Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

HuubF

#13175
Citaat van: MarcelHLX op juli 20, 2022, 08:02:10
Beste Huub,

Was het niet beter geweest om eerst gebruik te maken van de korte verhuur mogelijkheid per week?

Gezien jouw toch wel kritische smaak kan dit wellicht ook nog eens gaan tegenvallen.

Je geeft in jouwe reacties aan dat het momenteel alleen nog maar om verwachtingen gaat en niet ervaringen en dat is toch wel een risico in deze. Een grotere/duurdere speaker hoeft niet per definitie beter te zijn. ook dit gaat weer om de juiste match

Jouw ervaring met de kleinere versie 310, is geen garantie dat de grotere 420 het zelfde geluid karakteristiek heeft en dan zit jij er toch zo maar mooi een jaar aan vast, dan worden het dure plantentafeltjes ;D

Ik hoop voor jou dat het allemaal aan jouw verwachtingen voldoet!

Wij allen hopen op een eerlijk en objectief verslag.

Groeten,
Marcel

Eerlijk zal het zeker zijn.  :worship:

Wat mee speelde was dat de prijs goed was en de levertijd van andere opties erg lang. De voorspelde saaiheid van de KH420 zie ik als een groot voordeel. Dat strookt met mijn ervaring met de KH310 (eigenlijk 300d). Die klonk niet spektaculair maar je hoorde wel opvallend veel en hij vloog nergens uit de bocht; hij ging er alleen uit omdat ik geen geld over had voor een fatsoenlijke aansturing. Vandaag de dag kun je een top-dac al krijgen voor 900 euro maar dat was toen nog niet zo. Ik zat toen met een Naim V1. Dat is nou (met de kennis van nu) een voorbeeld van een apparaat dat waarschijnlijk meettechnisch niet deugt maar wel lekker klinkt. Die zou niet goed door de ASR testjes zijn gekomen. Maar geen goede match met de arme Klein & Hummel.

Nu ik met pensioen ben mag het (tot mijn verbazing) allemaal net wat duurder zijn. De kinderen zijn uitgestudeerd en hebben zelf poen zat, het huis is afbetaald, we willen niet meer vliegen, de bucket lists zijn vrijwel leeg, de auto wordt geleased en de enige dure hobby (vanwege het apres-tennis in de gezellige kantine) is tennissen.

En ik ben erg impulsief, dat klopt wel.

Maarrrr ik moet hifi wel met mijn zakgeld doen, daarom is mijn vriendin ook zo schappelijk. Vandaar deze maffe constructie waarbij ik mijn zin krijg en dan op mijn gemakje de ontbrekende duizendjes bij elkaar kan sparen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Ziet er alvast op papier een zeer goede speaker uit. Veel plezier ermee.

En dat je met deze speakers het verschil gaat horen tussen een top opname en een iets minder dat spreekt vanzelf (hoop ik toch). Dat zou wel niet mogen maken dat je die mindere opname niet meer met plezier kan luisteren. Echt slechte opnames zijn er gelukkig niet teveel naar mijn beleving  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Ralf67

#13177
Wel gaaf deze enorme Pro audio monitors.

Ik denk alleen dat je best wat problemen met het laag gaat krijgen.

E zitten 10 inch woofers in ?

HuubF

Citaat van: Ralf67 op juli 20, 2022, 09:26:01
Wel gaaf deze enorme Pro audio monitors.

Ik denk alleen dat je best wat problemen met het laag gaat krijgen.

E zitten 10 inch woofers in ?

Voor een grootse, autoritaire klank heb je conusoppervlak nodig. Ik hoop natuurlijk dat de huiskamer het geweld aan kan.

Het zijn trouwens alleen joekels in vergelijking met andere monitors.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ralf67


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Xander32

Indien ze teveel geweld geven in jullie living kan je altijd weer wat gaan hobbyen met dsp en eq.

Citaat van: HuubF op juli 20, 2022, 10:19:01
Voor een grootse, autoritaire klank heb je conusoppervlak nodig. Ik hoop natuurlijk dat de huiskamer het geweld aan kan.

Het zijn trouwens alleen joekels in vergelijking met andere monitors.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Citaat van: HuubF op juli 20, 2022, 10:19:01
Voor een grootse, autoritaire klank heb je conusoppervlak nodig. Ik hoop natuurlijk dat de huiskamer het geweld aan kan.

Het zijn trouwens alleen joekels in vergelijking met andere monitors.

Dat had ik al eerder aangegeven, ik denk dat deze speakers echt overdone zijn voor een huiskamer zonder akoestische aanpassingen zoals in een geluidsstudio.

Het zal best mooi klinken, maar je haalt in een woonkamer nooit de efficiency er uit wat deze speaker kan bieden.

Ik heb deze ervaring zelf gehad met de KEF R900, geweldige speakers maar too much voor onze kamer.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Kwabbernoot

Vreemd genoeg heb ik er wel vertrouwen in. Dat gebeurt mij niet vaak in dit draadje. En dat terwijl ik geen enkele ervaring heb met het merk.

Aktief, A/B versterking, meer dan genoeg power, analoge eq, gemaakt voor midfield gebruik en studio monitor. Dat lijstje maakt mij in ieder geval nieuwsgierig. Alleen die poorten... en ik hoop dat die lampjes uit kunnen.

Ik ben benieuwd wat Huub ervan gaat vinden.

Groeten...

twani

Citaat van: MarcelHLX op juli 20, 2022, 10:31:28
Dat had ik al eerder aangegeven, ik denk dat deze speakers echt overdone zijn voor een huiskamer zonder akoestische aanpassingen zoals in een geluidsstudio.



Voor de gein eens op Google afbeeldingen gezocht naar plaatjes van deze speakers.

Géén één plaatje van deze speaker in een huiskameropstelling. Wel heel veel afbeeldingen in een studio (achtige) omgeving/setting.

Ben wel heullll benieuwd hoe dit gaat uitpakken......


mmuetst

#13185
Citaat van: HuubF op juli 19, 2022, 10:58:45
Als je het er lang over hebt, Marktplaats blijft afstruinen en je mindset dus langzaam wordt ingesteld op de komst van iets groots, definitiefs dan maak je vroeg of laat de stap. Dat geldt in de brei-wereld, bij de aanschaf van een puppie maar ook als je aan het bedenken bent wat je droom-speaker zou moeten zijn.

Al jaren shop ik in een segment waarin ik als kritische luisteraar altijd genoegen moet nemen met een compromis. Of niet, maar dat weet je dan weer niet zolang je niet een geweldige referentie in huis hebt gehad. Die geweldige referentie, veel beter en mooier dan ik tot nu toe gewend ben, wordt maandag thuisbezorgd. Zelf halen is geen optie omdat de Toyota Yaris daarvoor te klein is.

De keuze was lastig. Omdat ik toch zuinig blijf is ATC een brug te ver. De SCM25a is 2e hands al mega-duur en is slechts een variant op de goedkopere lijn met een nog steeds zuinig laag. En ik wil naar een hoger segment dus de SCM50a, nieuw rond de 15.000 euro. Het moest analoog zijn, wat de keuze verder behoorlijk beperkt. Ook moest het een pro-monitor zijn. De Dynaudio BM15a heeft me geleerd dat het wel lekker is, de illusie dat als iets niet goed klinkt het aan de opname moet liggen. En als je optimale kwaliteit wil hoef je alleen maar precies in het midden te gaan zitten.

Dus analoog, pro, hoger segment... dan ben je tussen de 7.000 en 15.000 euro kwijt. Voor mij een gigantisch risico want als het dan toch nog niet goed genoeg is dan zit je met een dure miskoop.

Dus, dus, dus, heb ik voor 1 jaar een set Neumann KH420 gehuurd met recht van koop, voor een vooraf vastgestelde prijs. Een erg faire deal. De vriendin ging er in mee, ik heb haar voorgehouden dat er dan dus ook 1 jaar rust is. Ik heb de KH310 ooit een jaar in huis gehad. Die waren zelfs 2e-hands voor mij zo duur dat ik ze heb weggedaan omdat ik geen geld had om er een fatsoenlijke streamer bij te kopen. Ik heb toen goedkope Adams gekocht in afwachting van de aangekondigde Devialet Phantom. Ik dacht toen dat dat de oplossing zou zijn totdat ik ze een jaar later eindelijk hoorde spelen.

Tja mensen, ik dank mijn ouders en natuurlijk mijn vriendin 'maar je was toch al zo tevreden?' Ien. Zonder hun was ik er niet geweest. Ook mijn kinderen die me aan de moderne muziek hielden waardoor ik een gezonde pokkehekel heb aan Andre Rieu ondanks mijn 69 jaartjes. Ook de forumgenoten ben ik dank verschuldigd. Ze hielden mij scherp tot het laatst en daagden me uit telkens weer onverwachte dingen te doen. Natuurlijk om te pesten maar toch ook wel omdat het leuk was.

Maar vanaf maandag komt de hopelijke lofzang op iets waar ik voor aan het sparen ben maar er toch al is. :wub:
Nice
De test ziet er ook niet verkeerd uit!
Oordeel ASR:

Conclusions
"We have grown to expect excellence from Neumann but not power capability. The KH420 nicely remedies that producing a speaker that you could buy and forget about upgrading ever again. Every bit of the system oozes excellence in engineering which comes across both looking at it and hearing it. It also has an advantage over some other studio monitors in that it looks more like a "normal" speaker"

Vooral het stukje:
"The KH420 nicely remedies that producing a speaker that you could buy and forget about upgrading ever again"

:D

Geniet van je nieuwe aanwinst uh....lease

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

MarKath

Dat is zoiets van;

Wij van WC-eend, adviseren WC-eend!
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

mmuetst

Citaat van: MarcelHLX op juli 20, 2022, 11:45:03
Dat is zoiets van;

Wij van WC-eend, adviseren WC-eend!
Huh? Hoe bedoel je dat?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

Citaat van: twani op juli 20, 2022, 11:10:45
Voor de gein eens op Google afbeeldingen gezocht naar plaatjes van deze speakers.

Géén één plaatje van deze speaker in een huiskameropstelling. Wel heel veel afbeeldingen in een studio (achtige) omgeving/setting.

Ben wel heullll benieuwd hoe dit gaat uitpakken......
Heel goed gaat dat uitpakken. Deze speaker heeft het volume, waveguide, flinke woofer, 3 weg, 3 versterkers aan boord, ontworpen voor zo'n natuurgetrouw mogelijke weergave - dat gaat helemaal goed komen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

#13189
Citaat van: twani op juli 20, 2022, 11:10:45
Voor de gein eens op Google afbeeldingen gezocht naar plaatjes van deze speakers.

Géén één plaatje van deze speaker in een huiskameropstelling. Wel heel veel afbeeldingen in een studio (achtige) omgeving/setting.

Ben wel heullll benieuwd hoe dit gaat uitpakken......
Beter zoeken  :D


PS vind de betonblokjes mooier dan het keukentrapje  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

Dit hoort eronder.... de KH870!

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

#13192
Citaat van: mmuetst op juli 20, 2022, 12:23:20
Kost ie ook gelijk het dubbele
Maar je hebt dan ook 3 woofers per kant ipv 1.   :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

twani

#13193
Citaat van: jahtari op juli 20, 2022, 12:07:49
Heel goed gaat dat uitpakken. Deze speaker heeft het volume, waveguide, flinke woofer, 3 weg, 3 versterkers aan boord, ontworpen voor zo'n natuurgetrouw mogelijke weergave - dat gaat helemaal goed komen.

Je vergeet de ruimte......  En het kastje.....

twani

#13194
Citaat van: mmuetst op juli 20, 2022, 12:09:40
Beter zoeken  :D


PS vind de betonblokjes mooier dan het keukentrapje  :D

Jij hebt op dezelfde manier gezocht als ik dus weet je dat dit het enige plaatje is, tussen alle andere studio-settings, in een huiskamer situatie.

Maar wel leuk geprobeerd. Moet t toegeven.

Kingpin

Mooie speakers Huub !
Ik betwijfel alleen of ze in een niet behandelde woonkamer tot z'n recht komen gezien de vlakke frequentie curves van studio monitoren.
De nadruk zal straks denk ik op stemmen in instrumenten liggen van het middengebied, hoop niet dat dit op den duur gaat tegenstaan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mmuetst

Citaat van: twani op juli 20, 2022, 13:00:09
Jij hebt op dezelfde manier gezocht als ik dus weet je dat dit het enige plaatje is, tussen alle andere studio-settings, in een huiskamer situatie.

Maar wel leuk geprobeerd. Moet t toegeven.
Ach, mijn LS3/5A was ook ooit bedoeld voor de studio's van de BBC maar bleek het commercieel goed te doen bij mensen thuis (en nog steeds).
Misschien wordt Huub nog trendzetter en barst het zo van de plaatjes in woonkamers van deze Neumann KH420. Verwacht in ieder geval zomenteen één extra plaatje op google van deze luidsprekers in een woonkamer  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

twani

Citaat van: mmuetst op juli 20, 2022, 13:12:35
Ach, mijn LS3/5A was ook ooit bedoeld voor de studio's van de BBC maar bleek het commercieel goed te doen bij mensen thuis (en nog steeds).
Misschien wordt Huub nog trendzetter en barst het zo van de plaatjes in woonkamers van deze Neumann KH420. Verwacht in ieder geval zomenteen één extra plaatje op google van deze luidsprekers in een woonkamer  ;D

Een LS3/5A is dan toch wel een breed geaccepteerde huiskamer oplossing toch  :)


HuubF

Citaat van: twani op juli 20, 2022, 11:10:45
Voor de gein eens op Google afbeeldingen gezocht naar plaatjes van deze speakers.

Géén één plaatje van deze speaker in een huiskameropstelling. Wel heel veel afbeeldingen in een studio (achtige) omgeving/setting.

Ben wel heullll benieuwd hoe dit gaat uitpakken......

Blader even terug voor een huiskamer-foto!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: twani op juli 20, 2022, 13:00:09
Jij hebt op dezelfde manier gezocht als ik dus weet je dat dit het enige plaatje is, tussen alle andere studio-settings, in een huiskamer situatie.

Maar wel leuk geprobeerd. Moet t toegeven.
zo moeilijk is zoeken toch niet?




Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i