Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op mei 10, 2022, 10:02:56
Nu weer even serieus...
Dus nu luister ik verbaasd naar de ATC SCM19's met de NAD C658/C298 set zonder Dirac en sub. De subtiliteit in hoog en midden valt me op. Komt dat nou omdat er een heel pak laag is weggevallen of doet Dirac het geluid toch geen goed, ook als je alleen het laag aanpakt?
Lees nog eens een paar posts terug van mij.

Citaat van: HuubF op mei 10, 2022, 10:44:43
Met de Roksan Blak (en/of de ATC's) zat er meer rust in het geluid als ik hem op 100 Hz afkapte.

Dat is logisch en makkelijk verklaarbaar, maar niks voor niks alles is een compromis.

Citaat van: HuubF op mei 10, 2022, 10:44:43
Op ATC's heb ik al heel wat versterkers gehad. Ik ben wel van mening dat ATC lastig aan te sturen is.
Dat is niet zo heb ik de vorige keer ook al uitgelegd, jou aannames zijn jou grootste probleem om tot een goed resultaat te komen.
Ze zijn namelijk vaak fout.
Maar je hebt goede oren en blijft stug proberen, kan ik alleen maar respect voor hebben.

Rob


HuubF

Deze oprisping van continue veranderen is alweer voorbij gelukkig.

Ik ben geëindigd met de NAD C658/C298 set, onderling verbonden met een Cardas XLR kabel, met de Mavros ls-kabel plus bruggetjes. C298 weer op fixed volume. Geen bi-wire. Geen dsp.

Klinkt tamelijk intens en stukken beter dan de SOTM-Roksan combi waar ik een tijdje naar heb geluisterd. Maar dat komt meer door de belabberde dac van de Roksan.

Het wachten is nu op een extra versterker voor de sub. Daar moet ik nog even over nadenken.

Edit... wat ik bedoel met intens? Na nog een uurtje luisteren denk ik dat ik het kan omschrijven. Het geluid is wat minder clean, alsof er ergens een kapot buisje uit 1932 tussenzit. Ik heb het gevoel dat de ATC's unleashed zijn, het geluid is mooi vol met voldoende laag. Veel leven (vervorming?) in het midden en hoog. Natuurlijk niet zo diep als de sub, die moet er ook weer zo snel mogelijk bij. Raar eigenlijk door maar een paar veranderingen, voornamelijk kabels. Mono-wire ipv biwire zal het niet zijn, dat scheelt niet zo veel. Misschien dat de C298 eerst op de Niagara zat en nu niet meer (weet ik niet zeker). Kan ook de Cardas xlr interlink zijn. Kan ik nog testen. Voorlopig tevreden, de SCM19's hebben nog nooit zo meeslepend geklonken.

Edit2... het moge duidelijk zijn dat ik dit topic ook gebruik om een beetje vast te leggen wat er hier thuis gebeurt. Mijn excuses.

Edit3... ik zie nu ook dat de C298 op de C658 staat. Dat was vanochtend andersom. Het zal toch niet??
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Het blijft onderhoudend Huub....
Maar zie soms de bomen in het bos niet meer....met al die veranderingen....als jij het maar ziet😄
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Tabcam

Ik vind het juist leuk dat je jouw veranderingen post :pompom:. Wel jammer dat je niet meer weet of de C298 wel of niet op de Niagara zat, in mijn ervaring was elke keer op een netfilter een best grote stap achteruit in geluidskwaliteit!

Ik mik op veel detail met zo min mogelijk vervorming en een lage ruisvloer. Samen met de vage term "snelle" versterker komt het geluid dan meer tot "leven".
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Citaat van: Carrol op mei 10, 2022, 17:30:42
Het blijft onderhoudend Huub....
Maar zie soms de bomen in het bos niet meer....met al die veranderingen....als jij het maar ziet😄

Nee ik hou het redelijk in de gaten!  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Ook de day after klinkt de set (zonder sub) nog behoorlijk anders dan de days before. Je zou kunnen zeggen muzikaler door een wat rokerige saus. De ATC's doen het er prima op, beide kanalen doen hetzelfde, het zit ergens in de aansturing. Het klinkt niet alsof er wat kapot is. Maar het knaagt wel, erg audiofiel lijkt het nou ook weer niet te zijn. Ik weet nog niet hoe het komt en wat ik er aan ga doen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Citaat van: HuubF op mei 11, 2022, 09:15:19
Ook de day after klinkt de set (zonder sub) nog behoorlijk anders dan de days before. Je zou kunnen zeggen muzikaler door een wat rokerige saus. De ATC's doen het er prima op, beide kanalen doen hetzelfde, het zit ergens in de aansturing. Het klinkt niet alsof er wat kapot is. Maar het knaagt wel, erg audiofiel lijkt het nou ook weer niet te zijn. Ik weet nog niet hoe het komt en wat ik er aan ga doen.
Een heldere klinkende speaker warmer krijgen kan wel maar niet zoals huub t doet  je krijgt gauw een deken over t geluid  en ja dat klinkt in eerste instantie voller maar je gaat ook wat missen.
Met versterkers of interlinks ga je dat niet oplossen.

Oplossing is o.a.  stroomkabels maar daar kijkt huub niet naar, lees er nooit iets over. Toch is dat een van de belangrijkste items in een set, als de akoestiek zo optimaal mogelijk is gemaakt. Aan de apparatuur ligt t niet, dus is best goed.

Kun je wel weer schrijven daar is hij weer...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

scrutinizer

Er bestaan ook casussen waar geen oplossing voor is.........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Ja die onrust... ik heb sterk behoefte aan een vervangende hobby.  :headbanging:

Inmiddels is er weer wat gebeurd; ik kon voor een relatief prikkie een set Dynaudio BM15A overnemen. Een noodgreep waar ik me de afgelopen 20 jaar wel vaker van heb bediend. Als je dan helemaal vast zit zet je er iets goedkoops maar goeds naast om even te herbronnen, even het gehoor weer op aarde te krijgen. Dan kun je gelouterd weer verder. Vroeger deed ik dat met Adams, nu kwam die BM15A op mijn pad. Iemand hier had hem al ooit eens genoemd.

Welnu, die Dynaudio's zijn ontzettend lompe dingen, groter dan de ATC's. Ik had nog ergens een net setje lange XLR's liggen. Weer thuis produceerden ze op het eerste gehoor een enorme bak laag, zo veel dat het echt niet mooi was. Maar ik had Dirac nog achter de hand dus gauw een meting gedaan en de NAD voorbeeld-doelcurve erop toegepast.

En nu klinkt het verrassend goed. Strak met toch een beetje jeu, veel detaillering in midden en hoog. Het is nog veel te vroeg voor conclusies maar het is niet onmogelijk dat dit een goedkoop alternatief kan zijn totdat ik geld genoeg heb voor een meer high end oplossing (ATC SCM50a, Neumann 420 etc). Dat werkt bij mij goed. Ooit heb ik een jaar geluisterd naar de kleinste Adam monitors omdat ik aan het sparen was voor de groots aangekondigde, geweldig beoordeelde maar nog niet verkrijgbare Devialet Phantoms. Toen die er eenmaal waren en ik ze had gehoord veranderde alles weer. Maar dat jaar daarvoor was ik vreemd genoeg wel tevreden met het geluid.

Nah ja, to be continued.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Graphtuner

maar je neemt nog geen afscheid van je ATC's?
Ben heel benieuwd die eens te horen op mijn versterker... al past wit totaal niet in mijn interieur vrees ik...
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

HuubF

Citaat van: Graphtuner op mei 11, 2022, 14:52:03
maar je neemt nog geen afscheid van je ATC's?
Ben heel benieuwd die eens te horen op mijn versterker... al past wit totaal niet in mijn interieur vrees ik...

Nou het is nog een beetje te vroeg om ze in de verkoop te zetten. Maar als de positieve indruk van de Dynaudio's blijft gaan ze wel de deur uit ja.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Ah Dynaudio.

De oplossing komt dichterbij ......

Kan allemaal met doodgewone OFC kabels worden aangesloten. Maakt toch geen verschil.  Goed is goed....

Back to basics. Lekker man :)

Ik heb overigens juist de monitoren van Dynaudio hoger zitten dan de vloerstaande modellen.....

HuubF

Het is een beetje beschamend eigenlijk; tamelijk lelijke monitors die, geholpen door Dirac, de sterren van de hemel spelen. Full range ook nog, ik mis totaal geen laag. Ik ben al uren mijn Roon historie aan het afspelen. Werkelijk alles klinkt volkomen probleemloos en compleet. Ik hoor details in hoog, midden en laag die ik nog niet eerder heb gehoord.

Die BM15a's klinken hier zonder Dirac niet goed; rommelig en veel teveel laag. Met Dirac zijn ze een snoepje. Dat maakt het één van de goedkoopste setjes ooit hier: tweedehands NAD C658 en speakers nog geen 2500 euro. De XLR's zijn degelijke microfoonkabels met Neutriks. Hebben me zeker 40 euro gekost. Als ik hier bij blijf kan die kabel dus nog wel wat beter.

Beetje confused hiero.   :crazy:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

toetertje


scrutinizer

Citaat van: twani op mei 11, 2022, 16:06:27
Ah Dynaudio.

De oplossing komt dichterbij ......

Kan allemaal met doodgewone OFC kabels worden aangesloten. Maakt toch geen verschil.  Goed is goed....

Back to basics. Lekker man :)

Ik heb overigens juist de monitoren van Dynaudio hoger zitten dan de vloerstaande modellen.....
Close but no sigar Theo :nowink:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Xander32

Sparen, sparen voor die droom speakers. En dan staan die er straks en blijken deze niets te doen aan de voortdurende onrust ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op mei 11, 2022, 19:42:30
DSP from zero to hero  ;D

Voordeel is dat ik die Dynaudio's helemaal niet ken. Ik kan dus ook niet bepalen of DSP in bepaalde opzichten een verslechtering zou kunnen zijn. Een beetje een mindfuck dus.

Maar met dsp klinken ze (nog steeds) opvallend goed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op mei 11, 2022, 19:47:58
Voordeel is dat ik die Dynaudio's helemaal niet ken. Ik kan dus ook niet bepalen of DSP in bepaalde opzichten een verslechtering zou kunnen zijn. Een beetje een mindfuck dus.

Maar met dsp klinken ze (nog steeds) opvallend goed.

Als het blijvertjes zijn nog even fineren in een fraaie houtsoort naar keuze :D

HuubF

Citaat van: twani op mei 11, 2022, 19:52:08
Als het blijvertjes zijn nog even fineren in een fraaie houtsoort naar keuze :D

Mij te moeilijk. Ik wrap ze wel.  O0
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Mooi Huub,
Jij bent volgens mij de enigste nu met een analoge actieve speaker ;D
Er zitten overigens instellingen op de speaker voor het hoog en laag af te stellen.
Staat het laag niet te hard.

Rob

HuubF

Citaat van: Rob_Dingen op mei 11, 2022, 21:28:28
Mooi Huub,
Jij bent volgens mij de enigste nu met een analoge actieve speaker ;D
Er zitten overigens instellingen op de speaker voor het hoog en laag af te stellen.
Staat het laag niet te hard.

Rob

Jeetje ja zeg, verduiveld.  ;D

Dat was vanaf het begin ook wel de bedoeling. Het scheelt een vermogen aan versterkers.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Wow...

Wat een (mooie, Dynaudio is toch wel erg gaaf) plotselinge ontwikkeling!
Als ze zo goed bevallen, waarom zou je ze inderdaad niet gewoon houden?

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MarKath

Hallo Huub,

Net nu jij dit hebt gedaan, staat er in de verkoop sectie van dit forum een hele mooie aanbieding van "Bolle".

Vraagprijs
Een gehele ATC, en zeker een AV set-up komt niet zo vaak te koop dus prijsbepaling is lastig. Op basis van wat ik kan vinden via hifi-shark en wat in het verleden verkocht is hanteer ik de volgende vraagprijzen:
SCM40: 2.500 Euro (per paar)
SCM11: 800 Euro (per paar)
C3C: 650 Euro

Setprijs: 3.500 Euro
Vooralsnog verkoop ik de set alleen in zijn geheel.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!