Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

addesmo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 11:04:38
Ik zal inderdaad stoppen
Dacht dat het leuk was om ook vanaf de andere kant wat te lezen en leren.

Maar wil niet de boel verstoren
Is ook best leerzaam, maar zal niet drastisch iemands mening veranderen ten aanzien van de manier waarop hij of zij het geluid van de desbetreffende set beleefd denk ik.
Er zijn vele waarheden en nog meer belelevingen ;)

J.A.F._Doorhof

Han is een echte expert wat dat aangaat
Ik ben nooit het betaald hobby gehalte ontstegen met opnames ;)

Maar wel een keer beste mix "gewonnen" met de band deadhead die we toen opgenomen hadden. Dat was wel gaaf toen. Maar verder nooit wat bereikt. Altijd lokale bandjes. Maar wel leuk ;)

Muziek maken en vooral opnemen is gewoon super leuk. Vooral experimenten met gekke dingen en oude "troep". Was toen ook waar ik keihard voor Queen ben gevallen zo creatief en de limieten opzoeken van wat kan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 11:04:38
Ik zal inderdaad stoppen
Dacht dat het leuk was om ook vanaf de andere kant wat te lezen en leren.

Maar wil niet de boel verstoren
Neem even 5min om het artikel te lezen en 25min voor de video, dan ben je weer helemaal bij met wat er echt gebeurt in het pro wereldje.
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 10:54:56
@scrutiner
De reden dat ik het zeg

De plek van de pickup geeft het geluid
Een brug pickup is bv veel meer actief in het hoog dan een nek pickup.

Als je echt wil vergelijken moet je eigenlijk gewoon een room mic plaatsen maar dan nog is het enorm moeilijk om dat zo te doen. Ik zou het niet kunnen in ieder geval want elke microfoon of pickup en plaatsing bepalen het geluid enorm
Dit is wat ik met het eerdere bedoel te zeggen, Frank.
Heb het over een kam microfoon en ambiant microfoons....Denk dat dit duidelijk maakt waarom ik praktijk verkies boven tekst.
Het is dus moeilijk gezien fase om ambiant met kam samen te voegen en daarmee focus, plaatsing en afbeelding te behouden
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

J.A.F._Doorhof

@raphie
Ik hoor niet in het pro wereldje
En wil ik ook niet.

Laat mij lekker kloten met oude troep ;)

@scrutnizer
Daar pak je ook het probleem
Microfoons hebben een bepaalde gevoeligheid en vorm. Mijn ribbons pakken bv voor en achter op en dat is soms best een uitdaging als je bv een cab in een hushbox zet of een zanger tegen een muur.

Je zou zeggen alles behandelen maar..... Soms kan die reflectie juist wat geven.

Als je kijkt naar een piano in een kamer dan werkt vanaf de piano de hele kamer mee. De piano verspreidt het geluid als het ware unidirectioneel (hoewel de stand van de klep ook invloed heeft natuurlijk)

Maar buiten de snaren trillen ook de vloer en bv het hout mee en voor je bv de voeten op de pedalen.

En microfoon pakt altijd maar een beperkt gedeelte op van het beeld en als je meerdere gebruikt krijg je altijd fase problemen wat in sommige gedeeltes kan toevoegen maar op andere weghalen.

Er is een video (zal hem zo plaatsen) waarbij ze een hele band opnemen met 1 microfoon en daarna steeds meer microfoons gaan plaatsen... Eind resultaat is eigenlijk dat die ene het beste klonk ;)

Phsygoacoustiek is bizar interessant en voor mij de reden om gewoon te luisteren naar wat ik mooi vind IPV te proberen het zo dicht mogelijk bij het origineel te krijgen. Want je weet nooit wat dat is. Aangezien alles gekleurd word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

toetertje

Citaat van: Raphie op januari 17, 2021, 11:09:55
Neem even 5min om het artikel te lezen en 25min voor de video, dan ben je weer helemaal bij met wat er echt gebeurt in het pro wereldje.

Toch nog even ...  :crazy:

Tjeb

Altijd lekker het laatste woord....

Ik ga tellen hoeveel "laatste" er nog gaan komen. O0

Rob_Dingen

Citaat van: brt op januari 16, 2021, 22:10:34
Rob, ik heb je erg hoog zitten qua audiokennis maar dit is wel érg kort door de bocht.

Veel opnames klinken idd slecht, en dat komt dan deels door de war on loudness, het moet namelijk niet wegsneeuwen in een Spotify playlist. Dat is vaak onder de druk van een platenmaatschappij maar minstens net zo vaak wil de band dat zelf. Niemand wil onderdoen voor de ander, en degene die het hardst gehoord wordt heeft de aandacht, is de gedachte. Het is een harde wereld waar je geskipt wordt voordat je gestreamd bent.

Dat een opname/mix/master niet goed is wil nog niet zeggen dat het aan de 'studio mensen' ligt. Mijn indruk en mijn ervaring met deze mensen is dat ze zeer goed weten hoe ze iets willen laten klinken. Kan jouw smaak niet zijn, en soms worden opnames wel echt verkloot, maar 'hoe iets moet klinken' is niet aan jou, maar aan de muzikant en mixer van de opname. Of je het mooi vindt of niet.

Het komt een beetje op me over alsof je alle (90%) van de studio mensen over één kam scheert als een soort amateurs en dat vind ik jammer.
Ik vind ook genoeg albums echt slecht klinken en ik verbaas me er soms over dat bands met de grootste budgetten hun platen zó slecht kunnen laten klinken (U2!), maar ik geloof gewoon niet dat dat aan de studio mensen ligt, maar er dan andere factoren spelen, denk je niet?

Hoi Bart,

Als je je eigen verhaal leest zeg je eigenlijk hetzelfde als ik, alleen pak jij het mooi in.
Er is gewoon een heleboel zooi en wat daar de rede voor is maakt mij niet zoveel uit.
Er zijn ook veel opnames die super zijn dus het kan wel.

Rob

roeleken

Pfff, interessante discussie. Inhoudelijk sterk, maar wees aub een van jullie  de versrandigste om effe te kappen Frank en Raphie.

Verder vind ik de toevoeging van iemand zojuist dat een versterker met treble en bass helemaal niet hifi gevonden wordt, maar dsp, spelen met kabeltjes, zelfs schoteltjes weer wel.

Heb zelf een professionele opleiding  SAE gevolgd en verschillende bandjes  opgenomen. Hoeveel facoren denk je dat het geluid bepalen.... keuze mics, plaatsing mics, close micen, ruimte micen,  mengpanelen, compressie,....afmixen, eq'en, monitors, balans,  etc. 

Als engineer wil je ook dat de opname zowel thuis op de hifi als op de autoradio goed klinkt. 

De mastering heb ik dan niet gedaan. Is ook weer een vak apart.   
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Raphie

dan als afsluiter even een masterclass on mixing. https://www.youtube.com/watch?v=cFx4gBSwM3g
Bestaat daar ook geen onduidelijkheid meer over.

JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: roeleken op januari 17, 2021, 11:11:36
Pfff, interessante discussie. Inhoudelijk sterk, maar wees aub een van jullie  de versrandigste om effe te kappen Frank en Raphie.

Verder vind ik de toevoeging van iemand zojuist dat een versterker met treble en bass helemaal niet hifi gevonden wordt, maar dsp, spelen met kabeltjes, zelfs schoteltjes weer wel.

Heb zelf een professionele opleiding  SAE gevolgd en verschillende bandjes  opgenomen. Hoeveel facoren denk je dat het geluid bepalen.... keuze mics, plaatsing mics, close micen, ruimte micen,  mengpanelen, compressie,....afmixen, eq'en, monitors, balans,  etc. 

Als engineer wil je ook dat de opname zowel thuis op de hifi als op de autoradio goed klinkt. 

De mastering heb ik dan niet gedaan. Is ook weer een vak apart.
Wanneer je SAE hebt gedaan, kan je beide videos wel waarderen.
JBL PRX Power!

Rob_Dingen

Citaat van: Raphie op januari 17, 2021, 11:13:20
dan als afsluiter even een masterclass on mixing. https://www.youtube.com/watch?v=cFx4gBSwM3g
Bestaat daar ook geen onduidelijkheid meer over.



Haha klik de link aan hoor de muziek en weet al genoeg.

Rob

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op januari 17, 2021, 11:15:51
Haha klik de link aan hoor de muziek en weet al genoeg.

Rob

Want en wat weet je dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

https://mixwiththemasters.com/lord-alge

Nog een leuke en dan stop ik echt.
Bottom line, je hoeft niet gepreoccupeerd in dit topic hifi.nl als gouden kalf te aanbidden. Alle artiesten hebben grote namen achter zich, al deze namen delen hun perspectief en kennis GRATIS op YT.
Je kan dus beter je tijd besteden aan wat LEREN. Dan in dezelfde kleine bubble in achter je eigen staart aan te blijven lopen. In het land der doven is een oor koning. Verwijdt je blik, neem het niet van mij aan, maar INFORMEER jezelf en GROEI verder.
It's all out there. Dat is het laatste wat ik er over kwijt wil.
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

https://youtu.be/_Q-scxybnp0

Hier zie je heel leuk wat ze vroeger deden en ook erg goed uitgelegd. Ik ben dus wat meer van dit soort spul en technieken.

Er is geen beter of slechter
Als muziek je kan laten lachen of huilen is het goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

JBL PRX Power!

roeleken

Leuke links Raphie, thanx!

Wat je wel ziet is dat digitale eq, compressie en andere effecten bijna leidend zijn in de totstandkoming van het eindresultaat en dat ligt er bij een Jameroqua ( vast fout gespeld  ;D ) er nog dikker bovenop dan bij weer andere muziek.   Klinkt superlekker, maar wel goed voorbeeld dat het bij iedere set/ ruimte niet zo bedoeld zal zijn zoals precies de engineer het hoorde in zijn studio.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

J.A.F._Doorhof

Veel muziek komt ook allemaal uit een vst (plugin) tegenwoordig

Veel gitaar word tegenwoordig bv via DI opgenomen en gaat daarna door een VST en als je mazzel hebt word het gereampt

De tijd dat een band in een studio werd opgenomen is jammer genoeg ver achter ons. Wat wel weer leuke uitdagingen geeft. Maar het is een hele andere techniek.

De video die ik postte is het tegenover gestelde en veel meer mijn ding. Maar ik vind beats maken ook leuk maar mijn passie ligt echt bij het liefst een band volledig live opnemen en dan overdubs
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Citaat van: roeleken op januari 17, 2021, 11:25:27
Leuke links Raphie, thanx!

Wat je wel ziet is dat digitale eq, compressie en andere effecten bijna leidend zijn in de totstandkoming van het eindresultaat en dat ligt er bij een Jameroqua ( vast fout gespeld  ;D ) er nog dikker bovenop dan bij weer andere muziek.   Klinkt superlekker, maar wel goed voorbeeld dat het bij iedere set/ ruimte niet zo bedoeld zal zijn zoals precies de engineer het hoorde in zijn studio.
Precies en dan heb je hier een paar stamgasten die denken het beter te weten dan een Multigrammy mixing engineer. Of de hobbyist met z'n Behringer dan de pro in z'n multimillion$ studio. hou toch op  :clapping:
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 11:28:29
Veel muziek komt ook allemaal uit een vst (plugin) tegenwoordig

Veel gitaar word tegenwoordig bv via DI opgenomen en gaat daarna door een VST en als je mazzel hebt word het gereampt

De tijd dat een band in een studio werd opgenomen is jammer genoeg ver achter ons. Wat wel weer leuke uitdagingen geeft. Maar het is een hele andere techniek.

De video die ik postte is het tegenover gestelde en veel meer mijn ding. Maar ik vind beats maken ook leuk maar mijn passie ligt echt bij het liefst een band volledig live opnemen en dan overdubs
Onzin, bekijk de eerste video hierboven, geeft al weer aan dat je liever LULT dan LEERT.
JBL PRX Power!

blue-eyes

Waarom..........?!?!??!

Jeugd geen respect??! 40'ers en ouder ontbreekt het ook aan fatsoen :(
---






Audiofielen beweren dat er verschil zit in een set, per muziek soort. Is dat dan ook van toepassing op de de opname setting?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey


roeleken

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 17, 2021, 11:21:05
https://youtu.be/_Q-scxybnp0

Hier zie je heel leuk wat ze vroeger deden en ook erg goed uitgelegd. Ik ben dus wat meer van dit soort spul en technieken.

Er is geen beter of slechter
Als muziek je kan laten lachen of huilen is het goed.

Dees vind ik ook leuker dan alleen maar naar een computerschermpje staren om daar eindeloos effecten te pielen.
Maar daar ontkom je ook niet altijd aan natuurlijk.

Wees verder eens lief voor elkaar

Hoop trouwens dat Huub z'n abonnement van de krant opgezegd heeft, want hij moet nog veel bijlezen in z'n eigen forum  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

vergeerr72

Citaat van: Blue-Eyes op januari 17, 2021, 11:32:39
Audiofielen beweren dat er verschil zit in een set, per muziek soort. Is dat dan ook van toepassing op de de opname setting?
Sterker nog zelfs in het instrumentgebruik. Vroeger gebruikte men in de jazz brushes om de ruis te maskeren. Daarnaast ligt in jazz meer focus op bekkens ten opzichte van bass drums in de rock.

Bepaalde frequenties zijn in dit voorbeeld dus ook duidelijk meer/minder.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

J.A.F._Doorhof

@vergeer
Dat geldt voor heel veel en niet alleen voor jazz. Dat maakt muziek zo leuk.

Over troep gesproken
Wist je dat heel veel rock albums opgenomen zijn met de rockman walkman gitaar versterker ;)

Dat was zo een batterij ding waar een paar geluiden in zaten. Bands als Boston en def leppard hadden hele Rigs staan maar de iconische geluiden kwamen uit een 200.00 euro (terug gerekend) ruizige consumenten apparaat

Maar ze wisten het te gebruiken.
Heel hysteria is bv met dat ding opgenomen

Prijs zegt niets
Pro zegt niets
De juiste "snaar" raken wel ;)

Zelfde met click tracks. Ze zijn handig maar zet een queen album op en je zal merken dat tempo wel shift. Daarnaast was het vroeger veel gebruikelijker om bv midden in een nummer van 7/8 naar 4/4 te gaan of van 60 naar 80 bpm. Simpelweg omdat er geen "Guide was" dus je kon alle kanten op.

Dat zie je ook in die video
Je kan met digitale eqs gaan werken en enorme hoeveelheden mics of vsts maar het is voor mijn oren veel fijner om naar een goede opname met 1-2 mics te luisteren. En dat versimpelt ook enorm de mastering waardoor je een veel natuurlijker "klankbeeld" krijgt.

Dat vind ik ook super aan eilish haar vocals zijn gelayerd tot en met maar de instrumenten zelf zijn super minimalistisch maar ze zitten precies waar ze moeten.

Voor mensen die wat meer van muziek en opnames willen weten zonder meteen een tutorial te zien maar wat meer entertainment kijk eens naar Rick beato op YT .hij heeft een serie over de top 10 bv waarin hij uitlegt hoe de akkoorden werken wat enorm leuk en verhelderend is. En hij heeft soortgelijke over opnames.

Wat hem leuk maakt is dat hij het uitlegt op een manier dat ook de luisteraar snapt wat er gebeurt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"