0 db lijn???

Gestart door Focal, augustus 13, 2018, 12:22:03

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Focal

Hallo daar!


Ik heb een vraag over wat we nou eigenlijk aan de 0 db lijn hebben??

Ik weet dat het een uitgangspunt is bij opnamen, of hoe de frequentie curve word gemeten bij luidsprekers en dergelijke.
Nu heb ik dus altijd gedacht dat die 0 db lijn staat voor een neutrale weergave van de opname. (Máár!..misschien zit ik hier fout?)

In mijn oren is dit absoluut niet de waarheid! Ik heb bijvoorbeeld mijn set ingesteld op een behoorlijk neutrale klank, met wellicht een klein vleugje "warmte"  Let wel, Er is dus absoluut voldoende laag wanneer het er moeten zijn.
Wanneer ik nu een testtoon laat lopen vanaf een 150 tot 0 Hz... hoor ik dat het volume duidelijk lager wordt naarmate het laag qua Hz minder wordt.  Er is overduidelijk een aflopende volume-curve.

Wat mij dus aan het denken heeft gezet, is dat wanneer ik het laag naar de nul db lijn zou ophogen ik een verschrikkelijke onnatuurlijke klankkleur krijg.

M.a.w ... ik snap eigenlijk niet meer zo heel veel van de waarde van die 0 db lijn.

solitaire

#1
The most common place you see decibels used in the recording studio is with the level meters...
Which can be found on many devices in your studio such as your DAW, audio interface, and more.
At the top of a level meter, you notice a marking of 0 dBFS (meaning 0dB full scale).  This is the highest possible signal level the equipment can accommodate before clipping or distorting.
Below that, you see ever increasing negative values of dBFS, all the way down -∞ dBFS.
Depending on who you ask, people will tell you to aim for anywhere between -15dB and -6dB when setting input levels for recording.  I find, -10dB to be a good compromise.
https://ehomerecordingstudio.com/decibels/ (gevonden met Google "0 db music recording")

"volume duidelijk lager wordt naarmate het laag qua Hz minder wordt": https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves / https://nl.wikipedia.org/wiki/Luidheid
en je luidsprekers 'vallen af' (geven minder luid weer), vanaf een bepaald luidspreker-specifieke punt, naarmate de weer te geven toon lager wordt
Hinterm Horizont geht's weiter.

Staaled

#2
Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 12:22:03
Hallo daar!


Ik heb een vraag over wat we nou eigenlijk aan de 0 db lijn hebben??

Ik weet dat het een uitgangspunt is bij opnamen, of hoe de frequentie curve word gemeten bij luidsprekers en dergelijke.
Nu heb ik dus altijd gedacht dat die 0 db lijn staat voor een neutrale weergave van de opname. (Máár!..misschien zit ik hier fout?)

In mijn oren is dit absoluut niet de waarheid! Ik heb bijvoorbeeld mijn set ingesteld op een behoorlijk neutrale klank, met wellicht een klein vleugje "warmte"  Let wel, Er is dus absoluut voldoende laag wanneer het er moeten zijn.
Wanneer ik nu een testtoon laat lopen vanaf een 150 tot 0 Hz... hoor ik dat het volume duidelijk lager wordt naarmate het laag qua Hz minder wordt.  Er is overduidelijk een aflopende volume-curve.

Wat mij dus aan het denken heeft gezet, is dat wanneer ik het laag naar de nul db lijn zou ophogen ik een verschrikkelijke onnatuurlijke klankkleur krijg.

M.a.w ... ik snap eigenlijk niet meer zo heel veel van de waarde van die 0 db lijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel

Hoe de respons exact is valt dus enkel te meten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 12:22:03
Wanneer ik nu een testtoon laat lopen vanaf een 150 tot 0 Hz... hoor ik dat het volume duidelijk lager wordt naarmate het laag qua Hz minder wordt.  Er is overduidelijk een aflopende volume-curve.

Wat mij dus aan het denken heeft gezet, is dat wanneer ik het laag naar de nul db lijn zou ophogen ik een verschrikkelijke onnatuurlijke klankkleur krijg.

M.a.w ... ik snap eigenlijk niet meer zo heel veel van de waarde van die 0 db lijn.

1/ Denk eraan dat je speakers ook hun eigen respons hebben. Er gaat minder "output" zijn naarmate de freq lager gaat. Je moet vb al serieus vloerstaanders hebben om 25-20-15 Hz goed weer te geven.

2/ Je eigen gehoor is ook niet overal even "gevoelig" , hiervoor is vroeger onderzoek gedaan (Fletcher-Munson) wat grafiekjes opleverde zodat je visueel de gevoeligheid van "het oor" kan zien in functie van de frequentie en het volume...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Focal

Citaat van: jvanhambelgium op augustus 13, 2018, 17:46:01
1/ Denk eraan dat je speakers ook hun eigen respons hebben. Er gaat minder "output" zijn naarmate de freq lager gaat. Je moet vb al serieus vloerstaanders hebben om 25-20-15 Hz goed weer te geven.

2/ Je eigen gehoor is ook niet overal even "gevoelig" , hiervoor is vroeger onderzoek gedaan (Fletcher-Munson) wat grafiekjes opleverde zodat je visueel de gevoeligheid van "het oor" kan zien in functie van de frequentie en het volume...
Ik heb ook geen probleem met het laag hoor, laat ik dat ff voorop stellen;)

1: Ik heb monitoren welke stuk lager gaan dan de specs opgeven. De woonkamer werkt hier echt vrij precies mee in de akoestiek.
Ik hoor hier zelfs 27Hz nog.
Ik kan je gelijk zeggen dat hele volkstammen m'n originele sound hier erg mooi zullen vinden. Ik daarentegen, heb er een gesloten systeem van gemaakt i.p.v. bassreflex. Dus heb het laag juist iets gedempt.

Maar dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat de volume-curve langzaam afloopt naar zeg een 27Hz.   
Wat ik dus bedoel is dat wanneer ik die lage frequenties net zo luid zou hebben als bv 150 Hz... de klankbalans erg uit balans zou zijn. Dus veel te veel laag.
Dus... alles op 0 db is dus níet neutraal.

2: ik heb dit gemeten met een spectrum-analyzer-app via m'n telefoon en iPad.  Het aantal Hz'n loopt dan zichtbaar op computerscherm af (pc aangesloten op versterker) en je hoort en ziet wat de frequenties zijn en wat de amplitudes zijn. Min of meer dan. Echt precies is dit natuurlijk niet.. maar geeft wel een beeld van wat er wanneer gebeurd.

chansig

Er zijn systemen die gewoon doorlopen tot bv 20 Hz (al dan niet met sub) binnen een aantal dB en compleet in balans klinken. Of begrijp ik je dan verkeerd ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#6
Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 17:58:55
Ik heb ook geen probleem met het laag hoor, laat ik dat ff voorop stellen;)

1: Ik heb monitoren welke stuk lager gaan dan de specs opgeven. De woonkamer werkt hier echt vrij precies mee in de akoestiek.
Ik hoor hier zelfs 27Hz nog.
Ik kan je gelijk zeggen dat hele volkstammen m'n originele sound hier erg mooi zullen vinden. Ik daarentegen, heb er een gesloten systeem van gemaakt i.p.v. bassreflex. Dus heb het laag juist iets gedempt.

Maar dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat de volume-curve langzaam afloopt naar zeg een 27Hz.   
Wat ik dus bedoel is dat wanneer ik die lage frequenties net zo luid zou hebben als bv 150 Hz... de klankbalans erg uit balans zou zijn. Dus veel te veel laag.
Dus... alles op 0 db is dus níet neutraal.


2: ik heb dit gemeten met een spectrum-analyzer-app via m'n telefoon en iPad.  Het aantal Hz'n loopt dan zichtbaar op computerscherm af (pc aangesloten op versterker) en je hoort en ziet wat de frequenties zijn en wat de amplitudes zijn. Min of meer dan. Echt precies is dit natuurlijk niet.. maar geeft wel een beeld van wat er wanneer gebeurd.

Je aanname klopt niet.
De reden dat je het laag aangezet hoort zijn resonanties van het geluid in de ruimte.
Die treden specifiek op en zijn afhankelijk de afmetingen en van plaatsing van zowel de luisteraar als de weergevers in die ruimte.
De SA of een appje maakt die kennelijk niet zichtbaar.

Een echt lineaire respons klinkt nooit aangezet/-gedikt.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

#7
Ik ben wel benieuwd naar de naam van monitoren die tot 27 Hz gaan. Al gevonden...Focal Electra 970 BE. Die vallen af bij 50Hz. Volgens de specs 43 Hz in room response.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Focal

Citaat van: chansig op augustus 13, 2018, 18:03:38
Er zijn systemen die gewoon doorlopen tot bv 20 Hz (al dan niet met sub) binnen een aantal dB en compleet in balans klinken. Of begrijp ik je dan verkeerd ?

Gr. Hans
Wellicht.. ik zeg dan dat ze totaal niet in balans kunnen klinken. Het laag is dan veel te aanwezig om natuurgetrouw te kunnen zijn.
Althans,.. zo is mijn ervaring. Ik luister bijvoorbeeld veel instrumentaal en akoestisch, mijn set is echt zo neutraal mogelijk afgesteld. Deze afstelling heb ik bereikt door goed te luisteren of instrumenten natuurgetrouw klinken. Ik wil dus niet hebben dat het laag teveel is aangedikt maar juist in balans klinkt met de rest.
Wanneer ik dan een test-toon laat lopen van 150 tot 20Hz merk ik dus dat het qua volume juist (sterk) afloopt i.p.v. gelijk blijft qua volume.

Zou ik het laag dus zo afstellen dat het qua volume gelijk blijft?... dan heb ik veel en veel teveel laag.
Dusss... hoe neutraal is het als je je frequentie-"curve" op 0 db hebt? [emoji53]

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Focal

Citaat van: Staaled op augustus 13, 2018, 18:19:26
Je aanname klopt niet.
De reden dat je het laag aangezet hoort is resonanties van het geluid in de ruimte.
Die treden specifiek op en zijn afhankelijk de afmetingen en van plaatsing van zowel de luisteraar als de weergevers in die ruimte.
De SA of een appje maakt die kennelijk niet zichtbaar.

Een echt lineaire respons klinkt nooit aangezet/-gedikt.
Hmmm ja, zou ook zomaar kunnen hoor.  Ik heb enkel de dingen getest zoals beschreven.  Zou ik gehoormatig (dus boeien wat een meting zegt) het laag gelijkmatig afstellen, krijg ik teveel laag.

Focal

#12
Citaat van: chansig op augustus 13, 2018, 18:25:48
Ik ben wel benieuwd naar de naam van monitoren die tot 27 Hz gaan. Al gevonden...Focal Electra 970 BE. Die vallen af bij 50Hz. Volgens de specs 43 Hz in room response.

Gr. Hans
Precies [emoji6]. Wat ik al zei.. de ruimte hier helpt vrij precies 'goed' mee. Heb hier en daar een kleine piek/dal natuurlijk.. maar verder vrij stabiel. Je hoort echt vrij duidelijk dat het laag langzaam qua volume afloopt en valt echt bij een 27Hz helemaal weg.

Ik kan 's kijken of ik een screen-video van de meting kan maken?

chansig

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 18:32:04
.....dus boeien wat een meting zegt....

Gewoon lekker op je oren vertrouwen en niet meer van dit type vragen stellen....denk ik dan.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 18:34:26
Precies [emoji6]. Wat ik al zei.. de ruimte hier helpt vrij precies 'goed' mee. Heb hier en daar een kleine piek/dal natuurlijk.. maar verder vrij stabiel. Je hoort echt vrij duidelijk dat het laag langzaam qua volume afloopt en valt echt bij een 27Hz helemaal weg.

Ik kan 's kijken of ik een screen-video van de meting kan maken?

Als je kamer zoveel toevoegt dan weet ik niet of je daar blij mee moet zijn. Mijn laag valt bij de 25 Hz af en is redelijk recht en ik kan je zeggen dat er geen overdaad is aan laag.

Heb je wel eens een systeem hebt gehoord wat laag (dus zeg tot 30 Hz...dus nog geen sub laag) binnen een aantal dB strak weet weer te geven ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Focal

Citaat van: chansig op augustus 13, 2018, 18:35:20
Gewoon lekker op je oren vertrouwen en niet meer van dit type vragen stellen....denk ik dan.

Gr. Hans
Want.? Het klopt gewoon wat ik zeg.  Een test-toon is qua volume exact gelijk.. zo kun je dus mooi horen wat je speakers/ruimte doet? 
Het laag loopt dus af qua volume.   Het kan gewoon niet anders dan wanneer alles op een rechte lijn zit, je teveel laag hebt.
Want anders zou hier het geluid wel bij die 0 db lijn in de buurt blijven tijdens zo'n meting.

Focal

Citaat van: chansig op augustus 13, 2018, 18:39:25
Als je kamer zoveel toevoegt dan weet ik niet of je daar blij mee moet zijn. Mijn laag valt bij de 25 Hz af en is redelijk recht en ik kan je zeggen dat er geen overdaad is aan laag.
Niet "zóveel" Dat heb ik ook niet gezegd.  Het voegt wel wàt toe. Anders zou ik ook geen 30Hz horen.
Wellicht dat wij behoorlijk verschillen over wat 'neutraal' is? Kan ook. 
Kan zeggen dat ik juist wel blij ben met de ruimte aangezien het mij een dieper laag geeft dan eigenlijk zou moeten.  Het was enkel een zaak van een goede balans vinden. Die is er!   


Citaat van: chansig op augustus 13, 2018, 18:39:25
Heb je wel eens een systeem hebt gehoord wat laag (dus zeg tot 30 Hz...dus nog geen sub laag) binnen een aantal dB strak weet weer te geven ?
Nee.   Niet 'strak' binnen paar db.  Het lijkt me ook niet mooi.  Ik zou ruwweg hetzelfde hier ook kunnen bereiken, hoe het klinkt als bv 30 t/m 60Hz even luid zou klinken als een 150Hz.  Nee, zou ik niet om aan te horen vinden.


Focal

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 19:25:10
Want.? Het klopt gewoon wat ik zeg.  Een test-toon is qua volume exact gelijk.. zo kun je dus mooi horen wat je speakers/ruimte doet? 
Het laag loopt dus af qua volume.   Het kan gewoon niet anders dan wanneer alles op een rechte lijn zit, je teveel laag hebt.
Want anders zou hier het geluid wel bij die 0 db lijn in de buurt blijven tijdens zo'n meting.

Daarbij, het zou juist raar zijn níet op je oren te vertrouwen. Ik speel bv zelf ook een instrument en heb méér dan genoeg opnamen beluistert om een oordeel te geven of de opname beetje klinkt als de "werkelijkheid"  De ene opname is de andere niet. Het is een soort 'gemiddelde' die je opzoekt aan klankkleur.  Zó heb ik m'n set/speakers afgesteld. Natuurgetrouw. En dan loopt zo'n testtoon blijkbaar af. Wat ik raar vind.. want een rechte lijn zou neutraal zijn.
Ik ervaar heel anders. En dáár gaat het om.

Staaled

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 19:25:10
Want.? Het klopt gewoon wat ik zeg.  Een test-toon is qua volume exact gelijk.. zo kun je dus mooi horen wat je speakers/ruimte doet? 
Het laag loopt dus af qua volume.   Het kan gewoon niet anders dan wanneer alles op een rechte lijn zit, je teveel laag hebt.
Want anders zou hier het geluid wel bij die 0 db lijn in de buurt blijven tijdens zo'n meting.
Voor het laag geldt dit dus niet voor elke plek in de ruimte.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 19:38:44
Niet "zóveel" Dat heb ik ook niet gezegd.  Het voegt wel wàt toe. Anders zou ik ook geen 30Hz horen.
Wellicht dat wij behoorlijk verschillen over wat 'neutraal' is? Kan ook. 
Kan zeggen dat ik juist wel blij ben met de ruimte aangezien het mij een dieper laag geeft dan eigenlijk zou moeten.  Het was enkel een zaak van een goede balans vinden. Die is er!   

Nee.   Niet 'strak' binnen paar db.  Het lijkt me ook niet mooi.  Ik zou ruwweg hetzelfde hier ook kunnen bereiken, hoe het klinkt als bv 30 t/m 60Hz even luid zou klinken als een 150Hz.  Nee, zou ik niet om aan te horen vinden.
Vervang klinken eens door meten.

Je gehoor is niet betrouwbaar in deze al valt het wel te trainen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Focal

Citaat van: Staaled op augustus 13, 2018, 19:50:47
Voor het laag geldt dit dus niet voor elke plek in de ruimte.
Nope. Gewoon gehoord/gemeten op m'n luisterplek. Maar ik merk elders in de kamer niet ineens een dramatisch wegvallen v/h laag [emoji53]
Blijft gehoormatig redelijk hetzelfde.

Focal

Citaat van: Staaled op augustus 13, 2018, 19:53:56
Vervang klinken eens door meten.

Je gehoor is niet betrouwbaar in deze al valt het wel te trainen.
Heb gedaan. Je ziet (en hoort) gewoon dat het volume langzaam afloopt.

Staaled

#22
Dan ben ik zeer benieuwd naar een meting, want ik ga er dan vanuit dat die niet klopt.

Info mbt meten :https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Focal

Citaat van: Staaled op augustus 13, 2018, 19:58:59
Dan ben ik zeer benieuwd naar een meting, want ik ga er dan vanuit dat die niet klopt.

Info mbt meten :https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0
Wat zou er niet kloppen dan??  Het gaat om dat een rechte lijn qua afstelling in de lage tonen niet klopt.
Tenminste.. naar mijn inziens.  Ik heb hier ook wel een sub. (Staat uit) Kan ik zo de boel opschroeven qua volume dat het laag overal ruwweg even luid klinkt.
Maar dan klinkt het juist niet natuurgetrouw. Dát is m'n punt.

Focal

Citaat van: Focal op augustus 13, 2018, 20:05:38
Wat zou er niet kloppen dan??  Het gaat om dat een rechte lijn qua afstelling in de lage tonen niet klopt.
Tenminste.. naar mijn inziens.  Ik heb hier ook wel een sub. (Staat uit) Kan ik zo de boel opschroeven qua volume dat het laag overal ruwweg even luid klinkt.
Maar dan klinkt het juist niet natuurgetrouw. Dát is m'n punt.

Zal morgen 's kijken of ik een meting via die applicatie kan doen? [emoji106]