Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: cz79 op mei 18, 2021, 21:12:42
Eeehhh Huub,

Maar jij sluit wel zaken uit op basis van metingen (van 1 website) zonder ze zelf gehoord te hebben.
Is dat niet tegenstrijdig met wat jij nu zegt?

Is mij natuurlijk allemaal prima want het heeft me best wel leuke spulletjes opgeleverd  :D

Dat is iets anders. Ik ga niet iets kopen als ik weet dat het rommel is.

De JBL HDI-1600 wordt overigens op ASR de hemel in geprezen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

CZ79

Maar je weet toch niet of het rommel is? Alleen omdat het anders/slecht meet? Misschien klinkt het wel als een klok.


Dat van die JBL (op ASR) is leuk om te weten, ik vind ze fantastisch klinken en dan is het ook leuk dat ASR enthousiast is maar dat voegt weinig toe, want ik vind ze toch wel goed  :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

HuubF

Citaat van: cz79 op mei 18, 2021, 21:20:02
Maar je weet toch niet of het rommel is? Alleen omdat het anders/slecht meet? Misschien klinkt het wel als een klok.


Dat van die JBL (op ASR) is leuk om te weten, ik vind ze fantastisch klinken en dan is het ook leuk dat ASR enthousiast is maar dat voegt weinig toe, want ik vind ze toch wel goed  :D

Het is kennelijk lastig uit te leggen.  ;D

Iets wat slecht meet kan best goed klinken. Maar om dan je ideale set samen te stellen ben je 65.432 jaar bezig. Ik ben al 67 dus ik put alleen nog maar uit de poel van spullen die goed meten. Daar zit nog voldoende hoorbaar verschil tussen.

Ik denk namelijk dat je een slecht metend apparaat uiteindelijk zat bent.

En dan moet je verder op je oren vertrouwen. Zo ben ik al dagen bezig met de meest ideale plaatsing van de speaker. Dat gaat je echt niet lukken zonder goed te luisteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op mei 18, 2021, 18:00:40
Na uren schuiven en allerlei combinaties proberen is dit eruit gekomen. De houten stand moet natuurlijk worden ingekort. Het geluid is erg spektaculair.

En als t geluid dan al niet spectaculair was, de optiek van de setup is dat zeker :o

Dacht dat ik ooit bizar in de weer was....

HuubF

Citaat van: twani op mei 18, 2021, 21:26:45
En als t geluid dan al niet spectaculair was, de optiek van de setup is dat zeker :o

Dacht dat ik ooit bizar in de weer was....

Tsja die IsoAcoustic stand werkt wel maar niet als hij op de grond staat. Dus er moet iets onder om hem wat hoger te krijgen. Misschien lukt het me om iets knappers te bedenken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: HuubF op mei 18, 2021, 21:08:17
Uiteindelijk zul je toch op je oren moeten vertrouwen. Iemand die puur van metingen uitgaat doet zichzelf te kort.
Ik gok dat je jezelf veel minder tekort doet als je op metingen vertrouwen en je oren laten wennen dan dat je slechte metingen wantrouwt en puur op je oren vertrouwt.

Sowieso vind ik meten, bepalen of wat je hoort met je metingen overeen komen een goede tactiek. De beste meting klinkt vaak ook op lange termijn beter. Wel kan een meting verkeerd worden gedaan of lang niet alles laten zien dus zeker niet zaligmakend of de enige waarheid.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dura

Citaat van: HuubF op mei 18, 2021, 21:30:51
Tsja die IsoAcoustic stand werkt wel maar niet als hij op de grond staat. Dus er moet iets onder om hem wat hoger te krijgen. Misschien lukt het me om iets knappers te bedenken.
Tegel,eventueel meerdere op elkaar. en dan tussen de ( overste) tegel en de vloer experimenteren; vilt,kurk,rubber. Daarmee samen met de plaatsing kun je een bas die al grotendeels klopt vaak naar je smaak krijgen is mijn ervaring.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Raphie

Die houten kisten, zonder onderzetters, gaan dan weer NIET werken, daar moeten wel 4 pootjes onder, anders gegarandeerd overspraak.
JBL PRX Power!

chansig

Citaat van: cz79 op mei 18, 2021, 21:12:42
Eeehhh Huub,

Maar jij sluit wel zaken uit op basis van metingen (van 1 website) zonder ze zelf gehoord te hebben.
Is dat niet tegenstrijdig met wat jij nu zegt?

Is mij natuurlijk allemaal prima want het heeft me best wel leuke spulletjes opgeleverd  :D

Het lijkt allemaal heel logsich wat Huub doet. Er staat bv ook een lamp in zijn kamer, die vast wel iets zal meten maar geen meetbare invloed heeft op het geluid.

Voor de rest is dat natuurlijk allemaal prima.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Vraag is nu wel of Huub al de eerste kabouters op bezoek heeft gehad die gezellig muziek kwamen luisteren. En zeg nu niet dat kabouters niet bestaan. ;D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: TabCam op mei 18, 2021, 22:01:49
Ik gok dat je jezelf veel minder tekort doet als je op metingen vertrouwen en je oren laten wennen dan dat je slechte metingen wantrouwt en puur op je oren vertrouwt.
...

Je bedoelt dat je zo op metingen vertrouwt dat je je berust in het na die metingen in de ruimte ontstane geluid?

Dat vind ik zowiezo onzin. Er zijn inderdaad mensen die dat kunnen. Uiteindelijk wordt er dan vaak een alles in één doos binnengehaald en dan heb je natuurlijk een knap geluid. Maar ja, voor iemand als ik die gelooft in kwaliteitsverschil van dacs en versterkers is dat lastig te accepteren.

Als audiofiel heb ik al een flinke stap gemaakt door bij voorkeur alleen objectief correct functionerende apparatuur in huis te halen. Dat die apparaten in mijn oren toch nog allemaal verschillend klinken is voor mij een aardige bonus.  ;D

Neem nou de volgens AudioScienceReview correct functionerende JBL HDI-1600. Die hebben hier de afgelopen week alle plekken in de kamer gezien. Nu staan ze op een plek waar ze tot hun recht komen met een geluid waarbij elke suffige, slaperige singer-songwriter een uitzinnig live concert lijkt te geven. Trial & error meneer. Dat lukt je alleen met metingen als je een team goeroe's een week in huis haalt. Ook niet goedkoop.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op mei 18, 2021, 21:08:17
Uiteindelijk zul je toch op je oren moeten vertrouwen. Iemand die puur van metingen uitgaat doet zichzelf te kort.
Mee eens dat je nog atlijd moet luisteren, ik bedoel dat de waarde van een meting betrouwbaarder is dan van een review die iemand maakt met zijn oren en ruimte :)
Wat Tabcam zegt dus (had de comment nog niet gelezen)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op mei 19, 2021, 09:36:48
Mee eens dat je nog atlijd moet luisteren, ik bedoel dat de waarde van een meting betrouwbaarder is dan van een review die iemand maakt met zijn oren en ruimte :)

In mijn ogen is het eenvoudig. Probeer eerst iets in huis te halen waarvan objectief is vastgesteld dat het correct werkt, de rest zul je zelf moeten doen.

En als je vindt dat het binnenhalen van het eerste objectief correct werkend apparaat tevens het eindstation is: gefeliciteerd.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 09:44:18
In mijn ogen is het eenvoudig. Probeer eerst iets in huis te halen waarvan objectief is vastgesteld dat het correct werkt, de rest zul je zelf moeten doen.

En als je vindt dat het binnenhalen van het eerste objectief correct werkend apparaat tevens het eindstation is: gefeliciteerd.  :worship:
Ik heb mijn eindstation al gevonden :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Citaat van: katwax op mei 19, 2021, 09:47:29
Ik heb mijn eindstation al gevonden :)

Wat betreft speakers wel, nu nog even een knappe streamer.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 09:55:25
Wat betreft speakers wel, nu nog even een knappe streamer.  ;)
Heb getest en er is niets te verbeteren buiten het uiterlijk van de streamer, maar aangezien dit in de kast staat ga ik daar geen geld aan uitgeven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

scrutinizer

Ik lees dat je aan zowel de muziek als aan eigenschappen van de gear plezier beleeft, Huub......
Enjoy the ride. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: katwax op mei 19, 2021, 10:12:01
Heb getest en er is niets te verbeteren buiten het uiterlijk van de streamer, maar aangezien dit in de kast staat ga ik daar geen geld aan uitgeven.
Bij geluidsbeleving hebben we het over myfi. Kan zomaar zijn dat een extra uitgave gebaseerd op bv. uiterlijk ::) door onze wederhelft aan het oog onttrokken dient te blijven......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Je moet doppen onder die kistjes monteren
Hout op hout zo zonder massa KAN niet goed klinken
JBL PRX Power!

brt

Citaat van: HuubF op mei 19, 2021, 09:44:18
In mijn ogen is het eenvoudig. Probeer eerst iets in huis te halen waarvan objectief is vastgesteld dat het correct werkt, de rest zul je zelf moeten doen.


Apparaten die niet goed meten werken ook correct.
Voorbeeld: buizenversterkers en r2r dacs. Zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen van apparaten die niet volgens de ASR norm goed meten maar wel zeer goed - en ongekleurd! - klinken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Citaat van: brt op mei 19, 2021, 10:45:05
Apparaten die niet goed meten werken ook correct.
Voorbeeld: buizenversterkers en r2r dacs. Zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen van apparaten die niet volgens de ASR norm goed meten maar wel zeer goed - en ongekleurd! - klinken.
Ongekleurd zou ik het niet willen noemen. Veel buizenversterkers geven wat meer tweede harmonischen evenals bv Nelson Passversterkers. Dat geeft een aangenaam geluid (wetenschappelijk vastgesteld) maar het kan evenzo ontsporen met teveel hogere oneven harmonischen.

We zijn ook "gewend" aan die verkleuring en willen graag dat alles lekker klinkt. Helaas blijken sommige opnames en/of de afmixen gewoonweg beroerd. Alles hemels laten klinken is gewoonweg onmogelijk :nopompom: en de juiste balans zal voor iedereen anders zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Citaat van: Raphie op mei 19, 2021, 10:33:03
Je moet doppen onder die kistjes monteren
Hout op hout zo zonder massa KAN niet goed klinken

Heb ik al gedaan. Ik luister heus wel.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: brt op mei 19, 2021, 10:45:05
Apparaten die niet goed meten werken ook correct.
Voorbeeld: buizenversterkers en r2r dacs. Zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen van apparaten die niet volgens de ASR norm goed meten maar wel zeer goed - en ongekleurd! - klinken.

Helemaal mee eens. Maar met mijn 67 jaar besteed ik door tijdgebrek geen aandacht meer aan dergelijke apparaten.

Het omgaan met correct metende apparaten is al tijdrovend genoeg.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3