Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op november 22, 2020, 22:57:38
Weer on duty, was kort buikgriepje denk ik. Voel me nu in ieder geval weer wat beter. Komt van kleinkind.

De auto is een Toyota Yaris Hybride Launch Edition. Het ultieme compromis tussen geen auto (vriendin) en een 6-cilinder BMW (ik).

Dus een klein autootje met extreem veel features.  :wub:

Ah, je hebt de foto vervangen.
Mooie auto. Toyota O0. Veel plezier ermee.

Groeten...

frank2

Bedenk dat een buizenversterker als die nieuw is eerst 100 uur moet inspelen voordat de buizen goed klinken
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vanzomereng

Citaat van: frank2 op november 24, 2020, 10:18:29
Bedenk dat een buizenversterker als die nieuw is eerst 100 uur moet inspelen voordat de buizen goed klinken
Zucht.. ;)  houdt er maar rekening mee, dat hoe de grijze massa tussen de oren van HuubF functioneert,
het geluid veel meer doet "zwabberen" dan een versterker in een inspeelperiode  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: Huub-13 op november 24, 2020, 09:27:25
Jammer dat die Primaluna Prologue Premium geen pre-outs heeft.
Een buizenvoorversterker met de NAD C298 als eindversterker zou wel eens het effect kunnen geven dat je zoekt.
In het verleden heb ik diverse Dynaudios gehad, maar die deden het beter met een boel (transistor)vermogen dan met een in vermogen beperkte buizenversterker.

Het is ook een gokje, maar wel gebaseerd op wat reviews (o.a. Stereophile). Als het bevalt kan ik de geïntegreerde versterker inruilen voor een voorversterker.

De Dynaudio's hebben erg veel potentie dus ik heb er wel vertrouwen in. In ieder geval moet ik het even proberen. Voor de volledigheid.

Het is gewoon lastig om 3 strak klinkende, goed metende componenten lekker te laten klinken in een huiskamer. Dan moet je wat geluk hebben met room gain, en dat geluk heb ik niet. DSP en subwoofers wil ik niet dus er moet 1 component voor de jeu zorgen. De JBL's deden dat goed maar die misten voor mij de audiofiele kwaliteiten die ik ook zoek, dus dat was de bovengrens van wat ik hier kon bereiken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op november 24, 2020, 10:24:37
Zucht.. ;)  houdt er maar rekening mee, dat hoe de grijze massa tussen de oren van HuubF functioneert,
het geluid veel meer doet "zwabberen" dan een versterker in een inspeelperiode  ;D

Dat mag zo lijken maar daar denk ik natuurlijk anders over. Het verschil met de meeste anderen is dat ik mijn wederwaardigheden hier deel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Staaled

Ietwat verwarrend : omdat DSP kleurt wil je het niet maar gaat vervolgens op zoek naar een kleurend component. :D

Wel onderhoudend. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HuubF

Citaat van: jahtari op november 24, 2020, 09:40:10
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1623523137-primaluna-prologue-premium.html?previousPage=lr

Ik zie dat ene huubf geboden heeft...  :D

Misschien doet deze de truc ook wel, als voorversterker:

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1631066153-audio-research-ls7-triodedick-versie-zeldzaam.html?previousPage=lr

Ik ga even op (relatief) zeker. Stereophile heeft, tenzij ze liegen dat ze barsten, exact dezelfde zoektocht meegemaakt als ik met de Contour 20: het gevoel hebben dat de speaker meer in zijn mars heeft. Zij eindigden met die Primaluna en konden niet stoppen met luisteren. Als er dan zo'n ding te koop staat dan kan ik mezelf niet tegenhouden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: Staaled op november 24, 2020, 10:34:05
Ietwat verwarrend : omdat DSP kleurt wil je het niet maar gaat vervolgens op zoek naar een kleurend component. :D

Wel onderhoudend. :thumbs-up:

DSP kleurt in mijn optiek niet, het zuigt het leven uit het digitale signaal.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op november 24, 2020, 10:31:20
Dat mag zo lijken maar daar denk ik natuurlijk anders over. Het verschil met de meeste anderen is dat ik mijn wederwaardigheden hier deel.
Ja dat klopt... het zou me niet verbazen dat het met meer leden hiero, het net zo vergaat als bij jouw maar zijn ze wat minder deelzaam
in hun ervaringen.  Eerlijkheidshalve, heb ik hier ook (een beetje) last van, maar gelukkig lukt het mee steeds moeilijker,
om redenen te vinden om mijn huidige set-up steeds te wijzigen. 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

katwax

Citaat van: HuubF op november 24, 2020, 10:41:43
DSP kleurt in mijn optiek niet, het zuigt het leven uit het digitale signaal.
Tijd voor een goede DSP? :)
Begrijp trouwens niet waarom je dan niet direct met een buizenvoorversterker test ipv nu met een integrated om dan later naar een voorversterker te gaan, vanuit het hobby standpunt, lekker wat testen, kan ik het wel begrpijpen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Jouw Dynaudio's hebben een rendement van 86db, dat is behoorlijk laag om dit met buizen te gaan aansturen. Zeker als je een beetje disco gewend was..

Ik zou als ik jou was voor een buizen voorversterker gaan met de NAD Purifi als EV. Dan heb je potentieel het beste van twee werelden.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Staaled

Citaat van: HuubF op november 24, 2020, 10:41:43
DSP kleurt in mijn optiek niet, het zuigt het leven uit het digitale signaal.

Dat kan het ook idd........ :yinyang: :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kingpin

Citaat van: brt op november 24, 2020, 10:54:46
Jouw Dynaudio's hebben een rendement van 86db, dat is behoorlijk laag om dit met buizen te gaan aansturen. Zeker als je een beetje disco gewend was..

Ik zou als ik jou was voor een buizen voorversterker gaan met de NAD Purifi als EV. Dan heb je potentieel het beste van twee werelden.
Ik draai zelf met 86dB speakers en die hebben altijd achter mijn buizenversterker gezeten (18W), gaat prima, meer dan voldoende.
En gezien Huub toch geen sub of vloerstaanders wil is dat helemaal geen probleem.
Je zou eigenlijk eerder naar het impedantieverloop moeten kijken van zijn speakers ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Citaat van: Kingpin op november 24, 2020, 11:03:34
Ik draai zelf met 86dB speakers en die hebben altijd achter mijn buizenversterker gezeten (18W), gaat prima, meer dan voldoende.
En gezien Huub toch geen sub of vloerstaanders wil is dat helemaal geen probleem.
Je zou eigenlijk eerder naar het impedantieverloop moeten kijken van zijn speakers ...

Ah oke, dat is goed om te weten. Impedantieverloop weet ik niet, maar daar heb je weer netwerk correctie filters voor, heb ik onlangs geleerd ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

chansig

I estimated the Dynaudio's voltage sensitivity as 84.2dB(B)/2.83V/m, which is slightly lower than the specified 86dB. On the other hand, while the nominal impedance is specified as 4 ohms, I found that it remained above 4 ohms for most of the audioband (fig.1, solid trace), with a minimum value of 4 ohms at 285Hz. Though there is a combination of 5.2 ohms and –38° capacitive phase angle at 120Hz, the Contour 20 will work well with tube amplifiers, as Herb found.

Maar metingen heb je weinig aan...dus luisteren maar. Mooi spul dat Prima Luna...al zou ik ook zo voor die Cayin gaan. Buizen hebben overigens geen 100 uur nodig om goed werkend te zijn. Tenminste mijn ervaring..na een uurtje doen ze wel wat ze moeten doen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roksan


I estimated the Dynaudio's voltage sensitivity as 84.2dB(B)/2.83V/m, which is slightly lower than the specified 86dB. On the other hand, while the nominal impedance is specified as 4 ohms, I found that it remained above 4 ohms for most of the audioband (fig.1, solid trace), with a minimum value of 4 ohms at 285Hz. Though there is a combination of 5.2 ohms and –38° capacitive phase angle at 120Hz, the Contour 20 will work well with tube amplifiers, as Herb found.

Maar metingen heb je weinig aan...dus luisteren maar. Mooi spul dat Prima Luna...al zou ik ook zo voor die Cayin gaan. Buizen hebben overigens geen 100 uur nodig om goed werkend te zijn. Tenminste mijn ervaring..na een uurtje doen ze wel wat ze moeten doen.

Gr. Hans

Het gaat ook niet om de buizen, maar om de draadjes die er in zitten. Die hebben net zoals kabels heel lang nodig om in te spelen :-)
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

jahtari

Citaat van: Roksan op november 24, 2020, 11:37:32

Het gaat ook niet om de buizen, maar om de draadjes die er in zitten. Die hebben net zoals kabels heel lang nodig om in te spelen :-)
Is toch een 2e hans ding?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Marco66

Als je toch buizen wilt lijkt mij deze een hele fraaie voor minder geld.
Ook nog eens van gerespecteerd forumlid.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=177441.0

O, al voorgesteld zie ik haha.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

HuubF

Citaat van: jahtari op november 24, 2020, 11:48:01
Is toch een 2e hans ding?

Ja 2e Hans. Dus inspelen hoeft niet. Ook met verschillende types buizen er bij. Lijkt me leuk.

Andere buizenversterkers kunnen ongetwijfeld ook goed klinken, maar de door Stereophile gemelde goede synergie van deze Primaluna met de Contour 20 wil ik graag even hier beleven.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Je zou ook kunnen kiezen voor echt goede speakers van JBL. Bijvoorbeeld JBL Array 800. Zijn niet vaak te krijgen, maar geven denk ik wel wat je zoekt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

oud_account_1

Of een kleine component toevoegen om het gewenste effect te krijgen...
Zelf een Korg Nutube bouwen lijkt mij een zinnige tijdsbesteding en is niet duur.
Zie: https://www.diyaudio.com/forums/the-diyaudio-store/343087-korg-b1-completion-kit-pioneer-batch-feedback.html

CitaatI shipped my preamp to one of my audio friends to audition it with his system. My friend, who is a an avid record collector and audiophile, remarked how natural the preamp sounded with his Conrad-Johnson MV75-A1 tube power amp and KEF Reference 101 monitors. I have to admit the sound coming through his system was tonally rich and dynamic. It got so good, my friend brought out his 6-eye Columbia pressing of Miles Davis' "Kind of Blue" and we marveled at the natural presentation in the midrange where the horns really shine. It was truly remarkable.

Next, I visited a friend whose system consists of a Texas Instruments TPA-3255EVM Class D power amplifier and Klipsch Forte II floor standing speakers. My friend is a musician and has very critical listening skills. He remarked at the smoothness and higher frequency detail along with the outstanding separation of musicians in the recordings we listened to. I was impressed with the very warm, and dynamic presentation. All of this really allowed us to hear the interplay between musicians. In this system, we really noted the timing, attack and decay of the various instruments, especially with percussion instruments.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

J o e p

Mijn mening doe er mee wat je wilt.
Het vinden van de juiste match is altijd het probleem. In het verleden vaak naar M&G gegaan en kwam zeer zelden een match tegen. Zo goed als nooit moet ik eerlijk zeggen maar dat verzweeg ik natuurlijk voor de gastvrije eigenaar.
Toen ik bijna 60 jaar geleden interesse kreeg in HiFi kocht in Quad en Kef spulletjes. Later verving ik de Kef voor de B&W 4DM. Dat matchte prima met elkaar. Later stapte ik over op Etude luidsprekers en het matchte niet meer. Als oplossing naar Marantz gegaan, dat matcht met bijna alles maar hi-end is Marantz zeker niet maar klinkt wel aangenaam in de oren. Het is jezelf voor de gek houden. Ben er toch decennia tevreden mee geweest tot ik echt zo veel beter hoorde bij vrienden en kennissen.
Nu heb ik dus een Classe en B&W boxen. Dat matcht omdat ze ontworpen zijn met elkaar in ogenschouw. Maar dat gebeurd helaas  bijna nooit. Versterker fabrikanten en luidspreker fabrikanten houden zelden rekening met elkaars producten.
Nu ik al weer wat aan het rondkijken ben (pre corona) en ook de eventuele inruilwaarde straks in de gaten hou kom ik keer op keer uit op McIntosh met Focal of B&W. Het is helaas voor velen het uiterlijk van McIntosh wat de aanschaf voorkomt. Een gemiste kans.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.