Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 31 gasten bekijken dit topic.

Richi

Citaat van: HuubF op januari 11, 2020, 10:57:13
Ook weer gehad. Gisteren heb ik bijna een 2e hands Naim NAC272 gekocht; de prijs was te laag om te laten liggen. Een van de apparaten waar ik nog steeds een warm gevoel bij heb (net als bij de Ayre QB9, de ATC SCM11, Guru QM10, Roksan, AVI, Naim NAP250dr). De verkoper ging onmiddellijk akkoord met mijn, nog lagere, bod. Hij woonde helemaal in Echt maar vandaag moest ik toch naar zoon 2 in Den Bosch. Terwijl ik nog aan het twijfelen was kreeg ik een mededeling van Marktplaats dat de verkoper onbetrouwbaar was. De advertentie was verwijderd. Oef, gered want ik was bijna ingegaan op zijn aanbod om hem gratis op te sturen.

Dat zou een leuk experiment zijn geweest, een Metrum (baby) Amber met een NAC272 voor hetzelfde bedrag wat ik nog voor de Mytek + voeding terug zou krijgen. Een goed Roon end point (zonder USB), Naim back in town en een uitstekende voorversterker. Maar ja, ik vind het nu al prima klinken dus waarschijnlijk alleen maar een ander geluid, niet per se beter.
Die zag ik ook staan Huub en zag dat jij al had geboden (en inmiddels was overboden). De prijs was erg laag en dan in een uithoek van het land, liet bij mij ook al de alarmbellen afgaan. Nooit op laten sturen als je het niet vertrouwt, dat blijkt wel weer.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op januari 10, 2020, 22:57:41
Over de dubbele tweeter: ik hoor niks geks...

Euhhh...

Ik vind al die vermeende verschillen toch best wel gek.

:laugh:

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op januari 11, 2020, 19:21:51
Euhhh...

Ik vind al die vermeende verschillen toch best wel gek.

:laugh:

Ik wil best even bij je langs komen met een dac, stroomverbeteraar, audiolamp, switch, usb-kabeltje of stroomkabels hoor! Doen we zo'n ouderwetse tweakjesdag.  :wub:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

 ;D

Super gezellig!

Verwacht alleen niet dat ik er conclusies aan verbind.

Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

op eigen verzoek verwijderd.

Natuurlijk wil ik iets verder onderzoeken als ik plots wel echt verschil hoor.

frank2

Jij hoort absoluut geen verschil, kabel is kabel en anders is de versterker  kapot want die klinken allemaal hetzelfde. En wel  3x abx  testen...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op januari 12, 2020, 07:57:04
;D

Super gezellig!

Verwacht alleen niet dat ik er conclusies aan verbind.

Dat hoeft helemaal niet. Het is ook mijn eigen nieuwsgierigheid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mag ik ook meedoen ? Al is het alleen maar voor de goede, rekbare gesprekken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: frank2 op januari 12, 2020, 08:57:10
Jij hoort absoluut geen verschil, kabel is kabel en anders is de versterker  kapot want die klinken allemaal hetzelfde. En wel  3x abx  testen...

Man, man, man, hou toch gewoon eens je toetsenbord.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Het woordje absoluut.

Maar goed een tweakjesdag. Leuk. Eindelijk....moet eigenlijk een jaarlijks terugkerende traditie worden. Ik wil Nietszeggende Kees er dan ook weer bij. :D

Ik zou die Gaia voetjes wel eens graag willen zien en zelf ervaren wat het effect daar nu van is.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op januari 12, 2020, 09:05:31
Mag ik ook meedoen ? Al is het alleen maar voor de goede, rekbare gesprekken.

Gr. Hans

Ging ik wel van uit ja.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Leuk en gezellig. Nu moeten we, op de dag zelf, alleen wel even tot de consensus komen dat ook op de set van Eelco de verschillen hoorbaar zullen zijn.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

oud_account_1

Citaat van: chansig op januari 12, 2020, 09:26:25
Leuk en gezellig. Nu moeten we, op de dag zelf, alleen wel even tot de consensus komen dat ook op de set van Eelco de verschillen hoorbaar zullen zijn.  :D

Gr. Hans
Doof zijn, is dat een probleem of juist een voordeel voor het *waarnemen* van verschillen?  :yinyang:
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

op eigen verzoek verwijderd.

Zekere gezellig!

Citaat van: chansig op januari 12, 2020, 09:26:25
Leuk en gezellig. Nu moeten we, op de dag zelf, alleen wel even tot de consensus komen dat ook op de set van Eelco de verschillen hoorbaar zullen zijn.  :D

Geen idee...

:butbut:

chansig

Ik denk van wel...maar de anderen (tot nu toe Huub en jij) zullen dat wel "moeten" delen. Anders is het bij voorbaat een zinloze actie.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op januari 11, 2020, 22:24:00
Ik wil best even bij je langs komen met een dac, stroomverbeteraar, audiolamp, switch, usb-kabeltje of stroomkabels hoor! Doen we zo'n ouderwetse tweakjesdag.  :wub:
Denk dat dat niet heel veel zin heeft.
Hij heeft namelijk actieve speakers waar mijn inziens de versterker de zwakste schakel is en er zit een AD en DA conversie in.
Dus alles wat je ervoor doet gaat geen grote verandering hebben.

Rob

HuubF

Citaat van: Rob_Dingen op januari 12, 2020, 14:30:36
Denk dat dat niet heel veel zin heeft.
Hij heeft namelijk actieve speakers waar mijn inziens de versterker de zwakste schakel is en er zit een AD en DA conversie in.
Dus alles wat je ervoor doet gaat geen grote verandering hebben.

Rob

Oneens. Naar mijn mening (en ervaring) hoeft een A/D/A in één apparaat geen probleem te zijn. Als het goed is geimplementeerd neemt de speaker de klank van het binnenkomende analoge signaal netjes over.

De Audioquest Niagara stroomverbeteraar kan ook zomaar voor een verbetering zorgen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Dan zou ik, als ik Rob was, neugierig zijn naar welke versterkers Huub nu gebruikt in zijn speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Rob_Dingen op januari 12, 2020, 14:30:36
Denk dat dat niet heel veel zin heeft.
Hij heeft namelijk actieve speakers waar mijn inziens de versterker de zwakste schakel is en er zit een AD en DA conversie in.
Dus alles wat je ervoor doet gaat geen grote verandering hebben.

De speakerties worden digitaal aangestuurd. En waarom zou je geen veranderingen kunnen horen bij een AD-DA omzetting? Martijn heeft hier op het forum ergens een keer een testje gedaan hoe vaak je een signaal moet omzetten voordat je het gaat horen.

Best heel vaak...


kermy

Citaat van: Baardmannetje op januari 12, 2020, 16:31:13
De speakerties worden digitaal aangestuurd. En waarom zou je geen veranderingen kunnen horen bij een AD-DA omzetting? Martijn heeft hier op het forum ergens een keer een testje gedaan hoe vaak je een signaal moet omzetten voordat je het gaat horen.

Best heel vaak...

Ook hier ervaring met een XO24 van TC Electronics. In eerste instantie een aantal jaren gebruikt alleen voor het laag, waarbij de Sun audio SV2A3 SE versterker de input verzorgde. Op die manier zou het karakter van de Sun behouden blijven.

Ook alweer een aantal jaren geleden de stoute schoenen aangetrokken, en de Sun en zijn halfgeleider broer die voor het laag dient beiden laten aansturen vanuit de XO24. Resultaat, mijn vrouw en ik zelf horen geen verschil, en ook enkele opgetrommelde kritische luisteraars konden niet aangeven dat de voorgaande situatie beter klonk.

En alles wat er maar in de keten word verandert vertaald zich naar een hoorbaar verandert geluidsbeeld. De vervanging van de DAC in de Grace M903 door een Hex, en recent de voeding van de Aries mini die vervangen werd door een IFI Ipower, alles met een hoorbaar resultaat.

Wat ik zie is de heiligverklaring van componenten die niet aan een netstekker vastzitten ten opzichte van bijvoorbeeld DSP. Er zijn geen ideale componenten, ook niet als bijvoorbeeld in het geval van luidspreker filters er hele dure condensatoren en spoelen gebruikt worden. Beter, ja, dat wel, maar ook deze dure componenten hebben zaken die nu eenmaal te maken hebben met de eigenschappen van spoelen en condensatoren.

Waar ik misschien voor dit experiment een groter wantrouwen had ten opzichte van een digitale XO en DSP in de keten, is dit met de ervaringen die ik nu heb wel verandert.

En natuurlijk, alles staat en valt met de implementatie van zaken zoals AD en DA conversie in dergelijke apparaten.


Met vriendelijke groet,

Kermy

op eigen verzoek verwijderd.

Ik stuur zoals geschreven mijn actieve speakers digitaal aan. Gewoon omdat ik het wel sjiek vind. Nu geloof ik niet zo in enorme hoorbare verschillen in tussen hedendaagse DAC chips. Je kan nog wat frutten met de output stage en zo voor een signature sound gaan. Maar ik wil geen signature sound, ik wil dat DA en AD omzettingen vergaande transparant zijn.

En dat zijn ze ook gewoon. Als de fabrikant tenminste gewoon een beetje normaal doet.

;D

Rob_Dingen

Citaat van: HuubF op januari 12, 2020, 14:43:52
De Audioquest Niagara stroomverbeteraar kan ook zomaar voor een verbetering zorgen.
Daar heb ik geen ervaring mee.

Citaat van: Baardmannetje op januari 12, 2020, 16:31:13
De speakerties worden digitaal aangestuurd. En waarom zou je geen veranderingen kunnen horen bij een AD-DA omzetting? Martijn heeft hier op het forum ergens een keer een testje gedaan hoe vaak je een signaal moet omzetten voordat je het gaat horen.
Best heel vaak...
Best heel vaak ligt er aan wie je laat luisteren ;)
Dat zei ik niet dat het perse daar aan ligt, ik zei dat de digitale versterker de zwakste schakel is waardoor alles wat ervoor gebeurt minder doorkomt.
Weet dat je er niet zo in geloofd maar denk dat je met een nieuwe Hypex Plate amp best een leuke upgrade hebt en dat dan andere zaken ook beter hoorbaar worden.
Maar goed heb geen glazen bol ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Rob

op eigen verzoek verwijderd.

Allereerst de D in klasse D staat niet voor digitaal. Dat geschreven hebbende, ik geloof inderdaad niet dat wanneer ik mijn oude AS100.2d versterkers ga vergelijken met de nieuwere exemplaren dat ik veel verschil ga horen.

Want hoe zou dat verschil kunnen instaan? Een nogal belangrijke parameter bij een versterker is voor mij de signaal ruis verhouding. Nu is die bij mijn versterkers 100dB. Hoog zat voor een 'normaal' en niet al te gevoelig HiFi speartie... En nu weet ik niet hoe de SNR bij de huidige generatie Hypex gevallen ligt maar ik keek net even bij de ML N°585.5 en die doet >98dB (20Hz – 20kHz, unweighted); >103dB (20Hz – 20kHz, A-weighted).

Pure High End dus die Hypex brol!

:wub:  ;D