Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 12:11:37
Ja, excuses hoor, maar ben benieuwd of je enig verschil gaat horen.
Het zou compleet nergens op slaan volgens mij, maar je kunt het altijd proberen als je daar zin in hebt.

Dat het tegengaan van trillingen belangrijk is lijkt mij algemeen bekend. Waarom zouden hifi-racks op spikes staan denk je? Ik nam het tot nu toe ook niet al te serieus maar ja, als een tweak die met trillingen heeft te maken bij mij prima werkt wat moet je dan?

Naim gelooft ook in reusachtige voedingen, daarvan heb ik ook kunnen vaststellen dat het werkt.

Neen jongeman, zo eenvoudig is het allemaal niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 12:53:16
Dan vraag ik me meteen af waarom bij ongeveer alle subwoofers de versterker in de subwoofer is ingebouwd.
Als dit een nadelige invloed zou hebben dan zouden de betere producenten de versterker wel los van de subwooferbehuizing laten.

Omdat het laagfrequente trillingen zijn misschien?  :colgate:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Er zijn gewoon een heleboel producenten in audioland die men van alles laat geloven en hun zakken daar mee vult.
Producten die er mooi uit zien en minimaal nut hebben.

Audio is een hobby, veel mensen slaan door in hobby's. Dus gemakkelijk geld verdienen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Carrol

Had mijn setje ook altijd op een zelfgemaakte gammele kastje staan,die toen weggedaan en een zwaar eiken meubel neer gezet,dat klonk toch wel ff anders,kan suggestie zijn geweest,maar toch. :worship:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Rowdy

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 11:29:16
Zorg ook dat je niet te veel knikken in de kabels krijgt, maar zorg dat er maximaal een kromming van 25 graden in de kabels ligt anders ga je dit merken. Schijnt erg veel invloed te hebben op de weerstand van de kabel. Het geluid wordt geslotener en minder en krijgt minder dynamiek.
Je bedoelt zeker capaciteit?

HuubF

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 12:58:45
Er zijn gewoon een heleboel producenten in audioland die men van alles laat geloven en hun zakken daar mee vult.
Producten die er mooi uit zien en minimaal nut hebben.

Audio is een hobby, veel mensen slaan door in hobby's. Dus gemakkelijk geld verdienen.

En als je daar kritisch naar kijkt, controleert op gehoor, leert wat wel en niet te vertrouwen is en weet waar je serieuze informatie kunt krijgen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Michel205

Citaat van: HuubF op juli 10, 2018, 12:55:43
Omdat het laagfrequente trillingen zijn misschien?  :colgate:
Die zijn nog erger. Vroeger in car audio genoeg solderingen kapot gezien in versterkers door de trillingen. Mijn inziens enkel vanuit praktisch en economisch punt zo uitgevoerd bij subwoofers  ;)

noot87

Citaat van: Michel205 op juli 10, 2018, 13:10:23
Die zijn nog erger. Vroeger in car audio genoeg solderingen kapot gezien in versterkers door de trillingen. Mijn inziens enkel vanuit praktisch en economisch punt zo uitgevoerd bij subwoofers  ;)

Het gaat hier over het invloed van de trillingen op het geluid wat uiteindelijk weergegeven wordt.
Dan zou er sowieso wat mis zijn met actieve speakers. Economisch lijkt me niet, als het vermijden van trillingen bij een versterker echt wat verbeterd zouden de betere producenten hier wel rekening mee houden.

Dit klinkt net zo betrouwbaar als homeopathische geneesmiddelen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Citaat van: Michel205 op juli 10, 2018, 13:10:23
Die zijn nog erger. Vroeger in car audio genoeg solderingen kapot gezien in versterkers door de trillingen. Mijn inziens enkel vanuit praktisch en economisch punt zo uitgevoerd bij subwoofers  ;)

Het gaat om beïnvloeding van de elektronica zélf, niet om lostriillende verbindingen of bloemstukjes die van de speaker afvallen.

Edit: bijna hetzelfde als vorige post...  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 13:26:36
Het gaat hier over het invloed van de trillingen op het geluid wat uiteindelijk weergegeven wordt.
Dan zou er sowieso wat mis zijn met actieve speakers. Economisch lijkt me niet, als het vermijden van trillingen bij een versterker echt wat verbeterd zouden de betere producenten hier wel rekening mee houden.

Dit klinkt net zo betrouwbaar als homeopathische geneesmiddelen.

Ook met niet-actieve speakers. Ik heb een paar dagen geleden een wisselfilter losgekoppeld.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Staaled

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 13:26:36
Het gaat hier over het invloed van de trillingen op het geluid wat uiteindelijk weergegeven wordt.
Dan zou er sowieso wat mis zijn met actieve speakers. Economisch lijkt me niet, als het vermijden van trillingen bij een versterker echt wat verbeterd zouden de betere producenten hier wel rekening mee houden.

Dit klinkt net zo betrouwbaar als homeopathische geneesmiddelen.
Je vergelijkt appels met peren.
Actieve weergevers hebben als groot voordeel dat versterking en driver optimaal op elkaar afgestemd zijn.
Dat overstijgt een evt. negatieve invloed van resonanties of trillingen altijd.
Bovendien is het idd praktisch.

Het is geen uitgemaakte zaak, maar er zijn ook genoeg serieuze fabrikanten die er op letten en er werk van maken.
(En dan laat ik mechanische apparatuur (alle spinners) nog even buiten beschouwing.
Juist daar is een goede opstelling van belang).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

noot87

In die peren zit de versterker ingebouwd. Hoeveel actieve speakers hebben een externe versterker ten opzichte van alle actieve speakers? Het heeft gewoon geen hoorbare invloed. Anders zouden producenten het wel anders maken.
Het eventuele verschil, als dat er al zou zijn, is zo klein, dat het nergens over gaat. Daarom zou je het een nog niet uitgemaakte zaak kunnen noemen. Wat in mijn optiek deze zaak wel uitgemaakt maakt.

Die serieuze fabrikanten maken accessoires die er leuk uit zien. Gewoon geldklopperij. Meer producten te verkopen. Of je deze aanschaft mag je natuurlijk zelf weten.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 14:16:37
In die peren zit de versterker ingebouwd. Hoeveel actieve speakers hebben een externe versterker ten opzichte van alle actieve speakers? Het heeft gewoon geen hoorbare invloed. Anders zouden producenten het wel anders maken.
Het eventuele verschil, als dat er al zou zijn, is zo klein, dat het nergens over gaat. Daarom zou je het een nog niet uitgemaakte zaak kunnen noemen. Wat in mijn optiek deze zaak wel uitgemaakt maakt.

Die serieuze fabrikanten maken accessoires die er leuk uit zien. Gewoon geldklopperij. Meer producten te verkopen. Of je deze aanschaft mag je natuurlijk zelf weten.

Het verschil is inderdaad niet zo groot. Ook het verschil tussen kabeltjes is niet zo groot. Het verschil tussen versterkers, dacs en platenspelers is ook al niet zo groot. Zelfs het verschil tussen speakers, als je ze blind vergelijkt, Is opvallend klein.

Maar als het je hobby is...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op juli 10, 2018, 13:03:52
...en weet waar je serieuze informatie kunt krijgen?

Waar is dat dan volgens joe?

Sirius666

Citaat van: HuubF op juli 10, 2018, 11:55:34
Is dit een ingewikkelde manier om duidelijk te maken dat je dat gezever over trillingen maar onzin vindt?

Je hebt toch 2x3.5m Naim ls kabel liggen? Met een rack in de hoek wordt dat een stuk prijziger....

notoxus

Citaat van: noot87 op juli 10, 2018, 14:16:37
In die peren zit de versterker ingebouwd. Hoeveel actieve speakers hebben een externe versterker ten opzichte van alle actieve speakers? Het heeft gewoon geen hoorbare invloed. Anders zouden producenten het wel anders maken.
Het eventuele verschil, als dat er al zou zijn, is zo klein, dat het nergens over gaat. Daarom zou je het een nog niet uitgemaakte zaak kunnen noemen. Wat in mijn optiek deze zaak wel uitgemaakt maakt.

Die serieuze fabrikanten maken accessoires die er leuk uit zien. Gewoon geldklopperij. Meer producten te verkopen. Of je deze aanschaft mag je natuurlijk zelf weten.

Geen idee hoeveel actieve luidsprekers een externe versterker hebben.   Of het geen hoorbare invloed heeft betwijfel ik echter vermoed ik dat de fabrikant bewust voor een interne versterker gekozen heeft of zo aan een bepaalde wens in de markt te voldoen. Wanneer zijn verschillen zo klein zijn dat ze nergens  meer over gaan kan ik ook geen antwoord op geven.  Lastige point of view of is het juist wel lekker om de overtuiging gevonden te hebben.   Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Staaled

Ik hecht er iig geen grote waarde aan.

Verplaatsen van het meubel daarentegen weer wel.
Dat zal direct invloed op de akoestiek hebben.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op juli 10, 2018, 15:31:40
Waar is dat dan volgens joe?

Vooral forums. De laatste tijd natuurlijk het Engelse Naim forum. Voor computer-gerelateerde dingen computeraudiophile. En dan gewoon doorlezen dan kom je ook andere meningen tegen.

De Schiit Eitr usb-spdif omzetter heb ik gevonden door wat threads te lezen. Erg leuke uitbreiding van de hobby, dat lezen. En je hoeft niet elk wiel uit te vinden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ralf67

Gewoon zelf proberen en kijken wat het brengt.

In een simpel stereo setje boven heeft het aanbrengen van loodbitumen op de deksel van de Marantz cd speler een behoorlijke verbetering gebracht.

Volgende stap is de versterker.

Verder dempers eronder en bekabeling goed wegwerken.

Dit tweaken is misschien old school maar zeker leuk om te doen.

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Citaat van: Baardmannetje op juli 10, 2018, 19:18:29
Ah natuurlijk! Gewoon het standaard subjectieve geleuter.

;D

Soms geleuter, vaak ook niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HuubF

Citaat van: eddy135 op juli 10, 2018, 20:09:03
Maar altijd subjectief!  ;D

Klopt. Alles is subjectief in onze hobby. Ook of je een cd mooi vind of niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Behalve een subwoofer, dat is objectief altijd beter.