Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

etienne v en 20 gasten bekijken dit topic.

vanzomereng

Citaat van: HuubF op augustus 10, 2021, 17:00:10
De afgelopen week had ik een A*BNB 500, een NAD C298 en voor het avontuur een Benchmark DAC1 te leen. Dit om met de ATC SCM19 speakers te onderzoeken of klasse D versterkers nu wel kunnen. Bij de Dynaudio Contour 20i die ik ooit had klonk de C298 mij te clean.

Wat maakt, waarom een speaker wel/niet goed matched met een eigentakt-versterker (class D) - Impedantieverloop ?

Weliswaar niet jouw speaker maar een andere type ATC (SCM40) is volgens de testers van Alpha-audio,
geen goede match met eigentakt-versterking.

https://www.alpha-audio.nl/review/review-atc-scm40-vloerstaande-luidspreker-magische-midrange/3/

Heb je al eens een flinke krachtige AB-versterker op jouw ATC's geprobeerd... een Rotel-RA 1592.
Gewoon om eens te proberen en qua aanschafprijs zijn dit gewoon "koopjes" te noemen.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: katwax op augustus 10, 2021, 17:19:28
Een markt voor als je overstock hebt aan cases?  ;D

Dus Huub is de Topping dan de betere DAC tov de Ayre omdat de Topping niet gevoelig is aan wat er daarvoor gebeurt? hoewel mijn ervaring met Ayre ook was dat die zich niets van de bron aantrok. Was die Nuc niet diegene die zoveel lawaai maakt?
Ik ben voorstander van een goede nCore of Eigentakt als eindversterker, lekker neutraal en kan vlot voldoende power leveren om alles strak te houden (volgens mij de enige taak die een poweramp heeft)

De Ayre trekt zich ook niet zoveel aan van de bron inderdaad. De Topping is (helaas) wel beter dan de Ayre ben ik bang. Dat hoopte ik stiekem, maar het is ook wel zo. Toch wel een prestatie van die Chinezen.

De oude Nuc maakte veel lawaai, daarom heb ik nu een fanless exemplaar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 10, 2021, 19:46:36
Wat maakt, waarom een speaker wel/niet goed matched met een eigentakt-versterker (class D) - Impedantieverloop ?

Weliswaar niet jouw speaker maar een andere type ATC (SCM40) is volgens de testers van Alpha-audio,
geen goede match met eigentakt-versterking.

https://www.alpha-audio.nl/review/review-atc-scm40-vloerstaande-luidspreker-magische-midrange/3/

Heb je al eens een flinke krachtige AB-versterker op jouw ATC's geprobeerd... een Rotel-RA 1592.
Gewoon om eens te proberen en qua aanschafprijs zijn dit gewoon "koopjes" te noemen.

Ik heb/had een Roksan Blak. Is je mogelijk ontgaan.  :clapping:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Mitch-- op augustus 10, 2021, 18:09:41
Leuke test weer!  :)

Ik ben wel weer compleet flabbergasted dat er, nagenoeg altijd of in ieder geval heel vaak bij jouw testen, voorheen perfect werkende apparaten toch sneuvelen in de strijd.... hoe krijg je het voor elkaar  :nervous:

Als je je speakers verwisselt verandert alles. Nu ik speakers heb waar ik tevreden mee ben is er een allesvernietigend eindspel begonnen. Met opvallend veel apparaten die sneuvelen. Een soort van laatste protest.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op augustus 10, 2021, 19:48:56
Ik heb/had een Roksan Blak. Is je mogelijk ontgaan.  :clapping:

Zeer scherp HuubF,  klopt inderdaad dat je een Roksan Blak had  :D
Is die nog te redden, komt die nog terug ?

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op augustus 10, 2021, 20:01:00
Zeer scherp HuubF,  klopt inderdaad dat je een Roksan Blak had  :D
Is die nog te redden, komt die nog terug ?

De kansen zijn klein. Ik ga het nu via de importeur proberen te regelen. Er zijn geen schema's van te vinden dus reparatie wordt lastig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ProgRocker

Citaat van: HuubF op augustus 10, 2021, 20:23:56
De kansen zijn klein. Ik ga het nu via de importeur proberen te regelen. Er zijn geen schema's van te vinden dus reparatie wordt lastig.

Ik las dat hij beschadigd is geraakt door het aansluiten van een subwoofer. Nu wil het geval dat ik ooit eens een REL aansloot op mijn Unison Research buizenversterker en prompt klapte een stuurbuis. Nu kan dat toeval zijn maar ik geloof dat eigenlijk niet zo.. high level aansluiten is toch niet geheel zonder risico's blijkbaar.

HuubF

Citaat van: ProgRocker op augustus 11, 2021, 08:12:22
Ik las dat hij beschadigd is geraakt door het aansluiten van een subwoofer. Nu wil het geval dat ik ooit eens een REL aansloot op mijn Unison Research buizenversterker en prompt klapte een stuurbuis. Nu kan dat toeval zijn maar ik geloof dat eigenlijk niet zo.. high level aansluiten is toch niet geheel zonder risico's blijkbaar.

Heb je na het vervangen van de stuurbuis de REL alsnog highlevel aangesloten?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kingpin

Zowel m'n ex-Cayin als Tripath zijn/waren high-level aangesloten op mijn AP subwoofer.
Nu moet ik ook bekennen dat ik er ook nooit over heb nagedacht of dit een probleem zou kunnen geven aangezien er in de manual nooit enig iets over gezegd werd.
En ik denk velen van mij die hier nooit over hebben nagedacht, zeker als er in de manual niets over gezegd wordt ... tja wie is dan hier de 'schuldige' mocht er dan toch onverhoopt iets kapot gaan denk ik dan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

ProgRocker

Citaat van: HuubF op augustus 11, 2021, 08:24:25
Heb je na het vervangen van de stuurbuis de REL alsnog highlevel aangesloten?

Dat durfde ik op de Unison niet meer aan. Op mijn surround versterker speelt ie sindsdien geheel zonder problemen.

ProgRocker

Dit vond ik overigens in het licht van dit topic wel grappig:

CitaatATC is een merk voor fijnproevers. Voor mensen die niet direct naar 'bling bling' grijpen of spektakel zoeken in de weergave. Het is een merk voor mensen die het wel allemaal gehoord en gezien hebben en nu gewoon klaar willen zijn.

https://www.alpha-audio.nl/review/review-atc-scm40-vloerstaande-luidspreker-magische-midrange/5/

twani

En nu gewoon klaar willen zijn.......


Mmm, ik vind t niet écht passen in dit topic ....

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Mitch--

Citaat van: HuubF op augustus 10, 2021, 19:53:12
Als je je speakers verwisselt verandert alles. Nu ik speakers heb waar ik tevreden mee ben is er een allesvernietigend eindspel begonnen. Met opvallend veel apparaten die sneuvelen. Een soort van laatste protest.

Ik bedoel meer apparaten die fysiek echt kapot gaan.. zoals nu de sot
, en eerder volgens mij ook de microrendu toch?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

HuubF

Citaat van: Mitch-- op augustus 11, 2021, 11:09:35
Ik bedoel meer apparaten die fysiek echt kapot gaan.. zoals nu de sot
, en eerder volgens mij ook de microrendu toch?

Oh ja inderdaad. De laatste tijd gaat er wel eens wat stuk. De SOtM is nog wel te redden door een nieuwe image file op het SD kaartje te zetten. Daar ben ik de hele middag al mee bezig.  :crazy:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op augustus 11, 2021, 14:12:44
Oh ja inderdaad. De laatste tijd gaat er wel eens wat stuk. De SOtM is nog wel te redden door een nieuwe image file op het SD kaartje te zetten. Daar ben ik de hele middag al mee bezig.  :crazy:
Hele middag? Ben onlags terug naar Moode audio gegaan, slechts 10min nodig :)

Btw de MR was defect omdat je hem had laten vallen toch?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: ProgRocker op augustus 11, 2021, 08:12:22
Ik las dat hij beschadigd is geraakt door het aansluiten van een subwoofer. Nu wil het geval dat ik ooit eens een REL aansloot op mijn Unison Research buizenversterker en prompt klapte een stuurbuis. Nu kan dat toeval zijn maar ik geloof dat eigenlijk niet zo.. high level aansluiten is toch niet geheel zonder risico's blijkbaar.
Een buizen versterker gaat niet kapot van kortsluiting.
Er zit een trafo tussen en een buis kan niet zoveel stroom gaan halen dat hij kapot gaat.

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

chansig

En dat zien we ook in de specificaties van de ATC's. Ze raden een versterker aan met minimaal 75 watt bij 8 Ohm. Bedenkt een rendement van 85dB en u snapt dat er wel wat stroom in mag. Onze Bryston trekt het met twee vingers in de neus, maar een gemiddelde geïntegreerde versterker zal het niet altijd even lekker vinden, schatten we in. Houd daar wel rekening mee.

Waar moet je nu rekening mee houden ? Dat een gemiddelde etc...wat is dat dan ? En ze schatten het in...maar houd daar dan wel rekening mee. Tsjemig..wat een onduidelijke kletskoek zeg.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Ze zeggen daarmee dat je een versterker moet hebben die voldoende stroom kan leveren.
Meestal hebben geïntegreerde versterkers geen dikke voeding.
Maar ze zijn niet echt duidelijk.
Normaal kan de Purifi ook voldoende stroom leveren maar ik kan me vinden in hun omschrijving van het laag.
Dat hoor ik ook bij de nCore versterkers m.u.z van de nCore 1200.

Rob

chansig

Daarbij gokken we dat deze ATC SCM40 voor menig woonkamer genoeg is. Het klinkt geweldig: 20 Hz. Maar u moet de energie ook kwijt kunnen in de ruimte. En in veel kamers past een 20 Hz golf (of een kwart daarvan) nieteens waardoor de buren op rammelend glaswerk worden getrakteerd en u denkt... "waar blijft dat laag nu?".  Niet heel praktisch.

En daar is ie weer...

Sorry dat ietwat moeite heb ? Nee hoor.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Geen idee Rob wat de speakers verder doen naast de 85 dB. Verwacht niet dat ze bv qua impedantie heel erg ingewikkeld zijn. Maar goed...het zijn volgens mij prima speakers. Heb ze nooit gehoord.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Citaat van: B-art op augustus 11, 2021, 15:46:15
Opsteker voor ATC: https://www.alpha-audio.nl/review/review-atc-scm40-vloerstaande-luidspreker-magische-midrange/

Geen match met purify d-klasse wordt gesteld.
Je wordt toch niet gelukkig van dat soort vooroordelen, werkt niet met classe D, maar wel met Bryston blabla.
Het werkt niet met een specifieke versterker en dan zeg je Merk x type y of je zegt werkt niet met classe D maar wel met A/B.

Heb nu al wel wat reviews van alpha-audio voorbij zien komen op dit forum en voor mij hebben ze een waarde 0, lijkt me veel vaker een verkoopspraatje dan iets anders
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

OMG, nadat de SOtM zijn nieuwe imagefile had ingelezen gebeurde er helemaal... niets. Er is op het net wat frustratie te vinden rond die %$#@-SD card dus morgen ga ik het weer proberen.

En toen zag ik de microRendu een beetje zielig in het hoekje van de HiFi-rommelkast liggen. Ooit heb ik van alles geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen (nadat ik hem had laten vallen) inclusief uitgebreide communicatie met Little Green Computer. Maar hij bleef raar doen: een seconde of 10 muziek en dan niets.

Omdat inmiddels alles weer veranderd is (andere dac, andere server, andere voeding) heb ik het nog maar een keertje geprobeerd. Het waren de langste 10 seconden van mijn leven maar hij doet het weer.  :worship:

Wat er fout was? Misschien dat er iets tussen de mR en de Ayre QB-9 dac scheef zat. Maar ik heb hem ook op de Roksan Blak dac geprobeerd... misschien een nieuwe oplazer in de erg rommelige kast? Geen idee.

Maar het komt wel precies op het goede moment. De microRendu voegt een heerlijke bak muzikaliteit toe aan de set (je mag het van mij gerust vervorming noemen). Omdat ik de Uptone LPS 1.2 voeding netjes op 7 volt kan zetten is de stroomvoorziening ook nog eens optimaal.

Dus als ik die imagefile gefixed heb kan de SOtM 200 neo gelijk de ramsj in.  :threadclosed:



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: B-art op augustus 11, 2021, 15:46:15
Opsteker voor ATC: https://www.alpha-audio.nl/review/review-atc-scm40-vloerstaande-luidspreker-magische-midrange/

Geen match met purify d-klasse wordt gesteld.

Ik had er een Naim NAP250dr eindversterker op staan. Dat klonk erg goed.

Op de SCM19's vind ik nCore en Purifi prima klinken. Het helpt wel als er een beetje een smaakmaker voorzit want anders wordt het wel erg strak allemaal.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)