Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: HuubF op augustus  7, 2021, 14:21:11
:clapping:

Kwestie van smaak waarschijnlijk. In de tijden dat jij 4 subwoofers had hoorde ik alleen maar laag.

Ik heb ook collega's die alleen maar het klikken van een pen horen als ze het eenmaal hebben waargenomen. Rest horen lukt dan niet meer.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Citaat van: HuubF op augustus  7, 2021, 10:52:32
Gisteravond heb ik een ontzettend leuk en leerzaam bezoek afgelegd aan forumgenoot Jossie. Hij heeft een eigen constructie gemaakt met software, laptop, receiver en speakers waarbij je in een comfortabele stoel helemaal omringd wordt door muziek. Hij liet me horen wat de voordelen zijn, met een door mij aangeleverde playlist maar vooral zijn eigen tracks.

Omdat hij er nog volop mee bezig is kan ik eigenlijk alleen beoordelen of dit concept kansrijk is, waarbij ik geen details kan prijsgeven omdat het zijn idee is en hij nog niet zeker is of hij er iets commercieels mee gaat doen. Dus hierbij mijn oordeel over de huidige stand van zaken.

Jeetje, wat een indringende beleving. De tonaliteit is schitterend, ondanks de niet al te verfijnde aansturing (laptop en eenvoudige receiver), stemmen staan erg mooi voor je en het laag is overweldigend. Zoals de constructie nu is kun je er prima voor de rest van je leven naar luisteren.

Voor mij is die correcte weergave een verademing, dat maakt dat details er wat minder toe doen. Als de bewondering een beetje is gewend zijn er natuurlijk wel wat opmerkingen te maken. Maar ik denk dat dat meer aan de dac en versterker ligt dan aan de speakers. Daar hebben we uitgebreid over gefilosofeerd.

Al met al erg leuk, gezellig gebabbeld, goede koffie en een inkijkje in een mooi project waar we misschien ooit veel meer over gaan horen.

Altijd leuk dit soort luisterbezoeken en zo te horen heb jij, je prima vermaakt.

Ik denk dat het sowieso een verademing en verrijking is, om bij anderen te luisteren en ff weg te zijn van je eigen sound-bubble/gewenning.
Er zullen zeker nog vele andere forumgenoten zijn die het ook goed voor elkaar hebben waarbij je sets kunt horen, welke beter- of minder presteren
dan wat je zelf gewend bent of gewoonweg net zo goed klinken maar dan gewoon "anders". 
Met hierbij de opmerking dat je elders weliswaar luistert naar andere akoestieke parameters maar je wel aardig indrukken en ervaringen kan
opdoen en waarbij mijn ervaring is, dat vele sets zo zijn eigen charmes en kwaliteiten hebben.


Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

De weergave bij Jossie is niet anders anderen die is simpelweg beter. Daarnaast luister je bij Jossie nauwelijks of niet naar akoestiek dit omdat je zo dicht op de bron(nen) zit.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op augustus  7, 2021, 16:12:45
De weergave bij Jossie is niet anders anderen die is simpelweg beter. Daarnaast luister je bij Jossie nauwelijks of niet naar akoestiek dit omdat je zo dicht op de bron(nen) zit.

Gr. Hans

Dan kun je beter een koptelefoon opzetten. ;D Akoestiek speelt juist een belangrijke rol bij het omni-systeem want er zijn reflecties nodig voor het live-gevoel.

En of het simpelweg beter is... het idee is goed, voor de uitvoering moeten er nog wat stappen worden gezet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dan zet jij een koptelefoon op, maar dan nog hoor je nog niet de weergave zoals bij Jossie. Je zit bij Jossie zo dicht op de speakers dat je juist erg weinig last hebt van de reflecties. Maar als het anders is dan hoor ik dat graag.

Welke stappen moeten er nog gezet worden wat jouw betreft ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Er is nog veel te doen Hans, bv de software van Ekio, de programmeur verkoopt en onderhoudt het nog wel maar is 'gestopt' met verdere ontwikkeling. Soms lijkt het alsof de buffer te krap is, dat begint met tikjes en eindigt met een vastloper. Uiteraard is vrijwel elke dsp geschikt als vervanging of iets van Hypex, daar zal ik toch mee aan de gang moeten.

Het concept van de luidsprekers werkt maar ook daar heb ik al een... nee laat ik dat nog ff voor me houden [emoji6]
Omni !

chansig

Heeft weinig met de weergave van doen. Tuurlijk is het prettig als de software het allemaal bij kan houden. Maar wat zou jij er qua weergave nog aan willen verbeteren ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Citaat van: VANZOMERENG op augustus  7, 2021, 16:07:33
Altijd leuk dit soort luisterbezoeken en zo te horen heb jij, je prima vermaakt.

Ik denk dat het sowieso een verademing en verrijking is, om bij anderen te luisteren en ff weg te zijn van je eigen sound-bubble/gewenning.
Er zullen zeker nog vele andere forumgenoten zijn die het ook goed voor elkaar hebben waarbij je sets kunt horen, welke beter- of minder presteren
dan wat je zelf gewend bent of gewoonweg net zo goed klinken maar dan gewoon "anders". 
Met hierbij de opmerking dat je elders weliswaar luistert naar andere akoestieke parameters maar je wel aardig indrukken en ervaringen kan
opdoen en waarbij mijn ervaring is, dat vele sets zo zijn eigen charmes en kwaliteiten hebben.
Zowel Chansig als Huub hebben een 'systeem' gehoord dat niet te koop is. Het wijkt op meerdere punten af van wat gangbaar is. Ik denk wel dat dat de reden is dat ze zich zo 'uitspreken' als ze doen.

Persoonlijk denk ik iets bijzonders bedacht te hebben dat dichter bij de (gewenste) realiteit staat dan gangbare systemen. De tijd zal het leren... ik had wat meer feedback nodig om er wel/niet mee verder te gaan, er gaat veeeel tijd in zitten [emoji6]
Omni !

jossie

Citaat van: chansig op augustus  7, 2021, 18:06:51
Heeft weinig met de weergave van doen. Tuurlijk is het prettig als de software het allemaal bij kan houden. Maar wat zou jij er qua weergave nog aan willen verbeteren ?

Gr. Hans
Huub en ik zijn het eens dat de dynamiek (heel) af en toe 'raar' doet. De vraag is, zit het in de aansturing (zeker op te lossen) of in de drivers. Laatste hoop ik niet want ik heb al met een vergrootglas moeten zoeken naar iets wat past in mijn idee.
Omni !

chansig

Dynamiek doet raar of doet niet raar. Als het (heel) soms raar doet dan hoef je het niet in je weergave systeem te zoeken. Dan zit het gekke/rare in de opname. Niet gaan twijfelen aan je systeem.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Omni !

HuubF

Citaat van: chansig op augustus  7, 2021, 18:29:11
Dynamiek doet raar of doet niet raar. Als het (heel) soms raar doet dan hoef je het niet in je weergave systeem te zoeken. Dan zit het gekke/rare in de opname. Niet gaan twijfelen aan je systeem.

Gr. Hans

We hebben alleen opnames beluisterd die we heel goed kennen, Hans.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dat geloof ik direct. Maar een systeem is niet de ene keer wel dynamisch en de andere keer niet. Het verschil zit hem dan voor het systeem. Tenminste in mijn gedachten gang.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hoeft niet, als een bepaalde frequentie band zwak doorkomt, en in die band zit net het dynamische signaal, dan valt dat alleen op bij bepaalde nummers.

HuubF

Citaat van: chansig op augustus  7, 2021, 19:32:25
Dat geloof ik direct. Maar een systeem is niet de ene keer wel dynamisch en de andere keer niet. Het verschil zit hem dan voor het systeem. Tenminste in mijn gedachten gang.

Gr. Hans

Het ligt eraan wat je als 'het systeem' beschouwt. Als je alleen de speakers als zodanig beschouwt zit het er inderdaad waarschijnlijk voor. Misschien de software, misschien de dac, misschien de versterkers.

Maar niet in de opname want die ken ik op mijn duimpje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Hoe kan een systeem de ene keer wel dynamisch zijn en de andere keer niet ?

Kan toch niet zitten in iets wat niet veranderd in de tijd ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Zou zelfs nog eerder in de mens zitten dan in het systeem.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Het systeem is in deze dus laptop, versterker, speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour


jossie

Citaat van: Contour op augustus  7, 2021, 19:47:44
Hoeft niet, als een bepaalde frequentie band zwak doorkomt, en in die band zit net het dynamische signaal, dan valt dat alleen op bij bepaalde nummers.
Ik hoop niet dat jij gelijk hebt maar... dit is wel mijn vreezzz.

Niettemin, vrijwel alle muziek klinkt (wmb) goed. Het is zeker niet zo dat er 'voorkeur' zit in het systeem.
Huub zat te wachten tot het orkest los ging en toen... gebeurde er weinig [emoji28]

Ik ken dat stuk niet maar ik geloof 'm meteen.

Gek genoeg klinken drums en trommels redelijk vol en dynamisch, dus of het in de drivers zit, ik twijfel nog wel.
Omni !

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Een heel orkest is verschrikkelijk complex versus losse drums en trommels, heb je niet gewoon last van het bekende 'dicht lopen' van de muziek?

jossie

Citaat van: Contour op augustus  7, 2021, 20:21:40
Een heel orkest is verschrikkelijk complex versus losse drums en trommels, heb je niet gewoon last van het bekende 'dicht lopen' van de muziek?
Zou Huub moeten beantwoorden, kan zeker de oorzaak zijn. Het geluid is wel extreem transparant om te beginnen, Huub heeft het dan ook niet zo benoemd.
Omni !

chansig

Volgens mij heb ik System of a Down ook gedraaid. Leuke complexe muziek met grappige teksten.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.