Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StereoMike

Citaat van: brt op juli 21, 2020, 16:53:28
Ik begreep dat de Audiophonics een dip 8 aansluiting heeft voor de opamps, daar kun de verschillende dus op 'prikken'. Er hoeft dus niet gesoldeerd te worden. Tabcam heeft daar ook al eens mee gespeeld en als ik het goed begrepen heb zonder solderen.
Helemaal gelijk, ik zie inderdaad de aansluiting. Had even de EVAL1 op m'n netvlies.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

scrutinizer

#626
Citaat van: scrutinizer op juni 20, 2020, 10:41:04
Voor diegene zonder buffer spelen....Weet dat de ingang inverteert. Dus de phase draait aan de luidsprekerklemmen. ;)

Citaat van: StereoMike op juli 21, 2020, 15:02:16
Zit de EVAL1 nog eens te bekijken en volgens mij is er geen true bypass waarbij dit aan de orde is.

Audio Inputs & Output
Rin Input impedance Differential, pos. to neg. input 4.4 kΩ
Single-ended, inverting input driven 2.2 kΩ
GAIN Voltage Gain Vo/Vi 12.8 dB
Vin_1%THD Differential input voltage To ITC%THD @ RL= 4Ω, VP=±65V 1) 9.6 Vrms

Kan me nu gezien data een buffer wel voorstellen. :)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

eduard

Zover ik weet passen de opamps die door oa nord en vtv gebruikt worden niet op de buffer van audiophonic.
Ik had dit nagevraagd. Zie hier onder

Vraag
I new to buffers and opams can you also use the newer 2580/990 op-amps Or the Sparkos Voltage regulators on DIP8 or does the require another buffer board?

antwoord van nicolas van audiophonic
No, our driver board only accept DIP8 Opamps, and TO-220 regulators.



Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

StereoMike

#629
Citaat van: TabCam op juli 21, 2020, 17:42:32
De SPARKOS LABS SS3602 word ook door Audiophonics verkocht en de Sonic Imagery 994 zou ook moeten passen.
Volgens mij heeft de "No" van Nicolas betrekking op de regulators niet op de DIP8 Opamps.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

eduard

Okay dat zou kunnen. Om eerlijk te zijn ik denk dat het voor mij niet uitmaakt ik verwacht niet dat ik met de opamps ga wisselen. Ze zijn in verhouding tot de versterker best prijzig.

Tabcam

Citaat van: brt op juli 21, 2020, 16:53:28
Ik begreep dat de Audiophonics een dip 8 aansluiting heeft voor de opamps, daar kun de verschillende dus op 'prikken'. Er hoeft dus niet gesoldeerd te worden. Tabcam heeft daar ook al eens mee gespeeld en als ik het goed begrepen heb zonder solderen.
Klopt, het is een dip8 voetje dus erg eenvoudig. Geldt voor de meeste buffers. Verschillen zijn er ook. De Audiophonics heeft één voedingskabel naar één print voor beide buffers. Nord, Apollon en anderen hebben per kanaal een buffer en dus ook een voedingkabel. Wil je bordjes uit kunnen wisselen zoals Stereomike is dat goed om te weten. Als je alleen opamps verwisselen, maakt het niet uit.

De HPA-S400ET heeft een stuk of 16 schroefjes en de LPA-S400ET een stuk of 4 geloof ik. Ik zou het nog wel eens zonder buffer willen proberen maar het is dan best veel werk en ik moet met de Arcam de voorkanalen  Flink versterken en de achterkanalen flink verzwakken om in HT de volumes te balanceren.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Ik lees ook verschillende ervaringen over de verschillen met de diverse input buffers. Sommigen (o.a. Stereomike) geven aan duidelijk verschil te horen en anderen (met name op andere fora) geven aan dat het nauwelijks uitmaakt. Ik vind het wel lastig om on-line en op afstand te beslissen welke combi in mijn situatie het beste klinkt. Zeker als er bij Nord en VTV zo veel keuze is en het om relatief grote bedragen gaat in verhouding tot de kosten van de versterker. Even meerdere bestellen en thuis proberen wat het lekkerst klinkt, is er dan niet bij.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Citaat van: Richi op juli 21, 2020, 19:41:08
Ik lees ook verschillende ervaringen over de verschillen met de diverse input buffers. Sommigen (o.a. Stereomike) geven aan duidelijk verschil te horen en anderen (met name op andere fora) geven aan dat het nauwelijks uitmaakt. Ik vind het wel lastig om on-line en op afstand te beslissen welke combi in mijn situatie het beste klinkt. Zeker als er bij Nord en VTV zo veel keuze is en het om relatief grote bedragen gaat in verhouding tot de kosten van de versterker. Even meerdere bestellen en thuis proberen wat het lekkerst klinkt, is er dan niet bij.
Bij Nord kan je ook een stereoversterker met de Rev C input buffers bestellen. Dan kan je waarschijnlijk redelijk eenvoudig met VTV en misschien ook wel de andere buffers wisselen. Enige nadeel is dat de Rev C buffers geen bypass-functie hebben.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Vind het wel opmerkelijk dat er zoveel 'gehoord 'word mbt buffers onderling terwijl er een mantra heerst waar het vrijwel geen verschillen onder amps betreft. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Citaat van: scrutinizer op juli 23, 2020, 11:43:26
Vind het wel opmerkelijk dat er zoveel 'gehoord 'word mbt buffers onderling terwijl er een mantra heerst waar het vrijwel geen verschillen onder amps betreft. ::)
Optelsom van andere voeding, andere layout en andere opamp is groter dan alleen de opamp verwisselen. En ik verwacht kleine verschillen tussen input buffers, minder groot dan tussen versterker maar ik laat me graag verrassen @StereoMike ;).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Is zo'n input buffer ter vervanging van een preamp?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

scrutinizer

Citaat van: holco op juli 23, 2020, 12:59:11
Is zo'n input buffer ter vervanging van een preamp?

Nee , er zit wel een gain stage in de Purifi maar deze heeft een ingang die nogal wat vraagt/vergt van een aan te sluiten bron/preamp.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Citaat van: scrutinizer op juli 23, 2020, 13:14:36
Nee , er zit wel een gain stage in de Purifi maar deze heeft een ingang die nogal wat vraagt/vergt van een aan te sluiten bron/preamp.
Zo erg hoef je het niet te laten klinken. De versterking is 12.8 dB en is rond de 27 dB voor een eindversterker. Als je voorversterker/dac het kan opvangen, zoals bv. een RME ADI2, is het geen probleem en krijg je er iets meer transparantie voor terug. Dat is bij mij met stereo ook.

Voor HT, wil ik alle luidsprekers op dezelfde gain hebben en kom ik met 12.8 dB niet mooi uit. Wil nog een keertje experimenteren zonder de buffer, (ja, ik weet, er is faseinversie,) maar die schroefjes :wacko:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Citaat van: TabCam op juli 23, 2020, 13:44:25
Zo erg hoef je het niet te laten klinken. De versterking is 12.8 dB en is rond de 27 dB voor een eindversterker. Als je voorversterker/dac het kan opvangen, zoals bv. een RME ADI2, is het geen probleem en krijg je er iets meer transparantie voor terug. Dat is bij mij met stereo ook.

Voor HT, wil ik alle luidsprekers op dezelfde gain hebben en kom ik met 12.8 dB niet mooi uit. Wil nog een keertje experimenteren zonder de buffer, (ja, ik weet, er is faseinversie,) maar die schroefjes :wacko:.

Nee verwacht ook niet echt problemen maar controleren kan geen kwaad.
De buffer moet ongeveer 10v kunnen sturen aan 2,2 K Ohm dat is 4,5 ma uit de buffer.

Rob

brt

Citaat van: TabCam op juli 23, 2020, 13:44:25
Zo erg hoef je het niet te laten klinken. De versterking is 12.8 dB en is rond de 27 dB voor een eindversterker. Als je voorversterker/dac het kan opvangen, zoals bv. een RME ADI2, is het geen probleem en krijg je er iets meer transparantie voor terug. Dat is bij mij met stereo ook.

Voor HT, wil ik alle luidsprekers op dezelfde gain hebben en kom ik met 12.8 dB niet mooi uit. Wil nog een keertje experimenteren zonder de buffer, (ja, ik weet, er is faseinversie,) maar die schroefjes :wacko:.

Ik heb mijn RME Adi-2 dac/pre op de laagste uitgang relais gezet (-5 db) zodat ik het volume zo hoog mogelijk kan uitsturen. Ik heb nog niet meegemaakt dat de max die ik daarmee kan halen te weinig volume geeft. En anders kan ik altijd een 'hoger' uitsturend relais kiezen op mijn RME. Dus ik ervaar juist enorm veel power over te hebben en omzeil dus het inputbuffer in de Purifi en speel daarmee met de laagst mogelijke gain.

@Tabcam, ik kan mijn Purifi wel meenemen naar je als ik weer op bezoek kom, kan je mooi ff vergelijken
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Toen TabCam bij ons was met zijn Purifi eindversterker, was het een kwestie van aan de Naim Atom knopen en spelen maar. Geen enkel probleem. Wat zou nu het probleem kunnen zijn met bepaalde voorversterkers als de buffering niet goed is? Ik vrees dat het technische (en praktische) aspect van dit probleem mij ontgaat. Of heb ik gewoon mazzel dat de Naim Atom goed matcht met de Audiophonics Purifi eindversterker?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

kermy

Citaat van: Richi op juli 23, 2020, 15:46:42
Toen TabCam bij ons was met zijn Purifi eindversterker, was het een kwestie van aan de Naim Atom knopen en spelen maar. Geen enkel probleem. Wat zou nu het probleem kunnen zijn met bepaalde voorversterkers als de buffering niet goed is? Ik vrees dat het technische (en praktische) aspect van dit probleem mij ontgaat. Of heb ik gewoon mazzel dat de Naim Atom goed matcht met de Audiophonics Purifi eindversterker?

De ingangsimpedantie is zonder buffer nogal aan de lage kant met 2.2K, dat gaat niet iedere voorversterker lekker vinden. Dat probleem verdwijnt met de tussenschakeling van een buffer, een buffer die wel overigens gain heeft, dat maakt het meer een versterkertrap dan een buffer.

Met vriendelijke groet,

Kermy

DofN

En welke ontwerpkeuze zit er achter een lage ingangsimpedantie van zo'n Purify versterker?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

scrutinizer

#644
Citaat van: kermy op juli 23, 2020, 16:05:13
De ingangsimpedantie is zonder buffer nogal aan de lage kant met 2.2K, dat gaat niet iedere voorversterker lekker vinden. Dat probleem verdwijnt met de tussenschakeling van een buffer, een buffer die wel overigens gain heeft, dat maakt het meer een versterkertrap dan een buffer.

Met vriendelijke groet,

Kermy


;)

Je ziet ook dat deze gain stages toegevoegd een gezonde 47k imp  single ended hebben waardoor vrijwel iedere preamp en/of gekozen interface voor weinig problemen komt te staan.
Differentiaal / symmetrisch ligt dit probleem minder.gevoelig.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

holco

Daar ben ik ook benieuwd naar, snap dat hele buffer verhaal wat eigenlijk als ik het goed begrijp een tussenversterker is totaal niet.

Citaat van: doorofnight op juli 23, 2020, 16:33:13
En welke ontwerpkeuze zit er achter een lage ingangsimpedantie van zo'n Purify versterker?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Citaat van: scrutinizer op juli 23, 2020, 17:05:55
;)

Je ziet ook dat deze gain stages toegevoegd een gezonde 47k imp  single ended hebben waardoor vrijwel iedere preamp en/of gekozen interface voor weinig problemen komt te staan.
Differentiaal ligt dit probleem minder..

En dat alleen al maakt dat de zaak anders kan gaan klinken. Waarom ze deze keuze gemaakt hebben, het ontgaat me. Ze hadden zelf een gezonde ingangsipedantie kunnen verzorgen middels een standaard buffer. Dan had je ook de mogelijkheid voor opamp wisseling kunnen bieden.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Er valt niet veel te snappen.
Deze versterker heeft weinig gain en de 2k2 ingangs weerstanden zijn onderdeel van de tegenkoppeling die door technische redenen niet groter kunnen zijn.
Dus heb je nog een versterkertrap nodig om de juiste gain te krijgen en die geen moeite heeft om 10 volt aan die 2k2 te kunnen leveren.

Rob

Richi

Citaat van: Rob_Dingen op juli 23, 2020, 17:59:07
Er valt niet veel te snappen.
Deze versterker heeft weinig gain en de 2k2 ingangs weerstanden zijn onderdeel van de tegenkoppeling die door technische redenen niet groter kunnen zijn.
Dus heb je nog een versterkertrap nodig om de juiste gain te krijgen en die geen moeite heeft om 10 volt aan die 2k2 te kunnen leveren.

Rob
Ik vind mezelf best wel slim, maar niet op dit gebied in ieder geval. Mis gewoon de basale technische kennis denk ik.  :eh:

Maar wat is het GEVOLG? Klinkt niet zo goed neem ik aan? Maar wat hoor je dan (of juist niet) als de voor- en eindversterker niet matchen (want daar gaat het blijkbaar over als ik het goed begrijp)?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

DofN

Het is toch gek dat een versterker vanwege het ontwerp standaard zo'n lage gain heeft dat dit - afhankelijk van de VV - opgelost moet worden met een "buffer-dingetje".

Wat doet die buffer met het geluid? Wordt daarmee de technische doorontwikkeling van purify versterking t.o.v. andere "digitale" versterkers deels teniet gedaan?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software