Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

JGvH, vergeerr72 en 24 gasten bekijken dit topic.

twani


HuubF

Citaat van: twani op februari 17, 2021, 14:23:36
Alsof die altijd zo fraai is......

Haha nee soms zou je willen dat een zanger even zijn bek houdt of een drummer wat meer skills heeft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dirc

Wie zegt dat die werkelijkheid hetgeen is wat jij wilt horen of het meest aangenaam vind?

HuubF

Citaat van: Dirc op februari 17, 2021, 15:01:54
Wie zegt dat die werkelijkheid hetgeen is wat jij wilt horen of het meest aangenaam vind?

Ehhh... niemand eigenlijk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

hrcc

Tenzij je een gecapitionneerd bijgebouw hebt waar een hifi-set staat die de werkelijkheid weergeeft.

Een min of meer gelukte illusie van de werkelijkheid is toch het hoogst haalbare ?

HuubF

Citaat van: hrcc op februari 17, 2021, 16:28:34
Tenzij je een gecapitionneerd bijgebouw hebt waar een hifi-set staat die de werkelijkheid weergeeft.

Een min of meer gelukte illusie van de werkelijkheid is toch het hoogst haalbare ?

Voor ons stervelingen wel. Maar ik heb heus wel eens sets gehoord die akelig dichtbij kwamen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 14:27:35
Haha nee soms zou je willen dat een zanger even zijn bek houdt of een drummer wat meer skills heeft.

Bijvoorbeeld.

Maar ook vind ik een set welke op heel hoog niveau speelt (whatever dat is..) vaak behoorlijk in de weg zitten bij mindere opnames...

En dat zijn er nogal wat...

Dat (die set die alles laat horen)  streef ik dus sowieso niet na....

HuubF

Citaat van: twani op februari 17, 2021, 17:22:41
Bijvoorbeeld.

Maar ook vind ik een set welke op heel hoog niveau speelt (whatever dat is..) vaak behoorlijk in de weg zitten bij mindere opnames...

En dat zijn er nogal wat...

Dat (die set die alles laat horen)  streef ik dus sowieso niet na....

Nou bij iets minder hoog niveau heb je daar ook al last van. Veel mensen vinden een Dynaudio Special 40 beter klinken dan een Contour 20i.

Ik eigenlijk ook (heb hem al hier gehad) maar ik zou dan toch weer de verfijndere weergave van de 20i gaan missen.

De hoop is dat de Spendor A7 beide heeft: lekker (a la JBL HFI1600) maar ook verfijnd (20i). Let op de nuance: ik heb liever lekker en verfijnd dan verfijnd maar lekker.

Hoe meer van die shit je hoort des te hoger worden de eisen.  :blink:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mitch--

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 17:55:30
Nou bij iets minder hoog niveau heb je daar ook al last van. Veel mensen vinden een Dynaudio Special 40 beter klinken dan een Contour 20i.

Ik eigenlijk ook (heb hem al hier gehad) maar ik zou dan toch weer de verfijndere weergave van de 20i gaan missen.

De hoop is dat de Spendor A7 beide heeft: lekker (a la JBL HFI1600) maar ook verfijnd (20i). Let op de nuance: ik heb liever lekker en verfijnd dan verfijnd maar lekker.

Hoe meer van die shit je hoort des te hoger worden de eisen.  :blink:

Vrees dat de Spendor je dat niet gaat geven om het heel eerlijk te zeggen.... dit is duidelijk een speaker met meer 'saus' en minder 'verfijning' zoals de Dynaudio.... Ik hou ervan hoor, sound een beetje zoals Harbeth en die gaan hier moeilijk meer weg...
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Citaat van: Mitch-- op februari 17, 2021, 19:46:56
Vrees dat de Spendor je dat niet gaat geven om het heel eerlijk te zeggen.... dit is duidelijk een speaker met meer 'saus' en minder 'verfijning' zoals de Dynaudio.... Ik hou ervan hoor, sound een beetje zoals Harbeth en die gaan hier moeilijk meer weg...

Mee eens, dit wordt m zeker niet.

Sterker nog, zolang Huub de set, ongeacht wat het is, steevast op dezelfde plek met dezelfde akoestiek blijft opstellen wordt het helemaal niks.

Ik ben hier zeer recent nog maar weer eens ondubbelzinnig mee geconfronteerd nu ik m'n eigen (kleine) dedicated luisterruimte  heb betrokken.

Deze ga/moet ik nog helemaal opknappen cq akoestisch inrichten maar klinkt nu al, met zeer bescheiden apparatuur, heel veel beter dan ooit ook maar één (soms ook hele dure) sets in m'n huiskamer heeft gedaan.

Momenteel heb ik een paar zeer zeer bescheiden Castle Richmonds 3i als luidsprekers staan en de set klinkt werkelijk adembenemend.

De Richmonds heb ik op Marktplaats gekocht voor de lieve som van €145,-.....





Dirc

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 16:35:46
Voor ons stervelingen wel. Maar ik heb heus wel eens sets gehoord die akelig dichtbij kwamen.
Geen bod gedaan  :P

Dura

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 17:55:30
Hoe meer van die shit je hoort des te hoger worden de eisen.  :blink:

Maakt dat je missie niet vrij kansloos dan?
Dit is voor mij ook wel de reden dat ik niet graag meer dingen ga beluisteren in winkels of op shows; ik wordt er hebberig van, terwijl wat ik nodig heb is gewoon een set goed genoeg om lekker plaatjes te draaien.
Geen al te afleidende tekortkomingen, niet scherp of boemerig of mat, geluid niet aan de speakers gekleefd etc.
En die heb ik, klaar.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Teleflubbie

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 17:55:30
De hoop is dat de Spendor A7 beide heeft: lekker (a la JBL HFI1600) maar ook verfijnd (20i). Let op de nuance: ik heb liever lekker en verfijnd dan verfijnd maar lekker.
Ik hoop het ook voor je, maar vermoed dat. het slechts een van de vele 'tussenstappen' wordt.

Heb zelf de A7 1-op-1 kunnen vergelijken met de MA200 (die je zelf ook al eens in huis hebt gehad).
De A7 was voor ons een hele aangename verrassing. M.n. de vocals waren heel erg mooi en goed.

Maar we misten toch een stukje 'body', die de MA200 weer meer had.
Wij zijn daarom voor de MA's gegaan, maar hopelijk pakt hert in jouw huiskamer anders uit!
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

HuubF

Citaat van: Teleflubbie op februari 17, 2021, 22:14:55
Ik hoop het ook voor je, maar vermoed dat. het slechts een van de vele 'tussenstappen' wordt.

Heb zelf de A7 1-op-1 kunnen vergelijken met de MA200 (die je zelf ook al eens in huis hebt gehad).
De A7 was voor ons een hele aangename verrassing. M.n. de vocals waren heel erg mooi en goed.

Maar we misten toch een stukje 'body', die de MA200 weer meer had.
Wij zijn daarom voor de MA's gegaan, maar hopelijk pakt hert in jouw huiskamer anders uit!

De MA200 die ik heb gehad trof het niet met de versterkers die ik toen had staan. De Roksan Blak had er iets mooiers van gemaakt ben ik bang. Ik heb ze ingeruild voor de Dynaudio's.

Die Spendor A7 is in beeld gekomen omdat hij ronkende reviews had en ik had ooit een Spendor in huis, ik weet niet meer welk type maar hij was wat kleiner dan de A7. Wat 'body' betreft hoef ik niet bang te zijn want hij heeft als vloerstaander altijd meer body dan de Dynaudio.

Ik heb getwijfeld of ik een Contour 30i zou moeten laten komen maar dat vond ik nu te veel geld en ik kon geen goede deal sluiten. De Spendor A7 was wel een relatief koopje, mijn enige Corona voordeeltje. Dus als dat niets wordt kost het me niet te veel. Het hogere model, de D7, is volgens veel reviewers niet veel beter dan de A7, wel anders (audiofieler). Dus het zou een risico zijn een hoger Spendor model in huis te halen.

Eerlijk gezegd ben ik dat verwisselen ook een beetje moe. Ik luister eigenlijk al vrij lang lekker naar muziek zonder dat ik me al te veel ergens aan erger.

Ik heb ooit ook een Harbeth P3ESR gehad (en later een 30). Misschien had ik toen moeten stoppen.

Maar goed... benieuwd naar de Spendor A7!!!  :pompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

Citaat van: twani op februari 17, 2021, 20:09:13
Mee eens, dit wordt m zeker niet.

Sterker nog, zolang Huub de set, ongeacht wat het is, steevast op dezelfde plek met dezelfde akoestiek blijft opstellen wordt het helemaal niks.

Ik ben hier zeer recent nog maar weer eens ondubbelzinnig mee geconfronteerd nu ik m'n eigen (kleine) dedicated luisterruimte  heb betrokken.

Deze ga/moet ik nog helemaal opknappen cq akoestisch inrichten maar klinkt nu al, met zeer bescheiden apparatuur, heel veel beter dan ooit ook maar één (soms ook hele dure) sets in m'n huiskamer heeft gedaan.

Momenteel heb ik een paar zeer zeer bescheiden Castle Richmonds 3i als luidsprekers staan en de set klinkt werkelijk adembenemend.

De Richmonds heb ik op Marktplaats gekocht voor de lieve som van €145,-.....

Mooie versterker Twani, denk dat biwiring nog meer rust opbrengt. Dat werkt erg goed.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 23:22:50

Die Spendor A7 is in beeld gekomen omdat hij ronkende reviews had en ik had ooit een Spendor in huis, ik weet niet meer welk type maar hij was wat kleiner dan de A7. Wat 'body' betreft hoef ik niet bang te zijn want hij heeft als vloerstaander altijd meer body dan de Dynaudio.


Dat is een aanname Huub die niet klopt.
De ontwerper bepaald de klankbalans van de speaker.
De nieuwe speaker is toch ook een 2 weg met ongeveer dezelfde maat woofer.

Rob

Dura

Eens met Rob, body vertaal ik zelf als midbas in de juiste hoeveelheid en kwaliteit. Daarvoor heb je natuurlijk wel het minimaal benodigde volume nodig om dat weer te geven, maar dat zullen de Dyns toch ook wel hebben, verder is het afstemming.

Maar dat zijn woorden, hopelijk geven de A7s een klik.
En anders doe je dat ik doe; terug naar de P3ESRs, kleine gesloten sub zacht erbij (heel makkelijk te integreren) en lekker de hele dag muziek luisteren als vriendin of werk mijn aandacht even kunnen missen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: Rob_Dingen op februari 18, 2021, 08:42:14
Dat is een aanname Huub die niet klopt.
De ontwerper bepaald de klankbalans van de speaker.
De nieuwe speaker is toch ook een 2 weg met ongeveer dezelfde maat woofer.

Rob

Het is een aanname, dat klopt. De A7's staan ook niet bekend als basmonsters maar dat zoek ik ook niet. Met de ervaring van de laatste maand en mijn herinnering aan de Spendor die ik ooit had moet ik het doen.

Dus mijn verwachting is: een beetje high end omdat ze veel resolutie lijken te hebben, de kenmerkende Engelse sound met duidelijk aanwezig midden (dus mooie stemmen en snerpende gitaren), veel ritme en dynamiek en goed gedoseerd laag. Door het grotere volume en de geavanceerde poort iets levendiger dan de Dynaudio's. Ze zijn ook gemakkelijk te plaatsen dus de akoestiek gaat hopelijk een iets kleinere rol spelen.

De situatie in de huiskamer is er op voorbereid: optimale stroom en netwerk, erg goede luidsprekerkabels, goede bron, geweldige versterker, een beetje finetunen met een handvol interlinks.

Laat ze maar komen.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: HuubF op februari 17, 2021, 23:22:50

  want hij heeft als vloerstaander altijd meer body dan de Dynaudio.



Nou , dat heb ik lang niet altijd zo ervaren...  Lijkt me geen zekerheidje. De Dynaudios zijn hierin bepaald geen zielenpieten.

Als ik hoor wat mijn Contour 1.3 MKII monitoren aan laag wegzetten tov de vloerstaande Focus 220.......

Je verwachtingen t.a.v. de Spendors zijn wel erg doorspekt met aannames.....

Maar uiteraard wel vanharte met de nieuwe speakers :)