resoneren harddisk in pckast tegengaan, hoe?

Gestart door Erik, mei 2, 2004, 21:38:09

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Ik kwam wat tips tegen die erop neerkwamen om de hd's geen contact te laten maken met het frame. Dat varieerde van het omhangen van hd's in  elastiek (echt waar!), rubber ringen tussen hd en frame (waar de 4 schroeven doorheen gaan) en speciale rubberstukjes.
Allemaal gericht om het resoneren tegen te gaan van HD naar frame naar kast toe.

Hebben jullie hier ervaringen mee, helpt dit echt met geluid(overlast) verminderen en hoeveel?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jeroen_B

Reken maar dat resonantie van de kast voor lawaai zorgt. Je zou stukjes rubber tussen de HD en het chassis kunnen doen zodat je nergens staal op staal hebt. Ik ga het in ieder geval wel doen met mijn HTpc die ik aan het bouwen ben.

Je hebt overigens van zallman een passieve HD koeler met heatpipes en de hd hangt dan ook in rubbers meen ik
hier nog een plaatje :

http://www.new-generation.nl/media/zalman_ZM-2HC1.gif

Erik

Ben er ondertussen ook achter dat de maxtor 740 lquid 80mb bekend schijnrt te staan om zijn vele lawaai. Laatste keer dat ik naar snelheid kijk. Geen maxtor meer voor mij.

btw grappig die "rubber" schroeven, jammer dat er geen ervarings cijfers zijn.
Frank zal ik ze even testen en een review schrijven ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Rubber is ideaal maar een goede kast zoeken is vaak nog beter.
We hebben in het verleden wel eens kasten gehad die gewoon zelfs met rubber resoneerde.

Nu hebben we kasten waar je als je alles GOED vastzet daar geen last meer van hebt, zoek dat dus eerst even uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

jeroen_B

ik heb in het verleden ook wel eens een hele goedkope kast gehad waarvan de kap altijd resoneerde. Hield je je hand tegen de kap aan werd de pc ineens een stuk stiller. Bekleden van de binnenzijde met matten lijkt me dus zo wie zo een goed idee. Hiermee voorkom je resonantie al mee.

jeroen

Erik

Nou ja we zien het wel, misschien dat ik hierna weer voor grote kast ga die beter is uitgerust qua stilte, precies zoals hjullie zeggen. Waarschijnlijk moest ik dat gewoon nu al doen, maar ik ben vrij eigenwijs ;D

Heb nu al een barebone in bestelling staan. En gaan we wel eens experimenteren als mijn nieuwe HD nog teveel herrie maakt. Voor de zekerheid maar meteen de stilste 160gb uitgezocht, dan maar wat langzamer.
Anders lijken die "engelse dropjes" me wel wat.
- Winston Churchill

Erik

Ik ben alleen een beetje bang dat hij wat gevoelig voor stof is ;D

- Winston Churchill

Ettepet

Van wat ik me herinner is het bijzonder niet aan te raden (!!) om je HD in rubber te plaatsen.  Iets met trage seeks en kopbewegingen die abrupt moeten kunnen stoppen. I.i.g. iets om rekening mee te houden, of even met Google te checken. ;)

Citaat van: Erik op mei  3, 2004, 17:21:40
Ben er ondertussen ook achter dat de maxtor 740 lquid 80mb bekend schijnrt te staan om zijn vele lawaai. Laatste keer dat ik naar snelheid kijk. Geen maxtor meer voor mij.
Ik heb zelf 3 Liquid Bearing Maxtors van 80GB, en die zijn muis-en-muis-stil.  Mogelijk een ander typenummer? Net gekeken, de mijne zijn type D740X-6L, en 7200 toeren.

Erik

das de mijne maar stil, nee.
Of ik heb andere oren, of ik heb  een maandagochtend model  :-(
- Winston Churchill

Erik

ps bedankt zal eens even gorgelen euh googelen. ;D
- Winston Churchill

jeroen_B

Wat ik zo links en recht lees op het internet behoren de maxtors toch redelijk stil te zijn!
Mischien dat je inderdaad een maandagochtend model hebt ?

jeroen

Erik

Zal hem eens losschroeven en op iets zachts leggen. kijken of hij dan nog lawaai maakt.
Misschien is er toch nog sprake van geluid of  trillingen die worden doorgeven aan de kast, maar dat moet ik eens uitzoeken. Helaas zitten de schroeven in deze kast allemaal op verkeerde en/of onbereikbare plekken.
- Winston Churchill

zuidwester

Als het gaat om het lawaai tijdens het zoeken/schrijven dan bestaat daar een util voor..(weet de naam zo niet uit mijn hoofd maar kan het wel opzoeken)
De meeste hd's ondersteunen "acoustic managment" . Het op stil zetten van je hd scheelt enorm in het lawaai (werkte voor mijn maxtor 160gb die ik eerst ook een tegenvaller vond) scheelt wel iets in de theo. snelheid.

Peter
ontferm U over ons

Erik

pipoplus dat is waarschijnlijk "AAM" heb ik een paar dagen geleden idd op langzaam en stil gezet, ipv snel en lawaaig, maar merkte op beide fronten eigenlijk geen verschil, helaas.
- Winston Churchill

zuidwester

Jammer.. hielp bij mij goed tegen het ratelen
Ik hoop dat je nieuwe (samsung/seagate) hd stiller is
Ik moet zelf ook nog twee "fluitende" 80gb western digital hd's vevangen om het geluid acceptabel te krijgen..
Peter
ontferm U over ons

Redyak

Meestal is het niet het resoneren van de HD in de brackets maar die mooie inschuifzijkanten van tegenwoordig op de kastframes. Het kopen van een merkkast voorkomt een hoop omdat de zijkanten dan nauw aansluiten. Bij voorkeur ook opzijschuivers (zitten tussen 2 delen vast) dan omhoogschuivers (deze hangen vaak maar aan 1 zijde).
Ook alle schroeven weer gebruiken, wat natuurlijk lastig is als je veel in en uitbouwd.
Als je hele stille koleing hebt dan gewoon de panelen eraf laten  ;D
Je kijkt en kijkt en dan zit de hele buurt op je bank voor de beamer :-)

Erik

ondertussen de hd afzonderlijk in een usb kast gestopt maar de ene maxtor ging wel. Maar die andere die stille liquid versie van maxtor (80 gb), die maakt een herrie dat wil je niet weten. Typisch geval van miskoop, maar ja wist ik veel.
- Winston Churchill

Redyak

Toch zondere Erik, ik zweer bij Maxtor heb een SATA 160 GB en ATA 120 GB hangen en die komen niet boven de fans uit, en die zijn al stil.
Je kijkt en kijkt en dan zit de hele buurt op je bank voor de beamer :-)

Erik

geloof je wel, ik denk dat ik gewoon een slecht exemplaar had. Ja daar houdt je ook geen rekening mee. Je verwacht dat ze allemaal hetzelfde zijn. Wer wat geleerd. Heb nu overigens samsung en die hoor je echt niet.
- Winston Churchill

blue-eyes

Citaat van: Erik op juli 20, 2004, 20:48:40
geloof je wel, ik denk dat ik gewoon een slecht exemplaar had. Ja daar houdt je ook geen rekening mee. Je verwacht dat ze allemaal hetzelfde zijn. Wer wat geleerd. Heb nu overigens samsung en die hoor je echt niet.

En samsung HDD's zijn nog erg goedkoop ook! Kwaliteit en snelheid weet ik niet ;) . Ik gebruik zelf ook een Samsung maar die zit ingebouwd in een Celeron 366, benut niet de volle capaciteit.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Erik

Snelheid is zelfs redelijk goed heb ik begrepen voor de stilste schijf die er is. W.b.t. betrouwbaarheid vraag het het me eens over een jaar of 2.5 ;)
- Winston Churchill

SiR-ROUND

Mijn Maxtor 160 Gig S-ATA is ook errug stil...

Rubberen ophanging haalt ook wat kontaktkoeling (met de kast) van de HD weg...

GreenGras

Volgens mij is de enige en beste oplossing wat geld uitgeven en een SilentMaxx harddisk behuizing kopen. Met dit apparaat sla je 2 vliegen in één klap: De harddisk heeft een veel groter koeloppervlak met goede warmte afvoer (koelribben) en de schijf produceert geen geluid meer omdat deze in een eigen behuizing is gemonteerd.

Nadeel is dat je een 5,25 bay over moet hebben om hem in te zetten natuurlijk...

B&W Nautilus 802 | B&W Matrix 803 | B&W Matrix I | B&W CC6 | B&W DS6 | 2x Bryston 7B SST | Accuphase DP-65 | Denon AVR-4520 | PT-AE4000 | Siltech cables | HTPC | PS3 | B&W ASW608 sub | DIY sub |
My DVD collection[/url

FrankB

Hmmm ik heb twee 10k RPM schijven en twee 5,25" bays over  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

SiR-ROUND

Tis een mooi kassie.

Misschien wat voor de oude pc, die maakt nogal lawaai met twee oudere HD's.

Thanx 4 the tip!