Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Vandaag ben ik langsgeweest bij Frequence! (Notorious Audio) in Woerden. Achter de Mc Donalds in een zijstraatje met weinig aansprekende geveltjes, trap op en genieten van waanzinnige audio opgesteld in sfeervolle ruimtes die R&R ademen. Aan de hand van de vele advertenties die op MP langskomen vermoed je eerder dat ze vanuit een loods handelen. Niets is minder waar.

Na een gezellig 1,5m-gesprekje aan de koffiebar met de verkoper van dienst en een andere klant werd ik naar een mooie ruimte geleid waar het setje Dynaudio Contour s1.4 stond opgesteld. De ruimte leek me qua akoestiek prima, de dac (Chord Hugo 2) en versterker (Goldnote) zagen er vertrouwenwekkend uit en de kabels dik. Ik ga er dus een beetje van uit dat ik luisterde in een omgeving die minimaal gelijk was aan die van mij. De apparatuur misschien iets minder, de akoestiek zeker beter. Een tablet met Tidal werd overhandigd en ik mocht los.

Daar gaan we... ik was onderdehand razend benieuwd naar de oudere Contours en had me daardoor een beeld gevormd van hoe dat zou klinken. Dat beeld kwam wonderlijk goed overeen met wat ik hoorde. De klank was 180 graden anders dan de Contour 20i die ik in huis heb gehad: veel meer nadruk op het laag, minder detaillering hoorbaar. Het laag ging behoorlijk diep voor zo'n kleine speaker. Jammer genoeg werd het te heftig met Billy Eilish, waardoor de speaker zowiezo niet door de selectie kon komen. Na wat klassieke muziek te hebben gehoord viel me de subtiliteit in het hoog ook een beetje tegen. Al met al een klankbalans die me prima beviel maar in mijn huiskamer zou dat laag aan alle kanten uit de bocht vliegen. En ik zou het mooie midden en hoog van de Spendors gaan missen. Na 45 minuten was ik er definitief uit.

In hun advertenties had ik gezien dat ze ook JBL L100's hadden staan; ik hintte ernaar en al gauw waren de Dynaudio's opzij geschoven en stonden de L100's er. Dat zijn speakers die niet eens geluid voort hoeven te brengen om je blij te maken. Een jaren-70 gevoel overspoelde me, de tijd dat ik met mijn Wharfedale Denton boxjes nog naar Black Sabbath en The Doobie Bros luisterde op mijn kamertje thuis.

Ja en dat klonk allemaal heel anders. Het hoog en midden waren nu mooi helder, meer zoals ik de afgelopen tijd ben gewend. Het laag klonk lekker en mooi gedetailleerd. Goed geïntegreerd in het totaalgeluid, niet overheersend. Een beetje het audiofiele broertje van de HDI1600. Oef.

Na een half uurtje hebben we nog even geëvalueerd. Inmiddels had ik trek gekregen dus via de Mc Donald's trok ik huiswaarts.

Weer thuis maar weer dezelfde nummertjes gedraaid. Eigenlijk wel een mooi geluid, hoewel de ruimtelijkheid in een huiskamer natuurlijk veel minder is. En inmiddels met een aantrekkelijk inruilvoorstel voor de JBL L100's op zak...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Dan liet ik mooi de Spendors staan Huub. Klinkt niet als een grote verbetering/verandering als ik het goed lees.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Lion of Judah

https://youtu.be/HVOc6tX6xMk
Hier een link naar een test met de JBL L100 waarbij ook een moderne Dynaudio wordt meegenomen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

chansig

Je kan je afvragen of het moment waarop het te laag ging (en dus storend werd) een eigenschap van de speakers is of van de ruimte. Laatste lijkt me meer logisch. Als je ze leuk, uitdagend of wat dan ook vindt misschien in huis halen ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Ik ben het eens met Hans als je het de moeite vond zou ik ze ook is thuis beluisteren.

En die JBL, kan mooi klinken, maar dat vind ik nu eens lelijk, geef mij dan maar een Vivid Giya  ;)

Heb gevoel dat je de Jbl wel ziet zitten, zou hem toch eerst een thuis beoordelen als ik jouw was.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Richard70…

Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  6, 2021, 16:22:14
Je kan je afvragen of het moment waarop het te laag ging (en dus storend werd) een eigenschap van de speakers is of van de ruimte. Laatste lijkt me meer logisch. Als je ze leuk, uitdagend of wat dan ook vindt misschien in huis halen ?

Gr. Hans

Kan altijd de ruimte zijn. De L100's hadden er echter totaal geen last van. Overigens vond ik de Contour's ook in het hoog een beetje tegenvallen.

Als ik iets in huis haal om te proberen zouden dat de L100's zijn. Er is helaas inmiddels wat oppositie. ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Lion of Judah op mei  6, 2021, 16:20:33
https://youtu.be/HVOc6tX6xMk
Hier een link naar een test met de JBL L100 waarbij ook een moderne Dynaudio wordt meegenomen.

Dat is leuk! Thanks.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei  6, 2021, 16:39:10
Kan altijd de ruimte zijn. De L100's hadden er echter totaal geen last van. Overigens vond ik de Contour's ook in het hoog een beetje tegenvallen.

Als ik iets in huis haal om te proberen zouden dat de L100's zijn. Er is helaas inmiddels wat oppositie. ;D

Misschien hebben de 100's er wel weer meer last van in jouw situatie en de Contours weer minder. Maar goed, het sprak je overall niet aan. Dus laten gaan dan maar.

Maar als je eens gek zou willen doen zou je naar uitgebreide metingen kunnen zoeken van beide speakers. Die kunnen je helpen om de conclusie te trekken of het grotendeels aan de ruimte ligt of aan de speaker. Zegt uiteraard niets over hoe jij ze vindt klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Lion of Judah op mei  6, 2021, 16:20:33
https://youtu.be/HVOc6tX6xMk
Hier een link naar een test met de JBL L100 waarbij ook een moderne Dynaudio wordt meegenomen.

Ja die Heritage is erg goed, I know. Een weekje hier gehad, katalysator om ook de rest van de keten weer een stapje beter te maken. In mijn oren iets te veel resolutie wat mij teveel aandacht trekt. Wen je misschien aan.

De JBL L100 kon het een beetje bijbenen. Er wordt wel gerept van scherpte en that scares me. Op dit moment heb ik daar totaal geen last van.

Inmiddels discussie verloren, dus geen L100. Ik deed ook niet te veel moeite. Heeft ze ook een keer een succesje.  :bigsmile:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Citaat van: HuubF op mei  6, 2021, 17:19:29

Inmiddels discussie verloren, dus geen L100. Ik deed ook niet te veel moeite. Heeft ze ook een keer een succesje.  :bigsmile:
Zodat je weer wat goodwill gekweekt hebt? Vrouwen zijn er meesters in om ons in die waan te laten. :D
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Dura

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die een speaker met het formaat van een ouderwetse groentekist met daarop nog een oranjebruine grill die alleen mensen in de jaren 70 -toen ze waarschijnlijk nog bij aan het komen waren van de drugs die ze in de jaren 60 gebruikten-  mooi vonden in huis willen halen.
Voor het geluid ok, maar voor het uiterlijk?
Het is ook niet voor niets retro, de wereld is daarna vooruit gegaan.
Volgens mij gaat dat 'leuk retro' gevoel binnen een maand alsnog plaatsmaken voor gezonde afkeer.
Nou blijven die speakers bij Huub ook ongeveer zo lang staan...
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Raphie

Ach maak je niet druk. Voor de kerst zijn we i.i.g. minimaal 3 complete set roulaties verder  :D
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op mei  6, 2021, 18:49:07
Ach maak je niet druk. Voor de kerst zijn we i.i.g. minimaal 3 complete set roulaties verder  :D

Nou, weet ik niet. De Roksan Blak moet minimaal tot mijn volgende verjaardag blijven, de Ayre QB-9 Twenty was een lot uit de loterij, de Fidelizer Nimitra is de best klinkende Roon client tot nu toe en stroom, netwerk en tweaks zijn on par.

Vandaag werd ik met een, qua aanvoer, enigszins vergelijkbare set in een veel betere akoestiek met 2 mogelijke droomspeakers ook niet echt van mijn sokken geblazen.

Natuurlijk kan dat over een paar maanden weer anders zijn, dat wel.  :blush:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Als je mijn linkje hebt gezien kun je ook eens langs gaan bij Analogue Audio van Wim van Kraanen......... Utrecht is voor jou niet ver en zeker weten ook een belevenis........

Richi

Kom gewoon ff bij mij luisteren Huub. Dan weet je hoe het ook kan klinken met de Dynaudios.  :blush:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Lion of Judah

Citaat van: Richi op mei  6, 2021, 19:41:58
Kom gewoon ff bij mij luisteren Huub. Dan weet je hoe het ook kan klinken met de Dynaudios.  :blush:
Of bij mij :tounge:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

skyfox

Citaat van: Dura op mei  6, 2021, 18:29:26
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die een speaker met het formaat van een ouderwetse groentekist met daarop nog een oranjebruine grill die alleen mensen in de jaren 70 -toen ze waarschijnlijk nog bij aan het komen waren van de drugs die ze in de jaren 60 gebruikten-  mooi vonden in huis willen halen.
Voor het geluid ok, maar voor het uiterlijk?
Het is ook niet voor niets retro, de wereld is daarna vooruit gegaan.
Volgens mij gaat dat 'leuk retro' gevoel binnen een maand alsnog plaatsmaken voor gezonde afkeer.
Nou blijven die speakers bij Huub ook ongeveer zo lang staan...
Ik vind ze er oprecht gaaf uitzien. Maar ik ben dan ook een aparte [emoji12][emoji2957]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

NAF

Citaat van: skyfox op mei  6, 2021, 22:51:38
Ik vind ze er oprecht gaaf uitzien. Maar ik ben dan ook een aparte [emoji12][emoji2957]

+1
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

Marco66

Citaat van: Lion of Judah op mei  6, 2021, 20:05:53
Of bij mij :tounge:
'

Of bij mij in de HT, speel met contour S1.4 als fronts en Contour Sc center, heerlijk!  ;D
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

twani

Of bij mij. Diverse Contours waaronder wat SE's. Heerlijk.

En dat je het hoog vond tegenvallen klinkt bij mij juist als een pluspunt.

Opvallend hoog is sowieso altijd een dealbreaker voor een langdurige relatie met een luidspreker....

En Huub en langdurige relaties met speakers......  We hebben er op z'n minst wel iets van meegekregen...

Opvallend is dat juist Contour eigenaren vele jaren achtereen naar dezelfde speaker blijven luisteren.

Heel simpel, wat niet opvalt kan ook niet gaan irriteren...

Matthijs1973

Citaat van: Dura op mei  6, 2021, 18:29:26
Ik begrijp niet dat er mensen zijn die een speaker met het formaat van een ouderwetse groentekist met daarop nog een oranjebruine grill die alleen mensen in de jaren 70 -toen ze waarschijnlijk nog bij aan het komen waren van de drugs die ze in de jaren 60 gebruikten-  mooi vonden in huis willen halen.
Voor het geluid ok, maar voor het uiterlijk?
Het is ook niet voor niets retro, de wereld is daarna vooruit gegaan.
Volgens mij gaat dat 'leuk retro' gevoel binnen een maand alsnog plaatsmaken voor gezonde afkeer.
Nou blijven die speakers bij Huub ook ongeveer zo lang staan...

kuch, iets met houten ruwe kistjes, zwarte schroeven, vierkant, retro, 100 jaar hetzelfde, oh ja, Harbeth  ;D

oh ja, ik heb de JBL L100 staan, fantastische sound en looks (volgens mij en de rest van de familie) :D zat al tijden te denken dat Huub die eens moest proberen thuis gezien de hele historie en voorkeur voor een bepaalde sound.
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Xander32

Ik vind 't toffe speakers die JBL's, de Harbeths idem. Ik heb dan ook wel iets met hout en retro.

Citaat van: Matthijs1973 op mei  7, 2021, 08:35:47
kuch, iets met houten ruwe kistjes, zwarte schroeven, vierkant, retro, 100 jaar hetzelfde, oh ja, Harbeth  ;D

oh ja, ik heb de JBL L100 staan, fantastische sound en looks (volgens mij en de rest van de familie) :D zat al tijden te denken dat Huub die eens moest proberen thuis gezien de hele historie en voorkeur voor een bepaalde sound.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Matthijs1973

Citaat van: Xander32 op mei  7, 2021, 08:38:22
Ik vind 't toffe speakers die JBL's, de Harbeths idem. Ik heb dan ook wel iets met hout en retro.

Ik dacht dat Dura ook iets met hout en retro had gezien zijn Harbeths, vandaar  :P Maar ik had er nooit echt een voorkeur voor hoor, ik kwam ze tegen tijdens een review van Darko en was eigenlijk meteen verkocht (komende vanaf een strakke BW 705s2 design.....)
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Dura

Citaat van: Matthijs1973 op mei  7, 2021, 08:45:34
Ik dacht dat Dura ook iets met hout en retro had gezien zijn Harbeths, vandaar  :P Maar ik had er nooit echt een voorkeur voor hoor, ik kwam ze tegen tijdens een review van Darko en was eigenlijk meteen verkocht (komende vanaf een strakke BW 705s2 design.....)

Dit ziet er toch weer ietsje anders uit dan die JBLs toch?


Sent from my iPad using Tapatalk
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.