Troy of Gladiator ?

Gestart door Harry HT, mei 13, 2004, 17:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry HT

Hallo,

Tja, dat is moeilijk te zeggen de films zijn toch wel erg verschillend.

Gladiator is een film waarin de politiek een belangrijke rol speelt. Het machtige Rome met een sterke senaat.
Troy laat een krijger zien die niet trouw is aan z'n "nieuwe" koning.

De veldslagen van Gladiator hebben op mij meer indruk gemaakt dan de veldslagen van Troy.

Het verhaal van Troy is weer wel wat warmer, vrouwen kunnen lekker dromen bij het zien van de blauwe oogjes van Brad en bruine oogjes van Orlando. Troy laat meer de mens als een van wezen van vlees en bloed tot z'n recht komen.

Wat vind jij?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Johan Van Gompel

Ik vind dat ze beide historisch incorrecte films zijn. Mooie films (alhoewel ik Troy nog niet gezien heb), net zoals The Last Samurai overigens, maar historisch incorrect.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Grindtegel

Was ook helemaal niet de bedoeling van de films om historisch correct te zijn.

Ik heb zowel Gladiator als Troy (en ook Last Samurai) gezien en ondanjs dat Troy toch wel een goede film is, is Gladiator een stuk beter, dit komt denk ik voornamelijk omdat je veel meer meeleeft met het hoofdpersonage in Gladiator. De hoofdrolspelers in Troy zijn minder sympathiek (op Hector en zijn vader na).

Kwa uitvoering is Troy evenals Gladiator fantastisch, maar ook daar vind ik Gladiator net effe beter.

Als ik de "epische" films van de laatste jaren even op een rijtje zet dan gaat die er bij mij zo uitzien:

1. Gladiator
2. Braveheart
3. Troy
4. The Last Samurai

en ver daar achter op

5. The Patriot

(L.O.T.R. tel ik dan even niet mee, dat zou oneerlijk zijn  ;D )
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Robbo

Heb pas nog de miniserie Helen of Troy gezien, dus ik heb momenteel zowieso niet de behoefte om dat verhaal nog eens te zien. 

Harry HT

Citaat van: Grindtegel op mei 14, 2004, 10:08:51
Ik heb zowel Gladiator als Troy (en ook Last Samurai) gezien en ondanjs dat Troy toch wel een goede film is, is Gladiator een stuk beter, dit komt denk ik voornamelijk omdat je veel meer meeleeft met het hoofdpersonage in Gladiator. De hoofdrolspelers in Troy zijn minder sympathiek (op Hector en zijn vader na).
Juist, Achilles beleeft niet echt een avontuur (ik voelde dan ook weinig sympathie voor hem) en zijn romances zijn een beetje bedenkelijk. Het lijkt mij moeilijk om van mythen en sagen een film te maken, al snel krijg je "He-man" (hoe schrijf je dat?) te zien met allerlei kracht en toverpraktijken uitvoert.
Maar Troy is mijns inziens zeer geslaagd, prima amusement. Deze film ga ik zeker kopen.

Vanavond om 21.35 is er een making of Troy te zien op NET5. Aansluitend op dit programma  is de film de Gladiator te zien.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Roland

Ik heb gisteravond Troy gezien in de bioscoop.
Het was best een aardige film op zich, maar er zat niet echt veel vaart in. De veldslagen delven duidelijk het onderspit als je ze vergelijkt met bv. LOTR. Het indiduele gevecht is wel leuk, vooral met die sprong-techniek van meneer Pitt :)
Als je de vergelijking trekt tussen Gladiator en Troy, is Gladiator imho toch stukken beter. Als je, zonder referentie, naar Troy kijkt als een op zichzelf staande film, is het best een mooie film  :-*

Spacebass

Huhhh Achilles met vrouwen ??? Ik dacht toch echt gelezen te hebben dat hij het mannelijke geslacht preffereerde  ???

Roland

Daar wilde meneer Pitt niet voor tekeken denk ik  ::)

Jinsu

Hoi,

Bij Gladiator ging het min of meer om wraak en flinke beukpartijen om het maar zo te zeggen ;D . Bij The Last Samurai gaat het om de eer en wat er allemaal bij komt kijken ;) . Welke nu beter is of slechter zou ik zo 1, 2, 3 niet weten.

* Weer op de uitkijk naar antieke Japanse zwaarden etc... ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Spacebass

CitaatDaar wilde meneer Pitt niet voor tekeken denk ik 
Misschien als hij ouder wordt  ;D

Weet niet of ik nog films in de Bios ga kijken...ik heb thuis veel meer van Galadiator genoten...misschien wacht ik rustig de DVD af...

Jeroen.

#10
Ben gisteren naar Troy geweest in de bios.
De film kon mij absoluut niet boeien. Er zat gewoon geen vaart in, verhaal was slap, actie's te kort, einde niets zeggend.
Natuurlijk is het verhaal rond Troy al bekend, tenminste als je op school had opgelet ;D , maar ik vond de film niet geslaagd.

Ben je oorlog aan het voeren, vermoord je een manneke schrik je er van, spreek je af om morgen maar verder te gaan???

Verder heb ik me lopen ergeren aan het veel te softe beeld in de bios. Leek wel of het uit focus stond.
Geluid is ook nooit wat het moet zijn, ik sluit me helmaal aan bij SpaceBass. Thuis geniet ik meer van films dan in de bios.

MvGr,

Jeroen

nog een kleine edit:
ik weet niet of het ook in andere bioscopen ook zo was, maar ik vond de details in de donkere scene's , en dat er waren wat donkere scene's,  beneden niveau. Was heel onduidelijk.

Grindtegel

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Jeroen.


Grindtegel

Moet je voor de gein eens in Oss komen kijken, dan weet je pas hoe slecht een bioscoop kan zijn... Toch is me het slechte zwart in Troy niet echt opgevallen, maar dat komt waarschijnlijk omdat de nooduitgangverlichting in Oss zo fel is dat je niet eens meer over zwart en detail kan spreken  >:(

En toch ga ik iedere keer weer, ik lijk wel gek, snap er ook niks van  :-\
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Jeroen.

Ik heb de cinecity altijd erg de voorkeur voor zaal 1. THX cert. met een fatsoenlijk geluid, acoustiek en restlicht.
Eigenlijk ga ik niet naar een film als hij in een andere zaal draait. Zeker de zalen boven (4,5,6 en 7)zijn van een absoluut laag niveau. Maar ja je gaat met andere  naar de film en dan ga je natuurlijk niet weg omdat de film in zaal 3 draait.  :-\





Gijs82

#15
Kan ik na vanavond vertellen want dan ga ik naar Troy in de bios (cinestar  ;D) !
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Gijs82

Nou hij was wel erg gaaf moet ik zeggen!
zit wel goede spanning in. Maar welke film ik nou echt beter vond? Als ik echt moet kiezen wordt dat wel Troy met als cijfer een 9/10
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

NeonKnight

Ik ben laatst naar Troy geweest in Tuchinski A'dam. Had er eigenlijk niet zoveel van verwacht omdat de recensies niet zo geweldig waren. Nadat ik was gewend aan het abominabel slechte beeld (echt nog nooit zoveel overbelichte scenes gezien, schokkende pans, laag contrast...) - wat "hopelijk" aan de bioscoop ligt - heb ik me echt GEWELDIG vermaakt. Wat een fantastische film, zeg.

Natuurlijk moet je het niet allemaal te letterlijk nemen, het is uiteindelijk ook op een geschiedkundig niet helemaal verantwoord boek (Illias van Homerus) gebaseerd, maar ik vond hem echt prachtig. Ik heb me echt geen moment verveeld.

Om de één of andere reden vinden blijkbaar de meeste mensen dat het verhaal in Gladiator beter is. Eerlijk gezegd snap ik dat niet zo goed. Begrijp me niet verkeerd - Gladiator was een geweldige film, maar het verhaal is zo mogelijk nog onwaarschijnlijker dan de meeste dingen die gebeuren in Troy.

Leuk vond ik dat er "ongebruikelijke" scenes inzitten, zoals het duel van Paris met koning hoeheetieookalweer. Die Orlando Bloom speelt echt heel erg overtuigend een watje  ;D. Ook Achilles (Brad Pitt) is wat mij betreft heel goed neergezet. Geweldig dat een zo arrogante, neerbuigende kwast van tijd tot tijd toch sympathiek wordt.

Ik vind het eigenlijk alleen jammer van dat paard - dat is echt een ongelofelijk raar verzinsel van Homerus. Ze hebben nog wel geprobeerd om een beetje logica daarin te brengen door lulletje rozewater Bloom zijn vader (Peter O'Toole) te laten adviseren om dat ding in de hens te steken, maar nee hoor. Laten we het meenemen de stad in... da's lachen! Nou ja, ze kunnen moeilijk een film maken over Troje zonder het paard.

Hoe dan ook: echt een aanrader en wat mij betreft beter dan de Gladiator (en dat zegt wat).
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

alexia

Citaat van: Grindtegel op mei 14, 2004, 10:08:51
Was ook helemaal niet de bedoeling van de films om historisch correct te zijn.

Ik heb zowel Gladiator als Troy (en ook Last Samurai) gezien en ondanjs dat Troy toch wel een goede film is, is Gladiator een stuk beter, dit komt denk ik voornamelijk omdat je veel meer meeleeft met het hoofdpersonage in Gladiator. De hoofdrolspelers in Troy zijn minder sympathiek (op Hector en zijn vader na).

Kwa uitvoering is Troy evenals Gladiator fantastisch, maar ook daar vind ik Gladiator net effe beter.




Helemaal mee eens. Het is gewoon moeilijk om een superfilm zomaar ff te overtreffen met een vrij bekend verhaal.

Greetz Alexia
That's thirty minutes away. I'll be there in ten. Mr Wolf

Oh, I'm sorry. Did I break your concentration?

FrankB

Heb laatst Troy zitten kijken en kan het toch niet met de meesten hier eens zijn. Het idee is aardig, maar de film gaat toch wat mij betreft roemloos ten onder ten opzichte van Gladiator. Het ergste vind ik nog dat ik in Troy geen enkele vorm van compassie krijg voor de acteurs, ze doen me werkelijk niets. Het acteerwerk op zich was prima, wat je mag verwachten van zo'n cast. Maar emotie kregen ze niet overgedragen naar de kijker, mij in casu.

Gladiator was een film die veel in me losmaakt, emotie, woede, wraak. Kan me volledig inleven in de rol van Maximus. Beide verhalen zijn inderdaad niet erg geloofwaardig maar er is gepoogd het zo geloofwaardig mogelijk neer te zetten. Had bij Troy wel meerdere ergernis momenten wat betreft beslissingen van de personages. Te dom. Kwam bij Gladiator ook voor maar minder wat mij betreft.

Troy is zeker geen film die bij mij in de collectie komt, terwijl Gladiator daar wel fier in prijkt!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Troy komt hier wel in de collectie, maar als ik moet kiezen tussen Troy & Gladiator zal Gladiator toch echt zonder enig probleem winnen. Die film is gewoon veel beter qua gevoelens voor de hoofdpersonen, qua emotie, qua hele setting, gewoon qua hele film.
Troy krijgt een 6.5 waar Gladiator toch al gauw een 8 zou krijgen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

MrPink

Gladiator = goed, Troy = slecht.

Groetjes,
Oscar

FrankB

Citaat van: MrPink op augustus 25, 2004, 01:55:18
Gladiator = goed, Troy = slecht.

Zo kun je het inderdaad ook stellen :P
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MrPink

Ik hou van duidelijkheid ;)

Groetjes,
Oscar

Erik van Voorst (in memoriam)

#24
Mijn mening is dat Troy niet in het rijtje van 3 (Gladiator en Last Samurai) genoemd mag worden.

Reden: In Troy wordt ronduit beroerd ge-acteerd. Ook Brad heb ik in geen enkele film slechter gezien.
De film is eigenlijk inhoudsloos gebleven ...er kan ook weer zo een deel 2 aanplakt worden. Wel is het zo dat we behoorlijk verwent zijn met LOTR...

Gladiator behoeft nauwelijks betoog.....een toppertje qua verhaal, beeld, geluid en acteren.

Last Warior idem...ik vind Tom Cruise hier echt op de toppen van zijn kunnen...ook zijn tegenspeler verdient een oscar....verder geweldige plaatjes...wat een sfeer....je zit meteen in de film.

Dat zijn mijn meningen natuurlijk... :P

Neonknight:...ik vind het wel leuk dat je de vindingrijkheid van Homerus ter discussie stelt...dat zal je onder de literaire bobo's niet in dank worden afgenomen...hahahahahaha

Het idee van het paard was echt zo slecht nog niet....het leven met de goden en hun "signalen" werd in die tijd zeer serieus genomen...een gift (kleine paardjes voor de kinderen en grote voor volwassenen) van de goden was heel normaal en werd meteen be-antwoord/ge-eerd.

In dat paard een paar "deur-openers"  stoppen en voila je hebt de poorten van een onneeembare vesting ter beschikking...... ;)

Okay als we nu in 2004 zo een paard ergens neerzetten wordt het meteen vernietigd... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!