier om wat speakers te luisteren in het hogere segment. En net als met de dure speakerkabels die Mark naar mij toe had meegenomen blijkt maar weer dat grote bedragen weinig zegt over de geluidskwaliteit van de spullen.
Ik gok dat die fall-off in het hoog een ontwerp is. Wat me niet zal verbazen want deze speakers zullen het beter doen in een gemiddelde NL (design) woonkamer dan Focals.
Wat me nog wel bevreemd is dat andere luisteraars van dit forum de speakers juist als scherp hebben ervaren.
Maar als dit in een onbehandelde hotelkamer was dan klopt het misschien ook wel weer. Want bij beide grafieken van de Børresen gaat het in het hogere hoog weer harder.

Op papier goed zegt me niets, net als reviews. Als ik lees dat de adviesprijs 20k is en ze op diverse sites nieuw uit doos worden aangeboden voor minder als de helft, dan denk ik niet meteen aan marge,eerder aan onverkoopbaar en dus dumpen. Apparatuur die ik interessant en goed vind, wordt nauwelijks met korting aangeboden, was dat maar wel zo....we willen allemaal wel een koopje.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

brt

Citaat van: Pjotr27 op april 24, 2025, 13:36:20Op papier goed zegt me niets, net als reviews. Als ik lees dat de adviesprijs 20k is en ze op diverse sites nieuw uit doos worden aangeboden voor minder als de helft, dan denk ik niet meteen aan marge,eerder aan onverkoopbaar en dus dumpen. Apparatuur die ik interessant en goed vind, wordt nauwelijks met korting aangeboden, was dat maar wel zo....we willen allemaal wel een koopje.

Het komt er dus op neer dat jij een aanbieding wantrouwt?

Zoals eerder toegelicht is deze Z-lijn niet meer in productie en opgevolgd door een nieuwe lijn, waardoor hij er goedkoop uit mag. Dat zegt toch helemaal niks over de kwaliteit?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Pjotr27

Citaat van: brt op april 24, 2025, 13:41:16Het komt er dus op neer dat jij een aanbieding wantrouwt?

Zoals eerder toegelicht is deze Z-lijn niet meer in productie en opgevolgd door een nieuwe lijn, waardoor hij er goedkoop uit mag. Dat zegt toch helemaal niks over de kwaliteit?

Als ik die "aanbieding" op diverse sites tegenkom en ook nog eens voor minder als 50% van de oorspronkelijke prijs "wantrouw" ik het wel een beetje. Er is meer af als de importeur/winkelmarge dan... waarom meteen zoveel? Ik ben zeker niet vies van een ouder model, maar veel meer als 20, 25% korting vanaf de oorspronkelijke nieuwprijs zat er nooit in. En ik heb echt al heel wat spullen gekocht in het verleden.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Pjotr27

Citaat van: brt op april 24, 2025, 13:33:54Dat lijkt me serieus een geweldige speaker, maar helaas financieel niet haalbaar voor mij.
Tenzij ze ergens flink in de aanbieding zijn :)

Worden zo af en toe tweedehands aangeboden... voor een prijs die wellicht wel past...

brt

Citaat van: Pjotr27 op april 24, 2025, 13:45:36Als ik die "aanbieding" op diverse sites tegenkom en ook nog eens voor minder als 50% van de oorspronkelijke prijs "wantrouw" ik het wel een beetje. Er is meer af als de importeur/winkelmarge dan... waarom meteen zoveel? Ik ben zeker niet vies van een ouder model, maar veel meer als 20, 25% korting vanaf de oorspronkelijke nieuwprijs zat er nooit in. En ik heb echt al heel wat spullen gekocht in het verleden.

Ik weet niet of het meteen zo veel is, misschien was het eerst minder korting dan waarvoor ik ze kocht. Maar hoe ouder die lijn, hoe minder die waard wordt (denk ik) omdat mensen vaak denken dat nieuwer beter is, en de fabrikant dit vaak ook zelf hard roept.

Voor mij was het daarmee een kans om binnen mijn budget toch een hoger segment in huis te halen. Het pakt helaas niet uit zoals ik hoopte.

brt

Citaat van: Pjotr27 op april 24, 2025, 13:46:30Worden zo af en toe tweedehands aangeboden... voor een prijs die wellicht wel past...

Zou er heel veel verschil zijn met de Sopra 1?

brt

Citaat van: FS249 op april 24, 2025, 12:59:38Even terug naar deze opmerking n.a.v. mijn vraag over mogelijk bijplaatsen van een sub.Ik zou het eens proberen, wie weet DE oplossing voor jou.

Ik heb het weleens geprobeerd met een klein REL subje. Dat gaf toen te weinig meerwaarde. Dus ik zal iets met betere specs moeten vinden wat toch ook nog fysiek en esthetisch past én goede crossover en dsp instelmogelijkheden heeft zodat ik het perfect kan integreren. Ik heb al wel wat in gedachten, maar wil eerst dit avontuur maar eens tot een goed einde brengen.

sschot

Ik zou ze eens een meter voor de tweeter meten, om te kijken of het de karakteristiek van de LS of van de LS in de ruimte is.

Zomaar stellen dat ze defect zijn, klinkt ook niet helemaal geloofwaardig.

Dat tekst, interpretatie van woorden en feitelijke ervaring een wereld van verschil zijn, lijkt hiermee wel weer zeer sterk onderschreven te zijn.

Suc6 met het verloop van deze ervaringsroute.....
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Pjotr27

Citaat van: brt op april 24, 2025, 14:03:59Zou er heel veel verschil zijn met de Sopra 1?

Ik heb weleens de Grand Utopia gehoord, maar niet de monitor. En prijs zegt niet alles, maar het is wel dezelfde fabrikant, wellicht dezelfde componenten met betere specificaties. En bovendien je kent het merk en is het je "smaak". Wellicht is er iemand die een setje in Nederland heeft en kan je eens vergelijken?

Laan

Bij Raihdo was het zo dat de magie kwam als je ze voor je neus liet kruisen. Dus veel meer ingedraaid als goed voelt. Wie weet, ik heb het ook maar gelezen ooit ergens.

brt

Citaat van: Laan op april 24, 2025, 14:22:45Bij Raihdo was het zo dat de magie kwam als je ze voor je neus liet kruisen. Dus veel meer ingedraaid als goed voelt. Wie weet, ik heb het ook maar gelezen ooit ergens.

Ik heb dat ook gedaan. Aanvankelijk exact de tips van de fabrikant opgevolgd. Geen magie helaas. Ze waren toen volledig op mij ingedraaid. Daarna zelf (subtiel) gaan schuiven en daar werd het beter van, maar nog steeds klonk het niet goed genoeg.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

brt

Citaat van: sschot op april 24, 2025, 14:11:52Ik zou ze eens een meter voor de tweeter meten, om te kijken of het de karakteristiek van de LS of van de LS in de ruimte is.

Het is altijd een samenspel van speaker en ruimte wat het geluid maakt, maar de Focal gaf niet zo'n bizarre afval in het hoog, dat was gewoon een mooie lijn. En zo klinkt het ook. Waarmee voor ons het bewijs was dat het niet (uitsluitend) aan de kamer ligt. We hadden geen behoefte aan verdere metingen van de Borressen gisteravond en besteedden onze tijd liever aan het terugplaatsen en luisteren naar de Focals. Het contrast was groot.

brt

Citaat van: DofN op april 24, 2025, 14:36:24Heel vreemd allemaal.

Nogal!

@RZeemering heeft thuis ribbon speakers, dus het was extra interessant dat hij kwam luisteren. Hij zei al meteen dat een ribbon zo niet hoorde te klinken.

Pjotr27

Citaat van: brt op april 24, 2025, 14:39:33Nogal!

@RZeemering heeft thuis ribbon speakers, dus het was extra interessant dat hij kwam luisteren. Hij zei al meteen dat een ribbon zo niet hoorde te klinken.

Komt er wel geluid uit de ribbons? Afval die je meet lijkt wel een laag unit die afvalt binnen zijn specs

brt

Xander32

Ik ben heel benieuwd of er een reactie van de leverancier komt en zo ja welke.
En ondanks dat het niet het beoogde resultaat heeft, ben je toch weer wat wijzer geworden.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Markus2

Hoe verhield de positie van de meetmicrofoon zich t.o.v. de luidsprekers (en ook niet onbelangrijk; De verschillende drivers)?

Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

Richi

Citaat van: Markus2 op april 24, 2025, 16:30:35Hoe verhield de positie van de meetmicrofoon zich t.o.v. de luidsprekers (en ook niet onbelangrijk; De verschillende drivers)?

Ik ga er vanuit dat is gemeten op de luisterplek, net als ik indertijd heb gedaan bij Bart.
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Sopper

Het klinkt niet, het meet slecht, leuk experiment, inpakken en terug sturen en op naar het volgende avontuur  :headbanging:
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Richi

Citaat van: Sopper op april 24, 2025, 16:35:36Het klinkt niet, het meet slecht, leuk experiment, inpakken en terug sturen en op naar het volgende avontuur  :headbanging:
Precies dat. Voor de lol zou je ze nog eens in de auto kunnen gooien en naar Mark of mij toe rijden om ze op onze sets aan te sluiten. Puur om van te leren wat die speakers doen in een andere set en ruimte.
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Markus2

Citaat van: Richi op april 24, 2025, 16:35:12Ik ga er vanuit dat is gemeten op de luisterplek, net als ik indertijd heb gedaan bij Bart.

Dat las ik inderdaad. Ik mag ook uitgaan van oorhoogte tijdens luisteren of lag de focus bij meten op een andere positie?

:)
Lyngdorf - Array - C.E.C. - Sony - Phonomena - Audio Technica - Celestion

chansig

Gaat die 12 dB niet verklaren. Het is wat het is.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Marco66

Wellicht compleet overbodig maar speakerkabels zitten juist aangesloten?
Woonkamer: Devialet Phantom 2
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch