Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

roeleken

Oude jongens, krentenbrood. 
Mij maakt het niet uit hoor, maar eerst doe je net voorkomen alsof een set van 4 matched buizen iets belachelijks is, hetgeen je later op terug komt.
Als je verder een stabiele goede buizenversterker hebt waarbij je regelmatig zelf even de bias checkt is er volgens mij ook weinig aan de hand.

Maar even goede vrienden   :)
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb

Citaat van: roeleken op december 30, 2020, 11:41:04
Oude jongens, krentenbrood. 
Mij maakt het niet uit hoor, maar eerst doe je net voorkomen alsof een set van 4 matched buizen iets belachelijks is, hetgeen je later op terug komt.
Als je verder een stabiele goede buizenversterker hebt waarbij je regelmatig zelf even de bias checkt is er volgens mij ook weinig aan de hand.

Maar even goede vrienden   :)

Het spijt me maar dan begrijp je het nog steeds niet..
Ik ben bang dat ik op gevoelige tenen stap als ik het probeer uit te leggen dus ik laat het hier verder maar bij.

En zoals jij ook al aangeeft, even goede vrienden.

HuubF

Mooi heren, iedereen weer gelukkig en blij!  :devil:

Echter, het belangrijkste onderwerp in dit topic ben ik. Althans mijn setje, de ontwikkeling daarvan en de meer of soms minder rationele beslissingen dit ik neem. Vaak gesteund door leuke forummers, soms ook met raad die me op kosten jaagt. Kritiek mag ook. Maar dat is helemaal niet erg, we zitten gedwongen binnen, kunnen niet op vakantie, de kinderen zijn allang het huis uit en het huis is afbetaald, mijn zakgeld is er om op te maken aan de enige hobby die me geld kost.

Na dagenlang diverse kinderen met gezinnen (niet tegelijk) langs te hebben gehad is het nu weer lekker luisteren hier.  :worship:

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op december 29, 2020, 17:13:36
Nee een paar dagen zoon 2 met gezin te logeren gehad. Dat is altijd heel gezellig maar ook hard werken met die 4 energiebommen. Nu hebben ze weer de Tesla naar Den Bosch genomen en kan ik weer luisteren.

Dat kunnen wisselen van buizen lijkt een voordeel maar je wordt er ook tamelijk mesjogge van. Ik kan kiezen uit 3 types eindbuizen en 2 types voorversterker buizen. Er wordt ook nog eens aangeraden meer VV-buizen te proberen.  :crazy:

En dan moet ik ook nog eens de Dynaudio Hermitage en Atlas Mavros speakerkabel beoordelen. De eerste is net weer opgehaald, de kabel is best goed zo te horen.

Dus.....wat heb je liggen. KT120 , KT88, .....Merk?  En in welke staat verkeren deze quads zich meettechnisch tot elkaar?

Welke 2 type voorbuisjes heb je liggen? Merk.....? Welke positie in de PL bekleden ze en hoe verhouden triode 1 en 2 zich meettechnisch en tot elkaar?

Alleen door deze gegevens te kennen zou ik je op afstand opweg kunnen helpen...... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op december 30, 2020, 15:53:44
Dus.....wat heb je liggen. KT120 , KT88, .....Merk?  En in welke staat verkeren deze quads zich meettechnisch tot elkaar?

Welke 2 type voorbuisjes heb je liggen? Merk.....? Welke positie in de PL bekleden ze en hoe verhouden triode 1 en 2 zich meettechnisch en tot elkaar?

Alleen  door deze gegevens te kennen zou ik je opweg kunnen helpen...... ;)

Jeetje, merk en type buizen zet ik morgen even op een rijtje. Alleen van de KT120's weet ik de bias, om te weten hoe triode 1 en 2 zich meettechnisch tot elkaar verhouden moet ik eerst even uitzoeken wat een triode is en wat je daar aan kunt meten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Dag Huub,

Buizen kun je helaas niet zo maar zelf meten daar heb je een buizen tester voor nodig of een hoogspanningsvoeding negatieve spanning voeding en gloeispanning voeding 6,3v.
Daarmee kun je de buizen instellen en meten.

Rob

roeleken

Citaat van: scrutinizer op december 30, 2020, 15:53:44
Dus.....wat heb je liggen. KT120 , KT88, .....Merk?  En in welke staat verkeren deze quads zich meettechnisch tot elkaar?

Welke 2 type voorbuisjes heb je liggen? Merk.....? Welke positie in de PL bekleden ze en hoe verhouden triode 1 en 2 zich meettechnisch en tot elkaar?

Alleen  door deze gegevens te kennen zou ik je opweg kunnen helpen...... ;)
Och Huub, mocht je al overwegen andere buizen aan te schaffen, pas op met telkens buizen te wisselen.  Buizenversterkers moet je ook wat met rust laten denk ik (zal denk ik erbij zetten voordat ik weer afgeschoten wordt  ;D ).  Ook beter voor je gewenning aan het buizengeluid.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

twani

Citaat van: oortjes op december 29, 2020, 23:16:22
Heb je de Spectrals zelf kunnen beluisteren? Ben dan wel nieuwsgierig naar je bevindingen.
Ik heb belangstelling voor deze speakers maar niet de gelegenheid om deze in de buurt te  kunnen horen. Op internet kom ik alleen maar reviews tegen van recensenten en niet van eigenaars. Uiteindelijk zal ik toch naar het Zuiden moeten rijden om zelf te beoordelen.

EDIT: @Frank2: ik heb je bevinden van 22 november ondertussen gevonden en gelezen, dank je!

Als ik in je sig zie waar je nú mee draait zou ik ik niet naar de Focals kijken.

Of je moet echt een heel ándere sound zoeken....

Die Focals zitten nogal aan de steriele kant van het spectrum, beetje tegenover de Naïm huissound haast...

HuubF

Citaat van: roeleken op december 30, 2020, 20:09:55
Och Huub, mocht je al overwegen andere buizen aan te schaffen, pas op met telkens buizen te wisselen.  Buizenversterkers moet je ook wat met rust laten denk ik (zal denk ik erbij zetten voordat ik weer afgeschoten wordt  ;D ).  Ook beter voor je gewenning aan het buizengeluid.

Ik luister alweer een tijdje (nou ja, een dag) naar de KT120's met als voorversterkerbuisjes de Genalexen die er al inzaten. Dat klinkt erg goed en dat hou ik even zo.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op december 30, 2020, 19:19:18
Jeetje, merk en type buizen zet ik morgen even op een rijtje. Alleen van de KT120's weet ik de bias, om te weten hoe triode 1 en 2 zich meettechnisch tot elkaar verhouden moet ik eerst even uitzoeken wat een triode is en wat je daar aan kunt meten.

De 4 kleine buisjes zijn 12AU7(A) dubbeltriode (triode1 en 2) ;)
Bruikbare equivalenten zijn 12AU7, 12AU7A ECC82, E82CC, CV4003, 5814a........

De 6550, KT 88 of KT120 hoef je niet te biasen maar zorg wel dat de schakelaar op KT88 staat.
De verschillen onderling qua vermogen zijn marginaal resp. 1 a 2 watt per buis.
Jammer dat deze amp niet in triode geschakeld kan worden en alleen UL doet.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

oortjes

Citaat van: twani op december 30, 2020, 20:16:26
Als ik in je sig zie waar je nú mee draait zou ik ik niet naar de Focals kijken.

Of je moet echt een heel ándere sound zoeken....

Die Focals zitten nogal aan de steriele kant van het spectrum, beetje tegenover de Naïm huissound haast...

Dank je, het geluid mag wel directer/meer druk hebben maar dat zit vooral in mijn luisteromgeving denk ik. Na mijn verhuizing heb ik deze combinatie niet meer zo goed meer kunnen laten klinken als voorheen.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc

frank2

Citaat van: oortjes op december 31, 2020, 00:51:11
Dank je, het geluid mag wel directer/meer druk hebben maar dat zit vooral in mijn luisteromgeving denk ik. Na mijn verhuizing heb ik deze combinatie niet meer zo goed meer kunnen laten klinken als voorheen.

Men denkt dat de sound van Focal nog steeds steriel is, dat is echter niet meer de afstemming is veranderd. Ik zou ze eerder als helder met een zeker volle warme gloed omschrijven. ( zeker bepalend zijn de stroomsnoeren en stekkers). Met een warme volle maar strakke bass. Ze zijn zeker minder upfront dan scan speak en geven geen luistermoeheid, beheerst, krachtig geluid.

Ze hebben wel een stabiele versterker nodig, de ohm dipt naar 2,8. Daar moet de versterker wel tegen kunnen. (Vlgs low beats metingen)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

oortjes

Citaat van: frank2 op december 31, 2020, 07:50:22
Men denkt dat de sound van Focal nog steeds steriel is, dat is echter niet meer de afstemming is veranderd. Ik zou ze eerder als helder met een zeker volle warme gloed omschrijven. ( zeker bepalend zijn de stroomsnoeren en stekkers). Met een warme volle maar strakke bass. Ze zijn zeker minder upfront dan scan speak en geven geen luistermoeheid, beheerst, krachtig geluid.

Ze hebben wel een stabiele versterker nodig, de ohm dipt naar 2,8. Daar moet de versterker wel tegen kunnen. (Vlgs low beats metingen)

Naim heeft wel stabiele versterkers maar ik heb geen idee over de waardes die ze aankunnen. Ik probeer op korte termijn ergens te gaan luisteren.Het klankbeeld wat je schetst zou prima bij mij passen.
Naim NDX2; XPS DR; NAC 282; NAP 300DR; HICAP DR; Stageline N; Micro Seiki MR-711; DIY Naim Fraim; Focal Sopra 2; Chord Company Speaker cable: Signature Reference; M-Cable voedingskabels; ROON ROCK; Fanless Intel Nuc

Kingpin

Citaat van: scrutinizer op december 30, 2020, 22:54:25
Jammer dat deze amp niet in triode geschakeld kan worden en alleen UL doet.
Dat verschil ga je wel duidelijk horen met het voordeel van triode vind ik.
Als je de keuze hebt lijkt UL eerst overtuigender vanwege meer vermogen maar op den duur ook minder gedefinieerd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb

Ja absoluut, ik kon ook ul of triode kiezen en mijn voorkeur ging naar triode.
Ik moet wel toegeven dat het laag wat meer onder controle was in UL op hoger volume.

scrutinizer

Citaat van: frank2 op december 31, 2020, 07:50:22
Men denkt dat de sound van Focal nog steeds steriel is, dat is echter niet meer de afstemming is veranderd. Ik zou ze eerder als helder met een zeker volle warme gloed omschrijven. ( zeker bepalend zijn de stroomsnoeren en stekkers). Met een warme volle maar strakke bass. Ze zijn zeker minder upfront dan scan speak en geven geen luistermoeheid, beheerst, krachtig geluid.

Ze hebben wel een stabiele versterker nodig, de ohm dipt naar 2,8. Daar moet de versterker wel tegen kunnen. (Vlgs low beats metingen)
Als jij jou exemplaren scan speaks als upfront hebt ervaren en er luistermoe van werd vind ik dat wel weer knap van Ronald.  ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Tjeb op december 31, 2020, 09:45:48
Ja absoluut, ik kon ook ul of triode kiezen en mijn voorkeur ging naar triode.
Ik moet wel toegeven dat het laag wat meer onder controle was in UL op hoger volume.
Je verliest helft van het vermogen. Maar de mate waarin en de fijnzinnigheid je er voor terug krijgt is onmiskenbaar.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

vergeerr72

Citaat van: scrutinizer op december 31, 2020, 09:51:24
Als jij jou exemplaren scan speaks als upfront hebt ervaren en er luistermoe van werd vind ik dat wel weer knap van Ronald.  ::)
Deze Ronald ontkent alles. Ik herken het ook niet van de caldera's eerder een backstage. Stonden ze omgekeerd met de units van je af [emoji23][emoji23]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Tjeb

Citaat van: scrutinizer op december 31, 2020, 09:58:49
Je verliest helft van het vermogen. Maar de mate waarin en de fijnzinnigheid je er voor terug krijgt is onmiskenbaar.

Klopt, 13 hele mooie Watt'jes hebben we gemeten.. :)

vanzomereng

Citaat van: scrutinizer op december 31, 2020, 09:58:49
Je verliest helft van het vermogen. Maar de mate waarin en de fijnzinnigheid je er voor terug krijgt is onmiskenbaar.
Bij speakers met een wat lager rendement (zoals o.a. Dynaudio Contours) lijkt mij een UL-setting, Triode niet het meest ideaal.

By the way:  weten jullie dat bij de Top-2000 stemmers die gekozen heeft voor "Smoke on the Water" van Deep Purple,
hiervan 65% zoete drop de voorkeur geeft boven zoute drop en een staafmixer van Moulinex bezitten  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Tjeb

Met lager rendement heb je meer vermogen nodig bij een zelfde output dan bij een hoog rendement, in UL levert de versterker meer vermogen dus juist wel ideaal lijkt me..

De 1 Watt versterkertjes draaien meestal op breedband systemen met extreem hoog rendement van 104 dB en meer...

scrutinizer

Citaat van: VANZOMERENG op december 31, 2020, 10:47:33
Bij speakers met een wat lager rendement (zoals o.a. Dynaudio Contours) lijkt mij een UL-setting, niet het meest ideaal.

By the way:  weten jullie dat bij de Top-2000 stemmers die gekozen heeft voor "Smoke on the Water" van Deep Purple,
hiervan 65% zoete drop de voorkeur geeft boven zoute drop en een staafmixer van Moulinex bezitten  :D
Neem aan dat je triode setting bedoeld......
En in het echie valt dit wel mee....is afhankelijk van het niveau je wenst te luisteren. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

vanzomereng

Citaat van: scrutinizer op december 31, 2020, 11:27:31
Neem aan dat je triode setting bedoeld......
En in het echie valt dit wel mee....is afhankelijk van het niveau je wenst te luisteren. ;)

Citaat van: Tjeb op december 31, 2020, 10:58:21
Met lager rendement heb je meer vermogen nodig bij een zelfde output dan bij een hoog rendement, in UL levert de versterker meer vermogen dus juist wel ideaal lijkt me..
De 1 Watt versterkertjes draaien meestal op breedband systemen met extreem hoog rendement van 104 dB en meer...

yep, heb me vergist  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

roeleken

Kan met mijn buizen Cayin A55T ook schakelen tussen triode en ul. Bij triode blijft er nog genoeg druk over in mijn geval, het verschil in druk/volume neemt niet schrikbarend af. Het is ook erg afhankelijk welke muziek je draait, rustige  muziek triode, wat stevigers UL. Maar tis maar wat op dat moment beste klinkt.

Ul is wat geprononceerder, wat meer  middengebied, triode laat je meer  in het geluid Verdwijnen. Begin al als een hifi-recensent te klinken  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls