Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanzomereng

Citaat van: katwax op maart 19, 2022, 09:53:38
Ik sluit me aan bij Hans
Inhoudelijk sluit ik me vanaf nu nergens meer aan in dit topic.
In dit topic is m.b.t. alles  0 % ter lering en 100 % ter vermaak.
Veel goede adviezen zijn al 273 maal hiero de revue gepasseerd en HuubF gaat toch lekker zijn eigen gang.

Niks mis mee, loat moar gewoon hin doen  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Dura

Ieder muziekstuk heeft weer zijn eigen eisen; stevige rock mag best een scherpe rand hebben, voor akoestische muziek wil je graag tonale correctheid en een zacht hoog, dynamiek en bas is dan minder belangrijk maar dat is weer juist wel wat je wilt bij symfonieorkesten, etc., en dan ook nog afhankelijk van de opname. En de bui van de luisteraar.
Een set kun je aanpassen aan de ruimte, maar vragen dat het zich als een kameleon aanpast zodat alle muziek altijd precies 'lekker' klinkt is onrealistisch.
Bij een luisterkamer zie je daarom weleens dat men er meerdere sets luidsprekers heeft staan, maar ook dat is gewoonlijk geen haalbare kaart in een woonkamer.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

vergeerr72

Citaat van: katwax op maart 19, 2022, 09:53:38
Ik sluit mij aan bij Hans.

Volgens mij is het 1 van deze 2 zaken:
-je bent naar een geluid op zoek dat je niet kan verkrijgen in je huidige ruimte zonder dat je de akoestiek van de ruimte beter maakt
of
-je wisselt gewoon graag je audio componenten, maar dan moet je niet zoeken naar beter. Dan is het gewoon kriebels om nieuwe component aan de tand te voelen.
In deze zoektocht is wel een wonder gebeurd, voor het eerst dat ik het met Chansig en Katwax eens ben [emoji2]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

Citaat van: vergeerr72 op maart 19, 2022, 11:39:16
In deze zoektocht is wel een wonder gebeurd, voor het eerst dat ik het met Chansig en Katwax eens ben [emoji2]
Ik niet helemaal.
Akoestiek gaat Huub niet doen.
Er zijn 2 dingen mijn inziens bij Huub.
Het eerste is graag wisselen van apparatuur.
Maar Huub zijn grootste probleem is het niet struktureel oplossen van zijn probleem.
Als laatste voorbeeld te weinig midlaag en dat gaan oplossen met een versterker die bekend staat als kil op te lossen.
Zo kom je nooit tot je doel en ook het excuus dat een verbetering veel meer gaat kosten is niet behulpzaam.
Hij heeft een paar mooie apparaten weg gedaan zoals de Ayre DAC en nu gaat de Blak eruit die ik even beluisterd heb na de reparatie en daar is niks mis mee.
Dat zegt mij dat hij niet weet welke kant hij eigenlijk op moet en doet lukraak dingen op de gok in de hoop dat het op zijn plek valt.
Gaat niet gebeuren.

Rob

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op maart 19, 2022, 14:22:31
Ik niet helemaal.
Akoestiek gaat Huub niet doen.
Er zijn 2 dingen mijn inziens bij Huub.
Het eerste is graag wisselen van apparatuur.
Maar Huub zijn grootste probleem is het niet struktureel oplossen van zijn probleem.
Als laatste voorbeeld te weinig midlaag en dat gaan oplossen met een versterker die bekend staat als kil op te lossen.
Zo kom je nooit tot je doel en ook het excuus dat een verbetering veel meer gaat kosten is niet behulpzaam.
Hij heeft een paar mooie apparaten weg gedaan zoals de Ayre DAC en nu gaat de Blak eruit die ik even beluisterd heb na de reparatie en daar is niks mis mee.
Dat zegt mij dat hij niet weet welke kant hij eigenlijk op moet en doet lukraak dingen op de gok in de hoop dat het op zijn plek valt.
Gaat niet gebeuren.

Rob

Ik vind het vervelend om te zeggen. Maar je bent het helemaal met me eens. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Ik denk dat een interventie ipv een M&G meer op zijn plaats is[emoji1787]

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

vanzomereng

Citaat van: Dura op maart 19, 2022, 11:08:29
Ieder muziekstuk heeft weer zijn eigen eisen; stevige rock mag best een scherpe rand hebben, voor akoestische muziek wil je graag tonale correctheid en een zacht hoog, dynamiek en bas is dan minder belangrijk maar dat is weer juist wel wat je wilt bij symfonieorkesten, etc., en dan ook nog afhankelijk van de opname. En de bui van de luisteraar.
Een set kun je aanpassen aan de ruimte, maar vragen dat het zich als een kameleon aanpast zodat alle muziek altijd precies 'lekker' klinkt is onrealistisch.
Bij een luisterkamer zie je daarom weleens dat men er meerdere sets luidsprekers heeft staan, maar ook dat is gewoonlijk geen haalbare kaart in een woonkamer.
U is een wijs man.... klopt allemaal wat er staat  :colgate:
Betekent gewoon een goede set met goede all-round speakers (i.c.m. goede plaatsing, goede akoestiek)
Op het rapport heb je dan niet voor alle genres een 10 staan maar wel overal een dikke 8

je krijgt dan een set zoals o.a. onderstaande  :D

Maar voor HuubF gelden andere wetten (een onschuldig zesje op het rapport is taboe)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op maart 19, 2022, 16:12:55
U is een wijs man.... klopt allemaal wat er staat  :colgate:
Betekent gewoon een goede set met goede all-round speakers
Op het rapport heb je dan niet voor alle genres een 10 staan maar wel overal een dikke 8

je krijgt dan een set zoals o.a. onderstaande  :D

Ja daar zit het akoestisch helemaal goed!  :clapping:

Ik ben nu echt strontziek dus ik moet eerst even beter worden. De muziek staat zelfs uit.  :nopompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op maart 19, 2022, 16:17:29
Ja daar zit het akoestisch helemaal goed!  :clapping:

Ik ben nu echt strontziek dus ik moet eerst even beter worden. De muziek staat zelfs uit.  :nopompom:

Beterschap.... by the way, zo'n half liter Jagermeister doet wonderen
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Dura

Beterschap Huub, ik hoor van meer mensen dat ze het nog flink te pakken hebben, gelukkig heb je je prikken binnen, anders was het waarschijnlijk nog erger.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

JoWa

Beterschap Huub.

Eerst goed uitzieken en daarna pas, na veel luisteren, de besluiten nemen wat je gaat houden en wat je gaat verkopen.

En je onnavolgbaarheid in je reis vind ik als verhaal leuk om te lezen. [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

vergeerr72

Beterschap Huub

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op maart 19, 2022, 16:17:29quote author=HuubF link=topic=166940.msg3554204#msg3554204 date=1647703049]
Ik ben nu echt strontziek dus ik moet eerst even beter worden. De muziek staat zelfs uit.  :nopompom:
Beterschap Huub.
Wij praten hier nog wel even verder over jou.

Rob

Mediator

Citaat van: Dura op maart 19, 2022, 11:08:29
Ieder muziekstuk heeft weer zijn eigen eisen; stevige rock mag best een scherpe rand hebben, voor akoestische muziek wil je graag tonale correctheid en een zacht hoog, dynamiek en bas is dan minder belangrijk maar dat is weer juist wel wat je wilt bij symfonieorkesten, etc., en dan ook nog afhankelijk van de opname. En de bui van de luisteraar.
Een set kun je aanpassen aan de ruimte, maar vragen dat het zich als een kameleon aanpast zodat alle muziek altijd precies 'lekker' klinkt is onrealistisch.
Bij een luisterkamer zie je daarom weleens dat men er meerdere sets luidsprekers heeft staan, maar ook dat is gewoonlijk geen haalbare kaart in een woonkamer.

Ik kijk hier toch iets anders naar. Het meeste invloed op de uitkomst heeft onze set. Als die muziek voldoende natuurlijk weet weer te geven, lees: ze voegt weinig wezenlijks toe of laat weinig wezenlijks weg, dan kom je vrijwel nooit iets te kort. 

vergeerr72

Citaat van: Rob_Dingen op maart 19, 2022, 17:32:24
Beterschap Huub.
Wij praten hier nog wel even verder over jou.

Rob
[emoji1787][emoji1787][emoji1787]

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

jahtari

Citaat van: Mediator op maart 19, 2022, 17:35:32
Ik kijk hier toch iets anders naar. Het meeste invloed op de uitkomst heeft onze set ruimte.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Rob_Dingen

Citaat van: jahtari op maart 19, 2022, 18:32:32

Dat geld alleen voor het laag in een gemiddelde woonkamer en dat heeft ook met plaatsing en luister plek te maken.
Het mid hoog is in de meeste ruimtes nog niet zo slecht of het moet een kale ruimte zijn zonder kleed en gordijnen.
Bij een geoptimaliseerde ruimte zoals ik zelf heb is laag nog niet helemaal perfect dat is bijna niet te doen.
En zoals mijn ruimte is zal niemand dat in zijn huiskamer doen.
Dus een beetje realisme is op zijn plaats.

Rob

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

mmuetst

Citaat van: VANZOMERENG op maart 19, 2022, 16:12:55
U is een wijs man.... klopt allemaal wat er staat  :colgate:
Betekent gewoon een goede set met goede all-round speakers (i.c.m. goede plaatsing, goede akoestiek)
Op het rapport heb je dan niet voor alle genres een 10 staan maar wel overal een dikke 8

je krijgt dan een set zoals o.a. onderstaande  :D

Maar voor HuubF gelden andere wetten (een onschuldig zesje op het rapport is taboe)
Jammer dat ik vorige week de griep had, dit had ik graag willen beluisteren, ga je een PM sturen voor een tweede poging (als dat een optie is).
Huub ook beterschap!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op maart 19, 2022, 20:20:20
Jammer dat ik vorige week de griep had, dit had ik graag willen beluisteren, ga je een PM sturen voor een tweede poging (als dat een optie is).
Huub ook beterschap!
Uiteraard, je bent nog steds welkom. Koffie met wat lekkers staat klaar  :coffee:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Mediator

Citaat van: jahtari op maart 19, 2022, 18:32:32


Ja natuurlijk een ruimte en een set moet aan bepaalde eisen voldoen waar je doorgaans met redelijk gezond verstand uit komt en in bepaalde gevallen met enige kennis. Ik ben meerdere keren verhuisd en heb altijd goed tot redelijk goed kunnen voorspellen of die ruimte gaat voldoen.

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op maart 19, 2022, 19:18:10
Dat geld alleen voor het laag in een gemiddelde woonkamer en dat heeft ook met plaatsing en luister plek te maken.
Het mid hoog is in de meeste ruimtes nog niet zo slecht of het moet een kale ruimte zijn zonder kleed en gordijnen.
Bij een geoptimaliseerde ruimte zoals ik zelf heb is laag nog niet helemaal perfect dat is bijna niet te doen.
En zoals mijn ruimte is zal niemand dat in zijn huiskamer doen.
Dus een beetje realisme is op zijn plaats.

Rob
De RT is in de meeste woonkamers ook in het mid en hoog verre van ideaal. Als je die omlaag brengt, (wat ook in een woonkamer mogelijk is), gaat dit toch wel heel veel invloed hebben. Zeker in vergelijking met de verschillen tussen bv dac's etc
Het sublaag is veel moeilijker, maar blijkbaar is ons gehoor hier ook minder gevoelig voor. Wat dan weer niet wil zeggen dat je het niet hoort natuurlijk  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Na een paar dagen malaise zitten we nu weer in het zonnetje een kopje koffie te drinken. Dolblij dat we 2 jaar ongelofelijk voorzichtig zijn geweest, want je voelt gewoon dat je er met een eerdere variant en zonder vaccinaties zo maar onderdoor kunt gaan.

Maar goed de hifi dus. Sommige mensen hebben misschien de indruk dat er hier met grove middelen willekeurige zetten worden gedaan om iets onmogelijks te bereiken. Dat begrijp ik. En dat is ook mijn probleem, ik probeer alles te begrijpen.

De mensen die erg in meten geloven, ik heb dan ook ASR omarmd als een bron van info. De mensen die voornamelijk in akoestiek geloven, ik heb daar dan ook aandacht aan besteed. De mensen die bepaalde merken zekering of stroomkabel aanbevelen om het mid-laag weer goed te krijgen. Ik begrijp de raad, ik begrijp de goede bedoeling.

Maar onderling is niemand het met elkaar eens, dus ik moet toch mijn eigen conclusies trekken.

Heb ik dan een doel voor ogen? Ja natuurlijk. Grofweg hoe ik denk dat een Naim set van het één na hoogste level (NAP300dr) met een ATC SCM50 of 100 zou moeten klinken: no-nonsense, krachtig, muzikaal meeslepend en technisch van goed niveau. Omdat een SCM50 misschien te groot is voor de kamer zal het wat minder moeten. Omdat ik een NAP300dr al erg duur vind mag een NAP250dr ook wel.

Raad wordt heus wel gelezen, dus ik besef dat bij Naim het pronkstuk van je set een peperdure voeding wordt. En dat een SCM25 ook een optie zou kunnen zijn. En dat een paneeltje hier, daar en op het plafond heilzaam zou kunnen zijn.

En dat ik echt eens moet kijken naar de zekeringen.

De afgelopen 2 dagen, toen ik weer muziek kon luisteren, heb ik de componenten van de Hegel H190 uitgebreid kunnen vergelijken met wat ik heb staan: de microRendu versus de Hegel streamer, de mR en Topping D90se versus de Hegel streamer+dac en uiteindelijk de Hegel versterker versus de Roksan Blak. Ik heb dezelfde vergelijking verschillende keren gedaan om voor mezelf helemaal zeker te zijn.

Welnu, de Hegel H190 is een goed klinkend produkt. De streamer, dac en versterker werken perfect samen, resulterend in een weinig spektaculaire maar correcte weergave. Er is, ook na wat langer luisteren, geen sprake van een mid-laag wat een beetje minder is. Ik voel geen liefde of euforie maar tonaal vind ik het perfect. Met als bonus het goed gecontroleerde laag dat beter is dan voorgaande oplossingen met SCM19 en sub.

De barstjes hoor je als je gaat vergelijken. De microRendu op USB is beter dan de streamer, de Topping D90se op XLR is een betere dac. Als je beide aansluit dan zou je hopen op de definitieve wonder-combinatie maar dat is helaas niet zo. Als ik de Hegel uitsluitend als versterker inzet wordt het geluid wel erg interessant en rijk van details, maar erg spetterend is het dan niet. En dynamiek vind ik te belangrijk om te laten verdampen in een compromis.

Vanochtend heb ik de Roksan Blak weer neergezet en in de oude configuratie laten draaien. Dat pruim ik helaas niet meer. Gewend aan een paar dagen een warmer geluid vind ik de combi Toppings met Roksan Blak niet goed genoeg om mee door te gaan.

Het kan best zijn dat een andere dac kan helpen of een andere versterker met de Topping dac beter zou klinken. Wat ik ga doen weet ik nog niet. Maar mijn oordeel is wel klaar. Misschien nu toch wat gerichter op mijn einddoel af (no-nonsense, krachtig, muzikaal meeslepend en technisch van goed niveau).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.