Beamer (JVC DLA-X5500) + Adeo Plano 100"

Started by Martijnst1990, April 7, 2020, 15:10:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

darkrunner

#25
Alle wanden en plafond zijn donker bruin geverfd, verduisterde gordijnen in dezelfde kleur, zonder licht zie je enkel zwart voor je ogen, verschil beamer/tv is toch enorm.

In een aparte ruimte zou ik ook gewoon voor een Beamer gaan, maar wil niet meer afgezonderd in een andere ruimte series/films kijken.

home@the movies

Quote from: darkrunner on April 10, 2020, 21:46:54
-4010 = EH-TW7400
-5050 = 9400

Voordeel tv: kleur, zwart, ook met licht goed beeld, telkens als ik van beamer naar tv wissel zie je toch echt dat een tv beeld een heel stuk beter,
90" is indd een kantelpunt zelf vind ik 110" ideaal maar toch wil ik liever voor een 85" tv gaan.

110" wat ik nu heb daar is de kijkafstand 320cm van, bij de 85" tv zal de kijkafstand rond de 260cm worden.

Ik ben nog steeds tevreden van het plaatje wat men beamer neerzet, maar als het scherm omhoog gaat en de tv weer aan dan zie je toch direct hoeveel je eigenlijk inboet aan kwaliteit.

Ik ga zeker niet beweren dat een tv niet beter presteert in een woonkamer, dat is in veel gevallen zeker waar, maar je moet er wel bij vermelden welke projector en scherm je vergelijkt met een 90 inch tv.
Ik zou in een woonkamer nooit een matwit scherm adviseren, een daylight ALR scherm brengt de hele woonkamer beleving direct naar een heel ander niveau.
Het is zelfs zo dat de combi van een daylight scherm met goedkopere projector veel beter zal scoren dan een duurdere (betere) projector op een standaard matwit scherm in een woonkamer.
Dat is dan ook iets wat ik vele klanten laat zien, het verschil tussen die twee is vaak iets waar ze helemaal niet op gerekend hadden, tot ze het zelf zien.

home@the movies

#27
Dit is mijn woonkamer met compleet witte muren en plafond, alle lichten aan op aan daylight scherm van 2m20 breed, en dan staat de projector nog maar op 70% lichtintensiteit.

home@the movies

En dit met het licht uit.

skoebiedoe

#29
https://imgur.com/ThB802e

Mag ik meedoen . ;)

Is een gewone blu ray

https://imgur.com/Eaqi1yg

Gewoon tv

https://imgur.com/z1IYMTn

Tja uhd hdr ...iemand ?

darkrunner

#30
Ultra short throw in combi met een ALR scherm is idd top

Nog een voordeel: lampen gaan zeer lang mee

Is indd toch wel iets om over na te denken want het blijft nog steeds 85" vs + 100" wat toch behoorlijk is.

Werer: blijkbaar doet de CHIQ B5U Dolby vision (Atv) met als keuze: Dolby Vision bright/Dolby Vision dark, heeft de CHIQ A5U
dit ook?


J.A.F._Doorhof

Als je puur voor kwaliteit gaat zou ik geen short throw adviseren.

Een goede projector zoals de Epson 9400 of daarboven Sony of JVC heeft een ultieme film ervaring met juiste dynamiek en rust.

De short throws vind ik ver achterblijven voor een veel hogere prijs.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 12, 2020, 07:33:47
Als je puur voor kwaliteit gaat zou ik geen short throw adviseren.

Een goede projector zoals de Epson 9400 of daarboven Sony of JVC heeft een ultieme film ervaring met juiste dynamiek en rust.

De short throws vind ik ver achterblijven voor een veel hogere prijs.

De bovenstaande discussie ging specifiek over het vervangen van een tv toestel in een woonkamer omgeving, dan is bovenstaande uitleg echt wel heel erg kort door de bocht naar mijn mening. In mijn woonkamer komt de 9400, of een andere klassieke projector, niet aan de prestaties die de Optoma in combi met een als scherm neer zet. Dat is helemaal anders in een dedicated ruimte waar ik nooit een short throw zou zetten.
De short throws zijn een vervanging voor smart tv's waarbij mensen toch willen gaan voor een groot beeld, niet voor dedicated ruimtes, dat is denk ik voor iedereen wel duidelijk.

darkrunner

#33
De grote buiten beschouwing gelaten

Maar bv een tw 9400 in een dedicated ruimte die een beter plaatje neerzet dan een Oled, Qled, Sony XG?

Op de demo dag was ik onder de indruk van de CHIQ A5U in combi met het Alr scherm, heb er lang gestaan maar toch ook veel de opmerking gehoord van andere : het kan niet tippen aan Oled zwart

home@the movies

QuoteMaar bv een tw 9400 in een dedicated ruimte die een beter plaatje neerzet dan een Oled, Qled, Sony XG?

Dat is een andere discussie, je koopt geen Oled of Led enz. van 120 inch voor 2500 Euro, je moet de zaken in de juiste context plaatsen.
Alles is afhankelijk van wat je voorkeur is, wil je een grootbeeld cinema ervaring dan is een goede projector in een dedicated ruimte nog steeds onklopbaar in prijs kwaliteit verhouding.
Als ik morgen een Old van 120 Inch of groter kan kopen voor 5000 Euro dan is het een ander verhaal, dat gaat echter nog even duren vrees ik.

J.A.F._Doorhof

#35
Als vervanging van een tv kan een shortthrow
Maar persoonlijk vind ik dat je voor het geld van een daglicht scherm en een short throw een verdraaid mooir tv kan kopen. Die in een huiskamer beter tot zijn recht komt.

Ik verkoop geen tv's maar wel shortthrow en daglicht schermen. Maar je betaald wel enorm veel geld meer voor het idee van een projector.

Wat wij zelf doen is een tv die goedkoop maar groot is voor tv kijken en als we echt film gaan kijken gaan alle lichten uit, scherm naar beneden en projector aan.
We hebben dus beide ;)

Ik hoop dat de nieuwe generatie short throw een stuk beter worden en vooral goedkoper. Dan is het zeker super.

Nu vind ik persoonlijk een grote tv gewoon een stuk beter in een woonkamer. Hoewel me dat wel omzet scheelt :(

Uiteindelijk blijft het natuurlijk persoonlijk
Als je groter wil dan 70" is shortthrow zelfs goedkoper :) maar vooral op hdr gebied die je wel een enorme concessie.

Persoonlijk zie ik dan meer in een 75" oled met HDR
Wil je groter. Absoluut projectie. Er is niets zo mooi als een projector :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

#36
Quote from: home@the movies on April 12, 2020, 12:33:58
Dat is een andere discussie, je koopt geen Oled of Led enz. van 120 inch voor 2500 Euro, je moet de zaken in de juiste context plaatsen.
Alles is afhankelijk van wat je voorkeur is, wil je een grootbeeld cinema ervaring dan is een goede projector in een dedicated ruimte nog steeds onklopbaar in prijs kwaliteit verhouding.
Als ik morgen een Old van 120 Inch of groter kan kopen voor 5000 Euro dan is het een ander verhaal, dat gaat echter nog even duren vrees ik.
Vandaar dat ik begon met: De grote buiten beschouwing gelaten...

Hier is het dilemma max 110" of een 85" tv, de living is hier best donker (vrij spel van de vrouw)  donker tapijt alle muren/plafont Koffieboon bruin van Levis, wat gewoon zwart uitvalt als alle lichten uit zijn/gordijnen toe

1 op 1 gaat het me erom welke de beste beeldkwaliteit kan leveren in sd, hd, uhd, Hdr boeit opzich niet.

Als het 85" wordt gaat de zitbank 60cm naar voren.


J.A.F._Doorhof

Voor 2500 koop je een fantastische tv
Maar een onder gemiddelde shortthrow opstelling en een ok normale projector met scherm.

Ik snij mezelf enorm in mijn vingers maar ik zou toch een tv adviseren. Tenzij je dus groter wil .

Wij zitten 4 mtr van een 2.85 breedt scherm met een n7 van jvc dat is echt waanzinnig mooi .

Maar de 75" tv van 699.00 doet het ook heel leuk .
Sterker op dit moment kijken we enorm veel films en series en hebben we eigenlijk besloten dat comedies etc we maar gewoon op de tv kijken met het licht uit en dingen als aktie en sf op het "grote scherm"

Dat gaat best kun je nagaan als je van 699 naar 2500 gaat ;)

Projectie blijft wel mijn ideaal en mooiste weergave. Maar voor short throw is je budget gewoon best laag. Sorry.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martijnst1990

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 12, 2020, 13:36:14
Voor 2500 koop je een fantastische tv
Maar een onder gemiddelde shortthrow opstelling en een ok normale projector met scherm.

Ik snij mezelf enorm in mijn vingers maar ik zou toch een tv adviseren. Tenzij je dus groter wil .

Wij zitten 4 mtr van een 2.85 breedt scherm met een n7 van jvc dat is echt waanzinnig mooi .

Maar de 75" tv van 699.00 doet het ook heel leuk .
Sterker op dit moment kijken we enorm veel films en series en hebben we eigenlijk besloten dat comedies etc we maar gewoon op de tv kijken met het licht uit en dingen als aktie en sf op het "grote scherm"

Dat gaat best kun je nagaan als je van 699 naar 2500 gaat ;)

Projectie blijft wel mijn ideaal en mooiste weergave. Maar voor short throw is je budget gewoon best laag. Sorry.
Geen sorry nodig hoor, ik had zelf nooit aan short-throw gedacht en was ik ook niet van plan :P

Wel een informatieve discussie hierboven! Maar ik ben er sowieso wel uit dat het een beamer gaat worden en geen TV of short-throw projector. Qua schermen moet ik me ook nog wat beter verdiepen merk ik. Ik weet dat ik een vast spanscherm wil van zo'n 100", maar daar zitten ook nog aardige prijsverschillen in. Toch hoop ik met dit budget een mooi plaatje neer te kunnen zetten, lees 2000 voor de beamer en 500 voor een spanscherm.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MechanicalAnimal

Groot gelijk heb je hoor, een PJ geeft echt "hét" bios-gevoel.

Door het grote formaat waar geen 75 incher tegenop kan, het kijkt en beleeft gewoon totaal anders.

Vlak voordat ik naar ICT ging om eens een demo mee te maken had ik mijn eerste ervaring met een thuisbioscoop.

Een maatje van me heeft een HT-ruimte, ik heb daar The Crazies zitten kijken, ik flikkerde van de bank door de immersie die zo'n groot scherm heeft.

En dat was zelfs met een 10 jaar oude 720p beamer  :D :popcorn:

There is no substitute for cubic inches beeldformaat  :pompom:.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

J.A.F._Doorhof

Voor 2500 met een spanscherm kunnen we je zeker wat leuks aanbieden
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

Wanneer ik geen dedicated HT had dan had ik ook een big ass mooie tv:), Beamer etc in de woonkamer, tja daar moeten er het twee over eens zijn 8)

darkrunner

#42
Dat is net het ding hier ik heb een dedicated living ruimte :) (moet geen rekening houden met de vrouw die vind alles goed)

Mij gaat het puur om de beeld kwaliteit een deftige 85" met Fald/direct led zou me tussen de €3600/4400 kosten

Bv scherm 100/110" met een TW9400/Jvc N5 gaat dit een even goed plaatje geven tov die tv, het begint al met de kleur/hdr normen die je met een projector niet haalt.



Beleving qua beeld grote kan ik ook simpel oplossen door bij kleiner beeld de bank dichterbij te zetten



Martijnst1990

#43
Quote from: J.A.F._Doorhof on April 14, 2020, 11:32:23
Voor 2500 met een spanscherm kunnen we je zeker wat leuks aanbieden
Goed om te horen!
Quote from: RonG on April 14, 2020, 11:39:00
Wanneer ik geen dedicated HT had dan had ik ook een big ass mooie tv:), Beamer etc in de woonkamer, tja daar moeten er het twee over eens zijn 8)
Precies, dat is ook de reden dat ik nooit een beamer heb overwogen in de huiskamer, vind zo'n ding aan het plafond zelf ook niet echt mooi en het is niet echt praktisch. Straks kan ik eindelijk beiden realiseren en dan wil ik wel graag gaan projecteren :)
Quote from: darkrunner on April 14, 2020, 12:31:06
Dat is net het ding hier ik heb een dedicated living ruimte :) (moet geen rekening houden met de vrouw die vind alles goed)

Mij gaat het puur om de beeld kwaliteit een deftige 85" met Fald/direct led zou me tussen de €3600/4400 kosten

Bv scherm 100/110" met een TW9400/Jvc N5 gaat dit een even goed plaatje geven tov die tv, het begint al met de kleur/hdr normen die je met een projector niet haalt.

Beleving qua beeld grote kan ik ook simpel oplossen door bij kleiner beeld de bank dichterbij te zetten
Daar zit denk ik het verschil tussen ons: ik hoef niet dezelfde kwaliteit als een TV, het gaat mij puur om het grote beeld (100"+) en de hele ervaring van een beamer + het filmische gevoel daarvan. In de woonkamer kan altijd nog een grotere tv komen ooit eens, maar voor nu ben ik nog meer dan tevreden over mijn 65" OLED.

Het blijft een leuke discussie, grote tv of beamer, maar ik zal mijn gedachte wat dat betreft niet gaan veranderen ben ik bang :D No offense natuurlijk.

Edit: ik vind de vergelijking van bank dichterbij om hetzelfde effect van een groter beeld te krijgen toch niet helemaal opgaan. Heel dicht op 75" zitten vind ik toch echt anders aanvoelen dan iets verder weg van 100".
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

darkrunner

#44
75 ″ is te klein om een cinema gevoel te krijgen (huidige tv maat)

Eergisteren American Made gezien op de projector (110″ scherm) ga vanavond eens een film kijken en het projectie beeld op 85″ zetten kan ik eens kijken hoe dit bevalt.

Edit:Als je geen tv beeld kwaliteit verwacht dan lijkt een Epson Tw7400 me een goede keuze, je betaalt niet de hoofdprijs voor toch nog zeer goed projectie beeld en je beschikt over een auto lens.



-

Martijnst1990

Quote from: darkrunner on April 14, 2020, 12:45:12
75 ″ is te klein om een cinema gevoel te krijgen (huidige tv maat)

Eergisteren American Made gezien op de projector (110″ scherm) ga vanavond eens een film kijken en het projectie beeld op 85″ zetten kan ik eens kijken hoe dit bevalt.


-
75" was maar een voorbeeld van mij. En leuk experiment! Ben benieuwd hoe je het grootte verschil ervaart.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

reza

Quote from: darkrunner on April 14, 2020, 12:31:06
Dat is net het ding hier ik heb een dedicated living ruimte :) (moet geen rekening houden met de vrouw die vind alles goed)

Mij gaat het puur om de beeld kwaliteit een deftige 85" met Fald/direct led zou me tussen de €3600/4400 kosten

Bv scherm 100/110" met een TW9400/Jvc N5 gaat dit een even goed plaatje geven tov die tv, het begint al met de kleur/hdr normen die je met een projector niet haalt.



Beleving qua beeld grote kan ik ook simpel oplossen door bij kleiner beeld de bank dichterbij te zetten



De Epson zal het niet "winnen" indd.
Maar de JVC daarin tegen..
Er staat op YT een filmpje van volgens mij heimkinoraum waarin een Sony tv tegen een Sony projector wordt gezet. De projector wint het kwa zwart waardes en andere zaken. Moet je nagaan wat een JVC er mee doet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

eddy135

Quote from: jahtari on April 10, 2020, 12:29:58
Waarom geen 85 inch lcd scherm? Heb je native 4k, prima beeld en geen beamer herrie.  :pompom:
Misschien omdat 85" niet hetzelfde is als 105" ? 😏
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

darkrunner

#48
Net filmpje gezien van Sony projector vs Sony Oled

Best knap wat die projector neerzet was dan ook nog eens groot geprojecteerd, je mag enkel niks van licht aan doen dan valt het beeld in elkaar Alr kan hierin wel helpen

Ding is ook tv staat hier makkelijk +15 uur per dag op bij gewone projectie brand je je lamp er zo door., vandaar dat ik short trow ook in het vizier heb.

Martijnst1990

Quote from: darkrunner on April 14, 2020, 15:16:36
Net filmpje gezien van Sony projector vs Sony Oled

Best knap wat die projector neerzet was dan ook nog eens groot geprojecteerd, je mag enkel niks van licht aan doen dan valt het beeld in elkaar Alr kan hierin wel helpen

Ding is ook tv staat hier makkelijk +15 uur per dag op bij gewone projectie brand je je lamp er zo door., vandaar dat ik short trow ook in het vizier heb.
15+ uur is wel serieus veel trouwens. En een short throw projector werkt toch ook met een lamp lijkt me? Kan die niet doorbranden?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT