Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: ProgRocker op maart 24, 2022, 11:55:37
Sorry maar een voeding die 8500 euro kost? Ziet hier iemand echt de logica van in?

Zie mijn post hierboven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kingpin

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 14:12:56
Beetje hififorum van 15 jaar geleden.  :nopompom:

Onderdehand moet toch duidelijk zijn dat ik aarzel om mijn leven weer in handen van Naim te leggen, juist door die merkwaardige upgrade-strategie. Waar andere merken voor 6000 euro een reusachtig apparaat leveren waar de voeding aangepast is op de mogelijkheden van het apparaat, monteert Naim een best goede voeding met een stopcontact aan de achterkant waar je een aantal types losse voedingen kunt aansluiten. Daarbij is het frustrerend dat de duurste het beste klinkt (hoewel er idioten zijn die denken dat die ook nog allemaal hetzelfde klinken).

Een respectabel apparaat als een Naim NAC272 is te krijgen voor 2000 euro tweedehands. Standaard klinkt hij gewoon goed. De voedingen die je er op kunt zetten via Het Stopcontact aan de achterkant lopen van 1000 euro (van Teddy Pardo) tot die 8000 euro van de 555. De klank wordt daardoor langzaam steeds verfijnder, met meer autoriteit. Als je zo'n 272 hebt blijft het NIET hebben van de duurste voeding knagen tot je al lang en breed in je kist ligt.
En al heb je eindelijk de set bij elkaar dan is er weer iets 'beter' .. en weer 'beter'.
Ik vraag me af hoeveel 'beter' er eigenlijk in geld uitgedrukt kan worden als deze sets in een doodnormale woonkamer geplaatst gaan worden !
Daarnaast schrijf ik beter tussen '' want 'beter' wordt het niet op dit niveau hooguit met bepaalde muziekgenres wat 'anders'.
Ik heb het in iedergeval nog nooit gehoord dat een superdure set mijn set eruit 'performed' om het maar zo te zeggen (ja sets van 200k zijn geen uitzondering, maar of het dan zoveel 'beter' was  ::)).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

toetertje


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 14:12:56
Beetje hififorum van 15 jaar geleden.  :nopompom:

Onderdehand moet toch duidelijk zijn dat ik aarzel om mijn leven weer in handen van Naim te leggen, juist door die merkwaardige upgrade-strategie. Waar andere merken voor 6000 euro een reusachtig apparaat leveren waar de voeding aangepast is op de mogelijkheden van het apparaat, monteert Naim een best goede voeding met een stopcontact aan de achterkant waar je een aantal types losse voedingen kunt aansluiten. Daarbij is het frustrerend dat de duurste het beste klinkt (hoewel er idioten zijn die denken dat die ook nog allemaal hetzelfde klinken).

Een respectabel apparaat als een Naim NAC272 is te krijgen voor 2000 euro tweedehands. Standaard klinkt hij gewoon goed. De voedingen die je er op kunt zetten via Het Stopcontact aan de achterkant lopen van 1000 euro (van Teddy Pardo) tot die 8000 euro van de 555. De klank wordt daardoor langzaam steeds verfijnder, met meer autoriteit. Als je zo'n 272 hebt blijft het NIET hebben van de duurste voeding knagen tot je al lang en breed in je kist ligt.

Ik denk dat het probleem eigenlijk toch voornamelijk ligt bij de Naim gebruikers. Er is een nogal harde kern van blinde volgers. Ik denk niet dat er een ander merk is dat zo'n fanclub heeft. Ik was zelf eens opzoek naar een Atom voordat mijn actieve speakers op mijn pad kwamen. Dat is destijds niet doorgegaan vanwege het feit dat er nogal wat problemen waren met het display. Als je dan leest wat mensen allemaal roepen om Naim te beschermen...  Ik moest maar een Samsung all-in-one kopen omdat ik het raar vond dat een gerenommeerd merk als Naim dat niet onder controle had. Raar.

Ik denk dan ook dat het die groep is die elkaar lekker opgeilt om toch vooral maar die duurdere voeding te kopen. En misschien klinkt het met dat ding ook wel beter maar de prijzen die gevraagd worden zijn toch op zijn minst merkwaardig. Mensen die daarvoor gevoelig zijn zullen als makke schapen willen volgen of moeten leren leven met een eeuwige kriebel onder de balzak.

Groeten...

vanzomereng

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 14:12:56
Als je zo'n 272 hebt blijft het NIET hebben van de duurste voeding knagenot je al lang en breed in je kist ligt.

Hier heb je de koe bij de hoorns: "knagen"  .... dit betreft niet alleen Audio maar met alles !

Zorg dat je immuun wordt voor "knagen"
1. je gaat dan veel relaxter door het leven
2. "knagen" kan je veel geld kosten.

Je moet dus eigenlijk minder vaak naar een audiozaak maar vaker naar de psychiater  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kingpin

Citaat van: Kwabbernoot op maart 24, 2022, 15:20:47
Ik denk dat het probleem eigenlijk toch voornamelijk ligt bij de Naim gebruikers. Er is een nogal harde kern van blinde volgers. Ik denk niet dat er een ander merk is dat zo'n fanclub heeft. Ik was zelf eens opzoek naar een Atom voordat mijn actieve speakers op mijn pad kwamen. Dat is destijds niet doorgegaan vanwege het feit dat er nogal wat problemen waren met het display. Als je dan leest wat mensen allemaal roepen om Naim te beschermen...  Ik moest maar een Samsung all-in-one kopen omdat ik het raar vond dat een gerenommeerd merk als Naim dat niet onder controle had. Raar.

Ik denk dan ook dat het die groep is die elkaar lekker opgeilt om toch vooral maar die duurdere voeding te kopen. En misschien klinkt het met dat ding ook wel beter maar de prijzen die gevraagd worden zijn toch op zijn minst merkwaardig. Mensen die daarvoor gevoelig zijn zullen als makke schapen willen volgen of moeten leren leven met een eeuwige kriebel onder de balzak.

Groeten...
Klopt wel beetje. Zo'n antwoord kreeg ik ook toen ik het complete netfilter uit het chassis trok van mijn UQ2 toen ik de netstekker wilde ontkoppelen.
Tja die zitten wel vaker 'los', hoort zo kreeg ik als antwoord  ::) :-X
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op maart 24, 2022, 15:20:47
Ik denk dat het probleem eigenlijk toch voornamelijk ligt bij de Naim gebruikers. Er is een nogal harde kern van blinde volgers. Ik denk niet dat er een ander merk is dat zo'n fanclub heeft. Ik was zelf eens opzoek naar een Atom voordat mijn actieve speakers op mijn pad kwamen. Dat is destijds niet doorgegaan vanwege het feit dat er nogal wat problemen waren met het display. Als je dan leest wat mensen allemaal roepen om Naim te beschermen...  Ik moest maar een Samsung all-in-one kopen omdat ik het raar vond dat een gerenommeerd merk als Naim dat niet onder controle had. Raar.

Ik denk dan ook dat het die groep is die elkaar lekker opgeilt om toch vooral maar die duurdere voeding te kopen. En misschien klinkt het met dat ding ook wel beter maar de prijzen die gevraagd worden zijn toch op zijn minst merkwaardig. Mensen die daarvoor gevoelig zijn zullen als makke schapen willen volgen of moeten leren leven met een eeuwige kriebel onder de balzak.

Groeten...


Je zit nog steeds een beetje in de hififorum mode.

Probleem, blinde volgers, makke schapen, balzac...

Probeer je voor te stellen dat een, op zich respectabele, fabrikant een slim verdienmodel heeft bedacht. Mensen die niet dom zijn maar toch een balzak hebben weten dat heus wel. Dus is de vraag alleen maar: hoever wil je gaan, hoeveel geld heb je ervoor over.

Niemand dom, geen belazerderij, gewoon functionerend kapitalisme.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Was even leuk, het rendez-vous met Spekkie99. Lekker over onze hobby gehad.  :worship:

De NAD658 is inmiddels opgenomen in het systeem. De Roksan Blak dient weer als eindversterker. Dirac heb ik nog niet ingezet. De sub staat op de line out. Interlink is een Atlas Mavros xlr.

Tsja, vanaf het begin beviel het geluid me. Helder maar krachtig. Geen sprake van een hoorbare dip of piek ergens, zelfs zonder DSP.

Ik heb een jaar of 2 geleden al even een demo-658 in huis gehad maar toen heb ik hem niet aangeschaft. Ik geloof dat hij het toen moest opnemen tegen de Naim V1 dac. Ik denk inderdaad dat het een groot contrast was. Maar nu vind ik het wel lekker, een 'normaal' klinkend apparaat.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: Kingpin op maart 24, 2022, 12:51:33
Nee, totaal niet.

8500€ voedingen dus

Jawel.

Er zijn toch genoeg mensen die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Kijk, dit is nu een van de (vele) manieren om hun geld terug de economie in te laten stromen. Het is ook best een veilige manier in verhouding, ik ken toch enkele oudere rijken die hun droomauto kochten, snel en speciaal met vele honderden PK's en dit niet overleefden.

Dus misschien is dit niet eens de slechtste manier om het weer het systeem in te krijgen dat geld. En daar hoort natuurlijk toch ook dito apparatuur bij, tel uit de economische winst.

Disclaimer: let bij aankoop van audio producten, van welke financiële orde ook, er op dat U voldoende beweging blijft behouden.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HuubF

Die dure voeding is onderdeel van de 500-serie. Als je alle apparaten in die serie koopt met goede speakers erbij zit je al gauw aan een ton. Dan heb je wel wat staan.

Slimmeriken kunnen die voeding aansluiten op een apparaat in een goedkoper Naim segment. De aansluiting is identiek.

Het getuigt echter van een ongelofelijke geestelijke armoede om daar dan hier kritiek op te hebben. Er zijn nu eenmaal mensen die meer geld hebben dan wij. Of slimmer zijn. Of beide.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Nee, dat is geen Hififorum mode. Dat is slechts mijn kijk op de Naim gemeenschap. Het woord "probleem" is wellicht verkeerd gekozen.

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 15:33:44

Probeer je voor te stellen dat een, op zich respectabele, fabrikant een slim verdienmodel heeft bedacht. Mensen die niet dom zijn maar toch een balzak hebben weten dat heus wel. Dus is de vraag alleen maar: hoever wil je gaan, hoeveel geld heb je ervoor over.
Niemand dom, geen belazerderij, gewoon functionerend kapitalisme.

De vraag lijkt mij niet zozeer hoever wil je gaan maar hoever moet je gaan zodat de kriebel zover weg is dat het handelbaar blijft. Dat is geheel afhankelijk van de gebruiker. En alles wat ik van jou als gebruiker lees geeft mij het idee dat jij nogal gevoelig bent voor bronnen waar jij schijnbaar in gelooft. Van oudsher was dat bij jou Whatshifi en nu is ASR daar vreemd genoeg bijgekomen en wellicht zijn er meer. Gezien jou langdurende liefde voor Naim, zal ook de Naim F-side wel een bepaalde invloed hebben, schat ik zo. Ik zie jou iig niet langdurig genieten van een set als je weet dat het beter kan door de aanschaf van een voeding. Hoe duur dat ding ook gaat zijn.

Ik neem Naim dat niet kwalijk trouwens. En iedereen moet uiteraard kopen wat hij wil. Helemaal prima en ik hoop dat iedereen er gelukkig van wordt. Maar ik denk er wel het mijne van.

Groeten...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op maart 24, 2022, 16:21:41
Nee, dat is geen Hififorum mode. Dat is slechts mijn kijk op de Naim gemeenschap. Het woord "probleem" is wellicht verkeerd gekozen.

De vraag lijkt mij niet zozeer hoever wil je gaan maar hoever moet je gaan zodat de kriebel zover weg is dat het handelbaar blijft. Dat is geheel afhankelijk van de gebruiker. En alles wat ik van jou als gebruiker lees geeft mij het idee dat jij nogal gevoelig bent voor bronnen waar jij schijnbaar in gelooft. Van oudsher was dat bij jou Whatshifi en nu is ASR daar vreemd genoeg bijgekomen en wellicht zijn er meer. Gezien jou langdurende liefde voor Naim, zal ook de Naim F-side wel een bepaalde invloed hebben, schat ik zo. Ik zie jou iig niet langdurig genieten van een set als je weet dat het beter kan door de aanschaf van een voeding. Hoe duur dat ding ook gaat zijn.

Ik neem Naim dat niet kwalijk trouwens. En iedereen moet uiteraard kopen wat hij wil. Helemaal prima en ik hoop dat iedereen er gelukkig van wordt. Maar ik denk er wel het mijne van.

Groeten...

Ik sla slechts aan op de grote hoeveelheid aannames. Wat is er tegen om meerdere bronnen het lezen waard te vinden? En wat is er tegen om tot het eind der tijden bezig te zijn met je hifi set?

Jij zal zeggen: niks. Nou, interessant dan.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ajbeefde

Citaat van: Kwabbernoot op maart 24, 2022, 16:21:41
Nee, dat is geen Hififorum mode. Dat is slechts mijn kijk op de Naim gemeenschap. Het woord "probleem" is wellicht verkeerd gekozen.

De vraag lijkt mij niet zozeer hoever wil je gaan maar hoever moet je gaan zodat de kriebel zover weg is dat het handelbaar blijft. Dat is geheel afhankelijk van de gebruiker. En alles wat ik van jou als gebruiker lees geeft mij het idee dat jij nogal gevoelig bent voor bronnen waar jij schijnbaar in gelooft. Van oudsher was dat bij jou Whatshifi en nu is ASR daar vreemd genoeg bijgekomen en wellicht zijn er meer. Gezien jou langdurende liefde voor Naim, zal ook de Naim F-side wel een bepaalde invloed hebben, schat ik zo. Ik zie jou iig niet langdurig genieten van een set als je weet dat het beter kan door de aanschaf van een voeding. Hoe duur dat ding ook gaat zijn.

Ik neem Naim dat niet kwalijk trouwens. En iedereen moet uiteraard kopen wat hij wil. Helemaal prima en ik hoop dat iedereen er gelukkig van wordt. Maar ik denk er wel het mijne van.

Groeten...

Bizar, waar men zich druk om kan maken.......  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

ProgRocker

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 16:13:19
Die dure voeding is onderdeel van de 500-serie. Als je alle apparaten in die serie koopt met goede speakers erbij zit je al gauw aan een ton. Dan heb je wel wat staan.

Slimmeriken kunnen die voeding aansluiten op een apparaat in een goedkoper Naim segment. De aansluiting is identiek.

Het getuigt echter van een ongelofelijke geestelijke armoede om daar dan hier kritiek op te hebben. Er zijn nu eenmaal mensen die meer geld hebben dan wij. Of slimmer zijn. Of beide.

Ik weet niet of je op mij doelt met je opmerking 'ongelooflijke geestelijke armoede' maar goed: ik vind 8500 euro vragen voor een voeding je reinste kolder en eigenlijk wel oplichting. Je kunt het verdedigen hoe je wil, mensen hebben geld zat, zal best. Er is ook nog zoiets als een moreel kompas en wanneer je dat soort bedragen gaat vragen voor een simpele voeding begeef je je wat mij betreft op het pad van 'snake oil'.

HuubF

Citaat van: ProgRocker op maart 24, 2022, 17:12:45
Ik weet niet of je op mij doelt met je opmerking 'ongelooflijke geestelijke armoede' maar goed: ik vind 8500 euro vragen voor een voeding je reinste kolder en eigenlijk wel oplichting. Je kunt het verdedigen hoe je wil, mensen hebben geld zat, zal best. Er is ook nog zoiets als een moreel kompas en wanneer je dat soort bedragen gaat vragen voor een simpele voeding begeef je je wat mij betreft op het pad van 'snake oil'.

Nee hoor ik bedoelde jou niet specifiek. Als jij vindt dat een extra-goejerder voeding onzin is moet je dat zelf weten.

Je gaat alleen wel los op mensen die dat wel belangrijk vinden, en dat vind ik dan weer een beetje kortzichtig. Je ZOU het ook gewoon mis kunnen hebben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 16:28:07
Ik sla slechts aan op de grote hoeveelheid aannames. Wat is er tegen om meerdere bronnen het lezen waard te vinden? En wat is er tegen om tot het eind der tijden bezig te zijn met je hifi set?

Jij zal zeggen: niks. Nou, interessant dan.  ;)
Wat zou jij op die vragen antwoorden dan?

Groeten...

ProgRocker

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 17:23:06
Nee hoor ik bedoelde jou niet specifiek. Als jij vindt dat een extra-goejerder voeding onzin is moet je dat zelf weten.

Je gaat alleen wel los op mensen die dat wel belangrijk vinden, en dat vind ik dan weer een beetje kortzichtig. Je ZOU het ook gewoon mis kunnen hebben.

Nou ja, los gaan.. ik had één zinnetje getypt en dat lokte dan weer best veel reacties uit.. 😅

Rob_Dingen

Huub pas je onderschrift eens aan anders kunnen we het niet goed volgen.

Overigens snap ik wel hoe een prijs tot stand komt.
Ik bouw veel zelf en tel wel eens uit wat het nu eindelijk gekost heeft en dat valt altijd tegen.
Een dikke voeding met trafo's en grote elko's is altijd duur, als je dan kijkt hoe de voeding bedraad is gaat daar veel tijd in zitten.
Met uren onderzoek kosten materiaal huur gas water licht garantie kosten en winst kan die voeding best wel eens rond de €2000,- of meer kosten.
En dan komt het probleem dan moet de importeur het over de kop laten gaan en de winkelier ook nog eens voordat het bij de eindgebruiker is.
Maar de zuinige Hollander denkt altijd dat hij het voor de materiaal prijs kan kopen ;)

Rob

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op maart 24, 2022, 17:24:57
Wat zou jij op die vragen antwoorden dan?

Groeten...

Nou dat lijkt me in de vraag besloten. Ik vind hifi leuk dus ik lees veel, neem niet alles in alle opzichten serieus en blijf het leuk vinden om er mee bezig te zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: ProgRocker op maart 24, 2022, 17:27:37
Nou ja, los gaan.. ik had één zinnetje getypt en dat lokte dan weer best veel reacties uit.. 😅

Haha ja dan word je ook een soort van Kop van Jut.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op maart 24, 2022, 17:34:25
Nou dat lijkt me in de vraag besloten. Ik vind hifi leuk dus ik lees veel, neem niet alles in alle opzichten serieus en blijf het leuk vinden om er mee bezig te zijn.
Jouw antwoord is dus ook niks.

Raar...

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Jij bent slimmer dan dit. Ik ben er wel klaar mee.

Groeten...

HuubF

Huub's eerste meting met Umik-1, laptop en C658. Gewoon met sub en al. Met microfoon in de hand. Wel een fascinerend verschil, van boemzen naar strak.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)